אילון מאסק
צילום: יוטיוב

לקראת דוחות טסלה: מה האנליסטים חושבים והאם מכפיל של 110 לטסלה הוא סביר?

החברה כבר דיווחה שמכרה 185 אלף כלי רכב ברבעון, עליה של 109% לעומת הרבעון המקביל. מה הקונסנזוס להכנסות ורווחים ברבעון ובשנה כולה, מה אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, ומדוע משקיעים מוכנים לקנות חברה במכפילי חלל?
סתיו קורן | (11)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

TESLA INC ענקית הרכבים החשמליים של אילון מאסק עתידה לפרסם מחר את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2021. האנליסטים צופים שטסלה צפויה לדווח על הכנסות של כ-10 מיליארד דולר, עליה של 72% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. רווחי החברה על בסיס non-GAAP למניה צפויים להסתכם בכ-79 סנט, ביחס ל-23 סנט ברבעון המקביל.

ברבעון הרביעי של 2020 טסלה הרוויחה 80 סנט למניה על בסיס non-GAAP, עם הכנסות של 10.7 מיליארד דולר. הרבעון הרביעי הוא עונתית רבעון חזק, כך שצפוי שתהיה ירידה במחזור וברווח ברבעון הראשון ביחס לרבעון הרביעי. טסלה חשפה בתחילת אפריל כי מכרה שיא של 184,800 כלי רכב ברבעון הראשון, הכוללת 182 אלף רכבי דגם 3 / Y ו- 2,020 רכבי דגם S/X, נתון המהווה עלייה של 109% לעומת הרבעון המקביל.

הרבעון הראשון, אגב, הוא הראשון שבו התחילה החברה למכור רכבים בישראל. בשלב זה מדובר בעשרות רכבים, אך ברבעון השני כבר יימכרו מאות ואף יותר מכך.

בטסלה אופטימיים לגבי ההמשך. "אנחנו מעודדים מקבלת הפנים החמה של השוק למודל Y בסין, ואנו מתקדמים במהירות לכיוון כושר ייצור מלא", אמרה הנהלת החברה והוסיפה -  "הדגמים החדשים שלנו התקבלו בצורה נהדרת בשוק".

הרווחיות הגולמית ברכב ירדה ל-24.1% ברבעון הרביעי של 2020 לעומת 27.7% ברבעון הקודם. האנליסטים סבורים שנוכל לראות תוצאות דומות גם בדוחות של הרבעון הראשון. 

עוד האנליסטים צופים כי על רקע התחרות הגוברת, טסלה עשויה להוריד באגרסיביות את מחירי הרכבים במטרה להשיג יעדי ייצור בנפח גבוה יותר וקצב מכירות בצמיחה. סמנכ"ל הכספים של טסלה, זאק קירקהורן, אמר בשיחת הועידה הקודמת כי החברה חותרת לשיעור צמיחה שנתי של 50% במכירות, ומצפה לעבור את היעד באופן מהותי בשנת 2021. ביום שישי, מניית טסלה ננעלה בעלייה של 1.4% למחיר של כ-730 דולר.

מחיר של 730 דולר בהינתן רווח צפוי ברבעון של קרוב ל-80 סנט הוא מכפיל באזור 220. לכאורה גבוה, אבל כשטסלה צומחת בקצב של 50% ומעלה במכירות, היא צומחת בקצב הרבה יותר גבוה בשורה התחתונה - מעל לכפול. דמיינו כמה שנים בודדות של צמיחה כזו ותקבלו שמכפיל של 220 תוך שנתיים-שלוש יורד למכפיל יחסית סביר. הנה התרגיל - אם הרווח יוכפל אזי המכפיל יירד בעוד שנה ל-110 ובעוד שנתיים ל-55 ובעוד שלוש שנים ל-27. אולי זה לא יקרה, אבל בשנתיים האחרונות טסלה לרוב מכה את התחזיות שלה, וזו הסיבה שהשוק מתמחר אותה במכפיל רווח על פניו גבוה. מדובר בחברת צמיחה שמשיגה את המתחרות שלה באופן ניכר ומצליחה לעמוד בתחזיות וביעדים שלה. אם זה ימשיך, התמחור יתברר בדיעבד כסביר. השאלה אם לטסלה יש את הכוח לעשות זאת רבעון אחרי רבעון שנה אחרי שנה, כשבכל זאת - התחרות מרימה ראש, במיוחד החברות הסיניות. 

כך או אחרת, ההצהרה האחרונה של סמנכ"ל הכספים אופטימית אפילו יותר ממה שמעריכים האנליסטים. קונסנזוס התחזיות עומד השנה על רווח צפוי של 4.3 דולר למניה ובשנה הבאה קרוב ל-6 דולר. כלומר מדובר על מכפיל של 150 לשנה הנוכחית וכ-120 לשנה הבאה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מלא יצרני רכבים עוברים לרכבים חשמליים זה יהפוך את טסלה לבועה אחת גדולה שתתפוצץ (ל"ת)
    אריאל 26/04/2021 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מכפיל 110???????? חחחחחחח.... מכפיל 1600 יותר מדוייק (ל"ת)
    כתב עם פוזיציה 26/04/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עוז 26/04/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    כמה הערות חשובות, ראשית הערכת שווי כבר מזמן היא לא רק מכפיל רווח. יש המון שיטות הערכה, ורובן מבוססות על מבט קדימה,לעוד הרבה שנים. חוץ מזה יש את הרווח מהביטקוין, שיבוא לידי ביטוי בדוח הזה. אבל זה לא משמעותי. הדבר המשמעותי ביותר, שאיש לא ציין כאן, זה שטסלה לא מכוונת להיות יצרנית רכב. טסלה בראייה העתידית, תספק חשמל במקום חברות החשמל הנוכחיות. היא תהפוך לחברת האנרגיה מהגדולות בעולם. הרכבים הם רק כלי בדרך להיות שם. דבר נוסף חשוב ואחרון, זה שתמיד משקיעים בחברה שמובילה את הענף. איך יודעים שזאת טסלה ? תשאלו את עצמכם, איזה רכב חשמלי תעדיפו ? טסלה או ניאו ?
  • 5.
    שגיא 26/04/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    היא תמוצב כמובילת שוק והמכירות לא יפלו.
  • 4.
    אחד שמבין 26/04/2021 03:12
    הגב לתגובה זו
    החברה תגדל ביותר מ 50% בשנתיים הבאות. כשבונים מפעלים כה גדולים כמו בשנחאי טקסס וברלין וגדלים בקצב הזה הרווח פחות חשוב ולכן להסתכל על מכפיל רווח זה טיפשי. לטסלה אין תחרות וגם למה שקוראים תחרות אין מספיק סוללות. טסלה כבר העלתה פעמים השנה את המחירים ועדיין לא עומדת בביקושים
  • 3.
    אנונימי 25/04/2021 21:28
    הגב לתגובה זו
    קודם כל כדי להמשיך לצמוח ב 50% כל שנה היא תצטרך להמשיך להשקיע הון עתק ושיעור הרווחיות ימשיך לרדת (גם הוצ נוספות וגם מחיר תחרותי). שנית- ונניח שעכשיו הצדקת מכפיל 27 (גבוה כשלעצמו) בעוד 3 שנים, זה על השווי שלה היום ! זה אומר ש 3 שנים השווי שלה לא אמור לעלות עוד עד שהרווחים ידביקו את השווי ! וכל זה עוד שהכל מסתדר לה יופי... השתגעתם ?? בדיחה כבר לא מצחיקה
  • שחר 26/04/2021 06:21
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברת צמיחה... רוב חברות הצמיחה מתומחרות ככה. תפסיקו לנתח את זה כאילו מדובר בטויוטה או מרצדס..זה לא המקרה.
  • 2.
    מחלק ומכפיל 25/04/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
    מה פספסתי?
  • 1.
    אלון8765 25/04/2021 20:29
    הגב לתגובה זו
    שוק ההון הוא בע"ח מוזר, נסיון להצדיק מכפיל רווח של 220 בזה שאם החברה תכפיל את מכירותיה כל שנה אז בעוד 3 שנים נהיה על מכפיל 27 הוא מטופש. לא רק שהחברה לא תכפיל את רווחיה אלא שה ירווחים שלה יצטמצמו )דבר שצויין בכתבה אך בחרו להתעלם ממנו בניתוח הריווחיות)
  • צוחק מי שצוחק אחרון (ל"ת)
    אחד שיודע 25/04/2021 22:25
    הגב לתגובה זו
  • ממטרה 25/04/2021 21:15
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מבין כלום ושום דבר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.