אילון מאסק
צילום: יוטיוב

לקראת דוחות טסלה: מה האנליסטים חושבים והאם מכפיל של 110 לטסלה הוא סביר?

החברה כבר דיווחה שמכרה 185 אלף כלי רכב ברבעון, עליה של 109% לעומת הרבעון המקביל. מה הקונסנזוס להכנסות ורווחים ברבעון ובשנה כולה, מה אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, ומדוע משקיעים מוכנים לקנות חברה במכפילי חלל?
סתיו קורן | (11)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

TESLA INC ענקית הרכבים החשמליים של אילון מאסק עתידה לפרסם מחר את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2021. האנליסטים צופים שטסלה צפויה לדווח על הכנסות של כ-10 מיליארד דולר, עליה של 72% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. רווחי החברה על בסיס non-GAAP למניה צפויים להסתכם בכ-79 סנט, ביחס ל-23 סנט ברבעון המקביל.

ברבעון הרביעי של 2020 טסלה הרוויחה 80 סנט למניה על בסיס non-GAAP, עם הכנסות של 10.7 מיליארד דולר. הרבעון הרביעי הוא עונתית רבעון חזק, כך שצפוי שתהיה ירידה במחזור וברווח ברבעון הראשון ביחס לרבעון הרביעי. טסלה חשפה בתחילת אפריל כי מכרה שיא של 184,800 כלי רכב ברבעון הראשון, הכוללת 182 אלף רכבי דגם 3 / Y ו- 2,020 רכבי דגם S/X, נתון המהווה עלייה של 109% לעומת הרבעון המקביל.

הרבעון הראשון, אגב, הוא הראשון שבו התחילה החברה למכור רכבים בישראל. בשלב זה מדובר בעשרות רכבים, אך ברבעון השני כבר יימכרו מאות ואף יותר מכך.

בטסלה אופטימיים לגבי ההמשך. "אנחנו מעודדים מקבלת הפנים החמה של השוק למודל Y בסין, ואנו מתקדמים במהירות לכיוון כושר ייצור מלא", אמרה הנהלת החברה והוסיפה -  "הדגמים החדשים שלנו התקבלו בצורה נהדרת בשוק".

הרווחיות הגולמית ברכב ירדה ל-24.1% ברבעון הרביעי של 2020 לעומת 27.7% ברבעון הקודם. האנליסטים סבורים שנוכל לראות תוצאות דומות גם בדוחות של הרבעון הראשון. 

עוד האנליסטים צופים כי על רקע התחרות הגוברת, טסלה עשויה להוריד באגרסיביות את מחירי הרכבים במטרה להשיג יעדי ייצור בנפח גבוה יותר וקצב מכירות בצמיחה. סמנכ"ל הכספים של טסלה, זאק קירקהורן, אמר בשיחת הועידה הקודמת כי החברה חותרת לשיעור צמיחה שנתי של 50% במכירות, ומצפה לעבור את היעד באופן מהותי בשנת 2021. ביום שישי, מניית טסלה ננעלה בעלייה של 1.4% למחיר של כ-730 דולר.

מחיר של 730 דולר בהינתן רווח צפוי ברבעון של קרוב ל-80 סנט הוא מכפיל באזור 220. לכאורה גבוה, אבל כשטסלה צומחת בקצב של 50% ומעלה במכירות, היא צומחת בקצב הרבה יותר גבוה בשורה התחתונה - מעל לכפול. דמיינו כמה שנים בודדות של צמיחה כזו ותקבלו שמכפיל של 220 תוך שנתיים-שלוש יורד למכפיל יחסית סביר. הנה התרגיל - אם הרווח יוכפל אזי המכפיל יירד בעוד שנה ל-110 ובעוד שנתיים ל-55 ובעוד שלוש שנים ל-27. אולי זה לא יקרה, אבל בשנתיים האחרונות טסלה לרוב מכה את התחזיות שלה, וזו הסיבה שהשוק מתמחר אותה במכפיל רווח על פניו גבוה. מדובר בחברת צמיחה שמשיגה את המתחרות שלה באופן ניכר ומצליחה לעמוד בתחזיות וביעדים שלה. אם זה ימשיך, התמחור יתברר בדיעבד כסביר. השאלה אם לטסלה יש את הכוח לעשות זאת רבעון אחרי רבעון שנה אחרי שנה, כשבכל זאת - התחרות מרימה ראש, במיוחד החברות הסיניות. 

כך או אחרת, ההצהרה האחרונה של סמנכ"ל הכספים אופטימית אפילו יותר ממה שמעריכים האנליסטים. קונסנזוס התחזיות עומד השנה על רווח צפוי של 4.3 דולר למניה ובשנה הבאה קרוב ל-6 דולר. כלומר מדובר על מכפיל של 150 לשנה הנוכחית וכ-120 לשנה הבאה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מלא יצרני רכבים עוברים לרכבים חשמליים זה יהפוך את טסלה לבועה אחת גדולה שתתפוצץ (ל"ת)
    אריאל 26/04/2021 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מכפיל 110???????? חחחחחחח.... מכפיל 1600 יותר מדוייק (ל"ת)
    כתב עם פוזיציה 26/04/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עוז 26/04/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    כמה הערות חשובות, ראשית הערכת שווי כבר מזמן היא לא רק מכפיל רווח. יש המון שיטות הערכה, ורובן מבוססות על מבט קדימה,לעוד הרבה שנים. חוץ מזה יש את הרווח מהביטקוין, שיבוא לידי ביטוי בדוח הזה. אבל זה לא משמעותי. הדבר המשמעותי ביותר, שאיש לא ציין כאן, זה שטסלה לא מכוונת להיות יצרנית רכב. טסלה בראייה העתידית, תספק חשמל במקום חברות החשמל הנוכחיות. היא תהפוך לחברת האנרגיה מהגדולות בעולם. הרכבים הם רק כלי בדרך להיות שם. דבר נוסף חשוב ואחרון, זה שתמיד משקיעים בחברה שמובילה את הענף. איך יודעים שזאת טסלה ? תשאלו את עצמכם, איזה רכב חשמלי תעדיפו ? טסלה או ניאו ?
  • 5.
    שגיא 26/04/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    היא תמוצב כמובילת שוק והמכירות לא יפלו.
  • 4.
    אחד שמבין 26/04/2021 03:12
    הגב לתגובה זו
    החברה תגדל ביותר מ 50% בשנתיים הבאות. כשבונים מפעלים כה גדולים כמו בשנחאי טקסס וברלין וגדלים בקצב הזה הרווח פחות חשוב ולכן להסתכל על מכפיל רווח זה טיפשי. לטסלה אין תחרות וגם למה שקוראים תחרות אין מספיק סוללות. טסלה כבר העלתה פעמים השנה את המחירים ועדיין לא עומדת בביקושים
  • 3.
    אנונימי 25/04/2021 21:28
    הגב לתגובה זו
    קודם כל כדי להמשיך לצמוח ב 50% כל שנה היא תצטרך להמשיך להשקיע הון עתק ושיעור הרווחיות ימשיך לרדת (גם הוצ נוספות וגם מחיר תחרותי). שנית- ונניח שעכשיו הצדקת מכפיל 27 (גבוה כשלעצמו) בעוד 3 שנים, זה על השווי שלה היום ! זה אומר ש 3 שנים השווי שלה לא אמור לעלות עוד עד שהרווחים ידביקו את השווי ! וכל זה עוד שהכל מסתדר לה יופי... השתגעתם ?? בדיחה כבר לא מצחיקה
  • שחר 26/04/2021 06:21
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברת צמיחה... רוב חברות הצמיחה מתומחרות ככה. תפסיקו לנתח את זה כאילו מדובר בטויוטה או מרצדס..זה לא המקרה.
  • 2.
    מחלק ומכפיל 25/04/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
    מה פספסתי?
  • 1.
    אלון8765 25/04/2021 20:29
    הגב לתגובה זו
    שוק ההון הוא בע"ח מוזר, נסיון להצדיק מכפיל רווח של 220 בזה שאם החברה תכפיל את מכירותיה כל שנה אז בעוד 3 שנים נהיה על מכפיל 27 הוא מטופש. לא רק שהחברה לא תכפיל את רווחיה אלא שה ירווחים שלה יצטמצמו )דבר שצויין בכתבה אך בחרו להתעלם ממנו בניתוח הריווחיות)
  • צוחק מי שצוחק אחרון (ל"ת)
    אחד שיודע 25/04/2021 22:25
    הגב לתגובה זו
  • ממטרה 25/04/2021 21:15
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מבין כלום ושום דבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.