המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

מגמה מעורבת: הנאסד"ק שובר שיא נוסף, הדאו מתממש מעט

המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת - הנאסד"ק שובר שיא, הדאו מתממש מעט כשברקע נתוני תעסוקה מאכזבים לחודש אוגוסט.  הנאסד"ק הגיע לשיא כל הזמנים - האם המשקיעים קונים מניות ללא הבחנה, למה הטכנולוגיה היא הבסיס העיקרי לעליות והיא ממשיכה לתמוך בעליות ואיזה חברה בתחום הגנום מלהיבה את האנליסטים? לטור המלא של שלמה גרינברג. לשווקים אין יותר מדי סיבות לדאגה כל עוד משקיעי הריטייל ימשיכו לתדלק אותם - כך לפי האסטרטגים של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן: "עד כה השנה, המשקיעים העצמאיים קנו מניות והשקיעו בקרנות סל בנפח ובקצב כל כך חזקים ויציבות, שזה גורם לאפשרות לתיקון להיראות די לא סבירה" (לכתבה המלאה).  

S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN -0.37%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו: נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט בארצות הברית פורסמו וסיפקו אכזבה. הכלכלנים ציפו לתוספת של 733 אלף מועסקים שלא במגזר החקלאי ולירידה בשיעור האבטלה לרמה של 5.2%, לעומת 5.4% ביולי. (שפל של האבטלה מאז התפרצות המגיפה בארצות הברית). בפועל, נרשמה תוספת של 235 אלף איש בלבד - עדיין שיעור האבטלה ירד ל-5.2%. עוד פורסמו נתוני השכר השעתי הממוצע במשק האמריקאי. כאן דווקא הנתונים עלו על הציפיות: עלייה של 0.6% בשכר באוגוסט על פני זה של יולי, או של 4.3% על פני אוגוסט אשתקד. התחזית הייתה לעלייה של 0.3% באוגוסט על פני יולי, ולעלייה של 4%, על פני אוגוסט 2020. בוול סטריט מעריכים כי התחממות נוספת בשוק התעסוקה עשויה לדחוף את הפד להרגיע את אסטרטגיית הכסף הזול שלו ואף לגרום לרעידת אדמה בשוקי המניות ואגרות החוב (לכתבה המלאה).    מניות במרכז: אחרי זינוק של למעלה מ-40% במנייתה אתמול  3M COMPANY (ANY) ברקע המלצה עליה בטוויטר מצד וויל מיד (Will Meade), משקיע פופולרי בקרב סוחרי הריטייל, החברה יוצאת לגיוס הון בהיקף 192 מיליון דולר לפי מחיר יחידה של 8.5 דולר (כולל מני וחצי אופציה למימוש לפי 9.5 דולר). אתמול השער בנעילה היה 9.4 דולר - כעת החברה נופלת במסחר. חברת  ALIBABA GROUP תתרום 15.5 מיליארד דולר על פני חמש שנים למיזמים של הממשל הסיני - כשליש מקופת המזומנים שלה. המניה ירדה בכ-3.6% בהונג קונג ונחלשת עתה בוול סטריט; "זה 'ביג דיל', הצמיחה ברווח עשויה ליפול לשיעור דו-ספרתי נמוך - וזה יהיה נכס שונה לגמרי" (לכתבה המלאה). בסין שוקלים לבצע השתלטות על חברת הרכב השיתופי  DIDI GLOBAL (DIDI) המכונה "ה-UBER  של סין", באמצעות רכישת נתח ממנה על ידי חברות הנמצאות בבעלותה של עיריית בייג'ינג, כזה שיתן לה זכות וטו ומושב בדירקטוריון (לכתבה המלאה). חברת  META MATERIALS INC. (MMAT) מוסיפה לעלות גם היום וההערכה היא כי מדובר בניסיון של משקיעי הריטייל ליצור עליה שורט סקוויז. חברת  DOCUSIGN INC  (DOCU) שפיתחה מערכת להתחמה דיגיטלית על מסמכים עולה במסחר לאחר שהעלתה את תחזיתה לשנה מעבר לצפי האנליסטים. התחזית הנוכחית מניחה הכנסות של 2.078-2.088 מיליארד דולר מול 2.027-2.039 מיליארד דולר בתחזית הקודמת. האנליסטים צפו שהתחזית תהיה להכנסות של 2.05 מיליארד דולר לערך. עוד הועלתה תחזית ההכנסות ממנוים ל-1.995-2.005 מיליארד דולר מ-1.953-1.965 מיליארד קודם לכן. מניית VISA (V) ירדה אתמול בצל החלטת אמזון באוסטרליה לייקר את העמלות הנגבנות אצלה בתשלום בכרטיסי החברה ב-0.5%, זאת במטרה לעודד תשלוום באמצעי אחר. כעת היא מתאוששת, במורגן סטנלי איששרו את מחיר היעד הקודם - 282 דולר למניה, ומכאן עולה שאינם צופים השפעה להחלטה זו של אמזון. יצרנית השבבים  BROADCOM INC (AVGO) מטפסת אחרי ירידה קלה אתמול שהגיעה בצל צמיחה נמוכה משל מתחרותיה בתחום ברבעון האחרון. המנכ"ל הסביר כי החברה בכוונת מכוון בוחרת איזה הזמנות לספק ואיזה לא (על אף שהיא יכולה), זאת במטרה שבהמשך לא תציף את השוק בשבבים, מה שיביא לירידה במחיריהם בגלל ההיצע הגבוה.  יצרנית הרכבים הגדולה בארה"ב, ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) הודיעה על עצירת עבודה ב-2 מפעלים ועוד הפסקת עבודה חלקית ב-6 מפעלים נוספים, בשל משבר השבבים העולמי. במקביל טסלה TESLA INC (TSLA) הודיעה כי היא דוחה את ייצור הרודסטר ל-2023 בשל אותה סיבה, כשגם NIO (NIO) ואקספנג (XPEV) הסיניות דיווחו על ירידה במסירות.  מודרנה MODERNA (MRNA) שחיה ונושמת את המגפה עם החיסונים שפיתחה והפכו אותה לחברה בשווי שוק של 153 מיליארד דולר, הגישה אתמול את חיסון הבוסטר שלה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.    ישראליות במרכז:   סנטינל וואן ו מאנדיי עקפו השבוע את שווי השוק של צ'ק פוינט . האם יש כאן חילופי דורות או הייפ שיסתיים בהמשך? מניית אינטרקיור (US)הדואית נרשמה בנאסד"ק לפני יומיים ודיווחה על רכישת בתי מרקחת של קאנומד בתמורה ל-16.7 מיליון שקל (לכתבה המלאה). חברת הגיימינג במובייל  פלייטיקה רוכשת את חברת ההום דיזיין הפינית ריוורקס (Reworks) בתמורה לכ-600 מיליון דולר. באמצעות הרכישה החברה צפויה למנף את תחום הLive-ops, גיים דיזיין וכן את פלטפורמת הטכנולוגיה boost. מדובר ברכישה השמינית של החברה בתחום המובייל וה-IP מאז הקמתה בשנת 2010 (לכתבה המלאה).  מאז השלמת מיזוג ה-SPAC ותחילת המסחר בה ביום שני, מניית חברת המודיעין הדיגיטלי סלברייט עלתה בכ-17%. אתמול הוסיפה 2% ואילו כעת במסחר המוקדם היא מתחזקת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כרגגיל מניות הזבל הז=ישראליות מתרסקות נמאס כבר (ל"ת)
    אופקו 04/09/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.