פייזר חיסון תרופה
צילום: פייזר

פאוצ'י: ה-FDA יקבל החלטה סופית לגבי החיסון השלישי בהמשך השבוע

כך אמר היועץ הראשי של הבית הלבן למאבק בקורונה, אחרי שהוועדה המייעצת המליצה להגביל את הבוסטר של פייזר לבני 65 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון. הממשל נערך להפצת המנות באם הדבר יאושר. החלטה בעניין מודרנה ו-J&J תתקבל בעוד כמה שבועות
איתי פת-יה | (9)
נושאים בכתבה FDA חיסון לקורונה

ד״ר אנתוני פאוצ׳י, היועץ הראשי של הבית הלבן למאבק בקורונה, אמר שההחלטה הסופית לגבי מתן מנת הבוסטר של החיסון נגד הנגיף תתקבל מאוחר יותר השבוע. זאת, בהמשך לעמדת הוועדה המייעצת מיום שישי, שדחתה את מתן המנה השלישית לכללה האוכלוסיה, והמליצה להגבילה לבני 65 ומעלה ולאוכלוסיות בסיכון מגיל 18 ומעלה, כמו גם לצוותי רפואה.

באופן נפרד, גם הוועדה המייעצת של ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית) אמורה לדון בחיסון השלישי של  PFIZER (PFE). בראיון לערוץ ABC האמריקאי אמר פאוצ׳י כי הנשיא ג׳ו ביידן כיוון לכך שאם יאושר הסבב הנוסף על ידי ה-FDA, אז מנות החיסון עבורו יהיו מוכנים עוד הדבוע.

״רצינו להיות מוכנים״, הסביר פאוצ׳י, ״זה מסוג הדברים שבהם כשאתה מקבל החלטה אתה לא עושה ׳קליק׳ עם האצבע ואז כבר למחרת היא יוצאת לפועל״. עוד הוסיף כי ״ה-FDA יקבל את ההחלטה הסופית שלו בקרוב מאד, ולאחר מכן נראה את הוועדה המייעצת של ה-CDC אולי נותנת לכך ׳פיין-טיונינג׳ כך שניתן יהיה ליישם את ההחלטה בזריזות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בן 22/09/2021 15:26
    הגב לתגובה זו
    חייבים את הבוסטר של פייזר. המניה תמשיך לעלות. מי שלא יתחסן יחטוף קורונה וייחנק למוות. בסוף כולנו החטוף קורונה השאלה מי מחוסן ומי לא. מי שלא ימות.
  • 7.
    פאוצ'י מימן את המעבדה בווהן שיצרה את וירוס הקורונה (ל"ת)
    ורצח 5 מיליון 21/09/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    Atuk19 20/09/2021 17:59
    הגב לתגובה זו
    הfda קבע שיש לחסן בני 65 ובנימ18 בסיכון. הוא לא קבע שהחיסון מסוכן או לא מתאים לבני 40 אלא שכרגע לא יחוסנו. בדיוק כמו אצלינו שהתחלנו ב60 ועברנו בהדרגה לצעירים כשכל הזמן בוחנים צופעות לוואי מול תועלת. חבר הועדה של הfda דר עופר לוי אמר מפורשות שבהמשך ידונו בצעירים יותר.
  • 5.
    פאוצי לא מfda, הוא מcdc והוא לא קובע (ל"ת)
    שמוליק 20/09/2021 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דיאלוג את שרון אלרעי פרייס, היא יודעת יותר מכולם כל הזמ (ל"ת)
    יריב 20/09/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משחק מכור 20/09/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
    על חברי FDA המשחק מכור,הוא מכור מכלתחילה כאשר הכריחו אותם לאשר הזרקת תכשיר נסיוני שעכשיו מוזרק למאות מליונים. בעולם מוסרי זה לא יכול היה לעבור,עד שלא יחלפו מספר שנים של בדיקות ורק אחר כך אולי היו מאשרים חיסון אם הכל היה בטוח,יעיל,וללא תופעות לוואי חמורות או נזקים.(מה שלא קורה עכשיו,אבל מוסתר מעין הציבור והדיווחים)
  • 2.
    ברכה 20/09/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
    ההחלטה תהיה עפ"י מה שקורה בישראל . חכו ותראו .
  • 1.
    יפטרו כמה אנשים, וזה יאושר.. נקבל זריקה רביעית חמישית.. (ל"ת)
    משה 20/09/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • כולם 100% ידבקו עד שנגיע לחמישי, זה מה שיעצור את הטירוף (ל"ת)
    שמוליק 20/09/2021 17:19
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.