
אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.
ניצולים: רק 61 מ-Pan Am (מתוך 396), בעיקר באזור הקדמי. 70 ניצלו בהתחלה, אך תשעה מהם מתו בהמשך מהפציעות.
פיצויים: KLM ו-Pan Am שילמו 75 מיליון דולר (כ-400 מיליון מותאם לאינפלציה) בתביעות נזקים, עם סכומים של בין 58 ל-600 אלף דולר למשפחה.
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- טריליון דולר של הבטחות: הטירוף סביב OpenAI מזניק את המניות והסיכון רק הולך וגדל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
שינויים: הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית (ICAO), קריאת חוזרת של הוראות, ניהול משאבי צוות (CRM) להפחתת היררכיה, ומכ"ם קרקעי בשדות קטנים.
מקורות: NTSB Aviation Database | Aviation Safety Network - Tenerife | Flight Safety Foundation
2. Japan Airlines Flight 123 - אסון המטוס הבודד הקטלני ביותר
12 באוגוסט 1985, הרי גונמה, יפן - 520 הרוגים
התאונה הקטלנית ביותר של מטוס בודד (לא כולל טרור). טיסת JAL 123, טיסה פנימית מטוקיו לאוסקה, בוצעה בבואינג 747SR-46 (רישום JA8119) עם 509 נוסעים ו-15 צוות, רובם יפנים. 12 דקות אחרי המראה בגובה 7,315 מטר, אירע כשל מבני חמור: דופן הלחץ האחורית נקרעה בעקבות תיקון לקוי מ-1978. זה גרם לדקומפרסיה פיצוצית, קריעת הזנב וניתוק כל מערכות השליטה. הצוות - קפטן מסמי טקהאמה (49), סגן יוטקה ססאקי (39) ומהנדס הירושי פוקודה (46) - ניסה לשלוט באמצעות דחף מנועים אסימטרי.
במשך 32 דקות המטוס נדד בתנודות פוגואיד (עליות-ירידות) עד שהתרסק בהר טקמגהארה בזווית בנק 40° ימנית. היפוקסיה פגעה בצוות שלא לבש מסכות חמצן. 20-50 נוסעים שרדו את ההתרסקות אך מתו מחשיפה לקור עד שהגיעו כוחות החילוץ.
ניצולים: ארבע נשים בלבד - יומי אוצ'יאי (אחות טיסה), הירוקו יושיזאקי ובתה מיקיקו (8), וקייקו קוואקמי (12). כולן ישבו בצד שמאל של המטוס, בשורות 60-54.
חקירה: AAIC יפנית קבעה שתיקון לקוי של בואינג ב-1978 הפחית עמידות ל-70%, הוביל לסדקים אחרי 12,318 טיסות. JAL איבדה אמון ציבורי (ירידה 33% בטיסות).
פיצויים: JAL ובואינג שילמו יותר מ-100 מיליון דולר (כ-300 מיליון מותאם), עם הסכמים ל-97 משפחות של 47.3 מיליון דולר.
שינויים: בדיקות מחמירות לתחזוקה מבנית בבואינג 747, אימוני CRM, ומרכז קידום בטיחות.
מקורות: NTSB Database | Aviation Safety Network - JAL 123 | Japan Aircraft Investigation Board Report
3. התנגשות צ'רקי דאדרי - האסון הקטלני ביותר באוויר
12 בנובמבר 1996, הודו - 349 הרוגים
התנגשות באוויר עם 349 הרוגים (ללא ניצולים), מעל צ'רקי דאדרי, 100 ק"מ ממערב דלהי. טיסת סעודיה 763 (בואינג 747-168B, רישום HZ-AIH, 289 נוסעים ו-23 אנשי צוות, מדלהי לג'דה) וטיסת קזחסטאן איירליינס 1907 (איליושין Il-76TD, רישום UN-76435, 27 נוסעים ועשרה אנשי צוות, מצ'ימקנט לדלהי) התנגשו בגובה של 14 אלף רגל.
סעודיה טיפסה לגובה של 14 אלף רגל, בעוד שטיסת קזחסטאן ירדה מ-15 אלף רגל אך המשיכה ל-14 אלף, בניגוד להוראות. בקר V.K. דוטה הזהיר מפני תנועה, אך אנגלית לקויה של הצוות הקזחי (הרגיל למידות במטרים, לא ברגליים) גרמה לאי-הבנה. Il-76 חתך את כנף שמאל של 747, וסטבילייזר של 747 חתך את הזנב של ה-Il-76.
חקירה: ועדת להוטי (בית משפט עליון) קבעה כי היה כשל של הצוות הקזחי בשמירה על גובה, בעיות CRM, אנגלית לקויה, היעדר TCAS ומכ"ם משני.
ניצולים: אפס.
פיצויים: לא פורסמו נתונים ספציפיים בשל סיבוכים משפטיים בין מדינות.
שינויים: חובה על TCAS בהודו, הפרדת מסלולים נכנסים-יוצאים, מכ"ם משני, והפחתת שליטת חיל האוויר.
מקורות: Aviation Safety Network - Charkhi Dadri | ICAO Safety Reports | Indian Ministry of Civil Aviation
4. Turkish Airlines Flight 981 - כשל דלת המטען
3 במרץ 1974, יער ארמנונוויל, צרפת - 346 הרוגים
אסון טיסת טורקיש איירליינס 981 נחשב אחת התאונות הקטלניות ביותר בתעופה האירופית. טיסה מאיסטנבול ללונדון עם עצירה בפריז. המטוס DC-10-10 של מקדונל דאגלס (רישום TC-JAV, בשם Ankara) עם 335 נוסעים ו-11 אנשי צוות.
77 שניות לאחר ההמראה מפריז, בגובה 3,600 מטר, דלת מטען שמאלית אחורית נקרעה בגלל כשל במנגנון הנעילה, גרמה לדקומפרסיה פיצוצית. רצפת תא הנוסעים נקרעה, שישה מושבים עם נוסעים יפנים נזרקו החוצה. כבלי שליטה נקטעו, המטוס צלל בזווית של 20 מעלות והתרסק ביער ארמנונוויל.
חקירה: ועדת חקירה צרפתית קבעה כשל עיצובי בדלת מטען (דומה לאירוע טיסת אמריקן איירליינס 96 ב-1972), מנגנון נעילה חלש, וקיצוץ פיני נעילה על ידי צוות קרקע טורקי. גורמים נוספים: תקשורת לקויה (עובד מטען לא דובר אנגלית), ניתוב כבלים תחת רצפה.
ניצולים: אפס. כל ה-346 נספו, רובם מחנק או פגיעות מהתפרקות באווויר.
פיצויים: טורקיש איירליינס הציעה 10 מיליון דולר כחלק מהסכם בהיקף של 100 מיליון דולר, וסך התשלומים הגיע ל-62 מיליון דולר ל-1,123 תובעים, כולל ממקדונל דאגלס.
שינויים: עיצוב מחדש של דלתות ה-DC-10 (מנגנון נעילה מחוזק), בדיקות מחמירות, השפעה על רגולציה מבנית.
מקורות: Aviation Safety Network - TK981 | French Bureau of Aircraft Accidents | FAA Airworthiness Directives
5. Air India Flight 182 ("קנישקה") - פיגוע הטרור הקטלני ביותר
23 ביוני 1985, מעל האוקיינוס האטלנטי - 329 הרוגים
אסון טיסת אייר אינדייה 182, הידוע כ"קנישקה", היה פעולת טרור קטלנית והוא נחשב אחת מפעולות הטרוריסטיות הגדולות ביותר נגד התעופה האזרחית. טיסה בינלאומית מטורונטו ללונדון עם המשך לדלהי. המטוס היה בואינג 747-237B (רישום VT-EFO, בשם Emperor Kanishka) עם 307 נוסעים ו-22 אנשי צוות.
ב-07:14:01 GMT, כ-190 ק"מ מערב אירלנד, בגובה 9,400 מטר, התרחש פיצוץ של מטען חבלה (15-20 ק"ג RDX במזוודת סמסונייט עם טיימר) בתא מטען קדמי גרם לדקומפרסיה וקריעה. שברים נפלו לים בעומק 2,000 מטר. לא נשלחה הודעת מצוקה; המכ"ם איבד את המטוס בתוך 5 דקות.
הקונספירציה: Babbar Khalsa (קבוצה סיקית קיצונית), בהובלת טלוינדר סינג פרמר, עם אינדרג'יט סינג ריייט.
רקע: מבצע כוכב כחול 1984, פוגרומים אנטי-סיקים. כרטיסים נקנו במזומן תחת שמות בדויים, המזוודה הועברה ללא נוסע.
חקירה: RCMP, CSIS, ועדת מייג'ור (2010). CVR ו-FDR שוחזרו ביולי. CSIS האזינה לחשודים חודשים, תיעדה בדיקת פיצוץ. כשלים: CSIS מחקה 156 הקלטות, רצח עדים.
הליכים משפטיים: רייט הורשע ב-2003, מאליק ובגרי זוכו ב-2005. פרמר נהרג ב-1992. לדברי ועדת מייג'ור,התרחשה "שרשרת כשלים", 64 המלצות.
ניצולים: אפס.
פיצויים: ממשלת קנדה שילמה כמחווה של רצון טוב למשפחות, הושלמו ב-2013.
שינויים: שיפור בידוק מטען, שיתוף מודיעין, יום אבל לאומי.
הנצחה: אנדרטאות באירלנד, ונקובר, טורונטו, אוטווה, מונטריאול. קרן סנקורתרי, מלגות אוניברסיטאות.
מקורות: Royal Canadian Mounted Police | Major Commission Report | Aviation Safety Network - AI182
6. Saudia Flight 163 - אסון השריפה
19 באוגוסט 1980, ריאד, סעודיה - 301 הרוגים
אסון שריפה קטלני עם 301 הרוגים, ללא ניצולים. טיסה מקראצ'י לריאד עם המשך לג'דה. המטוס לוקהיד L-1011-200 TriStar (רישום HZ-AHK) עם 287 נוסעים (עולי רגל) ו-14 צוות.
שבע דקות אחרי המראה מריאד החלו אזהרות עשן מתא מטען C3 אחורי. אש חדרה לרצפה, נוסעים זזו קדימה. הצוות - קפטן מוחמד חוויטר (38), סגן סמי חסנין (26), מהנדס ברדלי קרטיס (42) - דיווח על עשן כעבור ארבע דקות, ביצע נחיתת חירום אך דלתות לא נפתחו בזמן. מנועים כנפיים המשיכו לפעול עד 21:42, ובכך מנעו פתיחת דלתות. כולם מתו מחנק לפני הפלאשבק.
חקירה: דו"ח נשיאות תעופה אזרחית סעודית קבע כי פרצה אש ממקור לא ידוע, כשל פינוי: לחץ נשמר, דלתות לא נפתחו בזמן. גורמים: CRM לקוי, צוות לא מנוסה.
ניצולים: אפס.
פיצויים: לא פורסמו הסכומים; תביעות בבתי משפט אמריקאיים.
שינויים: סעודיה שינתה אימונים; לוקהיד הסירה בידוד מאחור; NTSB המליץ כיבויים הלוגן, CRM באימונים.
מקורות: Aviation Safety Network - SV163 | NTSB Special Reports | Saudi General Authority of Civil Aviation
7. Iran Air Flight 655 - הטעות הצבאית הקטלנית
3 ביולי 1988, מפרץ הפרסי - 290 הרוגים
אסון ירי טיל קטלני במהלך מלחמת איראן-עיראק. טיסה מטהרן לדובאי עם עצירה בבנדר עבאס. המטוס איירבוס A300B2-203 (רישום EP-IBU) עם 274 נוסעים (254 איראנים, 65 ילדים) ו-16 אנשי צוות.
לאחר המראה מבנדר עבאס ב-10:17 (באיחור 27 דקות), טיפסה הטיסה במסדרון אווירי מסחרי Amber 59, שידרה IFF אזרחי. USS Vincennes (Ticonderoga-class, מערכת Aegis) ירתה שני טילי SM-2MR ממיצר הורמוז, שפגעו בכנף שמאלית. Vincennes זיהתה את המטוס כ-F-14 שיורד (טעות: עלייה, 47 מייל רחוק). 11 הודעות הועברו בקשר, ללא תגובה (הצוות היה על תדרים אזרחיים).
חקירה: ICAO (דצמבר 1988) קבע אש חסרת אחריות, Vincennes ללא ציוד תדרים אזרחיים, במים איראניים. גורמים: לחץ, הטיות, תוכנה לקויה, זיהוי שגוי.
תגובות: רייגן: "חרטה עמוקה", בוש האב: "לא להתנצל". איראן: "טבח", יום אבל ב-4 ביולי.
ניצולים: אפס.
פיצויים: ארה"ב שילמה 131.8 מיליון דולר (1996): 61.8 מיליון למשפחות, 70 מיליון לחברת התעופה. ללא הודאה באשמה.
השפעות: מתח ארה"ב-איראן, חשד נקמה על Pan Am 103.
שינויים: דיונים על זיהוי, מסלולים בטוחים.
מקורות: ICAO Official Report | International Court of Justice | Aviation Safety Network - IR655
8. Malaysia Airlines Flight MH17 - מטרה במלחמה
17 ביולי 2014, מזרח אוקראינה - 298 הרוגים
אסון ירי טיל עם 298 הרוגים, ללא ניצולים, מעל מזרח אוקראינה. טיסה מאמסטרדם לקואלה לומפור. המטוס בואינג 777-2H6ER (רישום 9M-MRD) עם 283 נוסעים (193 הולנדים, 43 מלזים, 27 אוסטרלים) ו-15 אנשי צוות.
פגיעה בגובה 10,000 מטר ליד הרבובה, דונייצק, 50 ק"מ מגבול רוסיה. טיל Buk 9M38 (יחידה 53 רוסית) מכוחות פרו-רוסיים ליד פרבומייסקי, פגע בכנף שמאלית, התרחשה דקומפרסיה, התפרקות. חלקי המטוס התפזרו על שטח של 50 קמ"ר.
חקירה: JIT (הולנד, אוסטרליה, בלגיה, מלזיה, אוקראינה): שיחות, לוויינים, עדים (200+), שברים. רוסיה סירבה לשתף.
הליכים משפטיים: הולנד 2022-2020: גירקין, דובינסקי, חרצ'נקו מורשעים ברצח (מאסר עולם). ECHR (2023): סמכות על רוסיה. ICAO (מאי 2025): רוסיה הפרה את אמנת שיקגו.
ניצולים: אפס.
פיצויים: מלזיה איירליינס: עד 130 אלף יורו למשפחה, 15 משפחות מלזיות קיבלו ראשונות. הולנד: 166 מיליון יורו על השלכות. ב-2016 הוגשה תביעה נגד רוסיה ופוטין.
שינויים: סגירת מרחב אווירי מעל סכסוכים, הערכות סיכונים. מלזיה פרשה MH17 ל-MH19.
זיכרון: המשפחות דורשות צדק; 2025: פסיקה ECHR.
מקורות: Joint Investigation Team | Dutch Safety Board | European Court of Human Rights
9. American Airlines Flight 191 - כשל המנוע הקטלני
25 במאי 1979, אוהר, שיקגו, ארה"ב - 273 הרוגים
אסון כשל מנוע עם 273 הרוגים (271 במטוס ועוד שניים על קרקע), ללא ניצולים. טיסה מאוהר ל-LAX. המטוס DC-10-10 (רישום N110AA) עם 258 נוסעים (262 אמריקאים, ארבעה סעודים) ו-13 אנשי צוות.
המראה ממסלול 32R, מנוע שמאלי נקרע, חתך 3 רגל מקצה כנף, ניתוק הידראוליקה, סלאטים שמאליים נסוגו. עלייה 325 רגל, גלגול 112° שמאלה, התרסקות בגובה 4,600 רגל, שריפה של 21 אלף גלון דלק. CVR תיעד "קליק!" (הפרדה), "אלוהים!".
תחזוקה: נזק בטולסה, מרץ 1979, הסרה בפורקליפט (פרוצדורה אמריקן/קונטיננטל/יונייטד, חוסכת זמן אך מסוכנת), שינוי משמרת גרם עיוות, סדקי עייפות 8 שבועות.
דו"ח NTSB (דצמבר 1979): סטאל אסימטרי מסלאטים, נזק תחזוקה. FAA קנסה 500 אלף דולר.
ניצולים: אפס (כולל שני עובדים במחסן קרקע).
פיצויים: מיליונים, כולל 30 מיליון ל-112 משפחות (130 מיליון מותאם), עשרות מיליונים בתביעות נוספות.
שינויים: עגינת DC-10 (יוני-יולי 1979), שסתומי סלאט, סטיק שייקר. פאנל NAS: חולשות הסמכה.
הנצחה: אנדרטה ב-Lake Park, דס פליינס (2011), 40 שנה 2019.
מקורות: NTSB Aircraft Accident Report | Federal Aviation Administration | Aviation Safety Network - AA191
10. Pan Am Flight 103 (לוקרבי) - הטרור שזעזע את העולם
21 בדצמבר 1988, לוקרבי, סקוטלנד - 270 הרוגים
אסון פיצוץ עם 270 הרוגים (259 במטוס +11 על הקרקע). טיסה מפרנקפורט לניו יורק (עצירה לונדון). המטוס בואינג 747-121 (רישום N739PA, Clipper Maid of the Seas) עם 243 נוסעים (190 אמריקאים, 43 בריטים) ו-16 אנשי צוות.
המראה מלונדון ב-18:25, פיצוץ ב-19:02:50 UTC בגובה 9,400 מטר, חור בגודל של 50 ס"מ בתא המטען. הופעל מטען חבלה מסוג Semtex בטיונר Toshiba RT-SF16 שהיה במזוודה סמסונייט נמלטה, דרך פרנקפורט-הית'רו. השברים התפזרו על שטח של 2,000 קמ"ר: אף נפל בשדה, הגוף בשרווד, זנב בשדה. רעידה 1.6.
חקירה: Dumfries & Galloway ו-FBI, 3 שנים, 15,000 עדים, 4 מיליון חלקים. AAIB: פיצוץ Semtex, טיימר MST-13 מ-Mebo לוב. בגדים מטוני גאוצ'י, מלטה. כתבי אישום 1991: אל-מגרהי, פהימה. 2020: אבו עגילה מסעוד מואשם, מסור 2022, משפט 2026.
הליכים משפטיים: Camp Zeist 2000: מגרהי הורשע ב-270 רציחות (מאסר עולם), פהימה זוכה. שוחרר ב-2009 (עקב מחלת סרטן), ומת ב-2012.
תפקיד לוב: קדאפי הודה באחריות ב-2003. מוטיבציה: נקמה על תקיפות ארה"ב ב-1981/1986.
ניצולים: אפס.
פיצויים: לוב שילמה 2.7 מיליארד דולר (2003, 10 מיליון למשפחה), פאזות: 40% 1999, 40% 2004, 20% 2005. 2008: 1.5 מיליארד לקורבנות לוקרבי, ברלין, UTA 772. פאנאם: 4.5 מיליארד 2005.
שינויים: בדיקת מטען, PCAST, פיצוי כשל אבטחה.
הנצחה: קרן ארלינגטון; סירקיוז (שבוע זיכרון, 35 מלגות); רוצ'סטר, קורנל. לוקרבי: Dryfesdale (קיר אבנים), כנסיות, גן שרוווד.
מקורות: FBI Lockerbie Investigation | UK Air Accidents Investigation Branch | Pan Am 103 Scholarship Fund
מסקנות ולקחים
האסונות האלה, שגבו 3,439 חיים, מדגישים כשלים בתקשורת (טנריפה, צ'רקי), תחזוקה (JAL, AA191), עיצוב (TK981, SV163), טרור (AI182, PA103, MH17), וסיכונים צבאיים (IR655). רובם הובילו לשינויים מהותיים: CRM, TCAS, בידוק מטען, סגירת מרחבים.
התעופה נהפכה לבטוחה יותר (ירידה של 90% בתאונות מ-1970), אך המחיר האנושי היה כבד. חשוב לזכור ולכבד את הנפגעים, ולהבין שכל אסון תרם לבטיחות הנוכחית. למרות הטרגדיות, התעופה נותרת האמצעי הבטוח ביותר לנסיעות למרחקים ארוכים.
מקורות כלליים נוספים:
Aviation Safety Network Database | International Civil Aviation Organization | National Transportation Safety Board | Flight Safety Foundation | Bureau of Aircraft Accidents Archives

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן