ירידות
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה צורמת: הנאסד"ק נפל 3.6%, הדאו ג'ונס נכנס לטריטוריה של תיקון

וול סטריט עברה היום יום שלישי רצוף של ירידות חדות כשהחששות מהתרחבות הסנקציות גם למגזר האנרגיה מפילות את המדדים. הדאו ג'ונס הצטרף לטירטוריה של תיקון לראשונה מאז שנת 2020; מניות האנרגיה הקטנות זינקו בעשרות ומאות אחוזים

שבוע המסחר בוול-סטריט נפתח בירידות שערים חדות בהמשך למסחר בסוף השבוע האחרון, כאשר הנאסד"ק ירד ב-3.6% הדאו ירד ב-2.4% והצטרף לטריטוריה של תיקון עם ירידות של יותר מ-10% מהשיא לראשונה מזה שנתיים, וה-S&P 500 ירד ב-3%. מחירי סחורות רבות עלו כאשר מחיר הנפט זינק היום בקרוב ל-10% בעקבות חששות מצד סנקציות של המערב על הנפט הרוסי. מחירי הזהב זינקו גם הם והחוזים העתידיים עליו נסחרו במחירים של מעל 2,000 דולר לאונקיה. עם הירידות בשווקים תשואות האג"ח ל-10 שנים אמריקאי מתאוששות במעט ועומדות כעת על 1.78%.  ביום שישי האחרון המסחר בוול-סטריט ננעל בירידות שערים כשהדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ירד ב-1.7% וה-S&P 500 ירד ב-0.8%. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.36%  

  • טרם החל המסחר הרציף
היום ידווחו - LIFEMD INC  ROVER GROUP מחר ידווחו - BUMBLE INC  FIGS  ATERIAN יום ד' - CHILDREN'S PLACE RETAIL  SPIRE INC יום ה' - JD.COM  ORACLE CORP יום ו' - PLX PHARMA INC בגזרת הישראליות מדווחות השבוע:  סול ג'ל  דריו הלת'  גמידה סל  בריינסטורם  אנטרה ביו  אינספייר  פוורפליט (US)  ננו דיימנשן  צים מאקרו: ה-S&P עדיין מעל התמיכה - אבל לא בטוח שכדאי להיות אופטימיים. פעם אחת היתה פריצת סרק שנמשכה יומיים ואז המדד חזר אל מעל רמת התמיכה. ועדיין להערכתנו הלחץ על התמיכה יימשך והירידות צפויות להימשך. מהלך מתחת ל–4300 יאשר את המשך מגמת הירידה. וגם: הביטקוין עוד יכול לעלות וסימני הבלימה בסנטינל וואן (לכתבה) הנפט ב-130 דולר בעקבות החששות שהמערב יחרים את הנפט הרוסי. בארה"ב הממשל האמריקאי מקדם חרם על הנפט הרוסי והמחירים מזנקים, אבל השאלה היא כיצד אירופה תסתדר ללא הנפט הרוסי (אחראי ל-45% מהצריכה באיחוד) והאם סין תסייע לרוסיה ותרכוש ממנה נפט (לכתבה). "פוטין עם יד על ההדק, אם ילחץ מחיר הנפט יכול לזנק ל-200 ד'". מומחה האנרגיה ד"ר עמית מור שוחח איתנו על מצב שוק האנרגיה; לדעתו המערב לא באמת יכול לוותר על הנפט והגז הרוסי, וישראל צריכה להפיק לקחים על עצמאות אנרגטית ולהודות על מתווה הגז (לראיון). מתכות: הזהב מעל 2000 ד', הניקל מזנק ב-26% והפלדיום בשיא כל הזמנים. החששות מקשיי אספקה של כמה מהמתכות החשובות בתעשייה כגון פלדיום וניקל מזניקות את מחירם, זאת בנוסף לנהירה לזהב בעיתות משבר, וצפי להשקעה בתשתיות בסין - המתכות מצטרפות לזינוקים בשוק הסחורות, וכל זאת כאשר גוף היעוץ פורקייטס מעריך כי מחירי השינוע הימי יעלו על פי 3 בעקבות המשבר באוקראינה (לכתבה). מחיר החיטה בשיא כל הזמנים: 1294 ד' לטון, גם מחיר שאר הדגנים מזנקמחירי הדגנים מושפעים מהקרבות באוקראינה ומתנאי מזג האויר בעולם ושוברים שיאים; ההשפעה על מחירי המזון כבר ניכרת ולא נראה שיש סיבות לאופטימיות ביחס להמשך עם הפגיעה בעונת הזריעה המתקרבת (לכתבה המלאה). מניות במרכז: אפל APPLE צפויה לקיים מחר אירוע השקה, האם הוא יוכל לאושש קצת את השווקים? (לכתבה המלאה).   מניות של חברות נפט רבות כמו  EXXON MOBIL (סימול: XOM),  PHILLIPS 66 (סימול: PSX) ו- CHEVRON CORP (סימול: CVX) עולות בשעה זו במסחר וזאת על רקע הראלי בשוק האנרגיה על רקע המשבר הרוסי. חברת הגז הטבעי והנפט קמבר אנרג'י CAMBER ENERGY INC מזנקת בשיעור ניכר היום כמו גם מניות אנרגיה רבות מהשורה השניה והשלישית.  BED BATH (סימול: BBBY) שורט סקוויז? יו"ר גיימסטופ מחזיק 10% ב-Bed Bath שטסה במסחר. ראיין כהן, שייסד בעברו גם את חברת הסחר המקוון המתמחה במזון לבעלי חיים - Chewy, הפציר בחברה לשנות את מדיניות החדשה אותה אימצה ענקית הקמעונאות לאחרונה וזאת על מנת להציל אותה מפשיטת רגל מוחלטת - האמנם? (לכתבה) OCCIDENTAL PETROLEUM CP (סימול: OXY) ירדה היום במסחר. אתמול דווח שחברת ברקשייר שנמצאת בשליטתו של המשקיע המיתולוגי וורן באפט מחזיקה במניות של החברה בשווי 5 מיליארד דולר (לכתבה) VISA (סימול: V),  MASTERCARD INCORPORATED (סימול: MA) ענקיות התשלומים ירדו במסחר וזאת לאחר שבמהלך סוף השבוע הודיעו כי ישעו בשעה זו את הפעילות בתוך רוסיה. גם אמריקן אקספרס AMERICAN EXPRESSהצטרפה לחרם.  CITIGROUP (סימול: C) מניית הבנק האמריקאי ירדה היום במסחר וזאת על רקע העובדה שבנק ההשקעות Jefferies סקר את המניה והעניק לה המלצת תשואת חסר. לדברי ג'פריס, סיטיגרופ אינה צפויה לעמוד בתחזיות של עצמה.  מניות של חברות תעופה אמריקאיות רבות ירדו היום על רקע הסנקציות המערביות על המרחב האווירי של רוסיה.  UNITED AIRLINES (סימול: UAL),  AMERICAN AIRLINES (סימול: AAL),  DELTA AIR LINES (סימול: DAL). ישראליות בוול סטריט: ציםמודיעה על השקת ZXB - קו חדש לסחר מקוון מאסיה לחוף המזרחי של ארצות הברית. אלי גליקמן מנכ"ל צים אמר: "פתיחת שירות זה הינה דוגמה נוספת למאמצינו לפתח קווי פרימיום מהירים ויעודיים המהווים חלופה תחרותית ביותר לתובלה האווירית".  חברת אינוביד  זינקה ב-50% במסחר ללא הודעה כלשהי. INTEL CORPORATION (סימול: INTC) בדרך להנפקת מובילאיי - הגישה תשקיף חסוי לקראת הנפקה. כאשר תונפק, יתכן ויוערך שווי הפעילות של מובילאיי בכ-50 מיליארד ד'. סביר והסיבה להנפקה היא בעקבות הלחץ הציבורי הרב שנח על כתפיו של מנכ"ל אינטל, פט גלזינגר, שלחלק את החטיבה כדיבידנד בעין כאשר החברה משקיעה סכומי עתק בניסיון לחזור לגדולתה המיתולוגית (לכתבה) פאלו אלטו אלטושלר שחם נותנים לחברה אפסייד של 23%. דרור ברגר, אנלסיט בכיר באלטושלר שחם, מסמן הפעם 2 מניות וקרן סל שצפויות להגיע למחיר שיא השנה - (צפו בראיוןTV)

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    מיק 08/03/2022 06:39
    הגב לתגובה זו
    שבוע שעבר היו ירידות חדות בארהב ובישראל סיימו בראשון בעליה. גם במהלך שני ימי מסחר אחרונים לא ירדנו ואני לא קורא לירידה של 0.4% אתמול ירידה. האלגוריטם של המסחר בישראל מכוון לעליות וינצל כל פיפס עליה בחוזים לעליה של חצי אחוז במדדים. אני מאמין שנפתח בירידות אך נסגור בירוק. העיקר לא לפחד ולא להילחץ.
  • 17.
    ורק בת"א לא שמעו על המלחמה-אין נשמה רק כסף-מגעילים (ל"ת)
    משה 08/03/2022 06:36
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    פוקסי 08/03/2022 00:39
    הגב לתגובה זו
    בקרוב יחל כיסוי שורטים. דעתי בלבד.
  • 15.
    עוז 07/03/2022 23:51
    הגב לתגובה זו
    אם גם הנפילות האלה בבורסה של ארצות הברית לא יורידו את הבורסה שלנו אז תדעו שיש הרבה נוכלים בעלי עיניין ויכולת שמחזיקים אותה זמנית כדי לצאת ממנה עם תמורה טובה כי יודעים שהתוכן הוא חלול
  • 14.
    פראיירים לא מתים 07/03/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
    תפנימו, זה משבר שהולך ללוות אותנו הרבה זמן, שבו בצד תקנו זהב ותמתינו בסבלנות.תנו לטמבלים למחוק את הכסף,תשמרו על עצמכם.
  • 13.
    נדב 07/03/2022 23:06
    הגב לתגובה זו
    מעניין איזה כותרת תיהיה....הגיע הזמן להשלים פערים...הגנבים בלמו את השוק כמה ימים...ועכשיו אין מנוס מ 1850 בואכה 1800.
  • 12.
    יימח שמם לא רוצים להירגע קצת (ל"ת)
    tt 07/03/2022 22:48
    הגב לתגובה זו
  • כולנו מדברים מהפוזיציה, אבל הקללות לא יחזירו את ההפסדים (ל"ת)
    Sassi6 08/03/2022 04:06
    הגב לתגובה זו
  • נפלו על כל הראש המשוגעים האלה (ל"ת)
    גל 07/03/2022 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    קארין אלהרר הבדיחה 07/03/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    והיא רוצה לסגור את בזן ולהשתמש בשמן תינוקות במקום. הפוליטיקה הישראלית מלאה פיגור שכלי ורשע ומיסים צריך לצרף את נוכל הטינדר ואתי כרייף וקטי פתי ויהיה מושלם . אין על מי לסמוך פופוליסטים עלובים
  • 10.
    שלי 07/03/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
    לפני חודשיים כתבתי לכםפחות 13000 לםני שבועיים לפני שהתחילה המלחמה כתבתי 11900 עוד שבועיים
  • 9.
    פוקס יודעים Free Falling Rome לא בא גואל שחור (ל"ת)
    61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מדינה מוסרית וחסה על פליט מחר מארחים פוטין גטו ורשה 77 (ל"ת)
    61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לא לחרם על רוסיה אומה של אמיצים (ל"ת)
    61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:35
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עצת סטלה ושלמה רעידת אדמה הדוד של ברנדון מכר בזמן (ל"ת)
    61% נייט חרם על טובח 07/03/2022 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אוקראינים 07/03/2022 21:07
    הגב לתגובה זו
    המערב לא יעזור בכלום וכל סנקציה תפגע בכל העולם . מסתבר שפוטין יותר חכם מכולם והאוקראיני היהודי יגרום לאנטישמיות גדולה . יהודים שולטים באוקריאנה והם סתומים
  • 4.
    פראיירים לא מתים 07/03/2022 21:04
    הגב לתגובה זו
    תברחו, תשמרו על הכסף שלכם.תפסיקו להקשיב לכל הנוכלים שחושבים ששווקים רק עולים, תנו להם שישרפו את הכסף שלהם, תברחו
  • 3.
    פוטין 07/03/2022 20:32
    הגב לתגובה זו
    אין למערב כח עם סנקציות מטופשות לא ימכרו ברוסיה מותגים למי אכפת גם ככה זה לזרוק כסף בגד זה בגד . פוטין הרס את אירופה כבר
  • פוטין טעה בגדול 08/03/2022 05:06
    הגב לתגובה זו
    ריקוד הדם הזה יעלה לרוסיה ביוקר. כל ה"רפובליקות" לשעבר של בריה"מ ירצו סופית להצטרף לנאטו ובסוף בטווח הארוך התוכנית שלו נהרסה. מי שמסכן פה מעט מאד(עד עכשיו) זו ארהב. אוקראינה לא שייכת לנאטו. לכן ביידן לא מחויב להגן עליה. ורוסיה היא עדיין רוסיה אף אחד לא נלחם בה מבחירה חופשית. רק מלחמה על החופש
  • 2.
    נוק 07/03/2022 18:27
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית נזרקת למצולות. מחיר הנפט והמזון ימוטטו את ביידן.
  • ארהב 07/03/2022 20:33
    הגב לתגובה זו
    מחירי הסמרטוטים שם יקרים . זוג גרביים 40 דולר
  • 1.
    אמריקקים נבלות עד שהחוזים התאפסו צוללים עכשיו (ל"ת)
    tt 07/03/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.