10 שאלות ותשובות לגבי אסטרטגיית השקעות בסין
ההקשחה הרגולטורית מצד השלטון הסיני על חברות מהמגזר הפרטי מביאה לחששות בקרב המשקיעים, וגם מנהלי ההשקעות בחלקם ממליצים לצמצם את החשיפה למדינה. בבזיפורטל פרסמנו למשל את דבריו של ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים שאמר בראיוןTV כי מוטב אף להסיט השקעות משכנותיה של סין עקב השפעתה על האזור. זיו סגל כתב בניתוחו לביזפורטל באחרונה כי "מבחינת סין הפאניקה מהירידות היא חולשה של המערב, והתזה שירידה שם תשפיע לטובה על מניות אמריקאיות צריכה להיבחן". יוזכר כי מדובר בהגבלות על הסקטור הפיננסי (Ant), אחרות על ענקיות האינטרנט (טנסנט, עליבאבא) וחברות אחרות שמחזיקות במידע רב על הצרכנים הסינים (דידי) וכן חברות מתחום החינוך.
כעת, מארק מת'יוס, מנהל המחקר באזור אסיה-פסיפיק בבנק יוליוס בר, וריצ'ארד טנג, מנהל המחקר של הבנק בהונג-קונג משיבים בסקירה שכתבו על השאלות הבולטות באשר להשקעה בסין. מסקנותיהם העיקריות הן כי ימשיך הלחץ בשוק על משקיעים זרים לעודדם למכור את הפוזיציות שרכשו בסין, בעודם סבורים ש"תיקונים שיתרחשו בזמן הקרוב בנושאי איכות הסביבה יהוו הזדמנות אטרקטיבית". בטווח הרחוק הכותבים ממליצים "לגוון את החשיפה ולבחור במניות ממגזרי הייצור המתוחכמים יותר".
האם כדאי למשקיעים לקנות, להחזיק או למכור השקעות בסין?
"ריבאונד קטן שהתרחש בשוק בימים האחרונים גרם למשקיעים לתהות האם הרע מכל כבר חלף והאם יהיה זה נכון להוסיף חשיפה למניות סיניות. התשובה תלויה בטווח הזמן של ההשקעה: האם מדובר בשלושה שבועות או שלושה חודשים? מספר מגזרים נסחרים ברמות שווי נמוכות ויוצרים רושם של מכירת יתר טכנית. לפיכך תיתכן גאות קצרה הנובעת מקנייה מחדש של ניירות ערך כדי לכסות פוזיציות שורט (short covering). עם זאת, אנו סבורים כי המועד הקרוב ביותר להתאוששות ממשית של השוק תתרחש רק לקראת סוף השנה".
מי מניע את המכירה? הזרים או המקומיים?
לדעתנו, כניעת המשקיעים הזרים היא הסיבה העיקרית למכירת ניירות הערך הסיניים על-ידי משקיעים מחוץ למדינה, אלא שבהיעדר נתוני מסחר זרים, לא ניתן להגיע למסקנה נחרצת. עם זאת, כמות ניירות הערך שנמכרו על ידי משקיעים דרך Southbound Connect בשבועות האחרונים היו קטנים חרף נפילת הערך המשמעותית בשוק. למרות שמכירת ני"ע המנוהלים דרך Southbound Connect אחראית לצעדים שננקטו בשוק של הונג קונג בשנים האחרונות, אנו סבורים כי בתיקון הנוכחי, חלקם של המשקיעים זרים הוא שהפעיל את עיקר לחצי המכירה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מגזר האינטרנט הגיע לשפל?
"בדומה לשוק הרחב יותר, אנו סבורים כי בתרחיש טוב, מגזר האינטרנט ימשיך להיסחר במסגרת הטווח, וכי התאוששות ממשית תתחיל לכל המוקדם בסוף השנה הנוכחית. אנו סבורים שיש סיכוי גבוה להמשך הלחצים הדוחפים את מניות חברות האינטרנט כלפי מטה.
מה יהיה עתידן של תעודות הפיקדון האמריקאיות (ADRs) ושל חברות ה-VIE (Viable Interest Entity)?
"אנו סבורים כי תפקידן העתידי של ה-ADRs נמצא בסיכון, בעוד שמעמדן של חברות ה-VIE אינו ברור בהיעדר עמדה רגולטורית רשמית של סין בנושא".
על אילו מגזרים צפויה הרגולציה החדשה לחול בשלב הבא?
"הכיסוי שניתן לתעשייה כיום הוא כה רחב עד שבלתי אפשרי לחזות אילו מגזרים יעברו לבחינה מדוקדקת בשלב הבא, כך שקשה לזהות את המגזרים בעלי הפוטנציאל הגבוה יותר להיפגע. יחד עם זאת נראה שהממשלה מתמקדת במיוחד ביצירת שוויון חברתי/הגבלת קרטלים, אבטחת נתונים, יכולת מחייה בסיסית, שיעור הילודה ומגמות חברתיות בלתי רצויות".
מה דעתכם על מכוניות חשמליות ואנרגיה נקייה?
"ללא קשר לפוטנציאל לתיקון שוק שיתרחש בקרוב במגזרים אלה, אנו סבורים כי הצמיחה המבנית של מגזרי כלי הרכב החשמליים והאנרגיה הנקייה היא ממשית. לכן, אנו ממליצים למשקיעים לצבור השקעות בנסיגות (pullbacks). כלי רכב חשמליים ואנרגיה נקייה הם הפייבוריטים החדשים של המשקיעים".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה דעתכם על מגזר שירותי הבריאות של סין?
"רכישת מניות של הארגונים הלאומיים המובילים היא הדרך הדפנסיבית ביותר להשיג חשיפה למגזר שירותי הבריאות בסין, מאחר שהיא מאפשרת לצמצם למינימום את השפעת שינויי המדיניות. ענף שירותי הבריאות בסין מונע על-ידי שפע של מרכיבים דמוגרפיים, בהם הזדקנות האוכלוסייה, גידול בהכנסה הפנויה וסיכוי מוגבר ללקות במחלה כרונית. עם זאת, אנו מסכימים כי ישנם גם סיכונים רגולטוריים, בדומה למגזרים אחרים".
האם צעדי המדיניות האחרונים משפיעים על הבנקים בסין?
"אחרי שהיינו עדים לגרוע מכל בלחצי הריבית, מגזר הבנקאות מציע אפשרות נהדרת למשקיעי הנוקטים באסטרטגיה של יצירת הכנסה קבועה, למרות שהפוטנציאל להגדלת שווי ההון שהוא מציע הינו מוגבל. למשקיעים שמחפשים מחבוא שיהיה פחות פגיע לזעזועי ריבית פוטנציאליים, אנו סבורים כי הבנקים הסיניים כבר חוו על בשרם את המצב הגרוע ביותר מבחינת לחצים רגולטוריים".
מהי ההקצאה המגזרית המומלצת בסין?
"המלצתנו להקצאות לשוק הסיני במחצית השנייה של 2021 מושתתת על שלושה מרכיבים: ראשית, אנו מעדיפים מגזרים בעלי רגישות נמוכה יותר לריבית. שנית, אנו מעדיפים חברות שכבר עברו את שלב הרווח על פני חברות שטרם התחילו להרוויח. שלישית, אנו ממליצים להגדיל את החשיפה הדפנסיבית".
כיצד ישפיעו יחסי סין-ארה"ב על השוק הסיני?
- 4.גילעד 23/08/2021 19:56הגב לתגובה זואלטשולר שחם שרצה לפזר השקעות אחרי שהמון כסף זרם אליו החליט להשקיע בסין ממש לפני השינוי שגרם הממשל הסיני לירידות וזה התבטא בתשואה שהראה בחודש שעבר שעברה לשלילי לא שומעים מהם מה עשו מאז ויש פה ערפל שמדאיג את החוסכים אצלו להערכתי הרבה משקיעם שנהרו אליו לפני כן מושכים את כספם ועוברים למובילים בענף וזה יאפשר לו לחזור למימדים שהיה בהם ולנווט את עצמו יותר טוב כמיקודם
- 3.אנונימי 23/08/2021 12:43הגב לתגובה זותשימו לב איך תמיד האנליסטים והכלכלנים תמיד כל כך חכמים בדיעבד .כלכלנים ומשקיעים גדולים שמכבדים את עצמם צפו מזמן את המגמה הזאת ומצדדים בהימנעות מהשקעות בשוק הסיני כבר שנים או לחילופין תומכים גדולים בשוק הזה ממשיכים לצבור ולאסוף מניות כעת כשהוא נופל (כדוגמת צארלי מאתגר ועלי באבא).תימנעו מלהקשיב לחכמים בדיעבד כמו אלה בכתבה הזאת שיודעים רק לכבות את השריפה אחרי שהיא כבר פרצה
- 2.רוני 23/08/2021 11:29הגב לתגובה זומי שיש לו כסף - פנוי! - סבלנות ואורך רוח, שיקנה דווקא בסין, הכלכלה ה-2 בגודלה בעולם ושוק ההון ה-3 בסחירות
- 1.ג'ק 23/08/2021 10:34הגב לתגובה זולהנהגה הסינית ראש אחר, לפעמים מפתיע ולא ברור . המשקיעים איבדו אמון הטרופים שלהם ,בעיקר אחרי ששחטו את חברות הטכנולוגיות הענקיות .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
