שדה דב
צילום: אדריכלים תכנון נוף
פרשנות

דירות להשכרה בשכונת היוקרה שדה דב? לא בטוח שזה יצליח

רמ"י פרסמה מכרז ל-511 דירות להשכרה לטווח ארוך בשדה דב - במטרה לייצר "שוויון חברתי בתל אביב, ודיור בר השגה", דווקא בשכונה שבה יימכרו דירות ב-5 מיליון שקלים. האבסורד ברור.  יש עם זה לפחות 4 בעיות. הנה הן
נתנאל אריאל | (13)

מרכז הענק על יחידות דיור לבניה בשדה דב נסגר רק לאחרונה במחירי זכיה גבוהים מאוד. היזמים ישלמו למדינה כמעט 4.5 מיליארד שקל על הקרקע, כדי לבנות 1574, כלומר עלות הקרקע לדירה עומדת בפרויקט על יותר מ-2.8 מיליון שקל. בפועל, על פי ההערכות בשוק, דירות יימכרו שם בקרוב ל-5 מיליון שקל (השיא אגב נשבר ברמת השרון, לא רחוק משדה דב).

אז מי יקנו את הדירות בשדה דב? עשירים כמובן (או מי שמסוגל לקחת משכנתא מטורפת שכזו). אבל אתמול פרסמה רמ"י מכרז מעניין, ל-511 דירות להשכרה, כאשר חצי מהן יושכרו בשוק החופשי וחצי יושכרו לזכאים בשכר דירה נמוך יותר ומפוקח (מן הסתם נמוך בכ-20%).

לכאורה, רעיון טוב. בישראל יש בעיה קשה של דיור ואחת הסיבות שאנשים רצים לקנות דירה היא חוסר הוודאות בשוק השכירות - כאשר חוזים שכירות נחתמים לתקופות קצרות מאוד, לעיתים שנה אחת בלבד, והצעירים עושים שיקול האם כדאי להם לעבור דירה בכל שנה, האם כדאי את כאב הראש של בעל דירה שצריך לדבר איתו בשביל כל תיקון בדירה, האם חוסר הוודאות בכך שבעל הדירה יכול כל פעם להעלות את שכר הדירה שווה את זה, וגם 'האם הכסף לא הולך לפח' (הוא לא, אבל על כך בפעם אחרת).

אנחנו מצביעים פה לא מעט פעמים על כך שצריך לזכור שמחירי הדיור לא תמיד עולים, וכי בעשור הקודם הם ירדו בישראל -ריאלית- ב-25%, וגם שהמחקרים מראים כי עדיף לגור בשכירות מאשר לרכוש דירה, ולהשקיע את הכסף במקום אחר - וכך אחרי תקופת חסכון של 30 שנה יהיה לחוסכים הרבה יותר כסף מאשר בדירה. אבל אנשים רוצים לקנות דירה בישראל וזו עובדה. הם רוצים להרגיש את הקירות ולדעת שהקירות שלהם. 

 

לכן, הפתרון של דירות להשכרה לטווח ארוך (של 20 שנה שבה החברה היזמית תהיה חייבת להיות הבעלים של הדירה) הוא פתרון טוב וחשוב מאוד. שוק השכירות צריך להיות הרבה יותר מסודר, בצורה שתאפשר לשוכרים הרבה יותר ודאות. כשתהיה לאנשים אלטרנטיבה ראויה לרכישת דירה, אולי לא כולם בישראל ירוצו לקנות דירות, ונתקרב למצב בחלק ממדינות אירופה, שבחלק מהן פחות מ-50% רוכשים בכלל דירות, ומעדיפים לגור בשכירות (כן, זו המציאות למשל בגרמניה שבה רק 40% הם בעלי דירות)

אבל הבעיה היא שהמכרז לדירות להשכרה בשדה דב הוא כנראה לא באמת חלק מהפתרון של שכירות לטווח ארוך. 

כאמור, תסתכלו על מחירי הקרקע במכרז בשדה דב ובמחיר לדירה הצפוי - 5 מיליון שקל וצפונה. המשמעות היא שמי שייקנו שם את הדירות הם עשירים. אין בכך כמובן כל פסול, אבל הניסיון לדחוף לשם בכח אנשים 'רגילים' הוא מצחיק, שלא לומר - מוזר מאוד. האם זו המטרה של דיור בר השגה - לגור בשכונה יוקרתית?

האם דירת שני חדרים בגודל 50 מ"ר בדמי שכירות של 4,500 שקל, היא "דיור בר השגה"? האם דירת שלושה חדרים ביותר מ-6,000 שקל היא כן דירה כזו? או האם דירה של 100 מ"ר במחיר של יותר מ-7,000 שקל יוצרת "שוויון חברתי בעיר" כפי שטוענים במשרד הבינוי והשיכון? לא באמת. חצי מאזרחי ישראל מרוויחים נטו רק כ-6,000 שקלים בחודש. כן, זה השכר החציוני נטו על פי מס"ב. השכר החציוני ברוטו הוא באזור ה-8,000 שקלים, ומשם כידוע צריך לנכות מסים. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

במחירי שכירות כאלה כבר עדיף לחפש מקומות אחרים לגור בהם, בהן הדירות אולי ישנות יותר, אך מושכרות במחירים יותר שפויים, שאולי גם ישאירו למשפחות קצת כסף בצד. אתם יודעים - אפילו לא בשביל חסכון, אלא רק בשביל הוצאות שוטפות אחרות כמו אוכל ומסגרות חינוך. 

וכאשר גם במכרז להשכרה חצי מהדירות יושכרו במחירי השוק החופשי - אפשר גם להניח שהמחירים יהיו גבוהים יותר, כי אדם שקונה דירה ב-5 מיליון שקל, כנראה ישכיר אותה במחירים גבוהים יותר. כך שהמילים על "דיור בר השגה ושוויון" הן מילים גבוהות ויפות בתיאוריה- אך לא ממש יתקיימו לצערנו במציאות.

ועוד לא דיברנו על מכוניות. אז בואו נדבר על זה. במשרד השיכון הסבירו בהודעה שלהם גם כיצד שדה דב מתחבר לעורקי תחבורה אלטרנטיביים לרכבים, כך שאפשר יהיה לוותר על הרכב ולנסוע בתחבורה ציבורית: "הרחובות הראשיים תוכננו סביב הגן ומקשרים לרח' אבן גבירול, עם חזיתות המרחיבות את מרחב הולכי הרגל. עוד בתכנית, רחובות, שבילים ושטחי ציבור פתוחים ונגישים לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. בחלק המערבי יוקם גן שכונתי נוסף פנימי ושקט, מוקף חזית מגורים ומבני ציבור. השכונה ממוקמת בסמוך לקו הרכבת הקלה העתיד לעבור ברחוב אבן גבירול (הקו הירוק) ומבוססת על תחבורה ציבורית והפחתת תלות התושבים והמבקרים ברכב פרטי".

אבל האם זה ריאלי? בשנה האחרונה אנשים לא רק שלא קונים פחות מכוניות - אלא דווקא רוכשים יותר מכוניות. הרבה יותר למעשה. בשנים האחרונות עולות על כבישי ישראל 300 אלף מכוניות חדשות בכל שנה - והמצב רק הולך ומחריף. אז אנשים לא באמת מוותרים על הרכב שלהם, ואם תסעו בת"א תראו כמה קשה למצוא בה חניה.

מעבר לכך - צריך גם לזכור שאנשים אוהבים לגור ליד אנשים ברמת חיים שדומה לשלהם. אז יש כאן ניסיון מעניין ליצור ערבוב אוכלוסיה בין עשירים לבין אנשי מעמד הביניים. אבל אנשים אוהבים לגור ליד סוג האוכלוסיה שלהם. לשלב אוכלוסיות שונות באותו מקום זה לא טריוויאלי, וגם לא תמיד עובד. סביר להניח שחלק מהעשירים לא היו רוצים לגור ליד זכאי משרד הבינוי והשיכון.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אבי 10/10/2021 16:49
    הגב לתגובה זו
    זה רעיון מצויין שגם אנשים לא עשירים יגורו בשכונה הזו. הכותב מנסה ולא בהצלחה לתאר מצב שהם יסבלו כדי להרחיק אותם משם וכך בעלי הקרקע יוכלו להרוויח יותר. חזק ואמץ רמ"י !!לא ליפול למלכודת הפתאים הזו.
  • 11.
    עמוקה 10/10/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    דירות במרכז תל אביב יקרות בלפחות 50 אחוז משדה דוב
  • 10.
    ישראלי 09/10/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
    יש שטח ענק המבוזבז כיום על מהגרי עבודה. לא חראם? הגיע הזמן לעשו מגה פינוי בינוי ולהרים בשכונת התקווה מגדלים כמו ברמת אביב ג'. זה יאפשר דיור עממי בת"א לאלפי ישראלים.
  • 9.
    ישראל ישראלי 08/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    בדרום ת"א יש שפע דירות. מוציאים את אזרחי סודן ואריתריאה מהמדינה וכל הדירות שהם איכלסו מתפנות לטובת אזרחי ישראל.
  • 8.
    דירת 100 מר חדשה על היום במרכז תל אביב יכולה להיות 07/10/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    דירת 100 מר חדשה על היום במרכז תל אביב יכולה להיות מושכרת גם ב 15,000 שח אז כאן זה חצי מחיר. מה הוא מצפה שישכירו את זה במחירי חריש??
  • 7.
    דירת 100 מר חדשה על היום במרכז תל אביב יכולה להיות 07/10/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    דירת 100 מר חדשה על היום במרכז תל אביב יכולה להיות מושכרת גם ב 15,000 שח אז כאן זה חצי מחיר. מה הוא מצפה שישכירו את זה במחירי חריש??
  • 6.
    אלפסי 07/10/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
    יחצנות לשמה,וועד בית שיתחיל ב500 שח ,וארנונה של 900 שח לחודש ,.
  • 5.
    הגיע הזמן 07/10/2021 15:17
    הגב לתגובה זו
    מליארדארים. מליונרים ועשירים לייט הם יקבלו את האזורים הטובים . וכל השאר את הפריפריה בלאו הכי הם עובדים בזבל אז יש זבל בכל מקום . ויש את האצילים הם גרים בשטחים באחוזות שלהם . נעבור לחברה כמו בהודו קסטות כל אחד והמזל שלו.
  • 4.
    קאטו הזקן 07/10/2021 15:13
    הגב לתגובה זו
    השמאל 'הסוציאליסטי' יודע לצ'פר מקורבים, בור סוד למאעכרים שמאלנים מושחתים וגנבי סוסים, חברי מפלגת השלטון וראשות העיר........
  • 3.
    שדה דב 07/10/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
    לא נורא שיתעצבנו קצת שיש דירות להשכרה עם אוכלוסיה שונה מהם בלאו הכי הם לא יתנו לילדים שלהם להתחבר איתם ברגע שהם ירעישו או יפריעו יזמינו להם משטרה והעיריה תגיע תוך 5 דק מרגע התלונה כי מתייחסים רק לשכונות העשירות. ומה ההבדל בין שדה דב לרמת אביב גם שם יש פוצים שלא אומרים שלום . הדבר החיובי היחיד שיקרה אולי ערך הדירות שלהם ירד .
  • 2.
    לגור במקום אחר 07/10/2021 13:34
    הגב לתגובה זו
    היום גם באם המושבות דירת 4 חדרים מושכרת ב 6000 שח ושם יותר גרוע כי אין תחבורה ציבורית בשכונות וחייבים 2 מכוניות.. בדירה ישנה יש אוכלוסיה עניה וגם זה לא מקום לגדל בו ילדים מרכז העיר פ"ת מלא אריתראים וסודנים הרחובות מוזנחים בתים מטים ליפול לילדים אין שם מה לחפש.
  • לא חייבים פתח תקווה 08/10/2021 13:22
    הגב לתגובה זו
    בבתים ושכונות ישנות יש הרבה יותר חניה ואיכות חיים, ואפשר חמצוא דירות משופצות ומרווחות, ולא הסלאמס ואתר הבניה התל אביבי שימשך הרבה זמן.
  • 1.
    כותב המאמר לא מעודכן 07/10/2021 13:30
    הגב לתגובה זו
    וגם קשה למצוא דירה. דירות 3 חדרים בלי מעלית ובלי חניה מושכרות ב8000 ומעלה על דירות 4 חדרים אין מה לדבר בפחות מ10 אלף שח. אז לקבל דירת 2חדרים במחיר 4500 זה בהחלט מציאה. ומי אשם במחירים אם לא המדינה . כבר לפני 5 שנים מכרו בגוש הגדול זכות לדירה ב 2.5 מליון. אל תדאג ישכירו שם סוחרי סמים ונערות ליווי
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).