חברות הרכב והליסינג ימשיכו להרוויח מהבעיות בשרשרת אספקת הרכבים גם ב-2022
השנה נמסרו יותר מ-300 אלף מכוניות חדשות, שיא כל הזמנים, וזינוק של 35% לעומת 2020. אם אתם מחפשים את הסיבה לפקקים אז הוא מונח מול העיניים: יותר מדי מכוניות עולות כל הזמן על הכבישים, פחות מדי יורדות. בכל רכב נוהג אדם אחד וממוצע מספר הנוסעים בכל רכב עומד על 1.2 אנשים - כך על פי שר התחבורה הקודם בצלאל סמוטריץ'. כלומר: 6 אנשים לכל 5 מכוניות.
בצורה כזו, זה ממש לא משנה כמה כבישים חדשים יסללו, או כמה נתיבים חדשים יתווספו - בסופו של דבר מגיעים לכניסה לעיר, ושם אי אפשר לסלול עוד ועוד נתיבים. מדובר בצוואר בקבוק שלא ניתן לפתור באמצעות נתיבים נוספים ולכן התוצאה היא אחת: פקקים שרק הולכים ומתארכים, וכאשר עולות 300 אלף מכוניות חדשות בכל שנה (ויורדות כ-100 אלף, כלומר תוספת נטו של 200 אלף מכוניות לכבישים) - זו התוצאה האפשרית היחידה לצערנו.
מה כן צריך לעשות? אגרות גודש - כן, לתמחר את הכניסה למטרופולין הגדול של ישראל כך שאנשים יבחרו גם באלטרנטיבות אחרות (נסיעה שיתופית, תחבורה ציבורית, נסיעה בשעות אחרות ועוד) שהמדינה אמנם מקדמת אבל בעצלתיים. במקום להחיל את אגרות הגודש באופן מיידי הממשלה החליטה לקדם את הנושא אבל רק בעוד כמה שנים. למה? כי אז זו כבר תהיה הבעיה של הממשלה הבאה. כלומר - עושים מהלך נכון, אבל צולע, רק בערך.
היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בן שירן, אנליסט בתחום דירוג חברות ליסינג וביטוח, ולנה שוורץ, מנהלת תחום מוסדות פיננסיים ב-S&P מעלות סבורים כי "השיבוש בשרשרת אספקת רכבים ימשכו לפחות עד אמצע 2022 ולכן ביקוש לרכבים משומשים יתמכו ברווח התפעולי העודף".
עלייה משמעותית ברווחי הון ממכירת רכבים משומשים
שירן ושוורץ מסבירים כי "המחסור בשבבים, העלייה במחירי המתכות והעומסים בתובלה הימית המשיכו לשבש את שרשרת האספקה בענף הרכב ב-2021 כחלק מהשלכות מגפת הקורונה. כתוצאה מכך, הביקוש לרכבים חדשים נותר גבוה ביחס להיצע והרוכשים הפרטיים הסיתו את הביקושים לעבר רכישת רכבים משומשים, מה שהוביל לעלייה במחיריהם בהשוואה לשנים האחרונות. חברות הליסינג וההשכרה תרגמו עלייה זאת לרווחי הון גבוהים ממכירתם".
שיפור בפרופיל הפיננסי בעיקר בעקבות העלייה ביכולת כיסוי הריבית
לדבריהם, "הקיטון בהיקף הצי הכולל של חלק מהחברות והעלייה בשיעור ניצולת הצי (סך הרכבים המושכרים מתוך צי הרכבים) באופן רוחבי בענף, לצד רווחי הון גבוהים ממכירת רכבים משומשים כאמור, הובילו לשיפור הרווחיות התפעולית. במקביל, הוצאות המימון ירדו לרוב כתוצאה מירידה בהיקף החוב או בשיעורי הריבית, ולכן חל שיפור מהותי ביחס כיסוי הריבית ובפרופיל הפיננסי של החברות".
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
צמיחה בפעילות הליסינג הפרטי לצד יציבות מסוימת בליסינג העסקי המסורתי
"מאמצי השיווק בתחום הליסינג הפרטי התגברו משמעותית ב-2021, ושיעור הרכבים המיוחסים לפעילות זאת מסך צי הליסינג של החברות גדל. ניתן לזהות שונות בתמהיל הצי של החברות, במקרים בהם חל קיטון בהיקף הצי הכולל בהשוואה ל-2020 הוא מותן על ידי גידול בהיקף צי הליסינג הפרטי, ובמקרים בהם חל גידול בסך הצי, היקף רכבי הליסינג העסקי נותר יציב והצמיחה נבעה מגידול בהיקף רכבי הליסינג הפרטי.
"להערכתנו, בחלק מהמקרים מתקיימת הסטה של ביקוש מהליסינג העסקי לליסינג הפרטי מטעמי כדאיות כלכלית הנובעים מהפער בין עלות שווי שימוש לבין עלות ליסינג פרטי. השינוי בכדאיות עשוי לנבוע מירידה בהיקף הנסועה ומעבר למודל עבודה היברידי, ולהערכתנו לא צפויה לכך השפעה מהותית על הרווחיות".
פעילות ההשכרה מתבססת בעיקר על המגזר העסקי
"בהיעדר כניסת תיירים משמעותית בישראל על רקע ההגבלות שהטילה הממשלה ובהינתן גלי תחלואה ברחבי העולם שמצמצמים את היקף הפעילות התיירותית, פעילות ההשכרה התבססה השנה במידה רבה על לקוחות עסקיים. היקף צי ההשכרה ירד בצורה משמעותית וכתוצאה מכך הצטמצמו עלויותיו התפעוליות. החברות בענף מספקות בעיקר פתרונות קצרי טווח לעסקים, וחל גידול בהיקף ההשכרה לצורכי גישור בשל פערי עיתוי בין סיום חוזי ליסינג לבין קבלת רכבים חדשים. לכן אנו צופים רווחיות גבוהה מתחום ההשכרה בהשוואה ל-2020 ואף ל‑2019."
אז מה יהיה בהמשך?
שירן ושוורץ: "השיבושים בשרשרת האספקה והמחסור ברכבים חדשים צפויים לתמוך ברווח התפעולי ב-2022. אנו צופים כי המחסור בשבבים והשיבושים בשרשרת האספקה יובילו למחסור ברכבים חדשים לפחות עד אמצע 2022. לכן אנו סבורים שניצולת צי גבוהה וביקוש לרכבים משומשים יתמכו ברווח התפעולי העודף, ביכולת כיסוי הוצאות המימון וכתוצאה מכך בפרופיל הפיננסי של החברות ב-12-18 החודשים הבאים. כמו כן, להערכתנו חל שיפור בתמחור חוזי הליסינג העסקי והפרטי, בעיקר בשל התמקדות החברות ברווחיות על פני השגת נתחי שוק, מה שצפוי לתמוך ברווח התפעולי לאחר התייצבות שרשרת האספקה בענף".
הביקוש לרכבים חדשים ומשומשים ולשירותי ליסינג עסקי ופרטי יישאר יציב בהיעדר תחליפים יעילים
"הערכתנו מתבססת על היעילות הנמוכה של התחבורה הציבורית בישראל ועל ההשקעה שנדרשת לאורך זמן על מנת להביא לשיפור משמעותי בהיבט זה. כמו כן אנו סבורים שחל גידול הדרגתי בתפיסת השימוש ברכב כשירות, ומעריכים כי בשנים הקרובות תמשיך פעילות הליסינג הפרטי לצמוח בקצב גבוה, וייתכן כי תחול הסטה של ביקוש מהליסינג העסקי לליסינג הפרטי מטעמי כדאיות כלכלית במקרים בהם שווי השימוש גבוה כאמור".
- 1.תרדו מהקשקוש של אגרת גודש לפחות עד שתהיה חלופה (ל"ת)אין תחבורה ציבורית 30/12/2021 02:22הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
