שיא במספר ובהיקף ההנפקות הראשוניות בעולם ב-2021
הנתונים שזרמו כבר מוקדם יותר השנה רמזו על כך מבעוד מועד, אבל עתה אפשר לומר באופן רשמי – עוד לפני שנסתיימה, 2021 מהווה שיא של הנפקות בעולם (לרבות גיוסים במיזוגי SPAC) – הן מבחינת מספר העסקאות והן בהיקפן המצטבר.
בנתון הכמותי תומכים שלדי ה-SPAC שהזכרנו, שסביר כי ללא מנגנון זה מעטים מתוכם היו הולכים להנפקה רגילה. בנתון של היקף העסקאות המצטבר תומכות הערכות השווי שהרקיעו שחקים (יקרות כמעט כמו טרם משבר הדוט.קום), וכלכלנים ואנליסטים רבים הזהירו מפני הניתוק שלהם מהמציאות לא פעם.
מכל מקום – 2,850 חברות גייסו מתחילת השנה כספים לראשונה מהציבור, ובסך מצרפי של 600 מיליארד דולר. השיא הקודם היה ב-2007, קודם למשבר העולמי שנולד ממשבר הסאב פריים, כך לפי נתוני בלומברג.
המחזיקה בתואר זו שגייסה את הסכום הגבוה ביותר היא הנפקה טרייה יחסית – זו של חברת הרכב החשמלי (RIVI) שגייסה 12 מיליארד דולר (ועם תחילת המסחר המשקיעים לחצו איתה חזק על הדוושה). אחריה נמצאת ההנפקה הגדולה ביותר באסיה השנה - China Telecom Corp שגייסה 8.4 מיליארד דולר באוגוסט. חברת אחסון החבילה הפולנית InPost SA הייתה המובילה באירופה עם 3.2 מיליארד דולר שגויסו מהציבור בינואר.
- קבוצת רפק רוצה להנפיק את 'רפק אנרגיות מתחדשות'; מה השווי הצפוי?
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד תמריצים ממשלתיים שסייעו לחברות להציג רווחים, היו כמובן הדפסות הכספים של הבנקים המרכזיים שהגדילו את כמויות המזומן שרק חיפש לו השקעה, בעוד כידוע הריבית האפסית, שלילית בחלק מהטריטוריות, הפכה את שוק האג"ח הסולידי ללא אטרקטיבית.
בבלומברג מזכירים שהגם שהשיא נשבר, הדלתות לא היו פתוחות לאורך כל הדרך לכל דכפין – רשות ניירות ערך בארצות הברית (ה-SEC) ציננה את שוק ה-SPACים עם אזהרות על הספונסרים מאחוריהם והמוניטין המסנוור (סלבריטאים בעיקר), כמו גם הפיכת האופציות לעובדים להתחייבות בדוחות החשבונאים (וכמובן גם האוויר החם שיצא מהספאקים לאחר השלמת המיזוג). עד כה 159 מיליארד דולר גויסו במתכונת זו, אולם הקצב מאט החל מאפריל.
בסין השלטונות הן ששמו רגל בזרם החברות המקומיות לווול סטריט (וגם שם לא התלהבו מסטנדרט הדיווח ואיימו למחוק חברות שכבר נסחרו שם).כל אלה פגעו גם בהנפקות בבורסת הונג קונג.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בבנק ההשקעות UBS, מנכ"ל משותף בחטיבת שוקי ההון הגלובליים, גארת' מקארתי, התייחס לסלקטיביות הגוברת בשוק ואמר ש"אנו עוברים ממצב מושלם עבור הנפקות ראשוניות לציבור, עם שפע של נזילות ועסקאות שיוצאות לפועל בהצלחה, לסביבה נורמלית יותר".
סוזנה סטריטר מהפירמה Hargreaves Lansdown כתבה בניתוח שפרסמה כי "בעוד תכניות ההרחבה הכמותיות מתאזנות, ואם הצמיחה הגלובלי תאט באופן חד, השווקים יכולים לנוע לכיוון תיקון. מניות שמתומחרות ביתר יחושו בכאב הרבה לפני אחרות".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
