נאסדק
צילום: נאסדק

שיא במספר ובהיקף ההנפקות הראשוניות בעולם ב-2021

2,850 חברות גייסו מתחילת השנה כספים לראשונה מהציבור, במתווה של IPO או מיזוג לשלד SPAC. ברקע הערכות השווי הגבוהות, הסך המגויס המצרפי הגיע ל-600 מיליארד ד'. UBS: "עכשיו עוברים כבר לסביבה נורמלית יותר"
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה IPO הנפקה

הנתונים שזרמו כבר מוקדם יותר השנה רמזו על כך מבעוד מועד, אבל עתה אפשר לומר באופן רשמי – עוד לפני שנסתיימה, 2021 מהווה שיא של הנפקות בעולם (לרבות גיוסים במיזוגי SPAC) – הן מבחינת מספר העסקאות והן בהיקפן המצטבר.

בנתון הכמותי תומכים שלדי ה-SPAC שהזכרנו, שסביר כי ללא מנגנון זה מעטים מתוכם היו הולכים להנפקה רגילה. בנתון של היקף העסקאות המצטבר תומכות הערכות השווי שהרקיעו שחקים (יקרות כמעט כמו טרם משבר הדוט.קום), וכלכלנים ואנליסטים רבים הזהירו מפני הניתוק שלהם מהמציאות לא פעם.

מכל מקום – 2,850 חברות גייסו מתחילת השנה כספים לראשונה מהציבור, ובסך מצרפי של 600 מיליארד דולר. השיא הקודם היה ב-2007, קודם למשבר העולמי שנולד ממשבר הסאב פריים, כך לפי נתוני בלומברג.

המחזיקה בתואר זו שגייסה את הסכום הגבוה ביותר היא הנפקה טרייה יחסית – זו של חברת הרכב החשמלי (RIVI) שגייסה 12 מיליארד דולר (ועם תחילת המסחר המשקיעים לחצו איתה חזק על הדוושה). אחריה נמצאת ההנפקה הגדולה ביותר באסיה השנה - China Telecom Corp שגייסה 8.4 מיליארד דולר באוגוסט. חברת אחסון החבילה הפולנית InPost SA הייתה המובילה באירופה עם 3.2 מיליארד דולר שגויסו מהציבור בינואר.

לצד תמריצים ממשלתיים שסייעו לחברות להציג רווחים, היו כמובן הדפסות הכספים של הבנקים המרכזיים שהגדילו את כמויות המזומן שרק חיפש לו השקעה, בעוד כידוע הריבית האפסית, שלילית בחלק מהטריטוריות, הפכה את שוק האג"ח הסולידי ללא אטרקטיבית.

בבלומברג מזכירים שהגם שהשיא נשבר, הדלתות לא היו פתוחות לאורך כל הדרך לכל דכפין – רשות ניירות ערך בארצות הברית (ה-SEC) ציננה את שוק ה-SPACים עם אזהרות על הספונסרים מאחוריהם והמוניטין המסנוור (סלבריטאים בעיקר), כמו גם הפיכת האופציות לעובדים להתחייבות בדוחות החשבונאים (וכמובן גם האוויר החם שיצא מהספאקים לאחר השלמת המיזוג). עד כה 159 מיליארד דולר גויסו במתכונת זו, אולם הקצב מאט החל מאפריל.

בסין השלטונות הן ששמו רגל בזרם החברות המקומיות לווול סטריט (וגם שם לא התלהבו מסטנדרט הדיווח ואיימו למחוק חברות שכבר נסחרו שם).כל אלה פגעו גם בהנפקות בבורסת הונג קונג.

קיראו עוד ב"גלובל"

בבנק ההשקעות UBS, מנכ"ל משותף בחטיבת שוקי ההון הגלובליים, גארת' מקארתי, התייחס לסלקטיביות הגוברת בשוק ואמר ש"אנו עוברים ממצב מושלם עבור הנפקות ראשוניות לציבור, עם שפע של נזילות ועסקאות שיוצאות לפועל בהצלחה, לסביבה נורמלית יותר".

סוזנה סטריטר מהפירמה Hargreaves Lansdown כתבה בניתוח שפרסמה כי "בעוד תכניות ההרחבה הכמותיות מתאזנות, ואם הצמיחה הגלובלי תאט באופן חד, השווקים יכולים לנוע לכיוון תיקון. מניות שמתומחרות ביתר יחושו בכאב הרבה לפני אחרות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.