שר העבודה האמריקאי אמר שדי לחלטורה- ומניות אובר וליפט צנחו
מניות חברות שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES , LYFT INC CL A ומניית אפליקציית שירות משלוחי המזון DOORDASH INC נופלות היום במסחר בוול סטריט- אובר נופלת ב7%, ליפט ב-12% ודורדאש ב-7%, זאת לאחר שמרטי וולש, שר העבודה האמריקאי, אמר בראיון כי על הנהגים והשליחים העובדים דרך פלטפורמות השירות, הנקראות גם "אפליקציות כלכלת החלטורה", להיות מוגדרים כשכירים של החברות המעסיקות אותם ולקבל תנאים סוציאליים נאותים (פנסיה, ביטוח בריאות וכד').
הנושא של עובדי "כלכלת החלטורה", בה העובד דרך פלטפורמת שירות הינו בעצם עובד קבלן נחות שאינו זכאי לזכויות עובד בסיסיות היה אחד מהנושאים הבוערים ביותר שהועלו להצבעה בתולדות מדינת קליפורניה. בנובמבר האחרון הצביעו הקליפורנים בתמיכה גורפת בעמדתן של אובר, ליפט ודורדאש, אשר ביקשו להעביר מהלך שפוטר את ענף "פלטפורמת עבודה זמנית" מעמידה בחוקי מדינת קליפורניה. במידה והחברות היו צריכות להיות כפופות לחוקי המדינה, היו מאולצות להגדיר את הנהגים (וגם השליחים) עובדי החברה על כל המשתמע מכך, לרבות זכויות סוציאליות. ההתבטאות של שר העבודה כעת עשויה להציף מחדש את הדיון בשאלה כיצד יש להתייחס לנהגים- שאלה שיש לה לא מעט השלכות פיננסיות גדולות מאוד על חברות "כלכלת החלטורה".
שר העבודה בממשל ביידן, מרטי וולש אמר בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס": "אנחנו בוחנים את הנושא, אבל במקרים רבים צריך להגדיר את עובדי פלטפורמות החלטורה... בחלק מהמקרים מתייחסים אליהם בכבוד ובמקרים מסוימים לא, ואני חושב שזה צריך להיות עקבי עבור כל העובדים בענף". וולש הוסיף גם כי "החברות האלו מרוויחות לא מעט ויש להן הרבה הכנסות ואני לא מתכוון להכניס לכלא אף אחד על כך שהוא עושה כסף, כי זה מה שאנחנו עושים באמריקה... אבל אנחנו גם רוצים לוודא שמההצלחה הגדולה יהנה גם העובד הפשוט."
חברות פלטפורמת שיתוף הנסיעות והשליחויות זועמות. אובר ודורדאש הגיבו, ליפט סירבה להגיב לבקשת התגובה
אובר מסרה הצהרה רשמית, בה נאמר כי "החברה מאמינה שעליה לקדם מדיניות לשיפור העובד העצמאי ולא לחסל אותה כליל". מאובר הוסיפו גם כי "חשוב יותר ממה שאנחנו חושבים, זה מה שחושבים הנהגים שלנו: סקר אחר סקר שאנו מבצעים מראה כי הרוב המכריע של עובדים בעבודה מבוססת אפליקציה, רוצים להישאר עצמאיים. זה מאפשר לעבוד מתי איפה ואיך שהם רוצים, בגמישות שעבודה מסורתית לא יכולה לאפשר. הגשנו הצעות נוספות שיוסיפו הטבות והגנות נוספות לעובד העצמאי ואנחנו מוכנים לעבוד בשמחה עם הממשל האמריקאי ומחוקקי המדינה והאנשים שעובדים בפלטפורמה שלנו, כדי להפוך את ההצעות שלנו למציאות".
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדורדאש היתה תגובה דומה: "הדאשרז (השליחים עובדי הפלטפורמה-ל"ז) אמרו לנו באופן גורף שהם מעריכים את הגמישות והיכולת לבחור איך ומתי הם עובדים", אמרה אליזבת ג'רוויס-שאן, סמנכ"לית תקשורת ומדיניות בדורדאש. "זו הסיבה שהשליחים שלנו עובדים רק ארבע שעות בשבוע בממוצע, ובדיוק בגלל זה אנו מחויבים להגן על עצמאותם תוך מתן ביטחון והטבות גדולות יותר. אנו מצפים להמשיך לעבוד עם מינהל ביידן ומחוקקים מכל הקשת הפוליטית בכדי לסייע במדיניות מודרנית השומרת על גמישות העובדים ויצירת מסגרת גמישה חדשה ובעלת הגדרות נכונות יותר של ההטבות לעובדים".
- 2.יש מי שמגן על עובדים במדינה קפטליסטית ..זה לא הימין ... (ל"ת)יוסי חתוכה 30/04/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 1.בני 29/04/2021 23:50הגב לתגובה זואם הנוער והצעירים אחרי צבא גם ככה חנוקים עם כסף ואין להם כלום אז כחלון דאג שמלצרות כבר לא יהיה עניין משתלם והמדינה תיקח להם מיסים ותשתה אותם מעבר למיסים על שכר מינימום. בדיוק כמו שכחלון דפק את הצעירים בישראל, ככה הם דופקים את הצעירים והעניים בארהב שמשלימים הכנסה. השיגעון הפרוגרסיבי מכה והורס כל חלקה טובה. זה קומוניזם בתחפושת של חברתיות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
