וול סטריט
צילום: Daniel Lloyd Blunk Fernandez unsplash

הדאו ג'ונס חוגג יום הולדת 125: אלו 5 הרגעים הגדולים שלו

המדד התעשייתי הוותיק חוגג היום יום הולדת, ולרגל המאורע ריכזו באתר הכלכלי יאהו פיננס את חמשת הרגעים הגדולים ביותר של לאורך ההיסטוריה מהשפל הגדול ועד למשבר הקורונה שהכה בשווקים
איתן גרסטנפלד | (2)

אחלו מזל טוב למדד התעשייה הוותיק דאו ג'ונס, שחוגג היום 125 שנים, מאז הופיע לראשונה, אי שם ב-26 במאי 1896. למרות שמדד ה-S&P 500 גנב במשך השנים את הבכורה בכל הקשור למדד ה"שוק", הדאו הצליח לשמור על המוניטין שלו כמדד מוביל.

כיום, המדד משקלל את מחירם של 30 חברות ענק אמריקאיות, אך בעבר הוא כלל רק 12 מניות, כשאף אחת מבין חברותיו המקוריות אינה נמצאת במדד כיום. רובן, דוגמת American Cotton Oil, American Sugar, American Tobacco, כלל לא נסחרות. זאת לאחר שמוזגו על ידי חברות אחרות, התפתחו לחברה חדשה, או פשוט חוסלו. רק ג'נרל אלקטריק ו-Laclede Gas עדיין נמצאות בסביבה, כאשר GE הייתה החברה האחרונה שנותרה במדד מבין החברות המקוריות, לפני שהוצאה במהלך שנת 2018.

לרגל המאורע, בחרו באתר הכלכלי יאהו פיננס את חמשת הימים המיוחדים ביותר שעברו על המדד, שייצג לאורך ההיסטוריה את התפתחות הכלכלה האמריקאית, ומשקף את התקדמות הכלכלה האמריקאית, אך גם את הכשלים שעברה בדרך.

30 באוקטובר 1929: עלייה של 12.34%

התאריך הזה אולי עשוי לבלבל אנשים רבים, מכיוון שנת 1929 נקשרת בעיני משקיעים רבים עם ההתרסקות האיומה שהובילה לשפל הגדול. לאור זאת, היום  הזה, וודאי לא היה יום שמח, היות והוא ייזכר כיום רביעי אחרי יום שלישי השחור.

ביום שני (28 באוקטובר) באותו שבוע, השוק התרסק ב-12.82%,למחרת ביום שלישי (29 באוקטובר) נרשמה ירידה של 11.73%, לאחר שספקולציות גרמו למכירה עצומה עם פרוץ קדחת המניות. למרות שבאותו היום (30 באוקטובר) עלה המדד ביותר ממה שירד בשני היומיים הקודמים, איש אינו זוכר אותו, מכיוון שהשוק שב לצנוח ביום חמישי שלאחר מכן, וסימן את מה שהיה לשבוע הפרוע ביותר בתולדות וול סטריט.

16 במרץ 2020: ירידה של 12.93%

כן, על אף שמדובר בהיסטוריה קצר, גם מגפת הקורונה הותירה את חותמה על המדד. באותו יום, הסגר הכללי והחשש מפני ההשפעות הכלכליות של התפשטות הנגיף הביאו לירידה חדה של כ-13% במדד. במהלך רכבת ההרים של ימי המגפה הראשונים, העניינים נהיו היסטוריים, עם מספר רב של תנודות במדדי המניות. זו גם הייתה הירידה הגדולה ביותר (מבחינת נקודות) ביום אחד בהיסטוריה של המדד.

באותו היום החליט הבנק הפדרלי על הורדת הריבית  ל-0% מ-0.25% ולכך שהנשיא דאז דונלד טראמפ הודה, כי הנגיף עשוי להוות בעיה גדולה שעלולה לגרום לשינוי חיי האמריקאים.

קיראו עוד ב"גלובל"

6 באוקטובר 1931: רווח של 14.87%

ה-6 באוקטובר 1931 היה יום קריטי עבור המאפיונר  האמריקאי אל קפונה, שהועמד לדין בגין התחמקות ממס. בתגובה, השוק זינק בכ-15%, היות והמערכת הבנקאית, המוכה על ידי השפל הגדול, זכתה לאמון מצד הנשיא הובר, שהציע כמה שינויים במערכת. זה לא היה סוף סוף השפל כמובן, אלא תזכורת נוספת לכך שימי השוק הטובים ביותר יכולים לקרות בתקופות הגרועות ביותר ולהיפך.

15 במרץ 1933: רווח של 15.34%

הגידול הגדול ביותר באחוזים בתולדות דאו הגיע במהלך חודש מרץ 1933, בעקבות ביקוש משמעותי לו זכה לאחר ששוק המניות היה סגור במשך 11 יום, בעקבות החלטת ממשל רוזוולט שצעד שנועד לעצור את השפל. שבוע לפני כן, הועבר חוק בנק החירום, מה שהביא את האמריקנים להחזיר מזומנים לבנקים ברגע שנפתחו.

19 באוקטובר 1987: צניחה של 22.61%

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלי 27/05/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    הכול ספוקלציות
  • 1.
    אנליסט 26/05/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא רשמו מה התשואה לאורך התקופה לרבות התשואה הממוצעת ...הכתבה חסרה ושטחית (סורי ).
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.