כסף בורסה
צילום: shot-by-cerqueira, unsplash

איך גיוונה ענקית השקעות גרמנית את הפורטפוליו שלה?

ארגו מינכן המנהלת נכסים ב-400 מיליארד דולר קנתה מניות של טסלה, NIO ומיקרוסופט וכמעט חיסלה את הפוזיציה שלה באקסון מובייל
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה גלובל שוק ההון

מנהלי הנכסים והקרנות העולמיים נחשבים למובילי דעה בעולם ההשקעות. הרי ככלות הכל עומד מאחוריהם צי של אנליסטים, מכוני מחקר, והררי מידע - לעתים כזה שהקהל הרחב לא נחשף אליו ושאמור להניע את ספינות הכסף הענקיות שרוצות להכות את המדדים המובילים ולהניב תשואות יפות עבור אלה שנותנים להם לנהל את כספם. הרבה פעמים אנחנו חושבים שכל שינוי של מנהלי הקרנות חייב להיות עצום, אבל לעתים, ההבדלים הם דווקא בדקויות, בשינויים ובפרטים הקטנים. שם, כך אומרים לפחות, אלוהים נמצא.

 

אחד מאותם מנהלי נכסים הוא Munich Ergo AssetManagement, או MEAG בקיצור, שמנהלת נכסים בהיקף של 400 מיליארד דולר, ואחראית להשקעות של ענקית הביטוח מינכן RE. ברבעון הראשון של השנה היא ביצעה כמה שינויים מעניינים שעליהם דיווחה לאחרונה לרשות ני"ע בארה"ב, ה-SEC.

 

MEAG רכשה ברבעון הראשון 18,581 מניות של טסלה (TSLA), מה שהביא את היקף החזקותיה בחברה ללמעלה מ-24 אלף מניות, בשווי שוק של קרוב ל-14 מיליון דולר. אחרי ש-2020 הייתה נפלאה ל-TSLA, את הרבעון הראשון היא סיימה בירידה של 5.7% ובחודש אפריל היא הצליחה לסגור את הפער חזרה כשהיא נסחרת לפי שער של קרוב ל-740 דולר למניה.

היום טסלה תפרסם את דוחותיה וזה מה שהשוק צופה שיקרה.

 

בנוסף, רכשה MEAG 24 אלף מניות אמריקאיות (ADR) של חברת הרכב הסינית NIO (NIO) וסיימה את הרבעון עם כמעט 108 אלף מניות, שנכון להיום שוויין המצרפי למעלה מ-4 מיליון דולר. מניית NIO כמו מרבית שוק הרכבים החשמליים חטפה בחודשים האחרונים וירדה ברבעון הראשון בכ-20%. באפריל היא עלתה עד כה ב-5.4%.

 

אבל הבעת האמון הגדולה ביותר של הענקית הגרמנית היא בענקית התוכנה מיקרוסופט (MSFT), שרכשה למעלה מ-229 אלף מניות ברבעון הראשון, מה שמביא את ההחזקה לכמעט 357 אלף מניות ששוות 93.7 מיליון דולר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.