שלמה גרינברג
צילום: BIZTV

שלמה גרינברג משיב לשאלות גולשים - על תאוות הבצע, הביטקוין ועוד

שלמה גרינברג מומחה וול סטריט, התארח באולפן ביזפורטל ודיבר על השווקים; גרינברג עם פרספקטיבה של 50 שנה הוא בעל הטור הנקרא ביותר בארץ על שוקי וול סטריט (מדי יום שישי באתר ביזפורטל)
נושאים בכתבה וול סטריט

שלמה גרינברג, פרסם שלשום מאמר ש"הטריף" את המשקיעים והסוחרים. גרינברג שלרוב אופטימי, בעיקר בזכות מהפכת הטכנולוגיה, מסביר בטור (שיותר מ-100 אלף איש קראו אותו) שיש בעיה גדולה שעלולה להכביד על השווקים - תאוות בצע גדולה. תאוות הבצע גורמת להונאות-רמאויות ולתחושתו אנחנו נמצאים במקום שבו כסף זול נכנס לכל מיני הרפתקאות מבלי שהמשקיעים מודעים לכך. ההונאות האלו שאחת מהן התפוצצה לפני כשבועיים, עלולות להיחשף ואז השווקים בבעיה. ועדיין - גרינברג אופטימי - מהפכת הטכנולוגיה עדיין לא אמרה את המילה האחרונה.  הנה הראיון המלא:

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    עמית 23/04/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    כזה זום עם שלמה ?? למה לא הודעתם בזמן ???
  • 16.
    גיל 22/04/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 15.
    אנונימי 22/04/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    היה מעניין מאד ותמיד טוב לשמוע מישהו כם נסיון וותק כמו של גרינברג, אני חושב שפעם בחודש או כשיש אירועים משמעותיים יהיה טוב לכולם.
  • 14.
    רז 22/04/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    .
  • 13.
    נחמן 22/04/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    מי שנאמר במאמר המדובר שלמה; האם אתה ממתין לירידה של. Soxx ל400 כדי לאסוף?
  • 12.
    גון 22/04/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה על ראיון מרתק ומעניין
  • 11.
    אלכס 21/04/2021 23:59
    הגב לתגובה זו
    תודה שלומה
  • 10.
    לא יודע כלום 21/04/2021 23:45
    הגב לתגובה זו
    נהנתי להקשיב לו. גם אם הוא לא בדיוק בא עם המלצות קונקרטיות של "תקנה x, תמכור y, בתאריך z". ההבנה שלו את המצב הגיאו-פוליטי מוסיפה עוד מימד לתוכן. צריך להביא אותו שוב.
  • 9.
    מי יודע 21/04/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    כמובן וודאות בשווקים הם קרקע טובה לעשות עסקים טובים, אבל לא תמיד אפשר לסמוך על כך עם שוק ההון היה בטוח תמיד כולם היו משקיעים 100% מניות?
  • 8.
    חיים 21/04/2021 20:15
    הגב לתגובה זו
    כפי שנוצר היום מצב שרוב המשקיעים השיכל שלהם הוא לא בראש אלא ביישבן שלהם אז התיקון שהוא מדבר עליו יהיה גדול ויעיף את כולם משולחן הרולטה
  • 7.
    תודה על הזום עם שלמה היה ממש מעניין (ל"ת)
    יהושע 21/04/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אברמציק 21/04/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    פשוט אין אלטרנטיבה,והבורסה הפכה לקרקס שמנוהל ע"י ילדים,תאביי בצע,וכסף מולבן של העולם התחתון.
  • אנונימי 22/04/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    וסקטורים שהקרן שנפלה השקיעה בהם, רואה שלילדים אין הפשעה גדולה על הבורסה, הקרנות הגדולות הן עלו שמעלות ומורידות את השוק.
  • דגן 22/04/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    פעמים בשנים האחרונות.
  • 5.
    ירון חיפה 21/04/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    השאר אינטרסנטים אופורטוניסטים חסרי מעוף.
  • 4.
    יחזקאל 21/04/2021 19:50
    הגב לתגובה זו
    ואם המניות מאוד יקרות (להערכתי בכ 30 אחוז מערכם האמיי בממוצע. הרי שצריך מאוד להזהר ולהמיר חלק במזומנים
  • 3.
    1 21/04/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    כלכלה זה אי ודאות אחד גדולה אבל אהבתי מאוד את האתוס של שלמה גרינברג אין ספק שאיש עמוק בראייתו .
  • 2.
    נרשמתי ולא קיבלתי קישור לזום (ל"ת)
    123Gil 21/04/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 21/04/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    אינכם יכולים לענות טכנית מבחינת הזמן המוקצב על אפס קצהו של מגוון השאלות שתהיינה
  • לרון לך תאכל מלפפון. אתה חובבן (ל"ת)
    סוברו 23/04/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
  • דגן 22/04/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.