מיקרוסופט
צילום: עמית גרון

אלו חברות שורדות טוב יותר אינפלציה? הנה רשימה

העלייה המתמדת בסביבת האינפלציה מייצרת "כאב ראש" גדול גם עבור החברות המסחריות, שצריכות להתמודד עם פגיעה בכוח הצרכני; אילו חברות הצליחו בכל זאת להגדיל את הרווח שלהם במהלך שנת 2021?
נתנאל אריאל | (8)

"אינפלציה היא נושא רציני מאוד. אפשר לומר שזו הדרך שבה דמוקרטיות מתות", את הציטוט הזה אמר לאחרונה צ'ארלי מאנגר, שותפו של המשקיע האגדי וורן באפט, ומיליארדר בפני עצמו, כאשר האינפלציה בארה"ב כבר הגיעה בשנה האחרונה ל-7.9%. אינפלציה נמוכה היא אולי רצויה והבנקים המרכזיים בעולם אפילו רוצים בה (היעד של בנק ישראל הוא 1-3%), אבל כאשר היא עולה יותר מדי - זו כבר בעיה שיוצרת סחרור במשק שקשה לעצור. אנחנו חיים בדור שלא ממש זוכר מה זו אינפלציה, אבל כידוע בישראל של שנות ה-80 השתוללה אינפלציה של מאות אחוזים בשנה אחת, כלומר שחיקה בלתי פוסקת של הכסף, בכל יום למעשה.

גם לחברות מדובר לא פעם בכאב ראש, והן צריכות להתמודד איתו, ולא תמיד זה כל כך פשוט. בזמנים של שפע כלכלי אנשים לא בהכרח חושבים על ההוצאות שלהם, ופשוט מבזבזים, אבל אינפלציה מאלצת אותם גם להכיר בכך שהכסף שלהם קונה פחות. חברות שמוכרות לציבור מותרות נהנות מצמיחה אבל עשויות להיתקל בבעיה כשהעולם נכנס לסחרור אינפלציוני.

ובכל זאת, יש חברות שמצליחות יותר מאחרות בתקופות של אינפלציה. מה הסוד? מומחים מדברים על 'כח תמחור' (Pricing Power), וחברות שמצליחות לשמור על כך נהנות מיתרון בתקופה של אינפלציה. למעשה מדובר בחברות שמצליחות לשמור על היתרון שלהן ובעיקר - מצליחות לשמור על שולי רווח יציבים, או אפילו להגדיל אותם.

אם בשנת 2021 הרבה מאוד חברות הצליחו להגדיל את שולי הרווח, אז 2022 זו כבר מוסיקה אחרת. לא מדובר על שוק שעולה ועולה וכל מטאטא יורה, והחברות צריכות לעבוד קשה יותר וליצור תא הבידול שלהן, למרות הזינוק באינפלציה ולמרות ההאטה הכלכלית.

איך עושים זאת? הדרך ה'קלה' יותר היא של חברות שמוכרות מוצרים חיוניים, או שירות חיוני, שאותו הציבור ימשיך לצרוך - ולכן הן כנראה יצליחו לשמור על 'ביקוש קשיח', כלומר על כך שהציבור ימשיך לרכוש את השירותים והמוצרים שלהן. תחשבו למשל על תחנות דלק באזורים נידחים, חברות של מוצרי הגיינה כמו פרוקטר אנד גמבל, ועוד. בנוסף, ככל שמדובר בחברה עם פחות מתחרים ישירים, כך היא יכולה יותר לקבוע את המחירים, ובנוסף - חברת שיש להם 'נאמנות לקוח' - מותגים חזקים - יכולות לשמור על מחיר גבוה יותר ביחס למתחרים.

אבל מה עושות חברות שיש להן תחרות משמעותית יותר? הן צריכות להעלות מחירים יותר ממה שעולה לחברה לשפר את המוצרים שלה, כמו למשל בגרסאות חדשות של תוכנות, שבבים ומוצרי הייטק, תרופות ומכשור רפואי.

דרך נוספת של החברות היא להשתפר ולהפוך עצמן רזות ויעילות יותר, או באמצעות שיפור על ידי יתרון לגודל - הורדת עלויות הסחורה לכל יחידה שמייצרים כך שהרווח גדל מבלי להעלות מחירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אלו חברות יכולות לעמוד בסינון הראשוני?

כיצד ניתן למצוא את החברות הללו? קודם כל, ברור שמדובר רק בסינון ראשוני, אבל בדיקה של אתר בארונס מצאה כי מתוך 500 החברות במדד ה-S&P500, רק 27 חברות גם הגדילו את הרווח הגולמי שלהן (הכנסות פחות עלות מכר) בשנת 2021 וגם היו עם רווח גולמי חיובי לפחות בכל אחת משלוש השנים שקדמו למגיפת הקורונה.

ברשימה ניתן למצוא חברות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט  MICROSOFT (MSFT), אנבידיה  NVIDIA COR (NVDA) וברודקום  BROADCOM INC (AVGO), לצד  חברות בריאות כמו מרק MERCK & COMPANY (MRK) , ZOETIS INC (ZTS) ו- METTLER TOLEDO INTL INC (MTD). עוד חברות הן מקדולנד'ס  MCDONALDS (MCD),  YUM! BRANDS INC (YUM) שחברת KFC נמצאת בבעלותה, ואחרות, כאשר במקדולנד'ס למשל המחירים עלו ב-6% בארה"ב בשנה האחרונה. וחברות תעשייתיות הן ג'נרל אלקטריק  GENERAL ELECTRIC (GE) ROCKWELL AUTOMATION (ROK),  וגם לוקהיד מרטין  LOCKHEED MARTIN CORP (LMT).

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    קבוצת דלק (ל"ת)
    סתם איש פשוט 18/04/2022 08:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלון6 17/04/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    לטבע פוטנציאל יוצא דופן ליצירת ערך בטווח הבינוני ארוך. משקולת החוב הולכת וקטנה ובעוד שנתיים שלוש תהיה "נורמלית". הסדרים משפטיים מקטינים את הסיכון בתביעות הנדונות. תרופות בצינור וצמיחה אורגנית שבאה לאחר התייעלות מרשימה. כמי שמחזיק במניה אני מדגיש שיש סיכון גדול בצד המשפטי ובכלל. למרות זאת, הגעתי למסקנה שבתקופה הנוכחית ולטווח של שלוש שנים + ההשקעה הזו תהיה בתיק שלי. מחזיק במניה ולא ממליץ. ייזהר הקונה
  • 6.
    בזבזתי 3 דקות מהחיים. איזה אתר פח. (ל"ת)
    כלכלן 17/04/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מניות ערך 17/04/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
    למניות צמיחה (חלום)קשה לעלות, כי אין להן היסטוריה של הכנסות והוצאות חיוביות, ולכן המשקיעים הולכים על אלה שיש להם רזומה.
  • 4.
    יהודה 17/04/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    תמיד יש פריירים שקונים
  • 3.
    לרון 17/04/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    אז פפסיקו היגיעה פחות או יותר לשיאה,בקוקה קולה ימשיכו עליות, MNST מסוכנת אך מבטיחה
  • 2.
    לרון 17/04/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    מניית אקרשטיין סולידית יחסית ומבטיחה,תתפסו אותי במילה,למה לא????
  • 1.
    לרון 17/04/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    אמנם אך בלי הרבה מעוף.,YUM לדוגמא ממש לא מומלצת,גם בתקופת אינפלציה ניתן להרוויח ולא רק "לשרוד", ותעזבו את ארה"ב ישראל יותר מעניינת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.