סחורות חיטה
צילום: Pixabay

לא רק נפט וגז: המשבר באוקראינה מקפיץ את מחירי החיטה ושאר הסחורות

מנתקי הזרם הופעלו במסחר בשיקגו בשני הימים האחרונים וגרמו לכך שמחירה עלה רק ב-20%, אך ככל הנראה המחיר הריאלי גבוה הרבה יותר; העליה במחירי הסחורות עקב המשבר תגרום להאצת עליית המחירים בכל תחומי החיים
גיא טל |

כפי שהיה צפוי מראש, שוק הסחורות מושפע באופן דרסטי מההתפתחויות הגאופוליטיות באזור רוסיה אוקראינה, שכן שתי המדינות מהוות יצואניות מרכזיות של רבות מהסחורות הנצרכות ביותר. הנפט והגז הם אלו שבדרך כלל תופסים את הכותרות, אך בנוסף אליהם ישנן סחורות רבות שנפגעות באופן ישיר, וביניהן החיטה, אלומניום, טיטניום ועוד.

כלכלני בנק גולדמן זאקס  מצפים כי המגמה תימשך. "אנו מצפים שמחיר הסחורות שרוסיה היא יצרנית מפתח שלהן ימשיכו בראלי מעכשיו. זה כולל נפט, גז אירופי, אלומניום, פלדיום, ניקל, חיטה ותירס". העליות עקב המשבר מצטרפות לעליות מחירים רוחביות בשוק, שלא קשורות ישירות למלחמה באוקראינה. רוסיה או אוקראינה לא מייצרת קפה, אבל מחירו קרוב לשיא של כל הזמנים. 

העליות במחירי הסחורות משפיעות על כל תחומי החיים. את העליה במחיר הנפט אנו מרגישים כל פעם שאנו ממלאים דלק, אך גם במחיר החשמל, ובסופו של דבר הוא מתגלגל גם לשאר המוצרים שאנו צורכים שנזקקים לאנרגיה בתהליך הפקתם. מחירי החיטה, התירס הקפה ועוד משפיעים על מחיר מוצרי המזון שצפויים לעלות בקרוב בכל העולם, ומחירי המתכות על מחיר הבניה, המוצרים האלקטרונים, תעשיית הרכב ועוד. 

בין השאר עולה גם הסיכון לסטגפלציה - אינפלציה גבוהה מלווה בצמיחה נמוכה. כך כותבים כלכלני גולדמן זאקס: "הההסלמה האחרונה ברוסיה יוצרת סיכונים סטגפלציונים ברורים לכלכלה, שמונעים על ידי מחירי אנרגיה גבוהים". 

חיטה

גם רוסיה וגם אוקראינה הן ספקיות חיטה משמעותיות בשוק העולמי. אוקראינה אף מכונה אסם התבואה של אירופה. רוסיה מייצרת כ-80 מיליון טון חיטה ואוקראינה כ-33 מיליון. שניהן יחד מייצאות כ-25% משוק החיטה העולמי. זוהי אולי הסחורה שמושפעת בצורה הדרסטית ביותר מהקונפליקט מלבד שוק הגז והנפט. בחמשת ימי המסחר האחרונים זינק מחיר החיטה ב-19%, אך באמת מחירה היה צריך להעלות הרבה יותר. אתמול הופעל בפעם השניה ברציפות מנתק זרם בבורסת הסחורות בשיקגו עקב עליה יומית חריגה במחיר החיטה. סך הכל מתחילת השנה עלה מחיר הסחורה בכ-37%, והמחירים כעת גבוהים מ-10 דולר לבושל חיטה, הגבוהים ביותר מאז 2008. 

יצוא התבואה מאוקראינה הופסק באופן רשמי ביום שני האחרון עם סגירתם של כל הנמלים. עונת הזריעה באביב הקרוב בסכנת ביטול, מה שיגרום לסיכון להמשך הייצור גם בחודשים הבאים. 

אלומניום

רוסיה ייצרת 3.7 מטר מעוקב אלומניום בשנת 2021, מתוך 68 מיליון שמיוצר בעולם כולו, מדובר על קצת יותר מ-5% מהייצור העולמי. מחירי האלומניום עלו ב-3% בלבד בחמשת הימים אחרונים, אך ב-20% מתחילת השנה. האלמוניום היא אחת המתכות השימושיות ביותר ומהווה חומר גלם במגוון גדול של תעשיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

טיטניום

המתכת משמשת בסקטור התעופה, הרכב, ומוצרים נוספים רבים. רוסיה היא יצרנית הטיטנים השלישית בגודלה בעולם. סין מייצרת 120 אלף מטר מעוקב, יפן 35 אלף ורוסיה 27 אלף. ארצות הברית לא מייצרת בכלל טיטניום כעת. אנאסטאסיוס ארימה, מנכ"ל חברת סטארט אפ בתחום הטיטנים אמר לבארונס: "בשנת 2014, הפעם הקודמת שארצות הברית הטילה סנקציות על רוסיה היו שני מפעלים בארצות הברית שמייצרים את המתכת הקריטית. מאז שניהם נסגרו, ואמריקה תלויה לחלוטין באספקה זרה לצורך המטוסים ותעשיית הביטחון שלה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.