איזו מניה (כנראה) מרוויחה הכי הרבה ממשבר השבבים העולמי?
כשחושבים על סקטור השבבים, מעבר לעובדה שיש מחסור עולמי כרגע שפוגע באין ספור סקטורים, ישר חושבים על שחקנים כמו אינטל INTEL CORPORATION (INTC), אנבידיה NVIDIA COR (NVDA), TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO (TSM), ARM ועוד כמה יצרניות של שבבים, שמספקות למרבית החברות בעולם את סם החיים של המוצרים שלהן. אבל כל החברות הללו, כנראה שמחווירות לעומת חשיבותה של חברת ASML ASML HOLDING NV NY REG (ASML) ההולנדית, שנחשבת לאחד מעמודי התווך המרכזיים, אם לא המרכזי שבהם, של הסקטור כולו – וזה כנראה לא הולך להשתנות לפחות בעשור הקרוב.
האמת שקצת קשה לכמת את החשיבות של ASML. כי אם נסתכל במונחי שווי שוק נטו, השווי שלה עומד על למעלה מ-353 מיליארד דולר, אך נמוך משמעותית לעומת TSM ו-NVDA שמתקרבות ל-600 מיליארד ו-530 מיליארד דולר בהתאמה. אבל שווי שוק נטו לא נותן תמונה מלאה ואינו עדות לחוסן אמיתי. מספיק לראות מה קורה ליזמית הנדל"ן השנייה בגודלה בסין, לאוורגרנד (3333.HK) שבדרכה לחדלות פירעון הורידה את השווקים באסיה ובאירופה בתחילת השבוע.
אבל מה שברור הוא ש-ASML היא ממליכת המלכים האמיתית הטכנולוגית של המאה ה-21. למה? כי היא מייצרת את המכונות המתקדמות ביותר בשוק לייצור שבבים, שנקראת מכונת ליתוגרפיית אולטרא-סגול אקסטרים (EUV), שהוצגה לעולם ב-2017 לאחר שנים רבות של מחקר.
כמו השם שלה, היא באמת קצת אקסטרים, אולי אפילו יותר מקצת. מחירה של כל מכונת EUV עומד על לא פחות מ-150 מיליון דולר. כל מכונה שכזו היא פחות או יותר בגודל של אוטובוס, יש בה 100 אלף חלקים ו-2 ק"מ של חיווט. כדי לשנע מכונה אחת נדרשות 40 מכולות, 3 מטוסי תובלה ו-20 משאיות. אלה מספרים פסיכיים.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הייחוד של ה-EUV הוא שהיא מאפשרת לייצר שבבים קטנים יותר וחכמים יותר. המכונה מכווצת את אורך הגל של אור ובכך מאפשרת לכווץ גם את גודלם של השבבים ל-13.5 נאנו מ"מ וככל השהטכנולוגיה תתקדם, כך השבבים ימשיכו להתכווץ מבלי להתפשר על כוח ואיכות.
בלב מאפליית השליטה הטכנולוגית הגלובלית
שלא מרצונה, אבל כנראה שבלית ברירה, ASML נקלעה לעימות הישיר בין ארה"ב לסין, כחלק ממלחמת הסחר/טכנולוגיה והרצון לשליטה גלובלית במאה ה-21. עוד בתקופת הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, הממשל האמריקאי לחץ על הממשלה ההולנדית ועל ראשי ASML לעצור את המכירה של ה-EUV מהדור החדש לסין. גם ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן ממשיך באותו הקו, שלא צפוי להשתנות בקרוב.
עצירת העסקה היא מכה קשה לסין, שמעוניינת לשדרג את כל סקטור ההייטק, אבל רצתה לייצר שרשרת ייצור עצמאית לשבבים מתקדמים, כדי להגיע למצב שהיא יכולה לספק את צרכיה בתחום. הצד מגיע כחלק ממהלך רחב יותר, שכלל גם איסור מכירת שבבים מדור 5G ל-Huawei בין היתר.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הטכנולוגיה של ASML כל כך מתקמדת ביחס לעולם, שיש כאלה שמעריכים שייקח לסין 10 שנים לגשר על הפער הטכנולוגי הזה. וגם אם סין תצליח, במבצע ביון מתוחכם לשים את ידיה על מכונת EUV, היא עדיין תתקשה להפעיל אותה כראוי, כי המכונה לא פועלת בלי חלקים וחלפים שמיוצרים בארה"ב.
בואו נגיד שב-ASML לא מרוצים מזה בכלל. בשנה שעברה השוק הסיני היווה 17% מהשורה העליונה שלה וכנראה החברה קיבלה לא מעט הבטחות מהממשל האמריקאי להשלמת הפערים. האמת שאם המחסור הגלובלי והרצון להגדיל את הייצור של שבבים בארה"ב, כנראה שיש לאיסור הזה לא מעט אפסייד עבור ASML.
מה צופים בשוק למניה?
כדי להדגים עד כמה חזקה ASML, כל מה שצריך לעשות זה להסתכל על המניה שלה. בתחילת השנה היא נסגרה על 500 דולר למניה, כשנכון לכרגע היא נסחר על כמעט 855 דורל למניה. או כמעט 71% אפסייד מתחילת השנה. ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה בלא פחות מ-137.1%. ב-5 השנים האחרונות היא בתשואה שמתקרבת ל-710%.
המשך הנסיקה כנראה לא הולכת להשתנות בקרוב, רק בשל ייחודיותה של החברה והמוצר המהפכני שלה. גם בשוק שוריים מאוד עליה. בעוד קצת פחות מחודש, ב-20 לאוקטובר החברה תדווח על תוצאותיה לרבעון 3, כשהקונצנזוס צופה רווח למניה (EPS) של 4.67 דולר, שייצגו עליה של כמעט 58% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
- 6.מה דעתך לגבי SNPS ו-CDNS? (ל"ת)עמי 23/09/2021 02:06הגב לתגובה זו
- 5.עמית 22/09/2021 20:48הגב לתגובה זואיפה הייתם לפני שנתיים עם הניתוח הזה?
- 4.[email protected] 22/09/2021 19:30הגב לתגובה זוכתבה יח״ץ לאחר הירידה הגדולה עכשיו. עדיין חברה של מוצר אחד ומחיר גבוה, וזאת עוד לפני שמתחשבים במתחרים ובטכנולוגיה חדשה שעומדים לצוץ השנה.
- 3.עכשיו נזכרים? אחרי שהמניה עלתה ב130 אחוז כרגיל אצלכם. (ל"ת)שגיא 22/09/2021 19:13הגב לתגובה זו
- אורח 22/09/2021 20:18הגב לתגובה זולהיות הוגן, היתה פה כתבה חמה גם שהיתה ב 400$
- 2.ישראל 22/09/2021 18:25הגב לתגובה זושבבים לנו יש את קמטק ונובה CAMT NVMI שנסחרות במכפיל רווח עתידי זול יותר מASML הם גם צומחות חזק בשנים האחרונות.
- 1.nimi 22/09/2021 17:55הגב לתגובה זוכמו תמיד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
