בריטיש אירוויס מטוס תעופה
צילום: יח"צ

האומיקרון לא משפיע על הטיסות בארה"ב; מניות התעופה מזנקות

חברות התעופה והנוסעים לא חוששים מזן האומיקרון; ה-TSA (הגוף שאחראי על ביטחון בשדות התעופה בארה"ב) מצפה שנפחי הנסיעות ברמת טרום מגפה יימשכו עד דצמבר; בנתיים חברות התעופה מדווחות על ביקושים חזקים
סתיו קורן | (2)
נושאים בכתבה תעופה

זן האומיקרון מתפשט במהירות ברחבי ארה"ב, בדיוק כשעונת החגים יוצאת לדרך במדינה. עם זאת, מסתמן כי התפשטות האומיקרון לא משפיעה באופן משמעותי על הטיסות לקראת חג המולד.

יותר משני מיליון בני אדם עברו ביום שני במחסומים הביטחוניים של נמלי התעופה בארה"ב, זה היום החמישי ברציפות, כך לפי נתוני מנהל אבטחת התחבורה. המספרים עוקבים בין 81% ל-85% מתפוקת הנוסעים.

ה-TSA (הגוף שאחראי על ביטחון בשדות התעופה בארה"ב) מצפה שנפחי הנסיעות ברמת טרום מגפה יימשכו עד דצמבר, אם כי התחזית הזו נעשתה ב-7 בדצמבר, כאשר הנתונים העדכניים ביותר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הראו כי אומיקרון מהווה פחות מ-1% מסך המקרים החדשים ברצף. זה קפץ ל-73.2% בשבוע שהסתיים ב-18 בדצמבר, כך חשפו נתוני CDC שפורסמו ביום שני. 

היועץ הרפואי הראשי של הנשיא ג'ו ביידן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר ל-CNBC השבוע שאין בעיה שאנשים יטוסו במהלך עונת החגים, וזאת במידה והם מחוסנים, ושומרים על עטיית מסיכה.

מה יקרה עם מניות חברות התעופה? 

כרגע לפחות, חברות התעופה האמריקאיות לא נראות מודאגות יתר על המידה. מאז שהגיעו הדיווחים על האומיקרון בסוף נובמבר, מניות התעופה איבדו גובה - אולם היום הן מטפסות בוול סטריט. דובר יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES (סימול: UAL) אמר לאחרונה שהחברה מצפה שיותר נוסעים יטוסו במהלך החגים של סוף השנה,  מאשר במהלך חג ההודיה.

דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES  (סימול: DAL) העלתה את תחזיות הרבעון הרביעי שלה בשבוע שעבר, מכיוון שאמרה שהביקוש נותר "חזק במיוחד" במהלך תקופת החגים. נראה שהסיבה העיקרית מאחורי עליית התחזית היא מחירי דלק נמוכים מהצפוי, אך ראוי לציין את הביקוש החזק.

סאות'ווסט איירליינס  SOUTHWEST AIRLINES CO (סימול: LUV) אמרה כי היא "מעודדת" ממגמות הביקוש לחגים ומצפה ל"גורמי עומס די טיפוסיים לחופשות", כך בהצהרה ל-Barron's.

קיראו עוד ב"גלובל"

דובר אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (סימול: AAL) אמר שהביקושים נותרו חזקים במהלך החגים, אך להגבלות ולדרישות נסיעות בינלאומיות הייתה "השפעה קלה על הביקוש" במקומות מסוימים. החברה מתכננת להפעיל בממוצע יותר מ-5,000 טיסות יומיות בין ה-19 בדצמבר ל-1 בינואר, בציפייה שה-20, 22 ו-23 בדצמבר יהיו העמוסים ביותר עם יותר מ-5,300 טיסות בכל יום. אמריקן אמרה שזה מייצג 86% מלוח הטיסות שלה לאותה תקופה ב-2019.

הגבלות על טיסות

אז נכון שחברות התעופה לא נשמעות מודאגות במיוחד, אבל גם אם זן האומיקרון לא ירתיע את רוב האנשים מטיסות, בחלקים מסוימים של העולם לא תהיה להם ברירה. ההתפשטות המהירה של הזן בבריטניה ובחלקים אחרים של אירופה, שכבר התמודדו עם התפשטות זן הדלתא, הובילה לכך שמדינות מסויימות החזירו את ההגבלות.

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אסרה על רוב הנוסעים מבריטניה להיכנס למדינה - רק תושבי גרמניה ואזרחים יכולים לנסוע לגרמניה מבריטניה והם חייבים להציג בדיקה שלילית, ולהיכנס לסגר במשך שבועיים.

אבל גרמניה לא מגבילה את אנשים שמגיעים מבריטניה, היא הוסיפה לרשימה גם את דנמרק, צרפת, נורבגיה ולבנון לרשימת הסיכון הגבוה שלה, אם כי הצעדים יהיו פחות חמורים מאלה שנקטה נגד מבקרים מבריטניה. צרפת אסרה גם היא נסיעה לבריטניה וממנה.

חששות משקיעים

מדד ה-Stoxx Europe Total Market Airlines ירד ב-10.3% מאז חג ההודיה, בעוד שמדד NYSE Arca Airline ירד ב-8.3% באותה תקופה. חברות תעופה ונוסעים אולי מתנערים מההשפעה של האומיקרון, אבל המשקיעים בהחלט לא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תכף יגיעו הירידות. איך לא? (ל"ת)
    J 23/12/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכף השמיים נסגרים. זמן טוב לממש (ל"ת)
    j 22/12/2021 04:10
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.