לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

"המתחרה של טסלה" הונפקה בקול תרועה רמה אך מאז היא בעיקר יורדת

הכניסה של יצרנית המכוניות החשמליות לוסיד לוול סטריט עוררה עניין רב בקרב משקיעים שסברו כי היא מסוגלת לקרוא תיגר על הענקית של אילון מאסק; אלא שמאז ההנפקה היא חווה בעיקר ירידות תוך שהיא מאבדת את אמון המשקיעים
איתן גרסטנפלד | (6)

יצרנית המכוניות החשמליות לוסיד, החלה להיסחר לפני כחודש לאחר מיזוג עם הספאק צ'רצ'יל קפיטל קורפ IV, והספיקה להגיע לשווי עצום של כ-34 מיליארד דולר. במה שהיה לעסקת הספאק הגדולה ביותר בהיסטוריה של ענף הרכבים החשמליים, ואחת הגדולות ביותר בכלל. אלא שמאז, מניית החברה יודעת בעיקר ירידות, כשהיום רושמת המנייה ירידה של 10% לשווי של כ-29 מיליארד דולר.

לקריאה נוספת

> בגיבוי קרן העושר הסעודית ובכיר לשעבר בטסלה - לוסיד נכנסת לבורסה

> השמועות הזניקו את הספאק, האישור הפיל אותו: לוסיד תמוזג עם CCIV

הטריגר לנפילה במחיר המנייה היום, שמגיעה לאחר 14 יום ברציפות של ירידות, הוא סוף תקופת החסימה. דבר אשר גורם לחשש גדול בקרב המשקיעים מפני מימושי ענק מצד בעלי העניין הגדולים בחברה, דוגמת הקרנות בלאקררוק ו-Fidelity.

הנפילה של לוסיד שמה פעם נוספת במוקד את הנפקות הספאק ובמיוחד את סקטור הרכבים החשמלים. היות והיא נחשבת לאחת המתחרות העיקריות של טסלה בשוק מכוניות היוקרה (על אף שטרם מכרה), כשרבים ראו בה כמי שעשויה לקרוא תיגר על המפלצת שהקים אילון מאסק. זאת, לצד העבודה, שהחברה מנוהלת על ידי  פטר ראוולינסון, שהיה בעברו סגן נשיא בטסלה. אך גם מכיוון שהייתה כאמור לאחת ההנפקות הגדולות ביותר בשוק הספאקים.

חלומות גדולים בפועל אין מכירות

חברת לוסיד הוקמה בשנת 2007, תחילה כיצרנית של מוצרים נלווים לשוק הרכבים החשמליים סוללות. עשור מאוחר יותר בשנת 2016 הודיעה החברה על תחילת העבודה על ה-Lucid Air, מכונית חשמלית, אותה היא מתכוונת להתחיל לייצר עוד השנה (2021).

בשנת 2018 זכת החברה להשקעה מצד קרן העושר הסעודית, שהשקיעה בה סכום שנע על פי הערכות סביב המיליארד דולר. השקעה שהפתיעה רבים שכן המדינה נחשבת לאחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם. הקרן היא גם בעלת השליטה (60%) בחברה החדשה לאחר שרשמה בעקבות המיזוג רווח עלל הנייר של כ-20 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעבר העריכה החברה כי תתחיל את ייצור דגם המכונית הראשון שלה, -"Air pure" שצפוי לעלות כ-70,000 דולר לצרכן הסופי כבר במהלך הרבעון השני של 2021. אלא שהחברה דחתה את התאריך המיועד למרות שאתמול הכריזה כי הדבר יקרה עוד השנה. אך נראה שבשלב זה המשקיעים מסרבים להתרשם מהודעת החברה וממתינים לדיווחים נוספים, כשההערכות בשוק הן שהחברה תתחיל בשיווק רק בתחילת 2022 או אפילו באמצע 2022.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאיר 20/09/2021 18:33
    הגב לתגובה זו
    כמו החלומות שמכרו לנו על פלוריסטם ופרוטליקס. מכהיין שניהם מתחילים באות "פ" קיצור של פורץ (נפיחה) ביידיש
  • 5.
    מאיר 16/09/2021 07:31
    הגב לתגובה זו
    המתחרה של טסלה מזכירה את פלוריסטם ופרוטליקס שהבטיחו הרים וגבעות ויצרו אשלייה שרוששה אנשים
  • 4.
    איל 02/09/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    והן בכלל לא באותה ליגה לא מבחינת איכות לא מבחינת חדשנות ( חיישנים ומצלמות הרבה יותר טובים משל טסלה ) ולא מבחינת פוטנציאל שוק , מיליארד סינים לא טועים וגם עם הם חושבים לטעות , המימשל מהר מאד יתקן אותם ...
  • 3.
    רונן 01/09/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
    רק אחרי שמכרה כ 50 אלף מכוניות בשנה. לא פלה שטסלה היא החברה החדשה היחידה ב 50 שנה האחרונות בארה"ב שהצליחה להגיע ליצור המוני. לעשות דגם מגניב זה לא קשה מידי. לייצר באופן יעיל וריווחי זה מאוד מאוד קשה לחברה חדשה. יש ללוסיד מוצר מעולה, טכונולגיה משלה ועדיין היא צריכה להוכיח שהיא גם יודעת לייצר לפני שהי מקבלת חצי משווי של פורד
  • 2.
    גבי 01/09/2021 20:12
    הגב לתגובה זו
    זו לא נפילה זה שיערוך מנותק מהמציאות ואחד מחשק את השני זה למעשה לא שוק הון זה משחק פוקר
  • 1.
    לקרוא טיגר....חחחחחחח תלמד עברית חחחחח (ל"ת)
    יוגב 01/09/2021 19:04
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.