ארה"ב שוקלת לקטוע את האספקה ליצרנית השבבים הסינית SMIC
ממשל ביידן שוקל להטיל סנקציות כבדות יותר על SMIC, יצרנית השבבים הגדולה ביותר של סין וזאת על מנת להגביל את גישת המעצמה המתחרה לטכנולוגיה מתקדמת. המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב צפויה לדון בעניין בימים הקרובים. הסוכנויות הייוצגו בדיון יכללו כאלו מסקטור הקמעונאות, ההגנה והאנרגיה.
הממשל בוחן הידוק של חוקי היצוא על מוליכים למחצה המיוצרים בשנגחאי. במידה והסנקציות אכן יוטלו, יצרניות השבבים הבינלאומיות יוגבלו באופן משמעותי ביכולת שלהם לספק ציוד ל-SMIC.
נציג של מחלקת הסחר בממשל האמריקאי מסר כי לא יתייחסו למדיניות הייצוא האמריקאית, אך כי המחלקה פועלת לקידום מדיניות התורמת לביטחון הפנים האמריקאי ולמדיניות החוץ כל עוד זו לא פוגעת בקדמה הטכנולוגית של המדינה. נציג מטען הועדה לבטחון הפנים סרב למסור תגובה לתקשורת האמריקאית.
סין מודאגת מאוד מהדיווחים הללו, מסר נציג של משרד החוץ הסיני במסיבת עיתונאים שערך המשרד בבייג'ין ואמר הפוליטיקאים האמריקאים מרחיבים את ההגדרה של ביטחון פנים ושימושים הקשורים במדע ובמסחר ככלי פוליטי לקידום האידיאולוגיה שלהם. מניותה של ענקית השבבית הסינית SMIC נפלו הן במסחר בהונג קונג והן בשנגחאי, כאשר בראשון הגיעו למחיר סגירה מהנמוכים שנראו בשנה החולפת.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התערבות אמריקאית בענייניה של SMIC צפויה לפגוע בשרשרת האספקה העולמית, הנמצא בין כה וכה בפגיעה עמוקה כעת, כאשר סין נחשבת לאחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם. חברות רבות ממגוון רחב של סקטורים, מייצרניות של קונסולות משחקי וידיאו ועד לאפל דיווחו כי הם אינם מסוגלים לעמוד בביקושים למוצריהם כתוצאה ממשבר השבבים העולמי. בתעשיית הרכב דווח כי צפויה ירידה של יותר מ-200 מיליארד דולר במכירות כתוצאה מהפגיעה בשרשרת.
לאורך עשרות שנים התבססו הסינים על טכנולוגיות שבבים אמריקאיות, אך כעת מנסים במדינה לבסס תעשיה כזו משלהם, דבר הצפוי להפוך אותה לכוח גדול אף בשוק זה. הדיווח מעלה דילמה גם עבור יצרניות שבבים הנמצאות מחוץ לארצות הברית, כאשר אלו יאלצו לשקול את ההחלטה שלהתעלם מהחלטת הממשל ולהמשיך ולספק את מוצריה ל-SMIC.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כך או כך, בממשל האמריקאי צריכים להגיע להחלטה ולא סביר כי הדרך לקבלת החלטה זו תהיה קלה. בתוך הסוכניות עצמן קיים ויכוח כאשר מחלקת ההגנה והמועצה לביטחון פנים סבורות כי ממשל ביידן צריך להמשיך בשינויים באופן חד צדדי, בעוד כי מחלקת המסחר סבורה כי הממשל צריך לפעול בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות המייצרות טכנולוגיה דומה. החשש הוא כי במידה וארצות הברית תקבל את ההחלטה באופן חד צדדי, יצרניות שבבים נוספות, בעיקר כאלו המבוססות ביפן, דרום קוריאה וטאיוואן יספקו את החלופה האמריקאית לחברות הסיניות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
