בריטיש אירוויס מטוס תעופה
צילום: יח"צ

האם ענף התעופה מתחיל להמריא - והאם זה הזמן להשקיע בתחום?

חברות התעופה עברו מרווחים של מיליארדי דולרים להפסדים של יותר מ-120 מיליארד דולר. עם היציאה מהקורונה כדאי להסתכל על הענף מקרוב; מהם מדדי הביצוע הייחודיים לענף זה? כיצד ניתן לנתחם ולמצוא תובנות בשלל הדיווחים הפיננסיים?
הלל בש | (10)
נושאים בכתבה תעופה

ענף התעופה האזרחי הינו תחום מעניין ומרתק, העוסק בשינוע מהיר של אנשים ממקום למקום. ראוי לחלק את הענף לשני תתי קבוצות עיקריות; חברות תעופה רגילות עם שירות מלא (American Airlines, United, Delta וכו') וחברות תעופה מוזלות (לאו קוסט - Low Cost) המתמקדות בעיקר בטיסה ופחות בשירותים שמסביב (Southwest, Alaska Air וכו').

 

חברות התעופה בארצות הברית ידעו עדנה רבה בעשורים האחרונים, והגיעו למספר שיא של כ- 4.7 מיליארד נוסעים בשנת 2019. אך החגיגה הסתיימה בעקבות התפרצות משבר הקורונה בתחילת 2020. כתוצאה, חברות התעופה ברחבי העולם עברו מרווחיות מצטברת של כ- 30 מיליארד דולר (2019), להפסדים של כ- 120 מיליארד דולר (2020). מדובר על שיתוק פעילות, שמגמדת הן את אסון התאומים (9/11) והן את משבר הסאב פריים (2008) – גם יחד!

 

משבר הקורונה הוביל חברות מסוימות לפשיטת רגל, וגרם לחברות תעופה אחרות לבצע מהלכים מתבקשים של התייעלות ושימור משאבים. חלק מחברות התעופה האמריקאיות דווקא יצאו מחוזקות מהמשבר; עם תמיכה ממשלתית נדיבה ורחבה, לאחר מהלכים חשובים של קיצוץ בהוצאות ועם פחות מתחרים.

החזרה לשגרה בארצות הברית, בעקבות החיסונים, מובילה להבנה שהענף צפוי להתחזק מאוד בשנים הקרובות. כבר כעת רואים סימנים ראשונים של הזמנות טיסות לחודשי הקיץ והסתיו. מנגד, מחירי המניות של ענף התעופה בארצות הברית עדיין נמוכים מאוד, ביחס לסוף 2019. ייתכן ויש כאן הזדמנויות מאוד מעניינות להשקעות ערך אסטרטגיות (לטווח ארוך).

 

משקיעים רציניים שיכנסו לדוחות הכספיים ולפרסומים הפיננסיים של חברות התעופה, יגלו עולם של מושגים ומדדים לא מוכרים. בשורות הבאות ננסה לשפוך קצת אור על השפה הפיננסית של חברות תעופה.

 

ASM – Available Seat Miles

מדד הבסיס לכל חברת תעופה, הינו מספר בודד המגלם הן את מספר כיסאות הנוסעים (מלאים או ריקים) והן את מרחקי הטיסה המצטברים. לצורך הדוגמה: אם במטוס ישנם 300 כיסאות נוסעים, והטיסה הינה למרחק של 100 מיילים, נאמר כי מדד ה- ASM שווה ל- 30,000 (300 הכיסאות כפול 100 מיילים).

כשמחברים את כל הטיסות של חברת התעופה על פני תקופה – מקבלים מדד ASM  כולל. בשנת 2019, חברת Delta הגיעה למדד ASM של כ- 280 מיליארד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לאורך זמן, צמיחה עקבית במדד ה- ASM, מורה על גידול מבורך בגודל המטוסים או בקווי הטיסה (או בשניהם). הגידול המבורך בקיבולת הינה סנונית ראשונית וחיובית בבחינה של השקעה בחברת התעופה.

 

RPM – Revenue Passenger Miles

בעוד מדד ה- ASM מתמקד בפוטנציאל (האפשרי), מדד ה- RPM סוכם את מספר הכיסאות המלאים (של לקוחות משלמים), לאורך קווי התעופה השונים. אז אם נחזור לדוגמה הקודמת; אם רק 250 נוסעים יושבים במטוס עם 300 המושבים, והם טסים את אותם 100 מיילים – נאמר כי מדד ה- RPM שווה ל- 25,000 (250 כיסאות כפול 100 מיילים).

 

כשמחברים את כל הכיסאות המלאים, על פני כל הטיסות של חברת התעופה על פני תקופה – מקבלים מדד RPM כולל. בשנת 2019, חברת Delta  הגיעה למדד RPM של כ- 240 מיליארד.

לאורך זמן, צמיחה עקבית במדד ה- RPM, מורה על גידול מבורך בהיקף הסחורה הנמכרת (יותר נוסעים, ביותר מיילים).

 

יחס העמסה (Load Factor)

אם נחלק את מדד ה- RPM (כיסאות מלאים לכל קווי התעופה) במדד ה- ASM (כיסאות כוללים לכל קווי התעופה), נקבל את ה- Load Factor, שמודד את ניצול הקיבולת האפשרית. המדד הינו אחוז הכיסאות המלאים בטיסות, ביחס לכמות הכיסאות הכולל.

 

אם נמשיך עם המספרים של Delta, הרי שמדד ה- Load Factor הינו 86% בקירוב (RPM 240 לחלק ל- ASM 280).

 

באופן כללי, מדד Load Factor גבוה מבטא ניצול טוב יותר של הטיסה; חברת התעופה מילאה יותר כיסאות במטוס. בגלל מבנה העלויות הקשיח של הטיסה, ישנה סבירות לא מבוטלת שכל כיסא נוסף שנמכר - נותן תרומה ממשית לרווחיות. על כן מדד Load Factor גבוה יותר הינו מבורך ורצוי.

 

כמו יחסים פיננסיים אחרים, חלוקה של ה- RPM  ב- ASM מנטרלת את גורם המרחק. לכן, יחס העמסה (Load Factor) הינו מדד בר השוואה טוב - בין אם המרחק נמדד בקילומטרים ובין אם המרחק נמדד במילים.

 

תשואה לנוסע (Passenger Yield)

מדד התשואה לנוסע מודד את ההכנסה הממוצעת, לפי נוסעים ולפי מרחק הטיסה. נמשיך בדוגמה: חברת Delta השיגה הכנסות מכרטיסי נוסעים של כ- 42 מיליארד דולר (ארה"ב) בשנת 2019, וכאמור מדד RPM של 240 מיליארד. חלוקה של ההכנסות הכוללות מכרטוס במדד ה- RPM מוביל אותנו לתשואה לנוסע של 17.5 סנטים לנוסע למייל. היינו, על כל כיסא מלא במטוס ועל כל מייל שהמטוס טס, החברה יצרה הכנסה ממוצעת של 17.5 סנטים.

 

מובן מאליו, שככל שהתשואה לנוסע גבוהה יותר, כך ניתן לומר שהחברה מצליחה בממוצע לגבות יותר כסף מכל לקוח על כל מייל טיסה. אם במקביל היא מצליחה לשמר (ואולי להגדיל) את ה- RPM (מספר הנוסעים המשלמים כפול המרחק), אפשר לראות בכך מדד הצלחה חשוב.

 

CASM – Cost per Available Seat Mile

מדד הוצאות (עלויות) מרכזי הינה ההוצאה הממוצעת של חברת התעופה לפי נוסע ולפי מרחק. החישוב הינו חלוקה של ההוצאות התפעוליות הכוללות של החברה במדד ה- ASM. נמשיך בדוגמה: חברת Delta הציגה בשנת 2019 הוצאות תפעוליות של כ- 40 מיליארד דולר (ארה"ב), ולכן מדד ה- CASM  שלה הינו כ- 14 סנטים לנוסע למייל (40 מיליארד דולר לחלק ל- 280 מיליארד).

 

בחינה של המגמה המתמשכת של ה- CASM נותנת הבנה טובה במבנה ההוצאות של חברת התעופה. ירידה מתמשכת ב- CASM, על פני מספר תקופות, מבטא התייעלות טובה ומבורכת.

 

מניות חברות התעופה האמריקאיות נמצאות במחירים מאוד נמוכים ביחס לסוף 2019. החזרה ההדרגתית לשגרת (בזכות החיסונים), צפויה להגדיל את הפעילות בענף בצורה משמעותית. בחינה מעמיקה של חברות התעופה דורשת הבנה ממשית בעולם המושגים הפיננסיים של הענף. הכרה בסיסית במושגים כמו ASM, RPM, Load Factor, Passenger Yield ו- CASM, יעזרו להבנה מעמיקה יותר של ענף התעופה, ולניתוח היתרונות התחרותיים של חברה אחת על פני רעותה.

 

 

הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בתעופה -קרן 5128442, בראש שקט. (ל"ת)
    10הגדולות 23/05/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בוריס 19/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
    הייתי רק מוסיף טבלת השוואה בין החברות השונות.
  • 3.
    מטוסים 19/05/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
    מניות חברות התעופה מזמן חזרו לשערים שמגלמים גמר קורונה וחזרה לשגרה . עוד 20% והם כבר יעקפו את שערי שיא של לפני קורונה. מי שהיה בפנים לפני חצי שנה הרוויח יפה אך האם הייתי נכנס עכשיו ? ממש לא . חוץ מדשדוש וירידות מה אקבל ?
  • עדיין לא קרוב לvauations של לפני הקורונה (ל"ת)
    משה 27/05/2021 01:12
    הגב לתגובה זו
  • מפריח 19/05/2021 15:35
    הגב לתגובה זו
    ליונייטד יש 90אחוז אפסייד לשער לפני קורונה, לדלתא 20, לאמריקן כמה עשרות אחוזים, לגטס התעודה 20 .יש עוד הרבה בשר
  • אתה מטעה, שווי החברות כבר עקף את השווי טרום קורונה (ל"ת)
    תום 21/05/2021 00:10
  • 2.
    כתבה יפה ונכונה, מי שהשקיע בזמן ירוויח בענק (ל"ת)
    אלמונימי 19/05/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 19/05/2021 12:33
    הגב לתגובה זו
    החברה בהליכי התייעלות קשים . חברת הבית של ישראל אל על
  • זה לא רציני נכון ? אל על? (ל"ת)
    רון 25/05/2021 06:51
    הגב לתגובה זו
  • חברת הבית של הטייסים 19/05/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
    לתת לחברה להגיע לפשיטת רגל והפעם לא להציל אותה ולהקים חברה חדשה שתקנה את המטוסים ותעסיק רק את מי שצריך במשכורות הגיוניות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.