דגל סין
צילום: גיא בן סימון

אסונות טבעיים ואבטלה: סין מתקשה להתאושש ותחזיות הצמיחה בירידה

אחרי שהייצור התעשייתי עלה ב-8.3% ביוני, הוא צמח רק ב-6.4%. האבטלה של צעירים חצתה את ה-16% וסדרה של אסונות טבעיים וגם הקורונה גורמים לשורה של הורדת תחזיות מצד אנליסטים
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה סין

בלילה שבין רביעי לחמישי האחרון, ירדו במחוז הוביי בסין, 100 מ"מ של גשם. עד חמישי בערב, למעלה מ-770 מקוואות מים הגיעו לאיזור הסכנה ו-44 מתוכם עלו גדותיהם. מזג האוויר הקיצוני הציף 80 אלף דונם. בחודש שעבר, הצפות דומות במחוז הנאן, הובילו למותם של 300 סינים ונזק שנאמד ב-21 מיליארד דולר. וזה אחרי שסופות טייפון השביתו חלק מהנמלים בסין. כל זה קורה, כשרק לפני חודש וחצי דיווחנו כאן על בצורת בגואנגדונג, מחוז האחראי על 10% מהתמ"ג הסיני,  ועלייה במחירי הסחורות שמכריחה את הרשויות לבצע הפסקות חשמל יזומות והחברות נאלצות לספוג עצירה של מפעלים ופסי ייצור.

 

תוסיפו לזה את הרגולציה הקשה נגד ענקיות הטק, סקטור החינוך הפרטי, הנדל"ן ובסופ"ש גם המוסדיים שמובילה משקיעים גדולים לעצור השקעות בשווקים המקומיים. תערבבו את הרגולציה עם התגובה הקיצונית לכל מקרה קורונה – שכבר הביא לסגירת טרמינל בנמל נינגבו-ז'ושאן, הנמל הגדול בעולם לפי נפחו סחורות והשלישי מבחינת תנועה בעולם – וסגירתם של קרוב ל-50 מחוזות ותקבלו קרקע פורה לבעיות בצמיחה.

 

אז היום הלמ"ס הסיני פרסם נתונים שמראים בברור על האטה. ראשית, הייצור במפעלים בחודש שעבר עלה ב-6.4% ביחס ליולי אשתקד, אבל הרבה פחות מה-7.8% שהקונצנזוס ציפה לו ונמוך בהרבה מ-8.3% צמיחה בחודש יוני האחרון.

 

הסיבה המרכזית היא עלייה במחירי הסחורות והנפט, שהעלתה את העלויות, מה שהכריח את התעשיות לייצר פחות. סיבה נוספת היא גם הניסיון להוריד את מחירי הפלדה, כשהממשל הסיני מגביל את היצרנים, מה שהוריד את ייצור הפלדה לרמה הנמוכה מאז אפריל 2020.

 

המכירות הקמעונאיות עלו ב-8.5% ביחס לתקופה המקבילה, אבל הרבה פחות מהתחזית של 11.5% וירידה משמעותית ביחס ל-12.1% של חודש יוני. המכירות המקוונות עלו רק ב-4%.4.

 

נתון נוסף שבוודאי משפיע על השלטונות הסינים, זו העלייה באבטלה, במיוחד אצל הצעירים. האבטלה בערים הסיניות עלה ל-5.1%, כשבחתך הגילאים שבין 16-24 האבטלה עלתה בחודש שעבר ל-16.2%ף מרמה של 15.4% ביוני.

 

במכתב למשקיעים, אנליסטים של נומורה, אמרו כי "הצריכה, הייצור התעשייתי ותחום ההשקעות יכולים להאט גם בחודש הנוכחי, בשל אמצעי הקורונה אבל גם בשל צמצומים בתחום הנדל"ן והתעשיות המזהמות." בנומורה הורידו את תחזית הצמיחה השנתית מ-8.9% ל-8.2%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS), הוריד את תחזית הצמיחה לסין כשלהערכתם המדינה תצמח רק ב-2.3%, ירידה דרמטית מהצפי הקודם של 5.8%. "כשהווירוס ממשיך להתפשט במהירות לפרובינציות וכשממשלות מקומיות מגיבות הצורה מהירה כדי למנוע את התפשטות ורייאנט הדלתא, התחלנו לראות התרככות בדאטה המצטברת במדינה", נכתב בדוח של GS שבו הוסיפו כי הסקטורים שצפויים להיפגע הם התיירות, מזון ובידור.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חקי חיון 17/08/2021 05:01
    הגב לתגובה זו
    חקי חיון , אלוהים פוגע בכל דרך במעצמות ובמדינות הדיקטטוריות
  • 2.
    משקיעוני 16/08/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    ברור שכדי להרשים אתה מעצים כל דבר אבל לידע אותך שמחיר הסחורות עולה לצורכים את התוצרת שלהם גם כן ולהן הסינים לא מפסידים פשוט המערב ישלם להם יותר על התוצרת שלהם אז לך תילמד סטודנט ירוק מה משמעות כלכלה
  • 1.
    לא מבין את ההתלהבות מסין, גם ככה רוב הכסף הסיני בארה"ב. (ל"ת)
    ניסים 16/08/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.