דביר כהן ממיק
צילום: ממיק

ממיק מישראל תמוזג לספאק לפי מיליארד ד'; מבטח שמיר מושקע בחברה

חברת הרובוטיקה הרפואית פיתחה זרוע לביצוע ניתוחים פולשניים. העסקה עתידה להסגר ברבעון הרביעי, כשהשלד הנבחר הוא MTAC שגייס 250 מ' ד' בהנפקתו בדצמבר. באחרונה ממיק קיבלה אישור FDA לשימוש בפיתוח בניתוחי בטן בנשים דרך הנרתיק
איתי פת-יה |

חברת הרובוטיקה הישראלית Memic תמוזג לשלד הספאק  MEDTECH ACQUISITION CORPORATION  (סימול: MTAC) לפי שווי של כמיליארד דולר. העסקה צפויה להיסר ברבעון הרביעי של השנה. בעלי המניות של Memic יחזיקו בכ-61.6% מהון החברה הממוזגת.

ממיק פיתחה פלטפורמה רובוטית לניתוחים זעיר-פולשניים וגייסה מאז הקמתה כ-116 מיליון דולר, בין היתר מקרנות ההון סיכון הישראליות פרגרין, OurCrowd, ו-Accelmed, חברת הברוקראג' וניהול ההשקעות האמריקאית Ceros, מבטח שמיר -0.73% ואוניברסיטת אריאל. Accelmed השקיעה בחברה 2 מיליון דולר עד כה ועתידה לרשום למשקיעיה, בהם משקיעי העוגן מורי ארקין ו מגדל ביטוח 1.09% תשואה של פי 30 על השקעתה.

השלד אליו תתמזג ממיק נוצר עבור קליטת פעילות של חברות מתחום הרובוטיקה הרפואית וגייס בהנפקתו בדצמבר 250 מיליון דולר. עוד קודם למיזוג תתצע השקעת PIPE בחברה בהיקף 75 מיליון דולר, מצד גופים בהם Wellington Management, Pura Vida Investments, Bridger Healthcare, קבוצת Kraft, פרגרין ונצ'רס הישראלית, קרן ההון סיכון HighSage, כמו גם חברי דירקטוריון ה-SPAC. לאחר המיזוג, בצירוף 63 מיליון הדולרים שבקופת ממיק כעת, הסכום יגדל לכ-360 מיליון דולר.

ממיק החלה את דרכה באוניברסיטת אריאל תחת חממת אינסנטיב של קרן הון סיכון פרגרין. הפיתוח שלה הוא Hominis (צורת אדם בלטינית), רובוט ניתוחי דמוי זרוע אנושית. המודל העסקי מבוסס על מכירת הרובוט למוסדות רפואיים, כולל ערכת עזרים ניתוחיים מתכלים וחוזה שירות ותמיכה שנתי. 

בפברואר השנה קיבלה את אישור ה-FDA לשימוש ברובוט עבור ניתוחי נשים בחלל הבטן דרך הנרתיק, שמקטינים את הכאבים והסיכון לזיהומים ומאפשרים החלמה מהירה מהרגיל ללא הותרת צלקות. בממיק אומרים שה-Hominis הוא הרובוט הראשון שקיבל את אישור ה-FDA. החברה הגישה בקשה מהרגולטור באירופה לאישור דומה.

 

ביצוע ניתוחים בגישה נרתיקית היה אפשרי עד כה רק בקרב 16% מהמקרים, מסבירים בחברה. בארצות הברית מתבצעים מדי שנה קרוב למיליון ניתוחים גניקולוגיים, ובעולם כולו מתבצעים מעל 4 מיליון ניתוחים כאלו והקצב שלהם עולה. כשליש מהנשים בארה"ב נאלצות לעבור ניתוח גניקולוגי כלשהו לפני שהגיעו לגיל 60. רוב הניתוחים (90%) קשורים לגידולים שפירים, דימום תוך רחמי לא תקין, צניחת אגן ועוד. מכך החברה מקישה על פוטנציאל השוק בארצות הברית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.