שבבים
צילום: Istock

איזו מניה (כנראה) מרוויחה הכי הרבה ממשבר השבבים העולמי?

ASML ההולנדית מייצרת את המכונות שמייצרות שבבים, כשכל מערכת עולה 150 מיליון דולר. החברה נמצאת בלב לבו של המאבק בין ארה"ב לסין על השליטה הטכנולוגית העולמית
ארז ליבנה | (7)
נושאים בכתבה המחסור בשבבים

כשחושבים על סקטור השבבים, מעבר לעובדה שיש מחסור עולמי כרגע שפוגע באין ספור סקטורים, ישר חושבים על שחקנים כמו אינטל INTEL CORPORATION (INTC), אנבידיה NVIDIA COR (NVDA), TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO (TSM), ARM ועוד כמה יצרניות של שבבים, שמספקות למרבית החברות בעולם את סם החיים של המוצרים שלהן. אבל כל החברות הללו, כנראה שמחווירות לעומת חשיבותה של חברת ASML ASML HOLDING NV NY REG (ASML) ההולנדית, שנחשבת לאחד מעמודי התווך המרכזיים, אם לא המרכזי שבהם, של הסקטור כולו – וזה כנראה לא הולך להשתנות לפחות בעשור הקרוב.

האמת שקצת קשה לכמת את החשיבות של ASML. כי אם נסתכל במונחי שווי שוק נטו, השווי שלה עומד על למעלה מ-353 מיליארד דולר, אך נמוך משמעותית לעומת TSM ו-NVDA שמתקרבות ל-600 מיליארד ו-530 מיליארד דולר בהתאמה. אבל שווי שוק נטו לא נותן תמונה מלאה ואינו עדות לחוסן אמיתי. מספיק לראות מה קורה ליזמית הנדל"ן השנייה בגודלה בסין, לאוורגרנד (3333.HK) שבדרכה לחדלות פירעון הורידה את השווקים באסיה ובאירופה בתחילת השבוע.

אבל מה שברור הוא ש-ASML היא ממליכת המלכים האמיתית הטכנולוגית של המאה ה-21. למה? כי היא מייצרת את המכונות המתקדמות ביותר בשוק לייצור שבבים, שנקראת מכונת ליתוגרפיית אולטרא-סגול אקסטרים (EUV), שהוצגה לעולם ב-2017 לאחר שנים רבות של מחקר.

 

כמו השם שלה, היא באמת קצת אקסטרים, אולי אפילו יותר מקצת. מחירה של כל מכונת EUV עומד על לא פחות מ-150 מיליון דולר. כל מכונה שכזו היא פחות או יותר בגודל של אוטובוס, יש בה 100 אלף חלקים ו-2 ק"מ של חיווט. כדי לשנע מכונה אחת נדרשות 40 מכולות, 3 מטוסי תובלה ו-20 משאיות. אלה מספרים פסיכיים.

הייחוד של ה-EUV הוא שהיא מאפשרת לייצר שבבים קטנים יותר וחכמים יותר. המכונה מכווצת את אורך הגל של אור ובכך מאפשרת לכווץ גם את גודלם של השבבים ל-13.5 נאנו מ"מ וככל השהטכנולוגיה תתקדם, כך השבבים ימשיכו להתכווץ מבלי להתפשר על כוח ואיכות.

בלב מאפליית השליטה הטכנולוגית הגלובלית

שלא מרצונה, אבל כנראה שבלית ברירה, ASML נקלעה לעימות הישיר בין ארה"ב לסין, כחלק ממלחמת הסחר/טכנולוגיה והרצון לשליטה גלובלית במאה ה-21. עוד בתקופת הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, הממשל האמריקאי לחץ על הממשלה ההולנדית ועל ראשי ASML לעצור את המכירה של ה-EUV מהדור החדש לסין. גם ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן ממשיך באותו הקו, שלא צפוי להשתנות בקרוב.

עצירת העסקה היא מכה קשה לסין, שמעוניינת לשדרג את כל סקטור ההייטק, אבל רצתה לייצר שרשרת ייצור עצמאית לשבבים מתקדמים, כדי להגיע למצב שהיא יכולה לספק את צרכיה בתחום. הצד מגיע כחלק ממהלך רחב יותר, שכלל גם איסור מכירת שבבים מדור 5G ל-Huawei בין היתר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הטכנולוגיה של ASML כל כך מתקמדת ביחס לעולם, שיש כאלה שמעריכים שייקח לסין 10 שנים לגשר על הפער הטכנולוגי הזה. וגם אם סין תצליח, במבצע ביון מתוחכם לשים את ידיה על מכונת EUV, היא עדיין תתקשה להפעיל אותה כראוי, כי המכונה לא פועלת בלי חלקים וחלפים שמיוצרים בארה"ב.

בואו נגיד שב-ASML לא מרוצים מזה בכלל. בשנה שעברה השוק הסיני היווה 17% מהשורה העליונה שלה וכנראה החברה קיבלה לא מעט הבטחות מהממשל האמריקאי להשלמת הפערים. האמת שאם המחסור הגלובלי והרצון להגדיל את הייצור של שבבים בארה"ב, כנראה שיש לאיסור הזה לא מעט אפסייד עבור ASML.

מה צופים בשוק למניה?

כדי להדגים עד כמה חזקה ASML, כל מה שצריך לעשות זה להסתכל על המניה שלה. בתחילת השנה היא נסגרה על 500 דולר למניה, כשנכון לכרגע היא נסחר על כמעט 855 דורל למניה. או כמעט 71% אפסייד מתחילת השנה. ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה בלא פחות מ-137.1%. ב-5 השנים האחרונות היא בתשואה שמתקרבת ל-710%.

המשך הנסיקה כנראה לא הולכת להשתנות בקרוב, רק בשל ייחודיותה של החברה והמוצר המהפכני שלה. גם בשוק שוריים מאוד עליה. בעוד קצת פחות מחודש, ב-20 לאוקטובר החברה תדווח על תוצאותיה לרבעון 3, כשהקונצנזוס צופה רווח למניה (EPS) של 4.67 דולר, שייצגו עליה של כמעט 58% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מה דעתך לגבי SNPS ו-CDNS? (ל"ת)
    עמי 23/09/2021 02:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמית 22/09/2021 20:48
    הגב לתגובה זו
    איפה הייתם לפני שנתיים עם הניתוח הזה?
  • 4.
    [email protected] 22/09/2021 19:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה יח״ץ לאחר הירידה הגדולה עכשיו. עדיין חברה של מוצר אחד ומחיר גבוה, וזאת עוד לפני שמתחשבים במתחרים ובטכנולוגיה חדשה שעומדים לצוץ השנה.
  • 3.
    עכשיו נזכרים? אחרי שהמניה עלתה ב130 אחוז כרגיל אצלכם. (ל"ת)
    שגיא 22/09/2021 19:13
    הגב לתגובה זו
  • אורח 22/09/2021 20:18
    הגב לתגובה זו
    להיות הוגן, היתה פה כתבה חמה גם שהיתה ב 400$
  • 2.
    ישראל 22/09/2021 18:25
    הגב לתגובה זו
    שבבים לנו יש את קמטק ונובה CAMT NVMI שנסחרות במכפיל רווח עתידי זול יותר מASML הם גם צומחות חזק בשנים האחרונות.
  • 1.
    nimi 22/09/2021 17:55
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.