המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה מעורבת: הדאו עלה 0.4%; נובהווקס נפלה 16% והביטקוין בשיא

המסחר בוול סטירט מתנהל במגמה מעורבת: הנאסד"ק ירד בכ-0.1%, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס עלו בכ-0.3%. אתמול המסחר ננעל כשהמדדים ירוקים: הדאו ג'ונס עלה ב-0.5%, ה-S&P עלה ב-0.8% והנאסד"ק עלה ב-0.7%. ה- BITCOIN 1.35% בשיא של כל הזמנים - 66.4 אלף דולר. השיא הקודם היה באפריל, של  64.889 אלף דולר. השיא החדש נרשם לאחר השקת קרן הסל העוקבת אחריו אתמול - לטור המלא של הלל בש לביזפורטל בנושא. היום חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, טסלה TESLA INC (TSLA) תגיש את דוחותיה, כשגם חברת הטכנולוגיה הגדולה באירופה, יצרנית מכונות ייצור הצ'יפים, ASML ASML HOLDING NV NY REG (ASML) תדווח, כמו גם חברת התקשורת ורייזון VERIZON (VZ), IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM).   מחר תדווחנה ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION (INTC), יחד עם  AT&T AT&T INC (T), סנאפצ'ט SNAP INC (SNAP) וחברת התעופה אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (AAL). המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.35%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו ה-FDA צפוי לאשר ערבוב בין הבוסטרים של חיסוני הקורונה כבר בשבוע הבא - ולא ימליץ על בוסטר של חברה מסוימת. מחוסנים יוכלו אז להחליט בעצמם איזה חיסון בוסטר הם מעוניינים לקבל. הדבר בתקווה יעלה את קצב ההתחסנות בעולם, וכך את היציאה ממשבר הקורונה והמשך שיקום הכלכלות. בו בעת, תת זן חדש של הדלתא התגלה בבריטניה, כשטרם ברורה מידת יעילות החיסון הנוכחי נגדו (לכתבה המלאה). נתוני נטילת המשכנאות בארצות הברית לשבוע שעבר הציגו ירידה חדה של 6.3% על פני השבוע שקדם לו - שבו הנתון עלה ב-0.2%. מניות במרכז מניית  PINTEREST זינקה במסחר ונכנסה מוקדם יותר לעיכוב ע"י בורסת נאסד"ק. הקפיצה ברקע דיווח לפיו ענקית התשלומים  PAYPAL (PYPL) רוצה לקנות את הרשת החברתית לפי שווי של 39 מיליארד דולר. פייפאל עצמה דווקא ירדה, מה שמצביע על כך שהמשקיעים אינם שבעי רצון מהרעיון (לכתבה המלאה). ענקית הטלקום  VERIZON (VZ) עקפה את תחזיות הרווח של האנליסטים אך פספסה בשורת ההכנסות, זאת כשדיווחה על רווח מתואם של 1.41 דולר למניה על הכנסות של 32.9 מילירד דולר. בשוק ציפו לרווח של 1.36 דולר למניה על הכנסות של 33.24 מיליארד דולר. NOVAVAX INC יצרנית החיסונים איבדה גובה לאחר דיווח לפיו מבחן הטהורות בהליך ייצור החיסון שלה נגד הקורונה לא עלה בקנה אחד עם דרישות ה-FDA (לכתבה המלאה). TILRAY INC  (TLRY) אחרי קפיצה של כ-15% במניה אתמול, עם מינויו של בלייר מקניל, לשעבר מנכ"ל מותג האלכוהול בקארדי, לנשיא החברה, היום המניה ירדה מעט. המניה רושמת תנודתיות בתקופה האחרונה ובין היתר מרכזת עניין בקרב משקיעי הריטייל ברשתות החברתיות של אלה. עוד דיווחה היום החברה על חתימה על הסכם הפצה למוצרי קנאביס בקנדה באמצעות החברה Great North. BLACKBERRY LIMITED (BB) חברת התקשורת ירדה במסחר גם כן, אחרי הקפיצה של אתמול בוול סטריט. החברה לא הוציאה דיווח כלשהו וייתכן כי שוב הסיבה היא משקיעי הריטייל. כך גם עם  CONTEXTLOGIC INC (WISH) שקופצת בשעה זו. מניית FORD MOTOR CO (F) זינקה לאחר שהאנליסט דן לוי מקרדיטסוויס העלה את ההמלצה שלו מ"החזק" לתשואת יתר והעלה את מחיר המטרה למניה מ-15 דולר ל-20 דולר. זאת לאחר שציין כי "החברה ביצעה שינוי משמעותי בשנה האחרונה" וסבור שיש הרבה הזדמנויות עתידיות לפורד". NETFLIX (NFLX) הציגה הכנסות של כ-7.48 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בדומה למה שציפו האנליסטים שתציג ברבעון. שורה התחתונה הציגה החברה רווח למניה של כ-3.19 דולר, מעל צפי האנליסטים שהעריכו רווח של כ-2.57 דולר למניה. עוד העלתה החברה את תחזיות ההכנסה לרבעון הנוכחי - אך חתכה את תחזית הרווח (לכתבה המלאה). FACEBOOK (FB) צפויה לשנות את שמה בקרובהחברה תשנה את שמה, ועתידה להודיע על כך בשבוע הבא. ככל הנראה, השם החדש יהיה קשור למרחב הווירטואלי המתפתח ה-Metaverse הכולל מציאות מדומה ורבודה, אותו פייסבוק מגדירה כ"עידן הבא של האינטרנט". בבריטניה זה עתה קנסו את החברה שכן לא עמדה בתדירות העדכונים לה נדרשה מהרגולטור אחרי רכישת Giphy, שמטרתה היא לוודא כי אין פגיעה בתחרות בעקבות העסקה (לכתבה המלאה). BIOGEN IDEC (BIIB) דיווחה על רווח מתואם של 4.47 דולר למניה על הכנסות של 2.78 מיליארד דולר ברבעון השלישי. בשוק ציפו ל-4.11 דולר ו-2.67 מיליארד דולר, בהתאמה. אדוהלם מכרה בהיקף 300 אלף דולר בלבד - האנליסטים העריכו שתגיע לכ-11 מיליון דולר (לכתבה המלאה). ב-  BANK OF AMERICA (BAC) ממליצים על מניית  UBER TECHNOLOGIES (UBER) - זיו סגל אומר בניתוחו לביזפורטל כי "ההתנגדות באזור ה - 50 דולר היא משמעותית אז נראה שעדיף לחכות לפריצה". על  DELL TECHNOLOGIES INC (DELL) הוא כותב כי לקראת פיצול אחזקתה ב - VMW "הגרף אומנם בשיא אבל הגיעה אליו אחרי פריצה של תקופה אופקית מאוד ארוכה. המשמעות היא פוטנציאל למהלך עליה משמעותי". על  APPLE (AAPL) כותב סגל כי  "הסדרה החדשה של מקבוק פרו המבוסס על שבב M1 של החברה היא בשורה לחובבי הפרו וגם לפוטנציאל העליה של המניה. קצב ההכנסות ממכירות המקבוק פרו הוא גם כך בעליה ולאור השקת המהדורה החדשה הוא אמור יהיה להיות מתוגבר על ידי גל שדרוגים. הגרף תומך בכניסת המניה נכנסת לגל עולה נוסף במסגרת מגמת העליה ארוכת הטווח (לטור המלא). INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM) תפרסם אחרי הנעילה את דוחותיה הרבעוניים, כשהשוק צופה הכנסות של כמעט 18 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.5 דולר. מחירי דלק המטוסים עולים - ו-  UNITED AIRLINES (UAL) מייקרת את הכרטיסים/ בחברה מעריכים כי גלון של דלק מטוסים יעלה בממוצע ברבעון הנוכחי 2.39 ד' - לעומת 2.14 ברבעון השלישי של השנה. ביונייטד עקפו את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי וכמו כן הם מצפים כי עלויות הדלק ב-2022 דווקא תהיינה נמוכות מב-2019, קודם למשבר הקורונה (לכתבה המלאה). TESLA INC תדווח הערב ובשוק מצפים שתציג רווח מתואם של 1.67 דולר על הכנסות של 13.91 מיליארד דולר. מדוחות  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES האנליסטים מעריכים כי נראה הלילה רווח מתואם בן 2.52 דולר למניה והכנסות בהיקף 17.83 מיליארד דולר. התחזיות לגבי חברת ההימורים  LAS VEGAS SANDS CORP של משפחת אדלסון מניחה רווח הפסד מתואם של 0.23 דולר למניה על הכנסות של 1.16 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט חברת הפרסום הדיגיטלי אינוביד, שתמוזג לשלד הספאק ION Acquisition Corp. 2 (סימול: ION) דיווחה כי גיוס ה-PIPE מצד הגופים המוסדיים טרם המיזוג (Public Investment In Private Equity) הורחב ב-50 מיליון דולר נוספים לסך של 200 מיליון דולר (לכתבה המלאה). אייסקיור מדיקל (US) הודיעה על חתימת הסכם הפצה ראשוני עם Mobile SCANMED Systems למכירה בלעדית בפולין של מערכת ProSense להשמדת גידולים שפירים וסרטניים, וכן של אביזריה המתכלים. בתום שנה חודשים מחתימת ההסכם הראשוני, צפויים הצדדים לחתום על הסכם הפצה בלעדי ארוך טווח. BEYOND AIR INC  (XAIR) מדווחת על נתוני ביניים חיוביים ממחקר קליני שנערך באוסטרליה, באמצעות מכשיר ה-LungFit GO לטיפול בדלקת ריאות. נתוני הביניים הראו סבילות טובה לגז הרפואי חנקן חמצני ללא הפסקות טיפול או תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול. כל 8 החולים טופלו בהצלחה על ידי מתן הגז שעלה לריכוז של 250 חלקיקים למליון בזמן הטיפול ואף אחד לא נדרש להורדת הריכוז במהלך טיפול ההמשך בבית. רמות המטהמוגלובין והחנקן הדו-חמצני נותרו בטווחים מקובלים אצל כל המטופלים במהלך הטיפול בגז הרפואי ומתחת למדדי ספי הבטיחות של 10% ו-5 חלקיקים למליון בהתאמה. החברה צופה כי דיווח תוצאות בטיחות ויעילות מלאות יהיה בשנת 2022 (לכתבה המלאה). קאנוניק, החברה הבת (100%) של  אבוג'ן (US) , הודיעה על השקה מסחרית מלאה של שני מוצרי הקנאביס הרפואי הראשונים שלה, G200 ו-G150, בעקבות משוב חיובי שהתקבל ממטופלים במסגרת קמפיין טרום-השקה. לוח הזמנים המקורי להשקת המוצרים היה במהלך 2022.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלון 21/10/2021 09:03
    הגב לתגובה זו
    המשך עליות ראלי עד סוף שנה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.