ספינה של מארסק
צילום: unsplash

פורקייטס: מחירי השילוח יעלו פי 3 בעקבות הלחימה באוקראינה

כך על פי גוף היעוץ שצופה כעת בחברות רבות כמו הענקיות מארסק, MCS, ONE ו-Hapag Lloyd שדיווחו כי ישעו בזמן הקרוב את פעילותן בתוך רוסיה, חלקן גם באוקראינה, בעקבות המצב במדינה והסנקציות המערביות
תומר אמן | (1)

מחירי השילוח יעלו אף יותר? לאחר שזינקו בעקבות מגפת הקורונה, מודיעות כעת כמה ענקיות בתחום השילוח, לרבות מארסק ו-MSC כי יעצרו בשלב זה את התובלה אל תוך ומחוץ לרוסיה וזאת כתוצאה מפלישת הנשיא פוטין אל תוך שטח אוקראינה.  

חדשות אלו עוקבות לדיווח נוסף מצד פירמת השילוח הימי Ocean Network Express (ONE) כי תעצור גם היא את כלל השילוח לתוך המדינה, ולאחר שגם חברת השילוח הגרמנית Hapag Lloyd דיווחה כי תבצע דבר דומה מוקדם יותר בסוף החודש הקודם . 

למארסק נתיבי שלוח לסנט פטרסבורג וקלינינגרד שבים הבלטי, נובורוסייסק שבים השחור וולדיווסטוק וווסטוצ'ני על החוף המזרחי הרוסי. החברה מסרה כי הצעד לא צפוי לפגוע בשילוח של מוצרי מזון, רפואה או סיוע הומניטרי. 

על פי דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, לחברה הדנית החזקה של כ-31% במפעילת הנמל הרוסית Global Ports, לה כשש נמלים ברוסיה ושניים נוספים בפינלנד. שאר החזקותיה של גלובל פורטס הם על ידי חברת האנרגיה הגרעינית Rosatom וכן איש העסקים סרגיי שיסקרב. 

"אנו נפעל ביחד עם גלובל פורטס על מנת לנתב את דרכינו בסבך הסנקציות האחרונות אותם הטיל המערב על מנת לא לפגוע בפעילות שלנו", מסרה מארסק. 

כאמור, גם חברת השילוח השוודית MSC מסרה כי תשעה בשלב זה את הפעילות ברוסיה, כאשר גם זו מסרה כי הפעולה לא תפגע בשילוח של מוצרים חיונים כמו אוכל וסיוע הומניטרי. 

השפעות המשבר השליכו גם על אוקראינה עצמה, שמה לא ביצעו החברות שילוח מאז ה-25 בפברואר בעקבות הפלישה. מדינות רבות כמו גרמניה, בלגיה והולנד כבר הודיעו כי יעצרו ספינות רוסיות לבדיקה, דבר הצפוי למנוע מעבר של מאות ספינות במיצרים הרלוונטים המחברים בין שלושת הימות. 

לפי הערכות אותן ביצעו אנליסטים בגוף הייעוץ FourKites, המתמחה בשרשראות האספקה, מסרה האחרונה כי הלחימה ברוסיה והשפעותיה על השילוח הימי צפויות להעלות את המחירים בענף עד פי 3. בראיון לסוכנות הידיעות הניו יורק טיימס, מסרה החברה כי להערכתה השפעת השיא של המשבר תורגש בעונת הקיץ, תקופת השיא של תעשיות השילוח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Sassi6 08/03/2022 04:48
    הגב לתגובה זו
    ואם השעיית רוסיה והוצאתה מחוץ למפת יעדי השילוח תגרום להקטנת מספר יעדי השילוח, אז הקטנת מספר היעדים לשילוח תגרום להקטנת ביקושים בתובלה, ובכלכלה כמו בכלכלה, אם הביקוש קטן מההיצע אז המחירים יורדים ולא עולים, תודה
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".