לופטהנזה
צילום: iStock

לופטהנזה מנפיקה בדיסקאונט של 56% בשביל להחזיר חובות והמניה מתרסקת

בהתאם למחיר ולהיקף שדווחו המניות שיונפקו צפויות להוות כ-52% מהחברה לאחר ההנפקה והתמורה תשמש לפירעון של חלק מההלוואות שהחברה נטלה מהממשלה; מניית החברה צונחת 26%
גלעד מנדל | (2)

כידוע - חובות צריך לשלם. וזה לא תמיד כל כך נעים - כמו במקרה של חברת התעופה הגרמנית DEUTSCHE LUFTHANSA A, שהודיעה על הנפקת מניות בדיסקאונט משמעותי כדי להחזיר את החובות שנטלה על עצמה בשל הקורונה. החברה, כמו כל חברות התעופה נפגעה קשה מהמגפה, כאשר בשביל לשרוד את המשבר עת הפעילות שלה כמעט מושבתת לחלוטין, לקחה חברת התעופה הלוואות, בין היתר מממשלת גרמניה.

כעת, נאלצת החברה לשלם. אבל גם הגידול בהיקף הטיסות בקושי מספיק, אם בכלל בשביל שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה, בטח שלא מאפשר לחברה לשלם את החובות שלה לגרמניה שהגיעו לכ-9 מיליארד אירו.

אי לכך ובהתאם לזאת, הכריזה לופטהנזה על הנפקה צפויה של מניות לפי מחיר של 3.58 אירו למניה, מחיר המשקף דיסקאונט של כ-56% בהשוואה לשער של המניה אתמול בסגירה. במסגרת גיוס ההון - שצפוי להתבצע במתכונת של גיוס פרטי החברה צפויה לגייס כ-2.14 מיליארד אירו. סכום הגיוס והמחיר צפויים לגרום לכך שהמניות שיונפקו יהוו כ-52% מסך מניות החברה. דילול משמעותי למדי.

כתוצאה מהדיווח מניית החברה צונחת כעת בכ-26% למחיר של 6.22 אירו למניה - מחיר שעדיין גבוה בכ-74% מהמחיר בו צפוי להיות מבוצע הגיוס.

לגבי מועד הגיוס, שעדיין לא דווח אמר דניאל רוסקה, אנליסט בבית ההשקעות סנפורד - ברנשטיין: "מועד הגיוס לא יודע, אך מה שכן ידוע הוא שבעלי המניות מעדיפים שהוא ידחה עד למועד בו יפתחו שווקים נוספים לטיסות (מדינות שהטיסה אליהן נאסרה בעקבות הקורונה ג.מ)".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 23/09/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    זה ההסבר למה עתרה על 6.20
  • 1.
    המניה לא מתרסקת אלה יותר נכון עולה 4% . בגלל הזכוי 23/09/2021 00:22
    הגב לתגובה זו
    המניה לא מתרסקת אלה יותר נכון עולה 4% . בגלל הזכויות כל בעל מניה מקבל זכות לקנות מניה במחיר מופחת נא לדייק בכתבה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.