שוק ביטוחי הרכב: מי איבדה 25% מנתח השוק שלה ומי הגדילה את חלקה?
הכנסות חברות הביטוח מהפרמיות שהציבור משלם כל שנה על ביטוחי הרכב עומדות על כ-13 מיליארד שקל בשנה. ב-2021 הפרמיות גדלו ב-3% נוספים ל-13.32 מיליארד שקל. זה נובע כמובן גם מהעובדה שהישראלים מחזיקים הרבה הרבה יותר מכוניות. כל שנה עולות על הכבישים בישראל מאות אלפי מכוניות (ולכן זה גם אומר הרבה יותר פקקים, אלא אם הציבור ייסע יותר בתחבורה ציבורית, או שישלם את אגרות הגודש שאולי יחלו לפעול כאן בעוד כמה שנים). מי שנהנות מכך הן כמובן חברות הביטוח, שהכניסו ב-2021 עוד 372 מיליון שקל. אבל מצד שני - הן בכלל הפסידו כסף על התחום. מדוע? התשובות בהמשך הכתבה.
ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין החברות. נתח השוק הממוצע של חברת ביטוח עמד ב-2020 על 8.7% וירד ל-8% ב-2021. אבל לא כל החברות נפגעו: שלמה ביטוח היא חברת הרכב שנתח השוק שלה גדל הכי הרבה בשנת 2021. אם ב-2020 נתח השוק שלה היה 9.57% משוק ביטוחי הרכב, היא הצליחה לגדול ל-10.6%, כלומר עליה שנתית של 15.5%. ובהחלט לא מדובר על כסף קטן: החברה הכניסה עוד 200 מיליון שקל כתוצאה מכך, כך על פי ניתוח של חברת WOBI, פלטפורמת השוואת וקניית ביטוח, שבין השאר מאפשרת השוואה בין חברות הביטוח.
מנגד, חברת מגדל ביטוח הפסידה 24.5% מנתח השוק שלה. אם בשנת 2020 נתח השוק עמד על 9.24% הרי שב-2021 היא ירדה לנתח שוק של 6.7% בלבד. במספרים - במקום להכניס 1.23 מיליארד שקל היא הכניסה רק 929 מיליון שקל.
למעשה מגדל היא היחידה שאיבדה נתח שוק כה משמעותי. יש עוד חברות שנתח השוק שלהן ירד - אבל לא בעוצמה כזו.
המרוויחות הגדולות השנה הן כאמור שלמה ביטוח. אחריה כלל ביטוח שצמחה ב-14% ורשמה תוספת הכנסה של 150 מיליון שקל. השלישית היא AIG, שהיא יחסית קטנה בתחום וצמחה ב-12.6% והרביעית היא הפניקס שצמחה ב-12%.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפניקס -6.29% ממשיכה לשמור על מיקומה בצמרת והיא חברת ביטוחי הרכב הגדולה בישראל. נתח השוק שלה עומד על 13% והיא רשמה ב-2021 פרמיות מביטוחי רכב בסך של 1.8 מיליארד שקל. השניה היא הראל השקעות -7.59% עם נתח שוק של 11.4% (גידול של 9.8% בשנה האחרונה). השלישית היא שלמה ביטוח (10.65%) והרביעית ביטוח ישיר (10.45%). מנורה מב החז -7.48% החמישית (10.26%) וכלל עסקי ביטוח -6.05% במקום השישי (10%). מגדל שביעית (6.7%) איילון שמינית (6.6), שומרה תשיעית (5.17%), הכשרה עשירית (5.13%),. במקום האחד עשר AIG עם 4.56% והאחרונה היא המתחרה החדשה - ווישור גלובלטק -1.28% עם 2.23%.
מקור: נתוני חברת WOBI
תחום הרכב ספג מכה קשה ב-2021 - והמחירים לציבור שכבר עלו ב-1.7% צפויים להמשיך לעלות
ובכל זאת, למרות הגידול בהכנסות אצל רוב החברות, הן מתמודדות במקביל גם עם עלייה משמעותית בתביעות מצד הלקוחות, מה שהביא להן ב-2021 הפסד מצטבר של 124 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.11 מיליארד שקל רווח ב-2020. הרווח התפעולי עבר מרווח של 757 מיליון ב-2020 להפסד של 1.482 מיליארד שקל ב-2021.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
בתגובה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות (כלומר ייקרו את מחיר ביטוח הרכב שלכם) ב-1.7% וככל הנראה הן ימשיכו להעלות אותן. מדוע עלייה בתביעות? על פי WOBI יש לכך ארבע סיבות עיקריות: הראשונה היא היציאה מהקורונה. אם ב-2020 שוק ביטוחי הרכב נהנה מ-Loss Ratio (LR) (שיעור תביעות חלקי הכנסות) נמוך מאוד באופן היסטורי של 68.5%, בעקבות ירידה משמעותית בנסועה בשילוב של ירידה בגניבות בעקבות הסגרים.
אבל מה קרה ב-2021? בדיוק ההיפך: עליה משמעותית בנסועה בכבישים, גם בגלל מיעוט טיסות לחו"ל וגם כי אנשים החליטו לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם במקום בתחבורה ציבורית, ומעבר לכך - עלייה של מחירי חלקי החילוף לתאונות, בגלל המשבר בשרשרת האספקה בעולם. כלומר כל תביעת רכב הופכת ליקרה יותר לחברות. זה הוביל את שיעור ה-LR של חברות הביטוח לרמה של 81.5% - כאשר על פי WOBI זו הרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון.
רוצים לפגוע בחברת ביטוח? תגנבו רכב
ועוד אנקדוטה: על פי נתוני המשטרה, ב-2021 חלה עליה של 40% בגניבות הרכב לעומת שנה קודם. גם זה כמובן פוגע בחברות הביטוח ומאלץ אותן לשלם יותר כסף למבוטחים.
מי עוד נפגעו? מבטחות המשנה
נוסף לחברות הביטוח שהפסידו באופן ישיר, חברות הביטוח פונות גם ל'מבטחי משנה' - כלומר חברות גדולות בעולם שמסוגלות להיות גב לחברות הישראליות (שהן קטנות ביחס לעולם), כלומר חברות הביטוח רוכשות בעצמן ביטוח. מבטחי המשנה הללו הפסידו ב-2021 כ-1.3 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שהפסידו שנה קודמת. על פי WOBI, נתון זה עלול להוביל להקשחת התנאים הביטוחיים שדורשים מבטחי המשנה מחברות הביטוח ולגרום להן לקחת על עצמן חלק ניכר יותר מהתיק הביטוחי.
Combined Loss Ratio (CLR) בענף ביטוח הרכב, מייצג את ה-LR בשילוב הוצאות הנהלה, שיווק ועוד. המדד מאוזן כשהוא עומד על 100%. אחוז נמוך מ-100% מעיד על שיפור מצבה של החברה, עליה ליותר מ-100% משמעותה גידול בהוצאות. המדד עבר מ-93% ב-2020 ל-107.8% ב-2021. החברה היחידה עם CLR מתחת ל100% היא ביטוח ישיר, ולמעלה ממחצית החברות ספגו מכה משמעותית כאשר ה-CLR עלה אל יותר מ-110%.
מקור: נתוני חברת WOBI
נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi: "בעוד שהרווחים מהתיק הביטוחי שלהן נפגעו באופן משמעותי, מה שאיזן את התוצאות היו העליות בשוק ההון. אנו מצפים כי בשנת 2022, חברות הביטוח ימשיכו לעדכן את הפרמיות עד אשר הסיכון הגלום בענף יבוא לידי ביטוי".
- 1.ודים 28/04/2022 14:34הגב לתגובה זומה עם חברת ליברה וביטוח 9?
- אישביטוח 29/04/2022 00:00הגב לתגובה זוו9 לא חברת ביטוח. זה מותג של ביטוח ישיר

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
