מכירות עליבאבא ביום הרווקים הסיני שברו שיאים - איך תגיב המניה?
מאז החל להיות פופולארי בקרב שאר מדינות העולם בסוף שנת 2009, הפך החג הסיני הלא רשמי לאחד מימי המכירות הגדולים ביותר. החג משמש מעין חלופה סינית ל-יום שישי השחור או בשמו הפופולארי יותר "Black Friday" ונועד לחגוג את חיי הרווקות הסינית. ממש בדומה ל-"Black Friday" המצויין ביום שישי החל כחודש לפני חג המולד, נוהגות החברות המשתתפות ביום המכירות להציע את המוצרים אותן הן מוכרות כמה ימים לפני המועד עצמו, לרוב מתחילת חודש נובמבר.
השנה דיווחה ALIBABA GROUP כי נפח הסחורות הנקנו באתר בשבוע וחצי הראשונים של חודש נובמבר הוערכו בשווי של כ-540.3 מיליארד יואן, או 84.5 מיליארד דולר, הדבר אמנם סימן האטה מסויימת בצמיחה בהשוואה לשנה הקודמת, בה נפח הסחורות ברוטו הוערך בשווי של כ498.2 מיליארד יואן(78 מיליארד דולר) - הדבר מייצג גידול במכירות של 8.5% בסך הכל לעומת עלייה של 26% בין שנת 2019 לשנת 2020, אך כמובן של-עליבאבא זה לא ממש משנה.
ענקית הטכנולוגיה הסינית דיווחה כי סדר גודל של בערך 400 חברות - הכוללות ביניהן את חברת הטכנולוגיה APPLE ואת חברת הקוסמטיקה L'OREAL CO ADR , הגיעו כל אחת בנפרד למכירות של מעל ל-100 מיליון יואן(15 מיליון דולר אמריקאי) בשבוע וחצי שבין היום הראשון לחודש נובמבר ועד ליום החג הלא הרשמי שצויין ביום ה-11 לחודש המדובר(יום חמישי האחרון). עליבאבא הוסיפו כי חברת הרכב TESLA INC מכרה יותר עמדות הטענה עבור רכביה החשמליים בדקה הראשונה של יום הרווקים הסיני מאשר שמכרה בספטיבל כולו אשתקד.
אם כך, סביר להניח שמניית עליבאבא צפוייה להיות מושפעת לטובה מימי המכירות נכון? אז זהו, שלא בדיוק. לא תמיד היווה יום הרווקים הסיני מועד חיובי עבור מניית החברה, אשר נסחרת בוול סטריט במחיר של כ166 דולר למניה לפי שווי שוק של לא פחות מ452.6 מיליארד דולר. רק לשם השוואה, בשנה שעברה בין ה-10 ל-12 בנובמבר איבדה המניה 5.6% ושב-6 השנים שקדמו לשנה שעברה איבדה המניה סדר גודל של כ-1.6% ביום המועד עצמו או ביום שקדם לו, ו-0.6% נוספים ביום שלאחר מכן.
- 1.אנונימי 16/11/2021 08:26הגב לתגובה זוhttps://www.bizportal.co.il/globalmarkets/news/article/795965
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
