רובינהוד בדוחות ראשונים: מה צופה השוק?
בסקר שערכה פלטפורמת המסחר החינמית, רובינהוד (HOOD) למשקיעה, הדבר שהכי עניין אותם הוא השאלה האם החברה תכניס לסל האפשרויות שלה ארנק דיגיטלי, שיאפשר למשתמשים למשוך רווחים על מסחר בקריפטו.
בסך הכול הגיוני. המסחר במטבעות דיגיטליים בשנה האחרונה קפץ פי 23, כשחלק ניכר מההכנסות של החברה מגיע מ-9.5 מיליון משתמשים שביצעו עסקאות בקריפטו בהיקף מצרפי של 88 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה.
ספקטרום ההכנסות של רובינהוד מעניק תמונה בהירה. כ-38% אחוזים מהכנסותיה מגיעים ממסחר באופציות. 17% אחוזים מההכנסות מגיעות מסחר במטבעות קריפטו. כלומר למעלה מ-55% מההכנסות מגיעות מנכסים תנודתיים מאוד, יש כאלה שיאמרו מסוכנים.
בסוף יולי, החברה סופסוף הנפיקה כשמכרה 50 מיליון מניות במחיר של 38 דולר למניה וגייסה כך 2.1 מיליארד דולר, מה שהעניק לחברה שווי שוק של 32 מיליארד דולר. הורדה משמעותית בשווי, לאחר שרצתה להנפיק תחילה לפי ששווי של 40 מיליארד דולר ולכל הפחות של 35 מיליארד.
- כשהבורסה לוהטת: איך הקרנות המעורבות ניווטו בין מניות לאג"ח וכמה הרווחתם ברבעון השני?
- מי המנצחת בקרנות נאמנות המנייתיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רובינהוד הוקמה ב-2013 תחת הכותרת: עושים דמוקרטיזציה למסחר; כשמטרתה למשוך משקיעים קטנים, שבדרך כלל לא נכנסו עד אז לבורסה, לפחות לא בצורה ישירה. תחת שמו של גיבור התרבות, שלקח מהעשירים ונתן לעניים, רובינהוד רצתה "לעשות" בדיוק את זה. כלומר להעניק יותר כוח למשקיע הקטן מבלי לגבות ממנו עמלה.
בכל מקרה, עד כה המניה נסחרת בתנודתיות. ביום הראשון נסגרה על קצת פחות מ-37 דולר, אחרי שבוע כבר עמדה על 70 דולר למניה ומשם ירדה ל-46.6 דולר למניה.
לאילו 2 פרמטרים ישימו לב בשוק?
למה מצפה החברה? לפי דיווח של החברה ל-SEC (רשות ניירות ערך), רובינהוד העלתה תחזיות להכנסות של בין 546 ל-574 מיליון דולר, שמהווים עלייה של למעלה מ-135% מההכנסות של 244 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. זאת לעומת צפי השוק להכנסות של 522 מיליון דולר. הסיבה לשדרוג התחזית היא עלייה במספר החשבונות הפעילים, כמו גם עלייה במסחר באופציות ובקריפטו, שמתאזן בשל ירידה בהיקף המסחר במניות.
עם זאת בשוק ישימו לב לשני פרמטרים מרכזיים. הראשון הוא התשלום על נפח (PFOF), הדרך שבה החברה מרוויחה על המסחר החינמי ומהווה 81% מההכנסות של החברה. מה זה אומר, שכל עסקה פיננסית נמכרת ומכניסה לחברה כסף.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדבר השני שעליו יהיה דגש, הוא כמה חשבונות פעילים עם תנועות פיננסית יש לחברה – נתון המהווה אינדיקטור חשוב על בסיס המשתמשים של החברה. החברה צופה שמספר החשבונות האלה יעלה כמעט ב-130% ל-22.5 מיליון משתמשים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
