המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה בעליות: הנאסד"ק הוסיף 0.5%; אוקיופייר זינקה 19%

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות כשהנאסד"ק הוסיף  כ-0.5%, הדאו ג'ונס סגר ביציבות וה-S&P 500 עלה בכ-0.2%. אמש המסחר ננעל במגמה מעורבת, כשהנאסד"ק נחלש ב-0.4%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% וה-S&P 500 עלה ב-0.3%.  חג ההודיה יחול בסוף השבוע וכתוצאה מכך, ביום חמישי לא יתקיים מסחר, וביום שישי יתקיים מסחר מקוצר שיסתיים ב-13:00 בצהריים (20:00 שעון ישראל), בו יתקיים גם ה"בלאק פריידי". עונת הדוות מתקרבת לסיום - המדווחות השבוע: היום תדווח VIOMI TECHNOLOGY CO. LTD ADR המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.13%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו שורת נתוני מאקרו התפרסמו היום, ובהם נתוני תביעות האבטלה. התביעות החדשות לשבוע שעבר הפתיעו מאד לטובה: 199 אלף מול צפי ל-260 אלף. הנתון של השבוע קודם לכן עודכן ל-270 אלף. בתביעות הנמשכות לשבוע שהסתיים ב-13 בנובמבר מדובר באכזבה דווקא: 2.049 מיליון למול צפי הכלכלנים שהיה ל-2.033 מיליון. הנתון של השבוע שקדם לו עודכן ל-2.109 מיליון תביעות נמשכות. הערכות לצמיחת התמ"ג האמריקאי ברבעון השלישי מדברות על גידול של 2.1% בחישוב שנתי - נמוך מצפי הכלכלנים לכזה בשיעור 2.2%, אך טוב מההערכות המוקדמות יותר לפיהם יסתכם ב-2.0%. מדד ה-PCE Deflator לחודש אוקטובר היה גבוה ב-0.6% מזה של ספטמבר, נמוך מהתחזיות שציפו לגידול של 0.7%. הנתון של ספטמבר עודכן מעלה לעלייה של 0.4% (0.3% בפרסום המקורי). למול אוקטובר 2020 המדד עלה ב-5.0%, גם כן נמוך מצפי הכלכלנים שדיברו על עלייה של 5.1%.  
מניות במרכז AUTODESK (ADSK) חברת התכנה נפלה על אף שעקפה את הצפי לרבעון השלישי. מה שהטריד את המשקיעים היה דברי החברה לפיהם היא ממשיכה להיות מושפעת לרעה מהלחצים האינפלצניויים ועל כן סיפקה תחזית מאכזבת שהביאה את האנליסטים לחתוך את מחיר היעד שלה.  הרווח המתואם למניה היה 1.33 דולר על הכנסות של 1.13 מיליארד דולר, בעוד בשוק ציפו ל-1.26 דולר למניה ו-1.12 מיליארד, בהתאם. התחזית לרבעון הבא: הכנסות של 1.18-1.2 מיליארד דולר ורווח מתואם של 1.41-1.47 דולר למניה. תחזית הקונצנזוס של האנליסטים היתה להכנסות של 1.2 מיליארד דולר (כלומר - יש קצה עליון גבוה יותר, לדברי החברה זה המקסימום), ורווח של 1.46 דולר למניה (כן בטווח שסיפקה - לכתבה המלאה. מניית נורדסטרום  NORDSTROM INC (JWN) צנחה לאחר שדיווחה על רווחים של 39 סנט למניה ברבעון האחרון שלה, לעומת הערכת הקונצנזוס שעמדה על 56 סנט. מניית ענקית הציוד החקלאי Deere & Co (סימול: DE), טיפסה, לאחר שדיווחה על רווחים ברבעון השלישי שעקפו את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה. הרווח הנקי עלה ב-69% ל-1.28 מיליארד דולר, או 4.12 דולר למניה, בעוד שאנליסטים ציפו לנתון של 3.90 דולר למניה. מכירות הציוד של דיר עלו ב-19% ל-10.28 מיליארד דולר, אך הגיעו מעט מתחת לציפיות. OCUPHIRE PHARMA INC (OCUP) חברת הביופארמה זינקה לאחר ההודעה לפי התחילה לתת את הטיפול שלה למשתתפים הראשונים שגייסה לפאזה השלישית בניסוי הקליני לטיפות העיניים שלה לטיפול בהתרחבות אישונים (מיאדריזיס). בחברה מדברים על פוטנציאל שוק של חצי מיליארד דולר בשנה כשאין בנמצא טיפול מאושר לתופעה. נתונים מהמחקר עתידים להתפרסם לדבריהם בתחילת 2022.  BEFRI (סימול: BFRI) כמעט הכפילה את שוויה לאחר שכשבוע לפני הדוחות לרבעון השלישי, בפירמה Roth משיקים עליה סיקור עם מחיר יעד של 20 דולר למניה (אפסייד של לא פחות מ-660% על שער הבסיס שהיה 2.63 דולר). האנליסט ג'ונת'ן אשוף נשען בקביעתו זו על ההכנסות העתידיות מהפיתוחים שלה Ameluz ו-Xepi לטיפול בקרנת עור אקטינית (Actinic Keratosis) ובסעפת (Impetigo) - לכתבה המלאה. מניית גאפ (GPS) נפלה לאחר שדיווחה על רווח רבעוני מתואם של 27 סנט למניה, הרבה מתחת ל-50 סנט שציפו האנליסטים, וגם חתכה את התחזית לשנה כולה. קמעונאית ההלבשה ספגה עלויות גבוהות יותר עבור משלוח, כמו גם סגירת מפעלים מורחבת בווייטנאם, שם היא מייצרת כ-30% מהמוצרים שלה. חברת בוקינג  BOOKING HOLDINGS רוכשת את סוכנות הנסיעות השוודית Etraveli מחברת CVC Capital תמורת 1.83 מיליארד דולר. מניית HP (סימול: HPE) קפצה, לאחר שפרסמה את התוצאות לרבעון השלישי של השנה - הרווח עמד על 3.1 מיליארד דולר, או 2.7 דולר למניה - לעומת רווח של 668 מיליון דולר או 49 סנט ברבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו ב-17 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל. האנליסטים צפו לרווח נמוך הרבה יותר של 88 סנט, ולהכנסות של 15.4 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). חברת  DELL TECHNOLOGIES INC טיפסה, לאחר שפרסמה אמש אחרי הנעילה את תוצאות הרבעון השלישי של השנה - הרווח למניה עמד על 4.9 דולר למניה, גבוה יותר מהצפי של האנליסטים שעמד על 2.4 דולר למניה.  מניית חברת הביוטכנולוגיה Pasithea Therapeutics Corp (סימול: KTTA) זינקה אמש במעל 220%, ואילו היום התממשה (לכתבה המלאה) ישראליות במרכז התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשםהמניה ירדה בקרוב ל-60% מרמות השיא שלה כשעת היא נסחרת סביב 9 מיליארד ד'. הרבעון השלישי היה טוב, התחזיות עלו, הקורונה מתפשטת באירופה ועל פניו החברה אמורה להמשיך להנות - אך המשקיעים צופים עוד קדימה, והאנליסטים מזהירים מתחרות (לכתבה המלאה). גלובל-אי רוכשת את חברת פלואו על מנת שתוכל להרחיב את פעילות החברה גם בשוק העסקים הקטנים. היקף העסקה עומד על 500 מיליון דולר, 425 מיליון דולר מהסכום ישולמו עם השלמת העסקה ו-75 מיליון דולר נוספים על בסיס התוצאות הפיננסיות של 2021. 45 מיליון דולר נוספים יועברו במניות (לכתבה המלאה).            חברת פריגו הדואלית, אחת מהחברות הגדולות בבורסה בת"א עומדת לעזוב את את הבורסה, ותסחר בוול סטריט בלבד (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לדעתי, בנק אוף אמריקה בשום אופן אינו נביא בעירו (ל"ת)
    שמיל 24/11/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    . 24/11/2021 16:02
    הגב לתגובה זו
    בהמשך לדברים מאמש. ...מסתמן שזרם זריקת הסחורה כאן ב 8 אונ' הקיסוס מתגבר מתוך כוונה להתנקות בכל מחיר ומכל כמות כולל DJIA...NASDAQ...S&P...במקביל איתור סחורה לשאילה באטרף לצורך SE.SHORT...יש לציין שאותן 8 אונ' אחראיות לניהול קרן השפע\העושר הנורבגית וקרנות ענק נוספות כמו קרנות הפנסיה ההולנדיות...
  • חזר (ל"ת)
    החרטטן 24/11/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.