מוחמד אל עריאן: הפד' מאבד מאמינותו בגלל עמדתו בעניין האינפלציה
"טענתי שזה מאד חשוב לבסס מחדש קול אמין בנוגע לאינפלציה ושלדבר יש השלכות מוסדיות, פוליטיות וחברתיות עצומות", כך אמר הכלכלן המוערך מוחמד אל עריאן בראיון ל-CNBC שהתקיים בפורום תעשיית האנרגיה באבו דאבי. דבריו אלה נאמרו בביקורת על הפד', שלטענתו עמדתו בנוגע לאינפלציה מחלישה את התחזית שלו וחותרת תחת המדיניות הכלכלית של הנשיא ביידן.
בנוסף ציין אל עריאן שאסור לשכוח שבעלי ההכנסות הנמוכות הם אלו שנפגעים בצורה הקשה ביותר מעליית המחירים במשק. עוד הוא מזהיר שלמרות טענות הפד האינפלציה איננה חולפת והעובדה שהפד איננו מודה בכך גורם לו לנקוט במדיניות שגויה.
"ישנן ראיות נרחבות שמתרחש שינוי התנהגותי. החברות גובות מחירים גבוהים יותר, ועוד מזה יתרחש בקרוב. הפרעות בשרשרת האספקה נמשכות יותר ממה שמישהו צפה. צרכנים מקדימים קניות כדי להימנע מבעיות בהמשך הדרך – כל זה יוצר לחץ אינפלציוני. אם אתה בוחן את האלמנט ההתנהגותי הבסיסי שמוביל לאינפלציה אתה חייב להגיע למסקנה שזה ימשך לזמן מה, וזה עוד לפני שדיברנו על ההפרעות הנובעות ממגיפת הקורונה".
כשנשאל אל עריאן מה צריכה להיות תגובת הפד למצב הוא ענה שיש לזרז את ה"טייפרינג" – הפחתת רכישת האג"ח בשווקים (ההרחבה הכמותית) שמתוכננת להתחיל בחודש זה. כמו כן המליץ אל עריאן לאמץ את מדיניות הבנק המרכזי האנגלי ולהתחיל להכין את האנשים לשיעורי ריבית גבוהים יותר. צעדים דומים ננקטים על ידי הבנקים המרכזיים באוסטרליה, ניו זילנד ונורווגיה בין השאר.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחיר הנפט – בדרך למאה דולר לחבית?
בעניין אחר אמר אל עריאן באותו ראיון שמחיר הנפט לא צפוי להגיע למחיר של מאה דולרים לחבית. בעקבות התעוררות הביקושים לאחר התאוששות הכלכלה העולמית ממשבר הקורונה, מחיר הזהב השחור עלה בחודשים האחרונים וכעת הוא נסחר מעט מתחת ל-80 דולר לחבית, אולם הכלכלן צופה שמגמה זו לא תתגבר. לדעתו, תחזית למחיר כזה מתעלמת מכמה שאלות מפתח הנוגעות לביקושים הצפויים.
בניתוח שערך לסיטואציה אמר אל עריאן שהעליה במחירי הנפט נבעה משתי התרחשויות שהיו בלתי צפויות לחלוטין רק לפני שנה. ראשית, עליית הביקושים הדראסטית שהיצע הנפט לא הצליח להדביק, ושנית שתעשיית האנרגיה עצמה סבלה מאתגרים גדולים בשינוע הסחורה.
הגורמים האלו דחפו את מחיר הנפט באופן בלתי צפוי לאזור ה-80 דולר לחבית אך אינם צפויים להביא אותו למחיר של מאה דולר, אם כן. "אם היינו מתמקדים רק בצד ההיצע, ייתכן שהיינו מגיעים למחיר של מאה דולר כיוון שהייתה השקעת חסר בתעשיה באופן כללי והביקוש יישאר עוצמתי. אך אם תסתכל על מה שקורה בצד הביקוש תגלה מספר שאלות. הביקוש חזק היום, אך האם זה יימשך כך בעוד ששה חודשים? ישנן שאלות גדולות ביחס להתמוטטות הביקושים. אנשים קונים פחות כיון שהמחיר גבוה יותר" אמר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.השוק לפני קריסה 16/11/2021 00:37הגב לתגובה זולברוח מנדלן ובורסה....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
