מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

מאמר בסין טוען: "הרבה יותר ריקול במכוניות החשמליות הסיניות" - המניות מגיבות בירידות בטרום

מניות יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות נמצאות תחת לחץ בשווקים - בעקבות מאמר מערכת סיני שטוען לבעיות משמעותיות ברכבים הסיניים, בתוספת לבעיה הידועה על המחסור בשבבים
נתנאל אריאל | (5)

שלוש יצרניות הרכבים החשמליים (EV) - אקספנג (סימול:XPEV), ניו (סימול:NIO) ולי (סימול:LI), וגם טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ממשיכות לרדת גם היום במסחר המוקדם. יצרניות הרכבים החשמליים אמנם פתחו את שנת 2021 עם נתוני מסירה חזקים, המצביעים על כך ששוק ה-EV בסין רק החל לצמוח, אך למרות שיעורי הצמיחה, מניות החברות הראו חולשה והשבוע שוב נראה שהמומנטום נגדן.

מאמר מערכת בכלי חדשות סיני בשם שינחואה (Xinhua) מצביע על כמה בעיות ו"דאגות נסתרות" בתחום האנרגיה המתחדשת (NEV - רכבים עם פליטה נמוכה או אפסית - בז'רגון הסיני). על פי המאמר, יש הרבה יותר 'ריקול' לעומת המכוניות המסורתיות בכל מה שקשור לנושאי בטיחות ברכב, בנוסף הרכבים החשמליים של החברות מצליחים להגיע לטווח הנסיעה המוצהר של החברות - רק לעיתים רחוקות. 

על פי המאמר, טווח הנסיעה בפועל של הרכבים החשמליים קטן בהרבה מהטווח הרשמי ומושפע מאוד מטמפרטורה ומתנאי נהיגה. אם תרצו, זה דומה לנהגי רכב מסורתיים שמנסים להשיג את אותם קילומטרים לליטר שנותן היצרן למכונית חדשה - לא קורה בפועל. בסין מציינים כי החברות לא הגיבו לבקשת התגובה של מערכת החדשות.

המאמר כן מציין את מה שהמשקיעים בעולם כבר יודעים - מגזר הרכבים החשמליים (EV) הסיני נותר חם. הייצור של המכוניות החשמליות בסין גדל ב-400% בשנה האחרונה, המכירות עלו ב-300%, וזאת בין השאר בזכות תמריצים ממשלתיים, כולל זיכויי מס והטבות רישוי ונהיגה, אשר הפכו את הרכבים הללו לאופציה אטרקטיבית לרוכשי מכוניות חדשות בסין.

אך כאמור, הלחץ על המניות הללו ניכר. ביום שישי חברת NIO הודיעה כי המכירות והייצור ברבעון הראשון של 2021 ייפלו מהתחזיות המקוריות שסיפקה והובילו לירידה של כמעט 5% ביום שישי. על פי NIO הסיבה לעיכוב היא המחסור העולמי במוליכים למחצה. המחסור בשבבים כמובן משפיע על כולם ובענקיות הרכבים האמריקאיות ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) כבר קראו לזה 'הרוח הנגדית של מיליארד דולר' על רווחי 2021.

 

נכון להיום, שווקי ה-EV המתפתחים בעולם נמצאים במזרח בהובלת סין, ובאירופה בהובלת נורבגיה, כאשר ארצות הברית נותרת מאחור. עם זאת, לשוק האמריקאי פוטנציאל רב, במיוחד לאחר תפיסת השלטון ע״י הדמוקרטים. עם כניסתו לתפקיד, ביידן הצהיר כי הוא צופה להחליף את כלל הרכבים הציבוריים לרכבים חשמליים ולעודד את המגמה הירוקה, אך באותו נאום ציין כמה פעמים ״לקנות תוצרת אמריקה״ מה שמעניק יתרון לחברות המקומיות. 

טסלה כמובן לא לבד בשוק העולמי ובטח לא בשוק האמריקאי, החברות הוותיקות GM  ופורד החלו להאיץ מאחור. למי יש עתיד ורוד יותר בתחום הרכב החשמלי - לפורד או ל-GM? פורד (F) היא בעלת שווי של 49.2 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס היא בעלת שווי שוק של 83.2 מיליארד דולר. לעומת זאת, השוק מתמחר את שוויה של טסלה (TSLA), המובילה העולמית בתחום, בלמעלה מ-587 מיליארד דולר, וזאת לאחר ששוויה עמד כבר על למעלה מ-800 מיליארד דולר (ומאז היא נופלת).

קיראו עוד ב"גלובל"

צריך גם לזכור ששיעורי הריבית שעולים משפיעים על חברות עם צמיחה גבוהה. ראשית עלייה בשיעורי הריבית משפיעה על המימון כי עלות גיוס ההון שלהן גבוהה יותר. ובנוסף - חברות צמיחה בונות יותר על תזרים מזומנים עתידי והשוק מתמחר גם את השווי העתידי של המזומנים והדיבידנד הפוטנציאלי. אבל כשיש אלטרנטיבות למשקיעים באמצעות תשואה אחרת על ההון - החברות הללו נפגעות.

עם זאת, שלוש החברות הסיניות עדיין צופות כי יגדילו את המכירות ביותר מ-100% בשנת 2021 כך שהן בהחלט לא אמרו את המילה האחרונה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא לקנות תוצרת סין (ל"ת)
    סין 31/03/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מבחוץ הכול נראה יופי מבפנים משתיקים תקלות..אין שקיפות (ל"ת)
    שגיא 30/03/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים? 30/03/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים?
  • 2.
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכו 30/03/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכוניות הסיניות למשקיעים בעלי אורך נשימה .
  • 1.
    דייב 30/03/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    חברה מדהימה עם מיטב המכוניות בסין
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.