התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א
התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן | (2)

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.

ניצולים: רק 61 מ-Pan Am (מתוך 396), בעיקר באזור הקדמי. 70 ניצלו בהתחלה, אך תשעה מהם מתו בהמשך מהפציעות.

פיצויים: KLM ו-Pan Am שילמו 75 מיליון דולר (כ-400 מיליון מותאם לאינפלציה) בתביעות נזקים, עם סכומים של בין 58 ל-600 אלף דולר למשפחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

שינויים: הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית (ICAO), קריאת חוזרת של הוראות, ניהול משאבי צוות (CRM) להפחתת היררכיה, ומכ"ם קרקעי בשדות קטנים.

מקורות: NTSB Aviation Database | Aviation Safety Network - Tenerife | Flight Safety Foundation

2. Japan Airlines Flight 123 - אסון המטוס הבודד הקטלני ביותר

12 באוגוסט 1985, הרי גונמה, יפן - 520 הרוגים

התאונה הקטלנית ביותר של מטוס בודד (לא כולל טרור). טיסת JAL 123, טיסה פנימית מטוקיו לאוסקה, בוצעה בבואינג 747SR-46 (רישום JA8119) עם 509 נוסעים ו-15 צוות, רובם יפנים. 12 דקות אחרי המראה בגובה 7,315 מטר, אירע כשל מבני חמור: דופן הלחץ האחורית נקרעה בעקבות תיקון לקוי מ-1978. זה גרם לדקומפרסיה פיצוצית, קריעת הזנב וניתוק כל מערכות השליטה. הצוות - קפטן מסמי טקהאמה (49), סגן יוטקה ססאקי (39) ומהנדס הירושי פוקודה (46) - ניסה לשלוט באמצעות דחף מנועים אסימטרי.

במשך 32 דקות המטוס נדד בתנודות פוגואיד (עליות-ירידות) עד שהתרסק בהר טקמגהארה בזווית בנק 40° ימנית. היפוקסיה פגעה בצוות שלא לבש מסכות חמצן. 20-50 נוסעים שרדו את ההתרסקות אך מתו מחשיפה לקור עד שהגיעו כוחות החילוץ.

ניצולים: ארבע נשים בלבד - יומי אוצ'יאי (אחות טיסה), הירוקו יושיזאקי ובתה מיקיקו (8), וקייקו קוואקמי (12). כולן ישבו בצד שמאל של המטוס, בשורות 60-54.

חקירה: AAIC יפנית קבעה שתיקון לקוי של בואינג ב-1978 הפחית עמידות ל-70%, הוביל לסדקים אחרי 12,318 טיסות. JAL איבדה אמון ציבורי (ירידה 33% בטיסות).

פיצויים: JAL ובואינג שילמו יותר מ-100 מיליון דולר (כ-300 מיליון מותאם), עם הסכמים ל-97 משפחות של 47.3 מיליון דולר.

שינויים: בדיקות מחמירות לתחזוקה מבנית בבואינג 747, אימוני CRM, ומרכז קידום בטיחות.

מקורות: NTSB Database | Aviation Safety Network - JAL 123 | Japan Aircraft Investigation Board Report

3. התנגשות צ'רקי דאדרי - האסון הקטלני ביותר באוויר

12 בנובמבר 1996, הודו - 349 הרוגים

התנגשות באוויר עם 349 הרוגים (ללא ניצולים), מעל צ'רקי דאדרי, 100 ק"מ ממערב דלהי. טיסת סעודיה 763 (בואינג 747-168B, רישום HZ-AIH, 289 נוסעים ו-23 אנשי צוות, מדלהי לג'דה) וטיסת קזחסטאן איירליינס 1907 (איליושין Il-76TD, רישום UN-76435, 27 נוסעים ועשרה אנשי צוות, מצ'ימקנט לדלהי) התנגשו בגובה של 14 אלף רגל.

סעודיה טיפסה לגובה של 14 אלף רגל, בעוד שטיסת קזחסטאן ירדה מ-15 אלף רגל אך המשיכה ל-14 אלף, בניגוד להוראות. בקר V.K. דוטה הזהיר מפני תנועה, אך אנגלית לקויה של הצוות הקזחי (הרגיל למידות במטרים, לא ברגליים) גרמה לאי-הבנה. Il-76 חתך את כנף שמאל של 747, וסטבילייזר של 747 חתך את הזנב של ה-Il-76.

חקירה: ועדת להוטי (בית משפט עליון) קבעה כי היה כשל של הצוות הקזחי בשמירה על גובה, בעיות CRM, אנגלית לקויה, היעדר TCAS ומכ"ם משני.

ניצולים: אפס.

פיצויים: לא פורסמו נתונים ספציפיים בשל סיבוכים משפטיים בין מדינות.

שינויים: חובה על TCAS בהודו, הפרדת מסלולים נכנסים-יוצאים, מכ"ם משני, והפחתת שליטת חיל האוויר.

מקורות: Aviation Safety Network - Charkhi Dadri | ICAO Safety Reports | Indian Ministry of Civil Aviation

4. Turkish Airlines Flight 981 - כשל דלת המטען

3 במרץ 1974, יער ארמנונוויל, צרפת - 346 הרוגים

אסון טיסת טורקיש איירליינס 981 נחשב אחת התאונות הקטלניות ביותר בתעופה האירופית. טיסה מאיסטנבול ללונדון עם עצירה בפריז. המטוס DC-10-10 של מקדונל דאגלס (רישום TC-JAV, בשם Ankara) עם 335 נוסעים ו-11 אנשי צוות.

77 שניות לאחר ההמראה מפריז, בגובה 3,600 מטר, דלת מטען שמאלית אחורית נקרעה בגלל כשל במנגנון הנעילה, גרמה לדקומפרסיה פיצוצית. רצפת תא הנוסעים נקרעה, שישה מושבים עם נוסעים יפנים נזרקו החוצה. כבלי שליטה נקטעו, המטוס צלל בזווית של 20 מעלות והתרסק ביער ארמנונוויל.

חקירה: ועדת חקירה צרפתית קבעה כשל עיצובי בדלת מטען (דומה לאירוע טיסת אמריקן איירליינס 96 ב-1972), מנגנון נעילה חלש, וקיצוץ פיני נעילה על ידי צוות קרקע טורקי. גורמים נוספים: תקשורת לקויה (עובד מטען לא דובר אנגלית), ניתוב כבלים תחת רצפה.

ניצולים: אפס. כל ה-346 נספו, רובם מחנק או פגיעות מהתפרקות באווויר.

פיצויים: טורקיש איירליינס הציעה 10 מיליון דולר כחלק מהסכם בהיקף של 100 מיליון דולר, וסך התשלומים הגיע ל-62 מיליון דולר ל-1,123 תובעים, כולל ממקדונל דאגלס.

שינויים: עיצוב מחדש של דלתות ה-DC-10 (מנגנון נעילה מחוזק), בדיקות מחמירות, השפעה על רגולציה מבנית.

מקורות: Aviation Safety Network - TK981 | French Bureau of Aircraft Accidents | FAA Airworthiness Directives

5. Air India Flight 182 ("קנישקה") - פיגוע הטרור הקטלני ביותר

23 ביוני 1985, מעל האוקיינוס האטלנטי - 329 הרוגים

אסון טיסת אייר אינדייה 182, הידוע כ"קנישקה", היה פעולת טרור קטלנית והוא נחשב אחת מפעולות הטרוריסטיות הגדולות ביותר נגד התעופה האזרחית. טיסה בינלאומית מטורונטו ללונדון עם המשך לדלהי. המטוס היה בואינג 747-237B (רישום VT-EFO, בשם Emperor Kanishka) עם 307 נוסעים ו-22 אנשי צוות.

ב-07:14:01 GMT, כ-190 ק"מ מערב אירלנד, בגובה 9,400 מטר, התרחש פיצוץ של מטען חבלה (15-20 ק"ג RDX במזוודת סמסונייט עם טיימר) בתא מטען קדמי גרם לדקומפרסיה וקריעה. שברים נפלו לים בעומק 2,000 מטר. לא נשלחה הודעת מצוקה; המכ"ם איבד את המטוס בתוך 5 דקות.

הקונספירציה: Babbar Khalsa (קבוצה סיקית קיצונית), בהובלת טלוינדר סינג פרמר, עם אינדרג'יט סינג ריייט. 

רקע: מבצע כוכב כחול 1984, פוגרומים אנטי-סיקים. כרטיסים נקנו במזומן תחת שמות בדויים, המזוודה הועברה ללא נוסע.

חקירה: RCMP, CSIS, ועדת מייג'ור (2010). CVR ו-FDR שוחזרו ביולי. CSIS האזינה לחשודים חודשים, תיעדה בדיקת פיצוץ. כשלים: CSIS מחקה 156 הקלטות, רצח עדים.

הליכים משפטיים: רייט הורשע ב-2003, מאליק ובגרי זוכו ב-2005. פרמר נהרג ב-1992. לדברי ועדת מייג'ור,התרחשה "שרשרת כשלים", 64 המלצות.

ניצולים: אפס.

פיצויים: ממשלת קנדה שילמה כמחווה של רצון טוב למשפחות, הושלמו ב-2013.

שינויים: שיפור בידוק מטען, שיתוף מודיעין, יום אבל לאומי.

הנצחה: אנדרטאות באירלנד, ונקובר, טורונטו, אוטווה, מונטריאול. קרן סנקורתרי, מלגות אוניברסיטאות.

מקורות: Royal Canadian Mounted Police | Major Commission Report | Aviation Safety Network - AI182

6. Saudia Flight 163 - אסון השריפה

19 באוגוסט 1980, ריאד, סעודיה - 301 הרוגים

אסון שריפה קטלני עם 301 הרוגים, ללא ניצולים. טיסה מקראצ'י לריאד עם המשך לג'דה. המטוס לוקהיד L-1011-200 TriStar (רישום HZ-AHK) עם 287 נוסעים (עולי רגל) ו-14 צוות.

שבע דקות אחרי המראה מריאד החלו אזהרות עשן מתא מטען C3 אחורי. אש חדרה לרצפה, נוסעים זזו קדימה. הצוות - קפטן מוחמד חוויטר (38), סגן סמי חסנין (26), מהנדס ברדלי קרטיס (42) - דיווח על עשן כעבור ארבע דקות, ביצע נחיתת חירום אך דלתות לא נפתחו בזמן. מנועים כנפיים המשיכו לפעול עד 21:42, ובכך מנעו פתיחת דלתות. כולם מתו מחנק לפני הפלאשבק.

חקירה: דו"ח נשיאות תעופה אזרחית סעודית קבע כי פרצה אש ממקור לא ידוע, כשל פינוי: לחץ נשמר, דלתות לא נפתחו בזמן. גורמים: CRM לקוי, צוות לא מנוסה.

ניצולים: אפס.

פיצויים: לא פורסמו הסכומים; תביעות בבתי משפט אמריקאיים.

שינויים: סעודיה שינתה אימונים; לוקהיד הסירה בידוד מאחור; NTSB המליץ כיבויים הלוגן, CRM באימונים.

מקורות: Aviation Safety Network - SV163 | NTSB Special Reports | Saudi General Authority of Civil Aviation

7. Iran Air Flight 655 - הטעות הצבאית הקטלנית

3 ביולי 1988, מפרץ הפרסי - 290 הרוגים

אסון ירי טיל קטלני במהלך מלחמת איראן-עיראק. טיסה מטהרן לדובאי עם עצירה בבנדר עבאס. המטוס איירבוס A300B2-203 (רישום EP-IBU) עם 274 נוסעים (254 איראנים, 65 ילדים) ו-16 אנשי צוות.

לאחר המראה מבנדר עבאס ב-10:17 (באיחור 27 דקות), טיפסה הטיסה במסדרון אווירי מסחרי Amber 59, שידרה IFF אזרחי. USS Vincennes (Ticonderoga-class, מערכת Aegis) ירתה שני טילי SM-2MR ממיצר הורמוז, שפגעו בכנף שמאלית. Vincennes זיהתה את המטוס כ-F-14 שיורד (טעות: עלייה, 47 מייל רחוק). 11 הודעות הועברו בקשר, ללא תגובה (הצוות היה על תדרים אזרחיים).

חקירה: ICAO (דצמבר 1988) קבע אש חסרת אחריות, Vincennes ללא ציוד תדרים אזרחיים, במים איראניים. גורמים: לחץ, הטיות, תוכנה לקויה, זיהוי שגוי.

תגובות: רייגן: "חרטה עמוקה", בוש האב: "לא להתנצל". איראן: "טבח", יום אבל ב-4 ביולי.

ניצולים: אפס.

פיצויים: ארה"ב שילמה 131.8 מיליון דולר (1996): 61.8 מיליון למשפחות, 70 מיליון לחברת התעופה. ללא הודאה באשמה.

השפעות: מתח ארה"ב-איראן, חשד נקמה על Pan Am 103.

שינויים: דיונים על זיהוי, מסלולים בטוחים.

מקורות: ICAO Official Report | International Court of Justice | Aviation Safety Network - IR655

8. Malaysia Airlines Flight MH17 - מטרה במלחמה

17 ביולי 2014, מזרח אוקראינה - 298 הרוגים

אסון ירי טיל עם 298 הרוגים, ללא ניצולים, מעל מזרח אוקראינה. טיסה מאמסטרדם לקואלה לומפור. המטוס בואינג 777-2H6ER (רישום 9M-MRD) עם 283 נוסעים (193 הולנדים, 43 מלזים, 27 אוסטרלים) ו-15 אנשי צוות.

פגיעה בגובה 10,000 מטר ליד הרבובה, דונייצק, 50 ק"מ מגבול רוסיה. טיל Buk 9M38 (יחידה 53 רוסית) מכוחות פרו-רוסיים ליד פרבומייסקי, פגע בכנף שמאלית, התרחשה דקומפרסיה, התפרקות. חלקי המטוס התפזרו על שטח של 50 קמ"ר.

חקירה: JIT (הולנד, אוסטרליה, בלגיה, מלזיה, אוקראינה): שיחות, לוויינים, עדים (200+), שברים. רוסיה סירבה לשתף.

הליכים משפטיים: הולנד 2022-2020: גירקין, דובינסקי, חרצ'נקו מורשעים ברצח (מאסר עולם). ECHR (2023): סמכות על רוסיה. ICAO (מאי 2025): רוסיה הפרה את אמנת שיקגו.

ניצולים: אפס.

פיצויים: מלזיה איירליינס: עד 130 אלף יורו למשפחה, 15 משפחות מלזיות קיבלו ראשונות. הולנד: 166 מיליון יורו על השלכות. ב-2016 הוגשה תביעה נגד רוסיה ופוטין.

שינויים: סגירת מרחב אווירי מעל סכסוכים, הערכות סיכונים. מלזיה פרשה MH17 ל-MH19.

זיכרון: המשפחות דורשות צדק; 2025: פסיקה ECHR.

מקורות: Joint Investigation Team | Dutch Safety Board | European Court of Human Rights

9. American Airlines Flight 191 - כשל המנוע הקטלני

25 במאי 1979, אוהר, שיקגו, ארה"ב - 273 הרוגים

אסון כשל מנוע עם 273 הרוגים (271 במטוס ועוד שניים על קרקע), ללא ניצולים. טיסה מאוהר ל-LAX. המטוס DC-10-10 (רישום N110AA) עם 258 נוסעים (262 אמריקאים, ארבעה סעודים) ו-13 אנשי צוות.

המראה ממסלול 32R, מנוע שמאלי נקרע, חתך 3 רגל מקצה כנף, ניתוק הידראוליקה, סלאטים שמאליים נסוגו. עלייה 325 רגל, גלגול 112° שמאלה, התרסקות בגובה 4,600 רגל, שריפה של 21 אלף גלון דלק. CVR תיעד "קליק!" (הפרדה), "אלוהים!".

תחזוקה: נזק בטולסה, מרץ 1979, הסרה בפורקליפט (פרוצדורה אמריקן/קונטיננטל/יונייטד, חוסכת זמן אך מסוכנת), שינוי משמרת גרם עיוות, סדקי עייפות 8 שבועות.

דו"ח NTSB (דצמבר 1979): סטאל אסימטרי מסלאטים, נזק תחזוקה. FAA קנסה 500 אלף דולר.

ניצולים: אפס (כולל שני עובדים במחסן קרקע).

פיצויים: מיליונים, כולל 30 מיליון ל-112 משפחות (130 מיליון מותאם), עשרות מיליונים בתביעות נוספות.

שינויים: עגינת DC-10 (יוני-יולי 1979), שסתומי סלאט, סטיק שייקר. פאנל NAS: חולשות הסמכה.

הנצחה: אנדרטה ב-Lake Park, דס פליינס (2011), 40 שנה 2019.

מקורות: NTSB Aircraft Accident Report | Federal Aviation Administration | Aviation Safety Network - AA191

10. Pan Am Flight 103 (לוקרבי) - הטרור שזעזע את העולם

21 בדצמבר 1988, לוקרבי, סקוטלנד - 270 הרוגים

אסון פיצוץ עם 270 הרוגים (259 במטוס +11 על הקרקע). טיסה מפרנקפורט לניו יורק (עצירה לונדון). המטוס בואינג 747-121 (רישום N739PA, Clipper Maid of the Seas) עם 243 נוסעים (190 אמריקאים, 43 בריטים) ו-16 אנשי צוות.

המראה מלונדון ב-18:25, פיצוץ ב-19:02:50 UTC בגובה 9,400 מטר, חור בגודל של 50 ס"מ בתא המטען. הופעל מטען חבלה מסוג Semtex בטיונר Toshiba RT-SF16 שהיה במזוודה סמסונייט נמלטה, דרך פרנקפורט-הית'רו. השברים התפזרו על שטח של 2,000 קמ"ר: אף נפל בשדה, הגוף בשרווד, זנב בשדה. רעידה 1.6.

חקירה: Dumfries & Galloway ו-FBI, 3 שנים, 15,000 עדים, 4 מיליון חלקים. AAIB: פיצוץ Semtex, טיימר MST-13 מ-Mebo לוב. בגדים מטוני גאוצ'י, מלטה. כתבי אישום 1991: אל-מגרהי, פהימה. 2020: אבו עגילה מסעוד מואשם, מסור 2022, משפט 2026.

הליכים משפטיים: Camp Zeist 2000: מגרהי הורשע ב-270 רציחות (מאסר עולם), פהימה זוכה. שוחרר ב-2009 (עקב מחלת סרטן), ומת ב-2012.

תפקיד לוב: קדאפי הודה באחריות ב-2003. מוטיבציה: נקמה על תקיפות ארה"ב ב-1981/1986.

ניצולים: אפס.

פיצויים: לוב שילמה 2.7 מיליארד דולר (2003, 10 מיליון למשפחה), פאזות: 40% 1999, 40% 2004, 20% 2005. 2008: 1.5 מיליארד לקורבנות לוקרבי, ברלין, UTA 772. פאנאם: 4.5 מיליארד 2005.

שינויים: בדיקת מטען, PCAST, פיצוי כשל אבטחה.

הנצחה: קרן ארלינגטון; סירקיוז (שבוע זיכרון, 35 מלגות); רוצ'סטר, קורנל. לוקרבי: Dryfesdale (קיר אבנים), כנסיות, גן שרוווד.

מקורות: FBI Lockerbie Investigation | UK Air Accidents Investigation Branch | Pan Am 103 Scholarship Fund

מסקנות ולקחים

האסונות האלה, שגבו 3,439 חיים, מדגישים כשלים בתקשורת (טנריפה, צ'רקי), תחזוקה (JAL, AA191), עיצוב (TK981, SV163), טרור (AI182, PA103, MH17), וסיכונים צבאיים (IR655). רובם הובילו לשינויים מהותיים: CRM, TCAS, בידוק מטען, סגירת מרחבים.

התעופה נהפכה לבטוחה יותר (ירידה של 90% בתאונות מ-1970), אך המחיר האנושי היה כבד. חשוב לזכור ולכבד את הנפגעים, ולהבין שכל אסון תרם לבטיחות הנוכחית. למרות הטרגדיות, התעופה נותרת האמצעי הבטוח ביותר לנסיעות למרחקים ארוכים.

מקורות כלליים נוספים:

Aviation Safety Network Database | International Civil Aviation Organization | National Transportation Safety Board | Flight Safety Foundation | Bureau of Aircraft Accidents Archives


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארנון 08/10/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    httpsen.m.wikipedia.orgwikiKoreanAirLinesFlight007כתוצאה רייגן איפשר שימוש אזרחי חינם ב GPS
  • 1.
    גדעון 08/10/2025 00:06
    הגב לתגובה זו
    פאןאם הפרה ביודעין הנחיות ביטחון של FAA וDOT לכן שילמה פיצויים מוגדלים ופשטה הרגל. החברה נעלמה.
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -1.04%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

נעילה חיובית בוול-סטריט; טסלה קפצה ב-4%, וויקס ומארוול זינקו ב-7%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים, כאשר שורת נתוני מאקרו לא הצליחו לשנות את הציפיות להפחתת ריבית בהחלטת הפד בשבוע הבא. רוב מניות S&P 500 טיפסו, גם על רקע ירידות במניות הטכנולוגיה הגדולות. הנאסד״ק עלה ב-0.2%, ה-S&P עם 0.3% והדאו קפץ ב-0.9%.


בשוק האג"ח נרשמה עלייה במחירים וירידה בתשואות, כאשר תשואת האג"ח לשנתיים ירדה מתחת ל־3.5%. הדולר נחלש מול כל המטבעות המרכזיים, על רקע ההערכה שהפד יבחר בצעד מרכך, בעוד המשקיעים מעדיפים חשיפה גבוהה יותר למניות. הביטקוין זינק ועבר את רף 93 אלף הדולר.


דו"ח התעסוקה של ADP מראה ששוק העבודה האמריקאי מאט בצורה דרמטית. לפי הנתונים, המגזר הפרטי בארה"ב איבד 32 אלף משרות בנובמבר, בניגוד מוחלט להערכות המוקדמות שעל פיהן המעסיקים צפויים היו להוסיף כ-40 אלף משרות לפי סקר FactSet, או כ-5,000 בלבד לפי הקונצנזוס של האנליסטים של בלומברג. זה גם היפוך מהנתון של אוקטובר האחרון, שתוקן לעלייה של 47 אלף משרות. כלומר, בתוך חודש אחד שוק העבודה עבר מתוספת משרות קטנה למצב שבו מעסיקים מתחילים לצמצם כוח אדם. החולשה לא ממוקדת בסקטור אחד, אלא משקפת סביבה מאקרו כלכלית מהוססת וצרכנים שמפגינים זהירות. נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית של החברה, אמרה שהחודש התאפיין ב"חולשה רחבה", כשאת הירידה הובילו בעיקר עסקים קטנים. לצד זה, התמונה בענפי המשק הייתה מעורבת: החינוך והבריאות הוסיפו 33 אלף משרות, בעוד הייצור, השירותים המקצועיים, המידע והבנייה רשמו ירידה - צניחה במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב: הפסד של 32 אלף משרות בנובמבר


הנתון הזה מגיע בזמן רגיש, כשקובעי המדיניות של הפד' יכריעו ב-10 בדצמבר על גובה הריבית. נכון להיום השוק מתמחר סיכוי של כ-89% (קפיצה משמעותית מול 37% לפני כשבועיים) שהפד' יוריד את הריבית ב-0.25 נ"ב מה שבעיקר ישפיע על זה אבל יהיה נתון ה-PCE שיפורסם בשישי שזה מדד ליבת האינפלציה החביב על הבנק המרכזי - רשמו את זה ביומן כי זה הולך ליצור תנודתיות שיא בשוק.


בקרב אנליסטים מתגבשת ההערכה שלפיה הפד יבחר להפחית את הריבית בפעם השלישית ברציפות, כשההיחלשות בשוק העבודה הופכת לשיקול המרכזי. חלק מהאסטרטגים מציינים כי אף שהפחתה בדצמבר כמעט ודאית, שנת 2026 עשויה להיות זהירה יותר מבחינת קצב ההקלות.