דגל סין
צילום: גיא בן סימון

אסונות טבעיים ואבטלה: סין מתקשה להתאושש ותחזיות הצמיחה בירידה

אחרי שהייצור התעשייתי עלה ב-8.3% ביוני, הוא צמח רק ב-6.4%. האבטלה של צעירים חצתה את ה-16% וסדרה של אסונות טבעיים וגם הקורונה גורמים לשורה של הורדת תחזיות מצד אנליסטים
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה סין

בלילה שבין רביעי לחמישי האחרון, ירדו במחוז הוביי בסין, 100 מ"מ של גשם. עד חמישי בערב, למעלה מ-770 מקוואות מים הגיעו לאיזור הסכנה ו-44 מתוכם עלו גדותיהם. מזג האוויר הקיצוני הציף 80 אלף דונם. בחודש שעבר, הצפות דומות במחוז הנאן, הובילו למותם של 300 סינים ונזק שנאמד ב-21 מיליארד דולר. וזה אחרי שסופות טייפון השביתו חלק מהנמלים בסין. כל זה קורה, כשרק לפני חודש וחצי דיווחנו כאן על בצורת בגואנגדונג, מחוז האחראי על 10% מהתמ"ג הסיני,  ועלייה במחירי הסחורות שמכריחה את הרשויות לבצע הפסקות חשמל יזומות והחברות נאלצות לספוג עצירה של מפעלים ופסי ייצור.

 

תוסיפו לזה את הרגולציה הקשה נגד ענקיות הטק, סקטור החינוך הפרטי, הנדל"ן ובסופ"ש גם המוסדיים שמובילה משקיעים גדולים לעצור השקעות בשווקים המקומיים. תערבבו את הרגולציה עם התגובה הקיצונית לכל מקרה קורונה – שכבר הביא לסגירת טרמינל בנמל נינגבו-ז'ושאן, הנמל הגדול בעולם לפי נפחו סחורות והשלישי מבחינת תנועה בעולם – וסגירתם של קרוב ל-50 מחוזות ותקבלו קרקע פורה לבעיות בצמיחה.

 

אז היום הלמ"ס הסיני פרסם נתונים שמראים בברור על האטה. ראשית, הייצור במפעלים בחודש שעבר עלה ב-6.4% ביחס ליולי אשתקד, אבל הרבה פחות מה-7.8% שהקונצנזוס ציפה לו ונמוך בהרבה מ-8.3% צמיחה בחודש יוני האחרון.

 

הסיבה המרכזית היא עלייה במחירי הסחורות והנפט, שהעלתה את העלויות, מה שהכריח את התעשיות לייצר פחות. סיבה נוספת היא גם הניסיון להוריד את מחירי הפלדה, כשהממשל הסיני מגביל את היצרנים, מה שהוריד את ייצור הפלדה לרמה הנמוכה מאז אפריל 2020.

 

המכירות הקמעונאיות עלו ב-8.5% ביחס לתקופה המקבילה, אבל הרבה פחות מהתחזית של 11.5% וירידה משמעותית ביחס ל-12.1% של חודש יוני. המכירות המקוונות עלו רק ב-4%.4.

 

נתון נוסף שבוודאי משפיע על השלטונות הסינים, זו העלייה באבטלה, במיוחד אצל הצעירים. האבטלה בערים הסיניות עלה ל-5.1%, כשבחתך הגילאים שבין 16-24 האבטלה עלתה בחודש שעבר ל-16.2%ף מרמה של 15.4% ביוני.

 

במכתב למשקיעים, אנליסטים של נומורה, אמרו כי "הצריכה, הייצור התעשייתי ותחום ההשקעות יכולים להאט גם בחודש הנוכחי, בשל אמצעי הקורונה אבל גם בשל צמצומים בתחום הנדל"ן והתעשיות המזהמות." בנומורה הורידו את תחזית הצמיחה השנתית מ-8.9% ל-8.2%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS), הוריד את תחזית הצמיחה לסין כשלהערכתם המדינה תצמח רק ב-2.3%, ירידה דרמטית מהצפי הקודם של 5.8%. "כשהווירוס ממשיך להתפשט במהירות לפרובינציות וכשממשלות מקומיות מגיבות הצורה מהירה כדי למנוע את התפשטות ורייאנט הדלתא, התחלנו לראות התרככות בדאטה המצטברת במדינה", נכתב בדוח של GS שבו הוסיפו כי הסקטורים שצפויים להיפגע הם התיירות, מזון ובידור.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חקי חיון 17/08/2021 05:01
    הגב לתגובה זו
    חקי חיון , אלוהים פוגע בכל דרך במעצמות ובמדינות הדיקטטוריות
  • 2.
    משקיעוני 16/08/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    ברור שכדי להרשים אתה מעצים כל דבר אבל לידע אותך שמחיר הסחורות עולה לצורכים את התוצרת שלהם גם כן ולהן הסינים לא מפסידים פשוט המערב ישלם להם יותר על התוצרת שלהם אז לך תילמד סטודנט ירוק מה משמעות כלכלה
  • 1.
    לא מבין את ההתלהבות מסין, גם ככה רוב הכסף הסיני בארה"ב. (ל"ת)
    ניסים 16/08/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.