לבנון
צילום: Getty Images Israel

עוד יום, עוד פיצוץ: בלבנון המתפוררת אין דלק ואין תקווה

פיצוץ במשאית הרג לפחות 22 בני אדם בצפון המדינה, כשבסופ"ש, למרות המשבר הכלכלי וגירעון של הולך ומעמיק, הבנק המרכזי הפסיק את הסובסידיות לדלק והמחסור הוביל להפגנות ועימותים
ארז ליבנה | (9)
נושאים בכתבה לבנון

עד כמה חמור משבר האנרגיה שעובר על לבנון? במהלך הלילה האחרון, לפי מקורות ביטחוניים במדינה ירי בין חמולות בניסיון להשיג דלק, הפך לאזור מלחמה. לפי הדיווחים שיוצאים מהמדינה, הרשויות מצאו אצל תושב עקה שבצפון המדינה מיכלית נפט. הרשויות החרימו את המשאית והחלו לחלק את תכולתה לתושבים. לפי אחד הדיווחים, זה התפתח לקרב יריות שפגעו במשאית ויצרו פיצוץ שהרג למעלה מ-20 בני אדם ופצע קרוב ל-80 נוספים.

 

הפיצוץ הנוכחי מגיע קצת יותר משנה לאחר הפיצוץ האימתני שהרעיד את נמל ביירות ואת העולם כולו בתחילת אוגוסט 2020 – ושנחשב לאחד הפיצוצים הגדולים בהיסטוריה שאינו גרעיני – שהרג למעלה מ-200 בני אדם, פצע למעלה מ-6,500 וגרם נזק ל-300 אלף בתים. מבחינת היקף אין מה להשוות בין 2 הפיצוצים, אבל במקרה הזה הפיצוץ האזרחי יכול להיות משמעותי הרבה יותר.

הפיצוץ בנמל לבנון בשנה שעברה:

הפיצוץ בעקה כבר הוביל המוני תושבים מקומיים להסתער על הבית של מי שהחזיק במשאית בניסיון להשיג נקמה. אבל המקרה הזה הוא רק אחד נוסף בשרשרת של אזרחים שאוגרים נפט או חוטפים מיכליות, על רקע מאגר עתודות הנפט המתדלדל של המדינה.

 

זה כבר הוביל לכמה התפרצויות אלימות במדינה השסועה, שלפי הבנק העולמי חווה את המשבר הכלכלי החמור מאז 1850, כשהלירה הלבנונית איבדה כ-90% מערכה בשנתיים ודחפה למעלה ממחצית מהאוכלוסייה לקו העוני. ב-2020 האינפלציה במדינה עמדה על כמעט 85%, כשהמחירים לצרכנים עלו כמעט פי 4 בשנתיים. בחודש מארס האחרון האינפלציה במדינה הגיעה לשיא כל הזמנים של כמעט 158% ונראה שזה לא עומד לעצור בזמן הקרוב.

 

המחסור בדלק הוביל לתורים של שעות מחוץ לתחנות התדלוק, אבל גם לתופעה של אגירה מצד התושבים ואלימות על כל טיפת דלק. זה הוביל לכך שהצבא עובר בין תחנות הדלק ולוקח את מעט הדלק שעוד נשאר.

 

המחסור הזה מתודלק על ידי הסרת סובסידיות שהממשלה העניקה לתושבים על הדלק, מה שאמור לדחוף את המחירים למעלה עוד יותר. אנשים בממשל האשימו את ריאד סאלמה, נגיד הבנק המרכזי הלבנוני, בהורדת הסובסידיות, אבל במדינה הכי פחות מנוהלת שיש בנמצא, אין להם שום זכות להעביר ביקורת – לפחות ככה הוא אומר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אירן מובילה את מדינות האזור למשבר כדי לשלוט בהן (ל"ת)
    לילי 16/08/2021 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 16/08/2021 08:15
    הגב לתגובה זו
    שיבדקו כמה החיזבאלה מחביא מיליוני ליטרים של דלק
  • 5.
    חיזבאללה 16/08/2021 07:35
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד שמדינה הנותנת חסות לארגוני טרור נאכלת מבפנים. גם לקטארים ולסעודים אין מספיק כסף לתמוך בכל ה "אחים" שלהם. בסוף הלבנונים יקבלו שכל ויעלו עם קלשונים על כל מוסדות חיזבאללה במדינה.
  • 4.
    X 16/08/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    גם.פה.מתחיל.
  • 3.
    האם הם בוכים על ההרוגים או על הדלק שהלך לאיבוד? (ל"ת)
    משבר הומניטרי 15/08/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אוחיון דוד 15/08/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    שלבנון הגיעה הרבה יותר מהר ומדינת ישראל תיחרב על ידי הערבים שאנו במו ידינו נתנו להם את הכלים והאמצעים להרוג אותנו כי בשביל רק לא ביבי אישים כאן ויתרו על כל ארץ ישראל
  • גדליה 15/08/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    איזה ויתורים בראש שלך , לא יהיה כאן כלום עד שביבי ילך ....תפנים ! זה ממשלת שיתוק !!
  • 1.
    שיקחו מאיתנו את תקוה חדשה (ל"ת)
    אבי 15/08/2021 18:26
    הגב לתגובה זו
  • בן 15/08/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    לך לישון על האף אתה והמלך שלך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.