מי אמר שלספאקים אין תחתית? ניקולה לדוגמה
בהרבה מאוד מובנים, ניקולה (NKLA) הייתה אחת מההנפקות שבישרו על טירוף ה-SPAC, אותם שלדים בורסאיים שמוקמים לעד שנתיים לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכם. הטירוף הזה, למרות עליות וירידות לכל אורכו ורוחבו, ממשיך - מתחילת השנה גויסו למעלה מ-100 מיליארד דולר לכמעט 310 ספאקים. בכל 2020 גויסו 83 מיליארד לכ-250 ספאקים. בהתחלה הביצועים היו בשמיים. שמועות על מיזוגים הזניקו מניות שהחלו להיסחר ב-10 דולר (מחיר בסיסי לספאק) - מחיר ששיקף את המזומן בקופה, למחירים גבוהים בעשרות אחוזים ויותר. יש גם ספאקים שהגיעו ל-50 ו-60 דולר (CCIV שתתמזג עם לוסיד המתחרה הקטנה של טסלה) ויש מעבר לכך. אלא שמסתבר שלמרות הנחת הבסיס שמחיר המינימום הוא 10 דולר, זה לא נכון בשטח. אחרי המיזוג, המניות עלולות ליפול מתחת ל-10 דולר באם המשקיעים כבר לא מאמינים בחברה. נכון, שבמקביל למיזוג יש הנפקה לרוב במחיר של 10 דולר לגופים מוסדיים שאמורים להבין מה הם עושים ועדיין, יש כבר לא מעט ספאקים שירדו מתחת ל-10 דולר.
אחת הדוגמאות הטובות למה שתואר למעלה היא מניית ניקולה NKLA. השוק חגג את כניסתה של חברת המשאיות החדשה כשהתמזגה ביוני 2020 עם VectoIQ. בחודש הראשון מאז שהפכה לציבורית, החברה הגיע במהלך אחד מימי המסחר למחיר שנשק ל-94 דולר ושהעניק לה שווי של 28 מיליארד דולר. אמש, אחרי הסגירה המניה ירדה אל מתחת למחיר ההתחלתי שבה הונפקה, כלומר 10 דולר – כמו יתר היחידות בספאקים – אל רמה של 9.65 דולר. כלומר, מספטמבר האחרון, אז עמדה המניה על מחיר של כמעט 80 דולר למניה, היא נפלה בכ-88% - והזרוע, איך אומרים, עוד נטויה. ממש נטויה.
רק 2 מתוך 8 אנליסטים שמסקרים את החברה מחזיקים בעמדת קנייה על המניה, אך מרביתם עדיין מעניקים לה מחיר יעד של 25 דולר – הרבה מעל מחירה הנוכחי.
יש הרבה סיבות שבגינן NKLA ירדה בצורה כל כך דרסטית. הראשונה והעיקרית היא שגילו שהחברה שיקרה למשקיעים. איך שיקרה? חברת הינדנבורג, המתמחה בפוזיציית שורטים, פרסמה כי הפרסומות הכל כך יפות של משאיות שניפקה ניקולה, היו מודל ניסיוני שבחברה פשוט דרדרו במורד גבעה. זה הביא להתפטרותו של המנכ"ל והיזם טרוור מילטון. אחר כך, גם ג'נרל מוטורס (GM), שמתחילים להיכנס חזק לשוק החשמלי, הודיעו על ביטול עסקה משמעותית, שבה ענקית הרכב הייתה אמורה להיכנס כשותפה בחברה. ביום שלישי האחרון המניה קרסה בעוד למעלה מ-6%, הפעם ללא סיבה מיוחדת פרט לכך שמרבית המניות של הספאקים נפלו.
עוד דוגמא לספאק שנסחר בפחות מהמחיר ההתחלתי שבה הונפק? בבקשה. גם יצרנית הרכבים המסחריים החשמליים לורדסטאון (RIDE) ירדה אתמול לרמה של פחות מ-9.2 דולר למניה. כלומר ירידה של למעלה מ-8% ממחיר ליחידה בספאק, וירידה של כמעט 71% משיאה שעמד על 31.4 דולר למניה. לאחרונה פורסם מחקר שהראה כי 70% מהספאקים הציגו ביצועי חסר בחלוף שנה מהנפקתם.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז זה נכון שעם העלייה בתשואות לפדיון על האג"ח האמריקאי והחשש בשוק מהיפר-אינפלציה, כמו גם היפוך מגמות ההשקעה בשל החיסונים, כל סקטור הטכנולוגיה חטף. אבל הספאקים חטפו יותר. מה שמעיד על כך יותר מהכול זה מצבה של הקרן המחקה, דיפייאנס נקסט ג'ן (SPAK). כשהונפקה באוקטובר אשתקד, מחיר יחידה בסוף יום המסחר הראשון נסגר על 26.2 דולר. בפברואר השנה הגיעה לשיא של 34.9 דולר ליחידה, אבל אתמול ביום המסחר היא נסגרה על מחיר של שמגרד מלמטה את ה-24 דולר. כלומר כמעט 9% ירידה מההשקה ו-31.5% נפילה מהשיא לפני חודשיים.
בכל מקרה, לאחרונה פורסם מחקר חדש של מכון המחקר אדג', ממנו עלה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחה, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG) או חברת וירג'ין גלקטיק של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, שנחשבות להנפקות איכותיות, אבל התמונה הרבה יותר מורכבת מזה.
- 1.נו אולי זה הזמן בכל זאת להכנס לניקולה.הודעה אחת יכולה להקפיץ את השווי אלעל (ל"ת)מיקמק 21/04/2021 15:00הגב לתגובה זו
- מנוקנק 22/04/2021 07:22הגב לתגובה זואתה לא קורא עברית? או שאתה אוהב הימורים
- שמואל 21/04/2021 18:58הגב לתגובה זוחסר מניות שוות וטובות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
