XPENG
צילום: אתר החברה

Xpeng מנסה להיאבק בטסלה במגרש הביתי: משיקה בסין רכב זול ב-40% מזה של טסלה

החברה שמכונה "טסלה הסינית" השיקה דגם במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהמחיר של דגם הטסלה שדומה לרכב שהושק, מה ינצח; המותג או המחיר?
גלעד מנדל | (3)

חברת  XPENG, המכונה "טסלה הסינית" השיקה מודל רכב חדש - רכב ממודל P5 שמתכונן להימכר בכ-160,000 יואן (24,694 דולר), הרבה מתחת לרכב הבנצ'מארק של חברת טסלה  TESLA INC, המודל 3, שמחירו בסין מתחיל ב-250,900 יואן (כ-40,000 דולר). כעת - יהיה מעניין לראות את ההצלחה של Xpeng במכירת המודל הזה. מחד יש לנו את Xpeng שמציעה מחיר נמוך משמעותית וזמין לסינים, שלמרות ההתפתחות הכלכלית - עדיין לא כולם יכולים להרשות לעצמם רכב במחירים האלו. כמו כן, יש את היתרון של Xpeng שנובע מכך שהיא חברה סינית שמשחקת במגרש הביתי שלה. מאידך גיסא, יש את טסלה - על כל המשמעויות של המותג והטכנולוגיה שבאות מכך. יהיה מעניין לראות מה תהיינה תוצאות ההשקה. חברת Xpeng נסחרת לפי שווי של 32 מיליארד דולר. האם זה שווי שמתאים לחברה רכב שמוכרת בקצב שנתי של 1.7 מיליארד דולר לפי הרבעון? השוק אומר שכן. בכל מקרה, החברה נותנת את השם "טסלה" כבנצ'מארק לשווי, כאשר טסלה נסחרת בשווי של 622 מיליארד דולר, כלומר חברת Xpeng שווה בערך 5% מטסלה. ההשוואה לא מדויקת, כי לטסלה יש עוד פעילויות, טסלה גדולה יותר - אבל זו השוואה שנעשית בשוק. הרבעון הרביעי של 2020 היה רבעון מצוין ל-Xpeng, שסיימה את השנה עם זינוק של 100% ברווח הגולמי בהשוואה לרבעון העוקב, כאשר הרווח הגולמי הסתכם בכ-32.3 מיליון דולר. הזינוק ברווח מיוחס בעיקר ל-"מינוף תפעולי" שקורה בשורת הרווח הגולמי. כלומר לחברה יש הרבה הוצאות קבועות ובעת צמיחת ההכנסות - השורה התחתונה מושפעת שבעתיים. לעומת זאת, הרבעון הראשון של השנה היה בעייתי. ההכנסות הסתכמו בכ-450 מיליון דולר, גידול של 2.9% בלבד לעומת הכנסות של 437 ברבעון העוקב. החברה הציגה ברבעון הפסד תפעולי של 138 מיליון דולר, קיטון לעומת הפסד תפעולי של 171.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2020. בכל מקרה - מבחינה תזרימית היא אינה בבעיה שכן היא עם הון חוזר של 4.8 מיליארד דולר. יתרה על כך, גם אם היא תחזור למסלול של צמיחה מואצת, מסלול שדורש כידוע השקעת מזומן במידה והיא מאוד אינטנסיבי - היא לא תצטרך הון רב שכן היא אינה בונה את המפעלים אלא רוכשת את המכוניות מצד ג' ולא מקימה את המפעלי מכוניות בעצמה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המשפט האחרון הוא הכי חשוב (ל"ת)
    אור 21/07/2021 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    YL 20/07/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
    אן עלות פיתוח ישר העתקה ו עוד הצלחה לכיבוש השוק העולמי*** תזכרו כמה טראמפ צדק
  • 1.
    מה איכפת לכם מה השם 20/07/2021 12:32
    הגב לתגובה זו
    זה צריך להגיע לישראל אם זה מגיע ישראל זה יכול לעלות 125,000 ש''ח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.