פינדואודואו תפרסם את דוחותיה מחר: אלה ציפיות האנליסטים
ענקית המסחר המקוון מסין PINDUODUO INC ADR (PDD), שעקפה את מתחרתה ALIBABA GROUP (BABA) על התואר שירות המסחר המקוון הפופולארי במעצמה עתידה לפרסם מחר (שישי) את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי והאנליסטים מצפים שתציג הכפלה של ההכנסות ואיתה מעבר לרווח מתואם.
ברבעון המקביל אשתקד הכנסות החברה עמדו על 2.09 מיליארד דולר וההפסד המתואם למניה היה 10 סנט. כעת בשוק מעריכים כי נראה בשורה העליונה מכירות של 4.31 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2 סנט למניה.
ברבעון השני של השנה עוד הציגה הכנסות של כ-3.5 מיליארד דולר, כך שאם תתגשמנה התחזיות מדובר יהיה בצמיחה בין רבעונים עוקבים של כ-20%. הווח המתואם עמד אז על 44 סנט למניה - מה שסיפק הפתעה גדולה לשוק שהניח שתציג הפסד בסך 21 סנט למניה - מה שהקפיץ אז את פינדואודואו ב-22% במסחר.
ברבעון ההוא מכירות המוצרים (להבדיל ממזון, למשל שהיא גם מוכרת וירכז עניין בדוח שיפורסם) דווקא ירדו ב-62% - אך הירידה הייתה נמוכה מהצפוי. המוצרים שכן מכרה היה בעלי שיעור רווחיות גבוה לעומת הרבעון הראשון של השנה. כך הצליחה החברה להציג שולי רווח טובים ממה שחשבו בשוק שנראה. "מכירות המוצרים ביצור עצמי של פינדואודאו נועד לספק ביקושים שהסוחרים בפלטפורמה לא מסוגלים לענות עליהם. זה ישאר חלק קטן מאד מהעסקים שלנו ויכולות להיות תנודות בסעיף זה בין רבעונים", נאמר אז על ידי החברה.
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- כסף חדש: ילדים בני 12 משקיעים בבורסה דרך אפליקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים אם כן יסתכלו על כך גם הפעם, כמו גם על סקטור החקלאות שלה. החברה מקשרת בין חקלאים לצרכנים, שיכולים לאסוף תוצרת טרייה תוך יום מנקודות איסוף קבועות (מה שחוסך הובלה עד הבית ומשפר את הרווחיות). מדובר בפעילות שחווה מומנטום חיובי אצל פינדואודואו והצפי הוא שיתרום לתוצאות הרבעון השלישי. עוד צפויות לעלות ההכנסות מפרסום שמשלמים לה עסקים.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין פרסמה שהרכישות אונליין במדינה האטו את קצב הצמיחה שלהן מ-13.9% ברבעון השני לכזו בשיעור 10.3% ברבעון השלישי. לפי דוח של חברת המחקר קנטר, ברבעון השלישי מכירות המוצרים השוטפים בסין ירדו באחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד נכתב שם שהחברה המשיכה בצמיחה המואצת שלה, כשיותר מ-27% ממשקי הבית בערים בסין (ולא בכפרים וכו' - אבחנה חשובה) ביצעו דרכה רכישות של מוצרים שוטפים.
ב-12 החודשים שנגמרו בסוף הרבעון השני היו לחברה 850 מיליון משתמשים פעילים שביצעו קניה דרכה (עליה של 24%). לפי קנטר, הם הפכו יותר ויותר מעורבים בפלטפורמה. באשר למשתמשים פעילים מדי חודש בממוצע, קרי כאלה שנכנסים לאפליקציה בלא קשר לאם קנו או לא, מדובר ב-738.5 מיליון איש (עלייה של 30%).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתחילת ספטמבר לערך נגעה בשיא של 3 חודשים עם שער של 107.74 דולר למניה ומאז תיקנה כשהיא יורדת 24.5% ל-81.36 דולר, מה שמשקף לה שווי חברה של כ-102 מיליארד דולר.
הפלטפורמה של פינדואודואו משלבת בין זירת מסחרת מקוונת לרשת חברתית. לא מדובר למשל ברשת חברתית כמו פייסבוק, בה נתקלים מדי פעם (או מדי הרבה פעמים) בפרסומות. מי שמתחבר לפינדואודואו מתחבר כדי לצרוך, כדי לשתף עם חבריו מוצרים שאפשר לקנות, כדי לשחק איתם במיני-משחקים בתוך הפלטפורמה שיקנו להם הטבות לרכישות וכו'. למעשה, מדובר במעין קניון וירטואלי, שבו החנויות/המוצרים נקרים בדרכך.
הממשל הסיני של הנשיא שי ג'ינפינג נלחם בענקיות הטכנולוגיה במדינה ומטיל עליהן הגבלות שונות. על הכוונת עליבאבא שהוזכרה וכן TENCENT HOLDINGS (TCEHY). המשטר לא מתנגד רק לכוח הענק שאלה צברו בתחום הפיננסים (הלוואות וכו') ולמידע הנאסף על המשתמשים (שעשוי לדלוף לישויות זרות - החברות הללו נסחרות בוול סטריט הרי) אלא באופן כללי לתרבות הצריכה, סמל של המערב לשיטתו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
