מעבדה ניסוי אבחון חיסון קרן פימי
צילום: צילום: דיויד גארב

ביונד אייר עם תוצאות טובות בניסוי הקליני לטיפול בדלקת ריאות

חברת המכשור הרפואי הישראלית שנסחרת בוול סטריט, מדווחת על נתוני ביניים חיוביים ממחקר קליני שנערך באוסטרליה, באמצעות מכשיר ה-LungFit® GO;  החברה צופה כי דיווח תוצאות בטיחות ויעילות מלאות יהיה בשנת 2022
סתיו קורן |

חברת המכשור רפואי וביופארמצבטיקה, המתמקדת בטיפול בחולים עם מחלות נשימתיות וגידולים סרטניים - ביונד אייר  BEYOND AIR INC הישראלית, מדווחת על נתוני ביניים חיוביים ממחקר קליני שנערך באוסטרליה, באמצעות מכשיר ה-LungFit® GO. במחקר זה, מטופלים נטלו באופן עצמאי, את הגז הרפואי חנקן חמצני לטיפול בדלקת ריאות הנגרמת מחיידק מסוג NTM  (מיקובטריה שאינה שחפת). החברה צופה כי דיווח תוצאות בטיחות ויעילות מלאות יהיה בשנת 2022.

 

במועד בו נמסרו הנתונים,  גויסו 8 מטופלים למחקר, עם גודל מדגם כולל של 20 מטופלים. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 56.6 שנים (טווח: 22-73 שנים) כאשר רובם נשים (87.5%), התפלגות המתאימה למחלת ה- NTM בעולם, שנצפית בשיעור גבוה יותר בקרב נשים מבוגרות מאשר בגברים1. בתחילת המחקר חלק מהמטופלים אובחנו עם יותר מזן אחד של NTM.

נתוני הביניים הראו סבילות טובה לגז הרפואי חנקן חמצני ללא הפסקות טיפול או תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול. כל 8 החולים טופלו בהצלחה על ידי מתן הגז הרפואי שעלה בהדרגה עד לריכוז של 250 חלקיקים למליון בזמן הטיפול בבית החולים ואף אחד מהם לא נדרש להורדת הריכוז במהלך טיפול ההמשך בבית. רמות המטהמוגלובין והחנקן הדו-חמצני נותרו בטווחים מקובלים אצל כל המטופלים במהלך הטיפול בגז הרפואי ומתחת למדדי ספי הבטיחות של 10% ו- 5 חלקיקים למליון בהתאמה. גיוס המטופלים למחקר ממשיך ומכלול הנתונים ישמש להערכת מדדי יעילות הכוללים איכות חיים, תפקוד גופני ותרבית כיח בהשוואה למדדי הבסיס של המחקר.

"אנו מאמינים שנתונים אלו מראים שטיפול עצמי בטוח בשימוש ביתי בגז הרפואי בחנקן חמצני בריכוזים של עד 250 חלקיקים למליון הוא כעת מציאות. ההתקדמות בטיפול זה התאפשרה בזכות יכולתו של הצוות ההנדסי של ביונד אייר לייצר את מערכת ה- LungFit® . אנו מאמינים כי בסופו של דבר מערכת ה- LungFit® GO תאפשר לחולי NTM ואחרים הסובלים מדלקות ריאות כרוניות, להיות חופשיים על ידי כך שיתאפשר להם לבצע טיפול עצמי בנוחות של ביתם או בכל מקום אחר שיבחרו באמצעות שקע חשמלי סטנדרטי זמין" אמר סטיב ליסי, יו"ר ומנכ"ל ביונד אייר. "צוות ביונד אייר ממשיך בעבודתו עם עמיתינו האוסטרלים המצויינים, שנמצאים בתקופה קשה של סגרים בעקבות הקורונה. אנו מעודדים מנתוני הביניים ומצפים לדווח על תוצאות היעילות והבטיחות המלאות הצפויות להתפרסם בשנת 2022".

"אני מרוצה מאד מפרופיל הבטיחות של החנקן החמצני בריכוז של 250 חלקיקים למליון, מאחר וזהו הריכוז הגבוה ביותר של חנקן חמצני שנבדק אי פעם בניסוי קליני בטיפול עצמי בשימוש ביתי. ההשפעה הקטלנית של ריכוז גבוה של חנקן חמצני על זן Mycobacterium abscessus של NTM תועדה היטב במחקרי מעבדה פרה-קליניים ביחד עם השפעתו רחבת ההיקף כנגד פתוגנים רבים של חיידקים ופטריות בריכוז של 200 חלקיקים למליון," ציין ד"ר אנדרו קולין, פרופסור ודירקטור מרכז משפחת בצ'לור לסיסטיק פיברוזיס ורפואת ריאות ילדים, מנהל המחלקה לרפואת ריאות ילדים של בית הספר לרפואה מילר באוניברסיטת מיאמי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.