לבנון
צילום: Getty Images Israel

עוד יום, עוד פיצוץ: בלבנון המתפוררת אין דלק ואין תקווה

פיצוץ במשאית הרג לפחות 22 בני אדם בצפון המדינה, כשבסופ"ש, למרות המשבר הכלכלי וגירעון של הולך ומעמיק, הבנק המרכזי הפסיק את הסובסידיות לדלק והמחסור הוביל להפגנות ועימותים
ארז ליבנה | (9)
נושאים בכתבה לבנון

עד כמה חמור משבר האנרגיה שעובר על לבנון? במהלך הלילה האחרון, לפי מקורות ביטחוניים במדינה ירי בין חמולות בניסיון להשיג דלק, הפך לאזור מלחמה. לפי הדיווחים שיוצאים מהמדינה, הרשויות מצאו אצל תושב עקה שבצפון המדינה מיכלית נפט. הרשויות החרימו את המשאית והחלו לחלק את תכולתה לתושבים. לפי אחד הדיווחים, זה התפתח לקרב יריות שפגעו במשאית ויצרו פיצוץ שהרג למעלה מ-20 בני אדם ופצע קרוב ל-80 נוספים.

 

הפיצוץ הנוכחי מגיע קצת יותר משנה לאחר הפיצוץ האימתני שהרעיד את נמל ביירות ואת העולם כולו בתחילת אוגוסט 2020 – ושנחשב לאחד הפיצוצים הגדולים בהיסטוריה שאינו גרעיני – שהרג למעלה מ-200 בני אדם, פצע למעלה מ-6,500 וגרם נזק ל-300 אלף בתים. מבחינת היקף אין מה להשוות בין 2 הפיצוצים, אבל במקרה הזה הפיצוץ האזרחי יכול להיות משמעותי הרבה יותר.

הפיצוץ בנמל לבנון בשנה שעברה:

הפיצוץ בעקה כבר הוביל המוני תושבים מקומיים להסתער על הבית של מי שהחזיק במשאית בניסיון להשיג נקמה. אבל המקרה הזה הוא רק אחד נוסף בשרשרת של אזרחים שאוגרים נפט או חוטפים מיכליות, על רקע מאגר עתודות הנפט המתדלדל של המדינה.

 

זה כבר הוביל לכמה התפרצויות אלימות במדינה השסועה, שלפי הבנק העולמי חווה את המשבר הכלכלי החמור מאז 1850, כשהלירה הלבנונית איבדה כ-90% מערכה בשנתיים ודחפה למעלה ממחצית מהאוכלוסייה לקו העוני. ב-2020 האינפלציה במדינה עמדה על כמעט 85%, כשהמחירים לצרכנים עלו כמעט פי 4 בשנתיים. בחודש מארס האחרון האינפלציה במדינה הגיעה לשיא כל הזמנים של כמעט 158% ונראה שזה לא עומד לעצור בזמן הקרוב.

 

המחסור בדלק הוביל לתורים של שעות מחוץ לתחנות התדלוק, אבל גם לתופעה של אגירה מצד התושבים ואלימות על כל טיפת דלק. זה הוביל לכך שהצבא עובר בין תחנות הדלק ולוקח את מעט הדלק שעוד נשאר.

 

המחסור הזה מתודלק על ידי הסרת סובסידיות שהממשלה העניקה לתושבים על הדלק, מה שאמור לדחוף את המחירים למעלה עוד יותר. אנשים בממשל האשימו את ריאד סאלמה, נגיד הבנק המרכזי הלבנוני, בהורדת הסובסידיות, אבל במדינה הכי פחות מנוהלת שיש בנמצא, אין להם שום זכות להעביר ביקורת – לפחות ככה הוא אומר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אירן מובילה את מדינות האזור למשבר כדי לשלוט בהן (ל"ת)
    לילי 16/08/2021 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 16/08/2021 08:15
    הגב לתגובה זו
    שיבדקו כמה החיזבאלה מחביא מיליוני ליטרים של דלק
  • 5.
    חיזבאללה 16/08/2021 07:35
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד שמדינה הנותנת חסות לארגוני טרור נאכלת מבפנים. גם לקטארים ולסעודים אין מספיק כסף לתמוך בכל ה "אחים" שלהם. בסוף הלבנונים יקבלו שכל ויעלו עם קלשונים על כל מוסדות חיזבאללה במדינה.
  • 4.
    X 16/08/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    גם.פה.מתחיל.
  • 3.
    האם הם בוכים על ההרוגים או על הדלק שהלך לאיבוד? (ל"ת)
    משבר הומניטרי 15/08/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אוחיון דוד 15/08/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    שלבנון הגיעה הרבה יותר מהר ומדינת ישראל תיחרב על ידי הערבים שאנו במו ידינו נתנו להם את הכלים והאמצעים להרוג אותנו כי בשביל רק לא ביבי אישים כאן ויתרו על כל ארץ ישראל
  • גדליה 15/08/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    איזה ויתורים בראש שלך , לא יהיה כאן כלום עד שביבי ילך ....תפנים ! זה ממשלת שיתוק !!
  • 1.
    שיקחו מאיתנו את תקוה חדשה (ל"ת)
    אבי 15/08/2021 18:26
    הגב לתגובה זו
  • בן 15/08/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    לך לישון על האף אתה והמלך שלך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.