וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

סגירה בעליות: נאסד"ק עלה 2.5%; טאואר זינקה 42% וירג'ין גלקטיק 32%

הדאו ג'ונס עלה ב-1.2%, ה-S&P500 ב-1.5%; NVIDIA זינקה ב-9.2%.
נושאים בכתבה וול סטריט נאסד"ק

יום המסחר בניו יורק התנהל בעליות שערים. מדד הנאסד"ק עלה ב-2.5%, הדאו ג'ונס ב-1.2%, ה-S&P500 ב-1.5%. העליות הגיעו ככל הנראה עקב דיווחים על הסגת כוחות רוסיים מסביב לאוקראינה.  עונת הדוחות נמשכת: היום ידווחו:  AIRBNB, INC MARRIOTT INTERNATIONAL  יום ד' -  NVIDIA COR CISCO SYSTEMS APPLIED MATERIALS יום ה' -  WALMART   DROPBOX INC ROKU, INC יום ו' -   ARBOR REALTY TRUST בגזרת הישראליות: היום ידווחו:   סולאראדג'  ביום רביעי ידווחו  - וויקס סימילרווב איירון סורס ווקמי אופקו הלת' (US) ביום חמישי ידווחו -  פייבר טאואר (US) המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 0.28%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: רוסיה לוקחת צעד אחורה מהפלישה לאוקראינה. הודיעה על נסיגת חלק מכוחות הצבא בתום ה"תרגיל" שביצעה בסמוך לגבול, למרות שקולות מהשטח מדווחים שלא כך הדבר (לכתבה המלאה). עם זאתף, באוקראינה מדווחים על מתקפת סייבר שהחלה על הבנקים ואתרי משרד הביטחון והצבא. לאן הולך השוק? האם זה הזמן לקנות את מניית טילריי החבוטה? היום חשוב לפתוח את גרף מדד ה-S&P500. בינתיים התפתחה מגמת ירידה. רמת התמיכה נבלמה - ונדמה כי השוק בדרכו למטה. איפה בכל זאת אפשר להשקיע? (לטור) בסיכום חודשי מחירי הגז הטבעי כמעט לא השתנו - למרות שחוו תנודתיות משמעותית במהלכו. לפני כ-8 שנים, התביעה לבעלות רוסית על חצי האי קרים לא השפיעה על המחירים של הגז ושל הפלדיום. האם הפעם זה יהיה שונה? (לכתבה המלאה) מניות במרכז: "אינטל INTEL CORPORATION הידרדרה, נשארה מאחור ועוברת שידוד מערכות; סוד ההצלחה של טאואר (US) : קנייה של מפעלים ישנים והתמקדות בנישה" כך מסביר יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין לפידות, את רכישת טאואר ע"י אינטל ב-5.4 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). אנבידיה  NVIDIA COR  זוכה לעלייה נוספת לאחר שבנק ההשקעות פייפר סנלר חוזה שהחברה תעלה ברווחים עוד טרם פרסום הדוחות שלה מחר. האנליסטים צופים שיצרנית השבבים  תציג בדוחות לרבעון הרביעי הכנסות של 7.4 מיליארד דולר ו-1.2 ד' למניה.  חברת השכרת הרכבים העולמית AVIS  AVIS BUDGET GROUP INC צונחת במסחר זאת על אף שהכתה את תחזיות האנליסטים והציגה רווחים ברבעון הרביעי.  AMD ADVANCED MICRO DEVICES בעסקת ענק: רוכשת את Xilinx XILINX INC תמורת 50 מיליארד ד'; עסקת המניות הוכרזה בחודש אוקטובר 2020 אז שוויה הוערך בכ-35 מיליארד ד'. גידול במחיר המניה הקפיץ את השווי בכ-43%. הרכישה נועדה לאפשר ל-AMD לתפוס נתח שוק יותר במחשוב הענן ולהאיץ את התחרות כנגד אינטל (לכתבה המלאה). מגזר השבבים לוהט עקב שתי העסקאות האחרונות, וחציית רף חצי טריליון הדולרים בשנת 2021. גם אנבידיה NVIDIA COR מצטרפת למגמה החיובית וכן שאר מניות השבים כמו TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , מיקרון MICRON TECHNOLOGY , טקסס אינסטורמנט TEXAS INSTRUMENTS ועוד.  גם מגזר התעופה נהנה מעליות שערים DELTA AIR LINES AMERICAN AIRLINES וכן מניות הקרוזים  ROYAL CARIBBEAN CRUISES CARNIVAL CORP שעתידים להנות מפתיחת הכלכלה לאחר גל האומיקרון שמראה סימני דעיכה.  וירג'ין גלאקטיק VIRGIN GALACTIC HOLDINGS הודיעה על פתיחה מחדש של מכירת כרטיסי טיסה לחלל. המניה מזנקת. אתמול נודע על מכירת כרטיסי טיסה לחלל של חברת ספייס איקס של אלון מאסק למיליארדר ג'ראד אייזקמן (לכתבה המלאה). באפט נפטר מההשקעה הלא מוצלחת בטבע טבע -1.91% הישראלית שהסבה לו הפסדים של מאות מיליוני דולרים, ונכנס להשקעה מוצלחת בחברת אקטיביזן בליזיארד ACTIVISION BLIZZARD עליה הוא כבר מורווח במאות מיליונים; כמו כן ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A הקטינה אחזקות במגזר התרופות (לכתבה המלאה). RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) קרן ההון סורוס רכשה כ-20 מיליון מניות של החברה במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2021 וזאת על פי דוח שהגישה לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC). עלות המניות הסתכמה אז בכ-2 מיליארד דולר בעת, אם כי עד כה שווין ירד לכ-1.17 מיליארד דולר. (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט: טאואר נמכרה לאינטל תמורת 5.4 מיליארד ד' פרמיה של 42%; מזנקת 40% בת"א. העסקה בוצעה במזומן במסגרתה רכשה אינטל את המניות של טאואר תמורת כ-53 דולר למניה. לדברי החברה, זאת נועדה על מנת להרחיב את יכולות הייצור, נתח השוק והפורטפוליו הטכנולוגי של אינטל (לכתבה המלאה). המייסד של טאואר - "זו עסקה טובה לאינטל, גם לטאואר וגם למדינה" (לכתבה המלאה)  סולאראדג' הישראלית העוסקת בתחום טכנולגיית האנרגיה החכמה ומספקת מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים ומערכות לניטור ובקרת ביצועים עתידה לפרסם הלילה לאחר שעות המסחר את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2021 ולשנה כולה.(לכתבה המלאה)  קורנית דיגיטל  עמדה בתחזית ההכנסות והרווח; השפעה חשבונאית של אמזון AMAZON פגעה בתוצאות. ההכנסות הסתכמו בכ-87.5 מ' ד', זאת לאחר נטרול של 7.9 מ', בלעדיו עומדת הייתה בצפי האנליסטים להכנסות של 89.7 מ' ד'. בשורת הרווח דיווחה על כ-0.29 דולר למניה ללא נטרול, השוק ציפה ל-0.24 ד'. עבור 2022 צופה החברה צמיחה של עד 4% בהכנסות (לכתבה המלאה). גילת (US) עקפה את התחזיות: ההכנסות עלו ב-60%% ל-67 מיליון, מעל צפי השוק שעמד על 63.9 מיליון דולר; החברה עברה מהפסד של 3 סנט למניה, לרווח של 10 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד - מעל צפי השוק שעמד על 6 סנט למניה (לכתבה המלאה). אלוט (US)  עקפה את ההכנסות ברבעון אבל פספסה בשורה התחתונה; נופלת בטרום בוול סטריט. החברה דיווחה על הכנסות של 41 מ' ד', מעט מעל צפי השוק שעמד על 40.65 מ' ד', דבר שלא מנע ממנה לפספס את תחזית הרווח כשדיווחה על הפסד של 0.06 ד' למניה לעומת צפי להפסד של 0.03 ד'. עבור 2022 צופה החברה צמיחה של בין 0.9% ל-5% (לכתבה המלאה).  עוד בישראליות: ריסקיפייד עולה ללא הודעה מיוחדת, כמו גם אופקו הלת' (US) . בכירים במובילאיי של INTEL CORPORATION (סימול: INTC): נשיק את המונית האוטונומית בארה"ב ב-2024. כך מדווחים בסוכנות הידיעות רויטרס. לפי גורמים בחברה, היא תוכיח לרגולטורים שהמערכת שלה בטוחה יותר מנהג אנושי, והטכנולוגיה "כמעט מוכנה". השותפים בארצות הברית יהיו Benteler שתייצר את השאטלים (ללא הגה ודוושה) ו-Beep. (לכתבה).

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כמה מפתיע, שוב שגיאת כתיב (ל"ת)
    ירון 15/02/2022 23:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי צריך אופציות מעוף שיש נאסדק (ל"ת)
    בן 15/02/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל מי שמכר יצא אדיוט ! (ל"ת)
    אלי 15/02/2022 22:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איצ אונ' בראון קיסוס 15/02/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    ששוות יחדיו 7 טריליון במטבע הדולרי..זורקות לכלל השווקים כל 5 שקות לערך חבילונת של 20 מליון דולר..מעכשיו עד סיום המסחר ב W.S.....הסינים עלו על פעילותן ועם ה3 טריליון דולר שלהם זורקים לשוק כל 10 דקות(עשר דקות)עשרה מחיון דולר שמורכבים מחברות אנריקאיות בעיקר בNASDAQ ובאג"ח של ארצות הברית...
  • שכחת לקחת את הכדורים היום ? (ל"ת)
    moti 15/02/2022 18:54
    הגב לתגובה זו
  • Roobin Hood 15/02/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    את ה "ז".
  • 1.
    איצ אונ' בראון קיסוס 15/02/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
    בכל שוק או מניה ובכל כיוון בוודאות 99.9%..אין פיספוסים...המינופים יכולים להיות כמעט אינסופיים(אבל לא להגזים) רווח בטוח אולי ממזל ולא מחוכמה ...האא??? הרווח גדול מכל עיסקת LONG ואף המשובחת ביותר בכל פרק זמן מיום ועד חמישים שנים...לימדן הנושא וצאו לדרך..לא תיתאכזבו....!!!!!!! READ MY LIPS
  • אתה ממש עגל (ל"ת)
    קוסקוס 15/02/2022 18:55
    הגב לתגובה זו
  • איצ קולומביה/ירושלים 15/02/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
    משוויים...לא נתפלא אם נגיע ל 80 מואפילו 90%..ראו הוזהרתם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.