מוחמד אל עריאן
צילום: Photo by Norbert Schiller, Wikipedia

מוחמד אל עריאן: הפד' מאבד מאמינותו בגלל עמדתו בעניין האינפלציה

"האלמנט ההתנהגותי הבסיסי שמוביל לאינפלציה מחייב הגעה למסקנה שהיא תמשך", כך אמר הכלכלן המוערך, כשהוא מתח ביקורת על הבנק המרכזי בארה"ב לפיו הלחצים האינפלציה זמניים. בנוסף טוען אל עריאן שמחיר הנפט לא יגיע למאה דולר לחבית
גיא טל | (1)
נושאים בכתבה אינפלציה נפט

"טענתי שזה מאד חשוב לבסס מחדש קול אמין בנוגע לאינפלציה ושלדבר יש השלכות מוסדיות, פוליטיות וחברתיות עצומות", כך אמר הכלכלן המוערך מוחמד אל עריאן בראיון ל-CNBC  שהתקיים בפורום תעשיית האנרגיה באבו דאבי. דבריו אלה נאמרו בביקורת על הפד', שלטענתו עמדתו בנוגע לאינפלציה מחלישה את התחזית שלו וחותרת תחת המדיניות הכלכלית של הנשיא ביידן.

בנוסף ציין אל עריאן שאסור לשכוח שבעלי ההכנסות הנמוכות הם אלו שנפגעים בצורה הקשה ביותר מעליית המחירים במשק. עוד הוא מזהיר שלמרות טענות הפד האינפלציה איננה חולפת והעובדה שהפד איננו מודה בכך גורם לו לנקוט במדיניות שגויה.

"ישנן ראיות נרחבות שמתרחש שינוי התנהגותי. החברות גובות מחירים גבוהים יותר, ועוד מזה יתרחש בקרוב. הפרעות בשרשרת האספקה נמשכות יותר ממה שמישהו צפה. צרכנים מקדימים קניות כדי להימנע מבעיות בהמשך הדרך – כל זה יוצר לחץ אינפלציוני. אם אתה בוחן את האלמנט ההתנהגותי הבסיסי שמוביל לאינפלציה אתה חייב להגיע למסקנה שזה ימשך לזמן מה, וזה עוד לפני שדיברנו על ההפרעות הנובעות ממגיפת הקורונה".

כשנשאל אל עריאן מה צריכה להיות תגובת הפד למצב הוא ענה שיש לזרז את ה"טייפרינג" – הפחתת רכישת האג"ח בשווקים (ההרחבה הכמותית) שמתוכננת להתחיל בחודש זה. כמו כן המליץ אל עריאן לאמץ את מדיניות הבנק המרכזי האנגלי ולהתחיל להכין את האנשים לשיעורי ריבית גבוהים יותר. צעדים דומים ננקטים על ידי הבנקים המרכזיים באוסטרליה, ניו זילנד ונורווגיה בין השאר.

 

מחיר הנפט – בדרך למאה דולר לחבית?

בעניין אחר אמר אל עריאן באותו ראיון שמחיר הנפט לא צפוי להגיע למחיר של מאה דולרים לחבית. בעקבות התעוררות הביקושים לאחר התאוששות הכלכלה העולמית ממשבר הקורונה, מחיר הזהב השחור עלה בחודשים האחרונים וכעת הוא נסחר מעט מתחת ל-80 דולר לחבית, אולם הכלכלן צופה שמגמה זו לא תתגבר. לדעתו, תחזית למחיר כזה מתעלמת מכמה שאלות מפתח הנוגעות לביקושים הצפויים.

בניתוח שערך לסיטואציה אמר אל עריאן שהעליה במחירי הנפט נבעה משתי התרחשויות שהיו בלתי צפויות לחלוטין רק לפני שנה. ראשית, עליית הביקושים הדראסטית שהיצע הנפט לא הצליח להדביק, ושנית שתעשיית האנרגיה עצמה סבלה מאתגרים גדולים בשינוע הסחורה.

הגורמים האלו דחפו את מחיר הנפט באופן בלתי צפוי לאזור ה-80 דולר לחבית אך אינם צפויים להביא אותו למחיר של מאה דולר, אם כן. "אם היינו מתמקדים רק בצד ההיצע, ייתכן שהיינו מגיעים למחיר של מאה דולר כיוון שהייתה השקעת חסר בתעשיה באופן כללי והביקוש יישאר עוצמתי. אך אם תסתכל על מה שקורה בצד הביקוש תגלה מספר שאלות. הביקוש חזק היום, אך האם זה יימשך כך בעוד ששה חודשים? ישנן שאלות גדולות ביחס להתמוטטות הביקושים. אנשים קונים פחות כיון שהמחיר גבוה יותר" אמר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השוק לפני קריסה 16/11/2021 00:37
    הגב לתגובה זו
    לברוח מנדלן ובורסה....
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.