טסלה
צילום: אתר החברה
מדריך

טסלה בארץ – כל הפרטים; מהם הדגמים, כמה עולה ומה מקבלים?

הידעתם - טסלה לא באמת יקרה יותר מטויוטה או מאזדה; וגם - איזה דגם הכי פופולארי בארץ, מה יגיע בשנה הבאה, איך מטעינים את הרכב וכמה תחסכו על דלק אם תסעו בטסלה? 
יובל כרמל | (42)
נושאים בכתבה אינטר טסלה

ככל שעוברים הימים רואים עוד מכוניות טסלה בכבישי הארץ. הביקוש גדול וההיצע קטן - טסלה לא מספקת לנו את כל הדגמים וגם הדגם מודל 3 שהיא מוכרת בארץ מסופק במנות קטנות ביחס לביקוש האדיר.   

בחודש יוני, מודל 3 של טסלה הייתה המכונית השנייה הנמכרת בארץ (בפער של 10 רכבים מהטויוטה קורולה, המכונית הנמכרת בארץ), ודי ברור שהיא תהיה מהמובילות במכירות גם בחודשים הבאים. ביוני נמכרו 1,880 רכבים רק ממודל 3. אז אם אתם גם מעוניינים לרכוש לעצמכם מכונית חשמלית ויוקרתית ולעלות איתה על הכביש, ולבדוק כמה זה משתלם בכלל להטעין את הרכב במקום לשלם על דלק? הנה כל הפרטים.

השקה מרשימה ההשקה של טסלה בארץ בתחילת פברואר הייתה מרשימה - הרבה לקוחות קפצו על ההזדמנות להזמין לעצמם. אולי במודע-כוונה אולי לא בכוונה - עודף הביקוש יצר באזז גדול. מסתבר שככה השיקה טסלה את הרכבים ביתר העולם. היא יצרה מצב של ביקושים שעולים על ההיצע וככל שטסלה יותר קשה להשגה כך זה עושה יותר "חשק" לרכוש אותה.  

טסלה השיקה מספר דגמים. מה בכלל ההבדל בין הדגמים ומה הדגם הבולט והנמכר ביותר? הנה הרשימה של המודלים בארץ וגם של מודל ה-Y הפופולארי בעולם שצפוי להגיע אלינו בשנה הבאה. אבל רגע לפני הרשימה, הפתעה - למרות שהמחירים של טסלה גבוהים יותר מרכבים אחרים (הדגם הפופולארי המודל 3 עולה 192 אלף שקל לעומת רכב "דומה" חדש של יצרניות מובילות בעלות של 130-135 אלף שקל), הרי שכשמחשבים את העלות הכלכלית האמיתית מגלים שטסלה לא יקרה יותר, אפילו ההיפך - בעיקר בזכות עלות החשמל הנמוכה ביחס לדלק, העלות האמיתית החודשית (כולל מרכיב ההון - ההשקעה המקורית ברכישת רכב) נמוכה יותר בטסלה. אז קודם הדגמים ובהמשך הכדאיות הכלכלית ומידע נוסף (ראו גם טבלה למטה)

המודל הפופולארי - מודל 3 נתחיל עם המודל 3, שאמור להתאים יותר לצרכנים הממוצעים שרוצים טסלה או בכלל רכב חשמלי טוב. בניגוד לשני המודלים הבאים, הוא לא 4X4 וגודל המסך שלו הוא 15 אינץ'. הוא מגיע עם מערך נהיגה אוטומטית שאמור להקל לכם בנסיעה וניתן גם לשדרג למערכת נהיגה אוטומטית מלאה בעלות של כ-37.5 אלף שקל. שימו לב זו לא נסיעה אוטומטית מוחלטת, אבל זו נסיעה עם מרכיבים אוטומטיים רבים.

המודל 3 מגיע בשלוש גרסאות, הבסיסית מביניהן עולה 193 אלף שקל כולל מיסים בסך של כ-28 אלף שקל. המודל 3 מאיץ מ-0 ל-100 קילומטרים תוך 5.6 שניות. הסוללה מספיקה ל-448 ק"מ והמהירות המקסימלית שלו היא 225 קמ"ש. ופינוקים נוספים? המושבים הקדמיים שלו מחוממים. בשתי הגרסאות המשודרגות גם המושבים האחוריים מחוממים והם מגיעים עם מערכת סאונד משופרת.

הגרסה המשודרגת הראשונה, ה-Long range, תעלה לכם החל מ-237 אלף שקל עם מיסים בסך 41.3 אלף שקל. הוא מאיץ מ-0 ל-100 תוך 4.4 שניות, טווח הסוללה שלו הוא 580 קילומטרים והמהירות המקסימלית שלו היא 233 קמ"ש.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדגם המשודרג השני והאחרון מסדרת המודל 3 הוא ה-Performance, שמגיע עם כל הפיצ'רים של ה-Long range ועוד כמה (דוושות אלומיניום, ספוילר מקרבון פייבר וגלגלים שונים). הוא מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 תוך 3.3 שניות, טווח הסוללה שלו מספיק ל-567 קילומטרים והמהירות המרבית שלו היא 261 קמ"ש.  

נמשיך עם המודל S, רכב 4X4 ומכונית הדגל היוקרתית של החברה, המהירה בהיסטוריה בייצור סדרתי. גם המודל S מגיע עם מערך הנהיגה האוטומטית שאפשר לשדרג. הגרסה הבסיסית שמגיעה עם שני מנועים תתחיל ב-507 אלף שקל עם מיסים בסך 151 אלף שקל. המהירות המקסימלית שלו היא 250 קמ"ש והסוללה שלו מספיקה לטווח של כ-663 קילומטרים. הוא מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 תוך 3.2 שניות, והוא מגיע עם כ-620 כוחות סוס.

גרסתו המשופרת של ה-S, ה-Plaid, מגיעה עם שלושה מנועים ותעלה 813 אלף שקל, כולל מסים בסך 292 אלף שקל. המהירות המקסימלית שלו היא 322 קמ"ש והסוללה שלו מספיקה ל-628 קילומטרים. הוא מאיץ מ-0 ל-100 קילומטרים בזמן מטורף של כ-2.1 שניות והוא מגיע עם 1,020 כוחות סוס. אם אתם לא רוצים את הטסלה שלכם בצבע לבן הסטנדרטי, זה יעלה לכם בתוספת של 5.5 עד 9.5 אלף שקל. ניתן לשדרג גם את הגלגלים ולשנות את צבע העיצוב הפנימי. בנוסף, המודל S מגיע עם מסך 17 אינץ'. יש גם מסך קטן יותר בגודל 8 אינץ' למי שיושב מאחורה ואת לוח המחוונים מחליף מסך ויש גם שתי עמדות הטענה אלחוטיות. תא המטען האחורי ומכיוון שאין מנוע, אפשר להרים את מכסה המנוע ולאכסן שם דברים. 

משלוחי המודל S אמורים להגיע ברבעון הראשון של 2022. אחרי ה-S בא המודל X, האחרון שזמין בארץ. ה-X הוא רכב SUV (ג'יפ, אם תרצו) שמשווק כמשפחתי אך יוקרתי לא פחות מה-S. הוא ברובו דומה ל-S, גם הוא 4X4, יש לו את אותו מסך (רק בלי המסך האחורי) וגם לו יש את מערך הנהיגה האוטומטי הבסיסי שאפשר לשדרג, רק שבשונה מה-S, הדלתות שלו נפתחות מלמטה למעלה וכוללות חיישנים שקולטים עצמים קרובים ומונעים מהדלתות להתנגש בהן. הגרסה הבסיסית שלו בעלת שני המנועים תעלה כ-563 אלף שקל עם מסים בסך 178 אלף שקל. הוא מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 תוך 3.9 שניות, הסוללה שלו מספיקה לטווח של כ-580 ק"מ, המהירות המקסימלית שלו היא 250 קמ"ש והוא מגיע עם 670 כוחות סוס.

גרסת ה-Plaid המשודרגת עם שלושת המנועים תעלה לכם 757 אלף שקל כולל מסים בסך 267 אלף שקל, הוא מגיע מ-0 ל-100 תוך 2.6 שניות (ה-SUV בעל ההאצה המהירה בעולם), הסוללה שלו מספיקה ל-547 ק"מ, המהירות המרבית שלו היא 262 קמ"ש והוא מגיע עם 1020 כ"ס. גם במודל ה-X ניתן לשנות ולשדרג את צבע הרכב, צבע העיצוב הפנימי והגלגלים. בניגוד למודלים האחרים אפשר לשנות את פריסת המושבים ולהוסיף עד לשני מושבים. בדומה ל-S, גם משלוחי המודל X יגיעו ברבעון הראשון של 2022.

בנוסף, שווה לדבר על המודל Y שסביר להניח שיגיע לארץ בשנה הקרובה. הוא רכב SUV בטווח מחירים נגיש יותר (47 אלף דולר דולר לגרסת ה-Long range, כ-55 אלף דולר לגרסת ה-Performance). תא המטען שלו גדול יותר ואפשר להוסיף לו עד שני מושבים בדומה למודל X.

החיסרון הגדול - הטענה אז אחרי שסיימנו לדבר על כל המודלים הזמינים כרגע, יש עוד כמה פיצ'רים ששווה לדבר עליהם. אבל קודם – איך תטעינו את הטסלה שלכם? תשמחו לשמוע שעם כל יום שעובר עוד עמדות הטענה נבנות ברחבי הארץ, כולל עמדות ה-Supercharger, שתמורת מחיר סמלי יטעינו לכם כ-320 קילומטרים ברבע שעה של הטענה. אבל, ההטענה היא עדיין החיסרון הגדול של רכבים חשמליים בכלל וטסלה בפרט. יש הרבה מקומות שאין חניה צמודה, כלומר, אי אפשר להתקין עמדת הטענה. במצב כזה אתם תלויים בעמדות הטענה בעבודה או עמדות ייעודיות. אז נכון, זה יקרה ויהיה לכם בעתיד עמדות בשפע, אבל בינתיים זה לא פשוט. זוהי תחילת הדרך של רכבים חשמליים בארץ. בכל מקרה, הטסלה מגיעה עם שני כבלים ומתאם, אחד שמתחבר לכל שקע בסיסי שיש לכם בבית ואחד שמתאים לעמדות ציבוריות. שעת הטענה שווה לכ-15 קילומטרים, ככה שהטענה במהלך הלילה אמורה "לספק את הסחורה". אם תרצו, אפשר לשדרג לעמדות הטענה שטסלה מציעה, הבסיסית מבינהן, ה-Wall connector, תעלה לכם כ-1,999 שקלים ותספק לכם כ-77 קילומטרים לשעה של הטענה.

ועכשיו לפיצ'רים – המסך בכל הדגמים משמש כטאבלט לכל דבר, כולל גישה לאינטרנט ולאפליקציות שונות, מסוגל להריץ משחקים ברמה של קונסולות ומחשבים חזקים ובמשחקים מסוימים אפילו לשחק עם ההגה (הפיצ'ר הזה מיוחס רק למודל S וה-X, ה-3 מסוגל להריץ משחקים יותר בסיסיים). בעזרת האפליקציה לטלפון שזמינה בחנות האפליקציות, אפשר לפתוח ולנעול את המכונית, לכוונן את ההגה והמושבים, לשלוט בחימום המושבים ואם יש לכם את מערך הנהיגה האוטומטית המשודרג, לזמן את הרכב אליכם בלחיצת כפתור. אם כבר מדברים על אותו מערך, הוא יודע לזהות תמרורים ולעקוף רכבים, לחנות בצורה אוטומטית ועוד. העלות הכלכלית - מצד אחד טסלה יקרה יותר, מצד שני העלות השוטפת נמוכה יותר 

רבים רואים את מחיר הרכב של טסלה ומקבלים רגליים קרות. לשלם 200 אלף שקל על רכב חדש זה לא קצת, במיוחד שיש רכבים ב-130-140 אלף שקלים. אבל מסתבר שזו טעות. כלכלית, כך על פי בדיקה של מספר גופים כולל "חשב מערכות מידע", העלות הכלכלית האמיתית בפועל של רכב טסלה נמוכה יותר וזה בעיקר בשל החיסכון בהוצאות דלק (חיסכון של 80%), חיסכון בתחזוקה וטיפולים. ככל שהיקף הנסיעה שלכם גדול יותר כך הכדאיות של רכב חשמלי עולה. מי שנוסע יותר מ-17,000 קילומטרים בשנה, משתלם לו יותר לעבור למכונית חשמלית. אז נכון, זה נראה יקר, אבל זה רק נראה. עלות חודשית שלוקחת בחשבון את סכום ההשקעה (רכישת הרכבים)

הנתונים בטבלה באדיבות "חשב מערכות מידע"

קרינה - אם חששתם מהקרינה שרכבים חשמליים פולטים, תשמחו לשמוע שהיא לא מסוכנת, ואף נמוכה מהממוצע. זאת קרינה אלקטרומגנטית פשוטה שנפלטת מכל מכשיר חשמלי בסביבה שלכם. במינון גבוה הקרינה מסוכנת, אך הרוב הכולל של הרכבים החשמליים נמצאים בקטגורית ה-ELF, שזאת קרינה נמוכה מאוד.

כמה מילים על הבטרייה של טסלה

הבטרייה-סוללה אמורה להספיק לכם ל-800 אלף קילומטרים (לפחות) לפני שהיא נשחקת, ותצטרכו להחליף. בטרייה חדשה עולה בארה"ב החל מ-12 אלף דולר (כאן זה כנראה יעלה 60 אלף עד 90 אלף שקל). העלויות האלו-עלויות הוניות נלקחו בחשבון בחישוב העלות החודשית (טבלה למעלה); ועולה שאלה נוספת - עלות-הנזק בעת המכירה. רכבים שנמכרים מאבדים ערך - האיבוד הגבוה ביורת הוא בשנה הראשונה. כלומר, אם אתם קונים טסלה ומוכרים אחרי שנה-שנתיים צפוי שזה יהיה במחיר נמוך בעשרות אחוזים. ככה זה בכל השוק.

וכאן יש הפתעה - בארה"ב טסלה שומרת היטב על המחירים שלה בשוק היד השנייה. המודל 3 איבד כ-10 אחוז מהערך שלו לאחר 3 שנים, לעומת רכבים אחרים כמו ניסאן ב.מ.וו וקיה סול, שאיבדו כ-60 אחוז. המודלים האחרים גם שמרו על הערך שלהם באופן יחסי, כשה-X וה-S ירדו כ-30 אחוז מהערך שלהם. לעומת זאת, בארץ אי אפשר באמת לדעת מה המצב יהיה בעוד כמה שנים. אם המגמה תהיה זהה לזאת של ארצות הברית, המצב טוב.  

ומה קורה אם הטסלה שלכם עושה בעיות? תוכלו-תצטרכו לקיים שיחה עם נציג החברה. אם הבעיה יחסית קטנה, תוכלו לתאם פגישה עם עובד של החברה דרך האינטרנט או האפליקציה, והאחרון יגיע לבית שלכם תוך יום-יומיים. משם הוא ייקח את האוטו לתיקון ויחזיר לכם אותו תוך מספר ימים - הכל ללא עלות. אבל זה כמובן לא פשוט להתנהל כך מול החברה. זה אולי ישתפר בהמשך, אבל גם בעולם השיטה של טסלה היא בעיקרה שיטה דיגיטלית. 

תגובות לכתבה(42):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    arye 05/04/2022 15:45
    הגב לתגובה זו
    בישראל רוב ייצור החשמל באמצעות דלקים מזהמים!!
  • 28.
    ELF חשודה כמסרטנת ללא הוכחה ע"י ארגון הבריאות העולמי (ל"ת)
    תלוי בעוצמהובספייקים 01/09/2021 00:33
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    שמירוביץ 31/07/2021 10:01
    הגב לתגובה זו
    גם אם בקושי סיים עממי
  • 26.
    אברי 25/07/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
    1. מודל 3 ב 2 רמות הגימור הגבוהות הן כן 4 על 4. 2.אין ברכב סוללה אחת, זה לא פלאפון. יש ברכב המון המון סוללות קטנות שמסודרות ומחולקות למודלים. גם אם בסוף תקופת האחריות מתגלה בבדיקה שישנם כמה סוללות או מודולים אז מחליפים רק אותם בשבריר מהעלות וממש לא צריך להחליף את כל הסוללות.
  • 25.
    שמעון 25/07/2021 12:39
    הגב לתגובה זו
    אין ספור שיקולים, ההמתנה כדאית ביותר
  • 24.
    רז 25/07/2021 12:20
    הגב לתגובה זו
    עוד אין. מה קורה אם מחר בבוקר נהרס לי המסך ? אני צריך לקנות אחד מחנות האונליין של טסלה ב1500$ ולבוא למוסכניק לא מורשה שיתקין לי ?
  • יאן 25/07/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
    לפחות תבדוק לפני שאתה משקר.
  • 23.
    בן כנען 25/07/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    תיקון קטן, גם שני הדגמים הללו של מודל 3 ושל מודל Y הם בעלי הנעה ב4 גלגלים על ידי שתי מנועים. לא ברור מהטבלא למה עלויות צמיגים בטסלה גבוהות יותר (אולי בגלל המשקל של המכונית).
  • 22.
    המלש 25/07/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
    כשצריכים להחליף סוללות לרכב זה עולה כמחיר הרכב. כך שאחרי מספר שנים חייבים לקנות רכב חדש. עכשיו תעשו את חשבון הכדאיות.
  • 21.
    משה 25/07/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
    מביך
  • מה זה 26/07/2021 10:10
    הגב לתגובה זו
    גם באתר של ביזפורטל
  • 20.
    אריק 25/07/2021 08:09
    הגב לתגובה זו
    לשלם מראש 60-70K על רכב . היברידי שעושה 20-25 ק.מ . או דיזל חסכוני . אפשר לחשוב שכל יום נוסעים מאות ק.מ .
  • 19.
    שהמדינה תרחיב את הטבות המס אם אכפת לה מהסביבה (ל"ת)
    אבירם 24/07/2021 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    אופיר 24/07/2021 19:01
    הגב לתגובה זו
    ותקבלו מכוניות חשמליות זולות מטסלה. רק בשנים הראשונות כועובדים עליכם כדי שתשלמו על רכב עם הרבה פחות השקעה במערכות (אין מערכת דלק, שמנים וכו'), סכומים כל כך מופרכים
  • אין כמו טסלה (ל"ת)
    רכשתי 25/07/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
  • אם כבר MG חסכונית בהרבה (ל"ת)
    כבר יש MG 24/07/2021 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    חיים 24/07/2021 17:55
    הגב לתגובה זו
    ומה עם ירידת ערך אחרי 8 שנים כשנגמרת האחריות על הסוללות הטסלה לא תהיה שווה הרבה ואין מי שיסכים לקנות אותה, אולי לפירוק בגרושים. כשירד המחיר לאזור ה 130 אלף הטסלה תכבוש את הארץ בסערה
  • 16.
    חישוב מוזר 24/07/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
    30 שקל הפרש בשנה אולי אחרי מליון שנה זה יותר כלכלי
  • 15.
    riku 24/07/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
    להגיד שרכבים חשמליים ולא מזהמים זאת אמירה לא מדויקת ומטעה. רכבים חשמליים מזהמים אבל לא היכן שהם נמצאים, כמו רכב רגיל שפולט מזהמים דרך האגזוז. ייצור החשמל המשמש להטעת הסוללות יוצר זיהום באזור תחנות הכח. אם כל ייצור החשמל היה מאנרגיה מתחדשת אזי ההאמירה הייתה מדוייקת יותר. בנוסף, ייצור הרכב עצמו והרכיבים שלו מזהמים למשל מה עושים עם הסוללות בתום חיי הרכב?
  • אמיגו 25/07/2021 09:01
    הגב לתגובה זו
    שלום גם תחנת כוח מזהמת של חשמל , הרבה פחות מזהמת מסך הרכבים המזהמים, מערכות התיהור בתחנת חשמל ריכוזית הרבה יותר מבוקרות ומתקדמות. בנוסף הפיזור הגאוגרפי הרבה יותר קטן.
  • אייל 25/07/2021 02:24
    הגב לתגובה זו
    ההבדל הוא שיש הרבה דרכים לייצר חשמל בניגוד לייצור דלק.
  • שי 25/07/2021 00:43
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב ישנם מפעלים שממחזרים לחלוטין את סוללות הליתיום של מכוניות חשמליות וגם של מחשבים ושל מוצרים נוספים הפועלים ע"י סוללות כאלו.
  • 14.
    המדינה תימצא דרך לקחת מיסים על החשמל לטעינה (ל"ת)
    צורי 24/07/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
  • שני 25/07/2021 16:39
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר "לצבוע" חלק מהחשמל ולמסות אותו. טסלה יכולה להטעין מכל שקע קיר רגיל שיש לך בבית.
  • חסון 31/07/2021 18:49
    בהמשך רישוי שנתי לרכב חשמלי-6400 ש''ח. הכי פשוט שיש
  • 13.
    חשב 24/07/2021 16:39
    הגב לתגובה זו
    בחישוב עלויות אחזקה לרכב, הגורם הדומיננטימי ביותר הוא הפחת. בחישוב שנעשה אין לכך התייחסות. אולי גם כי קשה להעריך כרגע מה יהיה הפחת על רכבי הטסלה עוד כמה שנים. ברכב מונע בבנזין מקובל לחשב פחת של 15% לשנה ב 3 השנים הראשונות. ברכבים חשמליים הסוללה היא רכיב יקר במיוחד ויכולה להגיע לעשרות רבות של אלפי ש"ח. כלומר כשיש צורך להחליף סוללה מדובר בהוצאה חריגה ביותר. אז נכון שיש אחריות ארוכה לסוללה ואפילו שמעתי שניתן לשפץ סוללות (לא יודע כמה זה נכון ומה המשמעות) אבל מה שברורהוא שככל שיעבור הזמן ומועד תום האחריות של הסוללה יתקרב, ערך הטסלה יירד בחדות. את זה חייבים לקחת בכל סוג של השוואה לרכב בנזין. כל בחירה לגיטימית רק שנדע כמה זה עולה באמת...
  • 12.
    תיקונים בטסלה הרבה הרבה יותר זולים. (ל"ת)
    אור 24/07/2021 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מה קורה בבלאי סוללה ? (ל"ת)
    בו 24/07/2021 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בכלל לא בטוח 24/07/2021 15:05
    הגב לתגובה זו
    על סמך מה אתה קובע חד משמעית שהקרינה היא נמוכה? היכן בדקת? מה הרפרנס?
  • 9.
    איתי 24/07/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    קניתי רנו פלואנס 2012 דיזל עם 210 אלף קילומטר לוקח 1 ל-17 קילומטר (על בסיס קבלות תדלוק ולא הנפצות יצרן) ב-21 אלף שקל. מספיק חמש שנים מחזיק אותו הירידת שווי שווה ל-3 אלף בשנה בטסלה עוד 10 שנים הרכבים החשמליים יאכלו אותה. ירידת שווי 100%
  • 8.
    רז 24/07/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    .
  • עדי 25/07/2021 16:40
    הגב לתגובה זו
    איזה שקרים מביכים
  • 7.
    רוני 24/07/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
    אחרי 8 שנים או 190 אלף קילומטרים - המוקדם מביניהם- תצטרכו להחליף סוללה שתעלה לכם בסביבות 90 אלף שקלים
  • דנית 25/07/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    יש רכבים בחו"ל בני 12 שנים עם מאות אלפיי מיילים ודגרדציה זניחה עד לא קיימת שלא נדרשו להחליף שום סוללה. וגם אם כן..אתה סתום! זה פלאפון עם סוללה אחת, יש שם אלפיי סוללות מחולקות למודולים. מחליפים רק את הבעייתיות בעלות זניחה לגמריי
  • נועם 25/07/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
    אתה או הם?
  • 6.
    סמי 24/07/2021 13:02
    הגב לתגובה זו
    קיים רק מוסך אחד לשירות הרכב ! כל פעם שצריך לעשות טיפול לרכב צריך לנסוע למרכז ?!! ומה לגבי חלפים ! האם יש חלפים לא מקוריים בארץ או צריך ללכת למוסך היחידי של טסלה !
  • 5.
    ... 24/07/2021 12:51
    הגב לתגובה זו
    גם לגבי קרינה אלקטרומגנטית - זאת קרינה בלתי מיננת. אין שום הוכחה שהיא מזיקה. גם ברמות גבוהות. מצד שני אין הוכחה שהיא לא מזיקה ולכן ארגון הבריאות העולמי קבע שכצעד מנע יש להימנע מחשיפה
  • 4.
    רמי 24/07/2021 12:28
    הגב לתגובה זו
    כמה סיבוך בשביל מכונית יקרה!!!!
  • 3.
    YL 24/07/2021 12:25
    הגב לתגובה זו
    המחיר בשמים ללא הצדקה ו האמת נראה ש הפרסומות והלחץ החברתי ואולי המוסרי ו גם נסיון ל שפוני צר לי בכל המכלול זה לא זה אני בטוח ש בקרוב הסינים כ דרכם יתנו בראש ל טסלה ואז באמת יתחיל המהפך
  • 2.
    יהודה נחשון 24/07/2021 10:05
    הגב לתגובה זו
    ההפרש בין הרכבים הוא 60000 אלף שקל כמה דלק אפשר לקנות בכסף הזה .? עלות החלפת מצבר היא גם דבר יקר ...שלא לדבר על זה שהממשלה תדאג לאזרח ולא תעשה הפליה על מיסוי הרכבים החשמלים...חה חה חה
  • 1.
    לא הצלחת להטעין בזמן אכלת אותה. אתה מקורקע (ל"ת)
    אוטו מגניב 24/07/2021 02:29
    הגב לתגובה זו
  • הגנב יתקע (ל"ת)
    בקיצור תקעתי והמשכתי 01/09/2021 00:36
    הגב לתגובה זו
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.