תרופת ALS, עוד אחת מביוג'ן לאלצהיימר וההליך המהיר: אתגרי ה-FDA
ב-17 לפברואר 2022 מינה מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את יו"ר המנהל החדש, ד"ר רוברט קאליף. ראש ה-FDA הטרי נכנס לאחר שנתיים עמוסות מאוד עבור הארגון כאשר זה עמל יום וליל על מנת למגר את התפרצות מגפת הקורונה, וכעת חשוף הארגון בראשו יושב קאליף לביקורת רבה מקרב מדינות וממשלות ברחבי העולם. שנתיים אל תוך המגפה, ה-FDA עדיין נאלץ לקבל החלטות הרות גורל בנוגע לחיסונים ולטיפולים אותם הוא מאשר נגד הווירוס, זאת בנוסף לאחריות הגדולה שבין כה וכה עומדת על כתפיו, כאשר רשויות בריאות רבות ברחבי העולם נושאים עיניהם להחלטות הארגון הנוגעות למגוון רחב של טיפולים. מאז נכנס לתפקידו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מתקשה ה-FDA למצוא מנהיג קבוע שישב בראשו, דבר שיצר בלבול רב גם בקרב המשקיעים שכעת אינם בטוחים מה הוא הכיוון העתידי אותו יקח הארגון. כעת, במהלך החודשים הקרובים, יתכן והחלטותיו של קאליף יאפשרו לאותם משקיעים לקבל קצה חוט אודות הכיוון אליו ילך המנהל. מבין החלטות אלו, עושה רושם כי הבאות תהיינה הגורליות ביותר עבור משקיעי עולם הרפואה. תרופות ניוון השרירים של אמיליקס ב-30 למרץ תפגש בפעם הראשונה ועדת התרופות הנוירולוגיות של ה-FED. זוהי הוועדה שקודם לכן פסלה כזכור את תרופת האדוהלם של BIOGEN IDEC (סימול: BIIB) לטיפול במחלה הניוונית אלצהיימר. בעבר התעלם ה-FDA מהחלטת הוועדה וקבע לאשר את התרופה במהלך חודש יוני. מכל מקום, בפגישתה הקרובה ידונו בתרופה AMX0035 לניוון שרירים (ALS), טיפול שמפתחת חברת הביוטק Amylyx (סימול: AMLX). החברה החלה להיסחר בניו יורק בינואר האחרון, ומאז עלה מחיר המניה שלה ב-22%. באפריל האחרון דיווחה החברה כי ה-FDA פקד עליה לבצע ניסוי מבוקר נוסף עבור התרופה טרם היא מגישה בקשה לאישור ה-AMX0035. בחודש ספטמבר האחרון מסרה החברה כי לאחר שדנה עם המנהל, הוחלט לבסוף להגיש את הבקשה לאישור התרופה על סמך נתוני הניסוי הראשון בלבד. טרם ברור מדוע שינה ה-FDA את דעתו לגבי התרופה, אם כי אמיליקס מסרה כבר כי ההחלטה אם להגיש תרופה לבקשת אישורו של ה-FDA נתונה בידי החברה בלבד, ולא בידי המנהל. חשוב לציין כי במידה ויפסול ה-FDA את התרופה של אמיליקס, לדבר השלכות כלכליות קשות עבורה. אנליסטים רבים שסקרו את טענת החברה מסרו כי לראייתם יתכן וההחלטה נבעה בעיקר מלחץ "פוליטי" שהופעל עליה, ואולי אף מגורמים בכירים ב"קהילת" ה-ALS. ממשל ביידן בעצמו כבר סימן את הטיפול ב-ALS כמחוייבות גדולה של הממשל ברשותו, וחולי ניוון שרירים רבים כבר דחפו לאישור מהיר של התרופה. אישורה או מניעת אישורה של תרופת ה-ALS תהווה אשנב לדרך בה מתמודד קאליף עם לחץ מצד קבוצות של פעילים, במקרה הזה מצד קהילת ניוון השרירים. תרופת אלצהיימר נוספת? מאז אישר ה-FDA את תרופת האדוהלם של ביוג'ן, רבים החלו לתהות כמה מהר יאשר המנהל תרופות מקבילות מצד חברות תרופות נוספות כמו "אלי לילי" ו-"רוש הולדינג", וכמה מהר תוכל ביוג'ן עצמה להביא את התרופה לשוק. בינואר האחרון, מסרה הסוכנות הממשלית האמריקאית לשירותי Medicare and Medicaid (CMS) כי כיסוי הסוכנות לא יכלול את תרופת האדוהלם ותרופות נוספות כמוהה. הכרזה זו פעלה כמעין מקל בגלגל של אלי לילי, שבמהלך חודש אוקטובר החלטה להגיש בקשה לאישור תרופת האלצהיימר שלה. מאז כמעט ולא דיווחה לילי על התפתחויות בתחום. ביוג'ן צפויה להגיש בקרוב בקשה לאישור תרופת האלצהיימר החדשה שלה -lecanemab, והגישה אותה ינקוט קאליף וה-FDA תהווה תמונת מראה עבור חברות תרופות רבות שמעוניינות להגיש בקשה לאישור תרופות דומות בעתיד, בתחום האלצהיימר בפרט ותחום התרופות הנוירולוגיות בכלל. עתידו של האישור המואץ תרופת האלצהיימר הראשונה של ביוג'ן, האדוהלם, הייתה התרופה הראשונה אותה אישר ה-FDA בהליך מואץ, הליך שמאפשר אישור של תרופה גם במידה והיעילות הקלינית שלה טרם מוכחת. במסגרת הליך זה נאלצו חברות התרופות לערוך מחקרי המשך על התרופות שלהן. כעת, יתכן וההליך ישתנה בעתיד הקרוב, זאת לאחר שיו"ר ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים של ארצות הברית, פרנק פאלון, קבע לאחרונה כי יהדק את החוקים שיוטלו על חברות התרופות אשר הטיפולים שלהם יאושרו במסגרת הליך האישור המואץ. ה-FDA מסר בעבר כי הוא אינו מתייחסות להצעות חוק שטרם אושרו, אם כי במסגרת הליך אישורו כראש ה-FDA מסר קאליף לגורמים בממשל האמריקאי כי ביצוע מחקרי ההמשך עבור התרופות שמאושרות בהליך מואץ "בזמן סביר" נמצא עבורו בעדיפות עליונה. חיסון קורונה נוסף? מאז התפרצות המגפה, נתן ה-FDA שלושה אישורי חירום עבור חיסוני הקורונה של PFIZER (סימול: PFE), MODERNA (סימול: MRNA) ושל JOHNSON & JOHNSON (סימול: JNJ). מאז, לא אישור המנהל חיסוני קורונה נוספים, אפילו לאחר שחברות תרופות כמו אסטרהזניקה הבריטית ו- NOVAVAX INC (סימול: NVAX) הישראלית האמריקאית הגישו בקשות לאישורים דומים. מנכ"ל מודרנה, סטפן בנסל, מסר בעבר כי הוא לא מאמין שה-FDA יאשר חיסוני חירום נוספים כנגד קורונה בעתיד הקרוב, ויתכן מאוד כי הוא צודק. בשלב זה, ל-FDA סמכות להעניק אישור חירום רק במידה ולא קיימת אלטרנטיבה מאושרת באותו הרגע, נתון שאינו רלבנטי עבור חיסוני הקורונה לאחר אישורם של אלו של מודרנה ופייזר. במידה והמנהל אכן יחדל מלאשר חיסוני קורונה נוספים במתכונת חירום, יתכן וישפיע הדבר על לוחות זמני פיתוח החיסונים של נובהווקס, וכן על זה של החברות GlaxoSmithKline ו-Sanofi אותו הן מפתחות ביחד. בתחזית שפירסם ה-FDA באביב האחרון מסר המנהל כי כל אישור חירום של חיסון כנגד מגפת הקורונה יבחן לגופו וינתן בהתאם לחיסון הספציפי אותו רוצה חברת תרופות מסויימת לאשר. חיסוני הילדים הורים רבים הופתעו בחודש פברואר האחרון, זאת לאחר שמנהל המזון והתרופות דחה התכנסות ועדה במסגרתה אמור היה ה-FDA לדון בנוגע להרחבת אישור החירום של חיסון הקורונה על מנת לכלול בתוכו גם ילדים מתחת לגיל 5. נציגי ה-FDA מסרו אז כי הם מעוניינים לצפות במידע נוסף שיתקבל מניסויי מנת החיסון השלישית בגילאים אלו, נתונים שמאז ולדברי ה-FDA, טרם הראו שיפור מסויים על פני התוצאות שהראה הוועדה מקודם - לא נתונים חיוביים במיוחד. כעת מתכנן ה-FDA לשקול מחדש את הרחבת אישור חיסוני הילדים על בסיס מידע אותו יקבל המנהל בחודש דצמבר. ההחלטה לאשר, ככל שכזו תהיה, תהווה ההחלטה הראשונה אותה יקבל קאליף בנושא חיסוני הקורונה בעודו יושב כראש מנהל המזון והתרופות, ויתכן וזו תפעל כאינדקטור לאופן בו הוא מעוניין לגשת להמשך טיפול המנהל בהתמודדות עם מגפת הקורונה.
- 1.elvis p 18/03/2022 10:00הגב לתגובה זונגיף שהונדס במעבדה מעצמת שחיתות שמאשימה את כולם למרות שהתרופה כבר אצלה עוד לפני שהכול התחיל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
