כשרכבים יעופו: גיוס של חצי מיליארד ד' לסטארט אפ בו משקיעה Xpeng
ראיתם אותם ב"בחזרה לעתיד 2", ב"בלייד ראנר" ובעוד סרטים שהמלה "בדיוני" היא חלקו השני של שם הז'אנר שלהם, אבל כבר לפחות עשור יש בעולם יזמים וחברות שמנסות להפוך את הרכבים המעופפים למציאות. בדיוק ביום בו מודיעה שיאומי כי תייצר רכבים חשמליים ב-2024, חברת XPENG (XPEV) הסינית, שכבר היום מוכרת כאלה, אומרת שאז גם חברה שבה השקיעה תעלה על הכביש (ואולי על השמים יש לומר?) רכבים מעופפים – ולצורך כך השלימה עתה סבב גיוס של חצי מיליארד דולר.
המדובר ב-HT Aero שהוקמה ב-2013 ובעבר אף נקראה Xpeng Heitech. Xpeng עצמה השתתפה בגיוס, לצד IDG Capital, 5Y Capital ונוספים. השווי לא נחשף, ובחברה אמרו כי ישתמשו בתמורה הגיוס כדי לפתח את הטכנולוגיה שלהם ולגייס כח אדם נוסף. אב הטיפוס של הדגם X2 בעל שני המושבים הוצג בכנס Airshow China בחודש שעבר.
על אף שרכבי Xpeng נוסעים על הכביש ואלו של HT עפות בשמים – יש סינרגיה. גם הרכבים של HT זקוקות להטענה חשמלית, ויכולות הנהיגה האוטונומיות שמפתחים ב-Xpeng אמורים לשמש גם את נהגי הרכבים המעופפים.
ב-Xpeng צוטטו כשהם אומרים כי "משימתנו תמיד הייתה לחקור פתרונות תחבורה יעילים, בטוחים יותר וניטרליים מבחינת פליטות פחמן – פתרונות שלא נגמרים בשוק הרכב החשמלי. מה שאנחנו רואים עכשיו הוא האינטרגרציה בין שלושה כוחות: חדשנות משבשת של התחבורה החכמה, מקורות אנרגיה חדשים וייצור המוני". ב-HT Aero לא התייחסו ללוח זמנים של יצור המוני של ממש למכונית מעופפת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Xpeng ששוב שמה כסף ב-HT, מציגה במניה שלה מישור מתחילת השנה, וזאת מול תשואה חיובית של 15% בדאו ג'ונס ושל 19% ב-S&P 500. בשעה זו היא עולה בוול סטריט בכ-2% לשווי שוק של כ-38 מיליארד דולר.
במורגן סנטלי מעריכים ששוק המכוניות המעופפות ב-2040 עשוי להיות שווה כבר 1.5 טריליון דולר. מתחילת השנה ועד לספטמבר, חברות מהתחום גייסו 4.3 מיליארד דולר, כך לפי נתוני מקינזי. שתי חברות הפועלות בו מוזגו השנה עם שלד ספאק. האחת היא Archer Aviation (סימול: ACHR) שהמניה שלה נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ובמחיר מניה של -6.9 דולר – נמוך ב-31% ממחיר בסיסי של ספאק ללא פעילות, שהוא 10 דולר.
השניה היא JOBY (סימול: JOBY), ששווה כ-5 מיליארד דולר והמניה שלה בשער של 8.8 דולר – רחוק ב-12% ממחיר ספאק בהנפקה. ג'ובי רכשה מ- UBER TECHNOLOGIES (UBER) את פעילות המכוניות המעופפות שלה, Elevate, שממנה רצתה להפטר (כמו שעשתה עם פעילות הרכב האוטונומי).
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
ויש גם את מי שרוצה לפרוש ענף, אבל גם לא לוותר על מגע האספלט: AirCar של חברת Klein Vision של המייסד הסלובקי סטפן קליין, היא מכונית עם גלגלים, שיש לה גם כנפיים. בקיץ האחרון יצאה לטיסת ניסוי של 35 דקות שעברה בהצלחה.
לא רק סטארט אפים בסיפור הזה, גם חברות רכב מסורתיות יותר נכנסו אליו בהיקף כזה או אחר. פולקסווגן בוחנת את השוק הזה בסין, וכמו של-Xpeng יש את HT, לג'ילי הסינית יש את Terrafugia.
- 4.רק מזומן 19/10/2021 21:24הגב לתגובה זוקודם תקינה נובלים ואז נדבר.מישהוא מעלה בדעתו מכוניות מעופפות בתל אביב..בין המגדלים וכבלי החשמל.
- 3.שגיא 19/10/2021 21:20הגב לתגובה זומסוק חשמלי מוכן לשיווק תוך מספר חודשים...
- 2.חיים 19/10/2021 20:12הגב לתגובה זוראינו כבר מה קרה עם חברות כמו אליבאבא ואחרות
- 1.גיל יוטינה 19/10/2021 18:58הגב לתגובה זוהוא מתוצרת סין הוא מיד יורד ממנו מרוב פחד…
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
