סגירה צורמת: הנאסד"ק נפל 3.6%, הדאו ג'ונס נכנס לטריטוריה של תיקון
שבוע המסחר בוול-סטריט נפתח בירידות שערים חדות בהמשך למסחר בסוף השבוע האחרון, כאשר הנאסד"ק ירד ב-3.6% הדאו ירד ב-2.4% והצטרף לטריטוריה של תיקון עם ירידות של יותר מ-10% מהשיא לראשונה מזה שנתיים, וה-S&P 500 ירד ב-3%. מחירי סחורות רבות עלו כאשר מחיר הנפט זינק היום בקרוב ל-10% בעקבות חששות מצד סנקציות של המערב על הנפט הרוסי. מחירי הזהב זינקו גם הם והחוזים העתידיים עליו נסחרו במחירים של מעל 2,000 דולר לאונקיה. עם הירידות בשווקים תשואות האג"ח ל-10 שנים אמריקאי מתאוששות במעט ועומדות כעת על 1.78%. ביום שישי האחרון המסחר בוול-סטריט ננעל בירידות שערים כשהדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ירד ב-1.7% וה-S&P 500 ירד ב-0.8%. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.36%
- טרם החל המסחר הרציף
- 18.מיק 08/03/2022 06:39הגב לתגובה זושבוע שעבר היו ירידות חדות בארהב ובישראל סיימו בראשון בעליה. גם במהלך שני ימי מסחר אחרונים לא ירדנו ואני לא קורא לירידה של 0.4% אתמול ירידה. האלגוריטם של המסחר בישראל מכוון לעליות וינצל כל פיפס עליה בחוזים לעליה של חצי אחוז במדדים. אני מאמין שנפתח בירידות אך נסגור בירוק. העיקר לא לפחד ולא להילחץ.
- 17.ורק בת"א לא שמעו על המלחמה-אין נשמה רק כסף-מגעילים (ל"ת)משה 08/03/2022 06:36הגב לתגובה זו
- 16.פוקסי 08/03/2022 00:39הגב לתגובה זובקרוב יחל כיסוי שורטים. דעתי בלבד.
- 15.עוז 07/03/2022 23:51הגב לתגובה זואם גם הנפילות האלה בבורסה של ארצות הברית לא יורידו את הבורסה שלנו אז תדעו שיש הרבה נוכלים בעלי עיניין ויכולת שמחזיקים אותה זמנית כדי לצאת ממנה עם תמורה טובה כי יודעים שהתוכן הוא חלול
- 14.פראיירים לא מתים 07/03/2022 23:18הגב לתגובה זותפנימו, זה משבר שהולך ללוות אותנו הרבה זמן, שבו בצד תקנו זהב ותמתינו בסבלנות.תנו לטמבלים למחוק את הכסף,תשמרו על עצמכם.
- 13.נדב 07/03/2022 23:06הגב לתגובה זומעניין איזה כותרת תיהיה....הגיע הזמן להשלים פערים...הגנבים בלמו את השוק כמה ימים...ועכשיו אין מנוס מ 1850 בואכה 1800.
- 12.יימח שמם לא רוצים להירגע קצת (ל"ת)tt 07/03/2022 22:48הגב לתגובה זו
- כולנו מדברים מהפוזיציה, אבל הקללות לא יחזירו את ההפסדים (ל"ת)Sassi6 08/03/2022 04:06הגב לתגובה זו
- נפלו על כל הראש המשוגעים האלה (ל"ת)גל 07/03/2022 23:56הגב לתגובה זו
- 11.קארין אלהרר הבדיחה 07/03/2022 22:43הגב לתגובה זווהיא רוצה לסגור את בזן ולהשתמש בשמן תינוקות במקום. הפוליטיקה הישראלית מלאה פיגור שכלי ורשע ומיסים צריך לצרף את נוכל הטינדר ואתי כרייף וקטי פתי ויהיה מושלם . אין על מי לסמוך פופוליסטים עלובים
- 10.שלי 07/03/2022 22:01הגב לתגובה זולפני חודשיים כתבתי לכםפחות 13000 לםני שבועיים לפני שהתחילה המלחמה כתבתי 11900 עוד שבועיים
- 9.פוקס יודעים Free Falling Rome לא בא גואל שחור (ל"ת)61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:37הגב לתגובה זו
- 8.מדינה מוסרית וחסה על פליט מחר מארחים פוטין גטו ורשה 77 (ל"ת)61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:36הגב לתגובה זו
- 7.לא לחרם על רוסיה אומה של אמיצים (ל"ת)61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:35הגב לתגובה זו
- 6.עצת סטלה ושלמה רעידת אדמה הדוד של ברנדון מכר בזמן (ל"ת)61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:33הגב לתגובה זו
- 5.אוקראינים 07/03/2022 21:07הגב לתגובה זוהמערב לא יעזור בכלום וכל סנקציה תפגע בכל העולם . מסתבר שפוטין יותר חכם מכולם והאוקראיני היהודי יגרום לאנטישמיות גדולה . יהודים שולטים באוקריאנה והם סתומים
- 4.פראיירים לא מתים 07/03/2022 21:04הגב לתגובה זותברחו, תשמרו על הכסף שלכם.תפסיקו להקשיב לכל הנוכלים שחושבים ששווקים רק עולים, תנו להם שישרפו את הכסף שלהם, תברחו
- 3.פוטין 07/03/2022 20:32הגב לתגובה זואין למערב כח עם סנקציות מטופשות לא ימכרו ברוסיה מותגים למי אכפת גם ככה זה לזרוק כסף בגד זה בגד . פוטין הרס את אירופה כבר
- פוטין טעה בגדול 08/03/2022 05:06הגב לתגובה זוריקוד הדם הזה יעלה לרוסיה ביוקר. כל ה"רפובליקות" לשעבר של בריה"מ ירצו סופית להצטרף לנאטו ובסוף בטווח הארוך התוכנית שלו נהרסה. מי שמסכן פה מעט מאד(עד עכשיו) זו ארהב. אוקראינה לא שייכת לנאטו. לכן ביידן לא מחויב להגן עליה. ורוסיה היא עדיין רוסיה אף אחד לא נלחם בה מבחירה חופשית. רק מלחמה על החופש
- 2.נוק 07/03/2022 18:27הגב לתגובה זוארצות הברית נזרקת למצולות. מחיר הנפט והמזון ימוטטו את ביידן.
- ארהב 07/03/2022 20:33הגב לתגובה זומחירי הסמרטוטים שם יקרים . זוג גרביים 40 דולר
- 1.אמריקקים נבלות עד שהחוזים התאפסו צוללים עכשיו (ל"ת)tt 07/03/2022 16:51הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
