חניה עמוסה עומס
צילום: Zdenek Klein, Unsplash
דעה

חניה חינם? זה צ'ק שנתי של אלפי שקלים לבעלי הרכבים בת"א

אין הצדקה מוסרית או סביבתית לכך שמשתמשי התחבורה הציבורית ישלמו על משאב שממנו נהנים רק בעלי רכבים - במקום לתת חניה חינם אפשר לתת הנחה בארנונה. בצורה כזו מי שלא מחזיק רכב ייהנה מארנונה זולה יותר וישתלם יותר לא להחזיק רכב במרכז הארץ הצפוף ממילא

ברפורמה המוצעת בחוק ההסדרים יבוטל מחיר המקסימום לחניה ובמקביל יאסר על העיריות לפטור תושבים מתשלום על חניה למעט באזור מגוריהם. הוויכוח בועדת הכלכלה נסוב סביב סמכויות העיריות לקבוע אזורי חניה חופשית לתושבים ולתקנות ששרת התחבורה תוכל לקבוע בנושא.

האתגר לייצר מדיניות חניה נובע מסתירה בין שתי עמדות:

העמדה הראשונה היא שחניה חופשית או מוזלת היא לא צודקת. חניה היא משאב יקר ערך, שניתן בחינם או בכמעט חינם לבעלי רכבים וזאת על חשבון כלל התושבים, בעיקר חסרי הרכב שבהם. מלבד חוסר הצדק שיש בזה, מדיניות חניה בחינם או בזול מאוד מעודדת שימוש ברכבים פרטיים ובכך מעודדת פקקים, זיהום וניצול לא יעיל של קרקע.

בעולם בו מדיניות החניה הייתה מוטת תושבים ולא רכבים, מחירי החניה היו משקפים את ערך הקרקע, והיה ניתן להסב משאבים גדולים יותר לטובת השירותים העירוניים או להפחית את הארנונה.

הגישה השניה שאהודה מאוד על ידי פוליטיקאים רואה בחניה משאב שאפשר לחלק בחינם במקום לנהל מדיניות צודקת ויעילה. הבנה שגויה של הפוליטיקאים אודות ניצול יעיל של משאבים והרצון לחלקם בחינם נובעים אולי מתפיסתם את האינטרס ציבורי, אך האינטרס הזה היה נראה שונה לחלוטין אילו נושא החניה היה מוצג בשקיפות.

חניה חינם? צ'ק שנתי של אלפי שקלים לבעלי הרכבים בת"א

המדיניות הנוכחית משולה למצב בו העירייה שולחת לבעלי רכבים בלבד צ'ק שנתי על סך כמה מאות או אלפי שקלים, כאשר על הצ'ק חתומים גם תושבים שאינם בעלי הרכב. הסיבה שלא קמה זעקה ענקית בנושא מצד פעילים חברתיים, תושבים ושוחרי איכות סביבה היא שהסובסידיה ניתנת בצורה של זכויות שימוש בקרקע (חניה) ולא בכסף מזומן.

מלבד הסבסוד הגבוה, למדיניות ה"חינם" יש כמובן תג מחיר גבוה. מיליוני שעות אדם מבוזבזות בחיפושי חניה ובפקקים הנגרמים ע"י מחפשי החניה, הזיהום שהמכוניות גורמות בזמן חיפוש החניה. התור לחניה "חינם" גם מייצר תופעות חברתיות שליליות, ויכוחים, ריבים ולעיתים אלימות. כ10% מהקריאות למוקד 100 של המשטרה הן על סכסוכי חניה.

עד היום, הממשלה עשתה לעיריות חיים קלים, היא אפשרה לעיריות לחלק תווי חניה ולתת לחונים חניה חינם או כמעט חינם. אבל בחוק ההסדרים 2021 נוצר אופק מסויים לשיפור המדיניות ולעשיית צדק. על פי ההצעה של האוצר בחוק ההסדרים אמורים  לקרות שני דברים: ביטול מחיר מינימום לחניה וקביעת אזורי חניה חינם לתושבים ליד ביתם.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מדובר בצעד חשוב, אמנם מתן פטור לתושבים לחנות חינם ליד בתיהם עדיין מהווה סבסוד לא מוצדק, אך המצב הזה טוב בהרבה מהמצב הקיים בו "זכות" חניה מחולקת לכל דורש. ויכוח אודות סמכויות ותקנות המתבטא בכיפופי ידיים ומשחקי כח בין רשויות מקומיות, חברי כנסת ומשרד התחבורה עלול לפגוע גם בהתקדמות הזו. ניסיון לקבור את הרפורמה באמצעות דחייתה במספר שנים, ייצר נזק של מיליארדים למשק.

אז מה אפשר לעשות?

כדי להתגבר על הפחדים של הרשויות המקומיות ובמקביל לייעל את התחבורה ולעשות צדק היסטורי כלפי חסרי הרכב נדרש לבטל את מחיר המקסימום בחניה ובמקביל לחייב עיריות לגבות תשלום עבור תווי החניה לתושבים. כדי להמתיק את "הגלולה המרה" ניתן לקבוע כי הכנסות מחניה יוכלו לשמש להורדת שיעור הארנונה. במקרה כזה, חסרי הרכב, הנוסעים בתחבורה הציבורית, קשישים ועניים יוכלו להנות מארנונה מופחתת ולמעשה להפוך לראשונה לקבל דיווידנד על נדל"ן יקר שהוקצה לבעלי הרכבים.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    וגזלו לנו חניות עבור אוטו תל בזבוז דלק ענק (ל"ת)
    מחפשים שעה חניה 30/10/2021 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    המטומטמים בעירית תל אביב לא מתים הם רק מתרבים! (ל"ת)
    מאור 20/10/2021 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ברוך 20/10/2021 12:55
    הגב לתגובה זו
    מתכננת הוספת פקקים וזיהום אויר למשל ביגאל אלון בתל אביב כבר אי אפשר לזוז כי הצרו את הכביש. והאוטובוסים גורמים לפקקים כי יש נתיב אחר והם עוצרים באמצע הכביש.
  • 11.
    מאיר 20/10/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    האנשים האלה יחסלו לנו את המדינה. בעוד 20 שנה אי אפשר יהיה לתקן את הנזק שהם גורמים היום! כשהמדינה תהיה פקק אחד גדול גם אם התחבורה הציבורית תסודר ותהיה רכבת תחתית!
  • 10.
    אמנון 20/10/2021 12:46
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו עם הסמים זה לא בריא!
  • 9.
    עבדאללה 19/10/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    היי יונתן אתה יודע מאיפה הקרקע למדרכות לכבישים ולכל מיבני הציבור ? אז דע לך שכל הקרקעות הללו הופקעו מאנשים פרטיים לטובת הציבור ולכן הם שייכים לציבור ולא לעירייה או לפוליטקאים. ולכן הרחובות הכבישים שייכים לציבור ואין לגבות מזה כסף
  • 8.
    ולמה בעלי רכבים צריכים לסבסד תחבורה ציבורית????? (ל"ת)
    נתי 18/10/2021 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ארכימדס 18/10/2021 14:13
    הגב לתגובה זו
    תעברו ברחובות הערים ותראו מאות מכוניות חונות ברחוב עם לשלשת ציפורים ושכבת אבק של שבועות. יש משפחות המחזיקות שלשה וארבעה כלי רכב שהשימוש הוא לעתים רק בסופי שבוע. הכביש הוא משאב ציבורי ולא חנייה פרטית
  • 6.
    עוד מטורלל מקלדת. מקווה שאזרח זועם יוריד אותו (ל"ת)
    תל אביבי 18/10/2021 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לזרוק את ליברמן 18/10/2021 12:39
    הגב לתגובה זו
    מספיק מיסים משלמים על הרכבים קפול מכול מדינה בעולם ועל דלק פי שלוש בסוף אנחנו ניצא לרחובות ונזרוק את המחורבנט
  • 4.
    מאמר מטומטם 18/10/2021 12:31
    הגב לתגובה זו
    גם אוויר זה משאב מוגבל אולי שייקחו כסף גם על זה. לא מספיק עושקים את האנשים פה במדינה?
  • 3.
    טמבל. (ל"ת)
    בי 18/10/2021 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה כואב לכם בדיוק 18/10/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
    העיריות לא מבזבזות שקל על חניה להפך. הם עושים כסף מקנסות מיותרים. יווצר פה מצב שרק לעשירים שקנו מגדלים עם חניה תהיה מכונית שאר העם מוזמן לברוח לחופי תיאלנד או למצוא מקום חדש . עובדים פה רק להרע לאזרחים עד שיהיה פה מרי אזרחי לא תפסיקו . לא יהיה לנו מכונית נייבש לכם את העסקים לא נקנה כלום לא נאכל במסעדות הארץ תהיה כמו בימי אברהם אבינו כלום ושום דבר
  • 1.
    גל 18/10/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    שמהמיסים שלהם מפרנסים את כל אלה שאתם מתיימרים לדבר בשמם . נ.ב. עניים לא משלמים ארנונה, כך שהטיעון שלכם שהם משלמים על חניה של עשירים, שקרני מיסודו.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?