שר העבודה האמריקאי אמר שדי לחלטורה- ומניות אובר וליפט צנחו
מניות חברות שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES , LYFT INC CL A ומניית אפליקציית שירות משלוחי המזון DOORDASH INC נופלות היום במסחר בוול סטריט- אובר נופלת ב7%, ליפט ב-12% ודורדאש ב-7%, זאת לאחר שמרטי וולש, שר העבודה האמריקאי, אמר בראיון כי על הנהגים והשליחים העובדים דרך פלטפורמות השירות, הנקראות גם "אפליקציות כלכלת החלטורה", להיות מוגדרים כשכירים של החברות המעסיקות אותם ולקבל תנאים סוציאליים נאותים (פנסיה, ביטוח בריאות וכד').
הנושא של עובדי "כלכלת החלטורה", בה העובד דרך פלטפורמת שירות הינו בעצם עובד קבלן נחות שאינו זכאי לזכויות עובד בסיסיות היה אחד מהנושאים הבוערים ביותר שהועלו להצבעה בתולדות מדינת קליפורניה. בנובמבר האחרון הצביעו הקליפורנים בתמיכה גורפת בעמדתן של אובר, ליפט ודורדאש, אשר ביקשו להעביר מהלך שפוטר את ענף "פלטפורמת עבודה זמנית" מעמידה בחוקי מדינת קליפורניה. במידה והחברות היו צריכות להיות כפופות לחוקי המדינה, היו מאולצות להגדיר את הנהגים (וגם השליחים) עובדי החברה על כל המשתמע מכך, לרבות זכויות סוציאליות. ההתבטאות של שר העבודה כעת עשויה להציף מחדש את הדיון בשאלה כיצד יש להתייחס לנהגים- שאלה שיש לה לא מעט השלכות פיננסיות גדולות מאוד על חברות "כלכלת החלטורה".
שר העבודה בממשל ביידן, מרטי וולש אמר בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס": "אנחנו בוחנים את הנושא, אבל במקרים רבים צריך להגדיר את עובדי פלטפורמות החלטורה... בחלק מהמקרים מתייחסים אליהם בכבוד ובמקרים מסוימים לא, ואני חושב שזה צריך להיות עקבי עבור כל העובדים בענף". וולש הוסיף גם כי "החברות האלו מרוויחות לא מעט ויש להן הרבה הכנסות ואני לא מתכוון להכניס לכלא אף אחד על כך שהוא עושה כסף, כי זה מה שאנחנו עושים באמריקה... אבל אנחנו גם רוצים לוודא שמההצלחה הגדולה יהנה גם העובד הפשוט."
חברות פלטפורמת שיתוף הנסיעות והשליחויות זועמות. אובר ודורדאש הגיבו, ליפט סירבה להגיב לבקשת התגובה
אובר מסרה הצהרה רשמית, בה נאמר כי "החברה מאמינה שעליה לקדם מדיניות לשיפור העובד העצמאי ולא לחסל אותה כליל". מאובר הוסיפו גם כי "חשוב יותר ממה שאנחנו חושבים, זה מה שחושבים הנהגים שלנו: סקר אחר סקר שאנו מבצעים מראה כי הרוב המכריע של עובדים בעבודה מבוססת אפליקציה, רוצים להישאר עצמאיים. זה מאפשר לעבוד מתי איפה ואיך שהם רוצים, בגמישות שעבודה מסורתית לא יכולה לאפשר. הגשנו הצעות נוספות שיוסיפו הטבות והגנות נוספות לעובד העצמאי ואנחנו מוכנים לעבוד בשמחה עם הממשל האמריקאי ומחוקקי המדינה והאנשים שעובדים בפלטפורמה שלנו, כדי להפוך את ההצעות שלנו למציאות".
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדורדאש היתה תגובה דומה: "הדאשרז (השליחים עובדי הפלטפורמה-ל"ז) אמרו לנו באופן גורף שהם מעריכים את הגמישות והיכולת לבחור איך ומתי הם עובדים", אמרה אליזבת ג'רוויס-שאן, סמנכ"לית תקשורת ומדיניות בדורדאש. "זו הסיבה שהשליחים שלנו עובדים רק ארבע שעות בשבוע בממוצע, ובדיוק בגלל זה אנו מחויבים להגן על עצמאותם תוך מתן ביטחון והטבות גדולות יותר. אנו מצפים להמשיך לעבוד עם מינהל ביידן ומחוקקים מכל הקשת הפוליטית בכדי לסייע במדיניות מודרנית השומרת על גמישות העובדים ויצירת מסגרת גמישה חדשה ובעלת הגדרות נכונות יותר של ההטבות לעובדים".
- 2.יש מי שמגן על עובדים במדינה קפטליסטית ..זה לא הימין ... (ל"ת)יוסי חתוכה 30/04/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 1.בני 29/04/2021 23:50הגב לתגובה זואם הנוער והצעירים אחרי צבא גם ככה חנוקים עם כסף ואין להם כלום אז כחלון דאג שמלצרות כבר לא יהיה עניין משתלם והמדינה תיקח להם מיסים ותשתה אותם מעבר למיסים על שכר מינימום. בדיוק כמו שכחלון דפק את הצעירים בישראל, ככה הם דופקים את הצעירים והעניים בארהב שמשלימים הכנסה. השיגעון הפרוגרסיבי מכה והורס כל חלקה טובה. זה קומוניזם בתחפושת של חברתיות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
