מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

מאמר בסין טוען: "הרבה יותר ריקול במכוניות החשמליות הסיניות" - המניות מגיבות בירידות בטרום

מניות יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות נמצאות תחת לחץ בשווקים - בעקבות מאמר מערכת סיני שטוען לבעיות משמעותיות ברכבים הסיניים, בתוספת לבעיה הידועה על המחסור בשבבים
נתנאל אריאל | (5)

שלוש יצרניות הרכבים החשמליים (EV) - אקספנג (סימול:XPEV), ניו (סימול:NIO) ולי (סימול:LI), וגם טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ממשיכות לרדת גם היום במסחר המוקדם. יצרניות הרכבים החשמליים אמנם פתחו את שנת 2021 עם נתוני מסירה חזקים, המצביעים על כך ששוק ה-EV בסין רק החל לצמוח, אך למרות שיעורי הצמיחה, מניות החברות הראו חולשה והשבוע שוב נראה שהמומנטום נגדן.

מאמר מערכת בכלי חדשות סיני בשם שינחואה (Xinhua) מצביע על כמה בעיות ו"דאגות נסתרות" בתחום האנרגיה המתחדשת (NEV - רכבים עם פליטה נמוכה או אפסית - בז'רגון הסיני). על פי המאמר, יש הרבה יותר 'ריקול' לעומת המכוניות המסורתיות בכל מה שקשור לנושאי בטיחות ברכב, בנוסף הרכבים החשמליים של החברות מצליחים להגיע לטווח הנסיעה המוצהר של החברות - רק לעיתים רחוקות. 

על פי המאמר, טווח הנסיעה בפועל של הרכבים החשמליים קטן בהרבה מהטווח הרשמי ומושפע מאוד מטמפרטורה ומתנאי נהיגה. אם תרצו, זה דומה לנהגי רכב מסורתיים שמנסים להשיג את אותם קילומטרים לליטר שנותן היצרן למכונית חדשה - לא קורה בפועל. בסין מציינים כי החברות לא הגיבו לבקשת התגובה של מערכת החדשות.

המאמר כן מציין את מה שהמשקיעים בעולם כבר יודעים - מגזר הרכבים החשמליים (EV) הסיני נותר חם. הייצור של המכוניות החשמליות בסין גדל ב-400% בשנה האחרונה, המכירות עלו ב-300%, וזאת בין השאר בזכות תמריצים ממשלתיים, כולל זיכויי מס והטבות רישוי ונהיגה, אשר הפכו את הרכבים הללו לאופציה אטרקטיבית לרוכשי מכוניות חדשות בסין.

אך כאמור, הלחץ על המניות הללו ניכר. ביום שישי חברת NIO הודיעה כי המכירות והייצור ברבעון הראשון של 2021 ייפלו מהתחזיות המקוריות שסיפקה והובילו לירידה של כמעט 5% ביום שישי. על פי NIO הסיבה לעיכוב היא המחסור העולמי במוליכים למחצה. המחסור בשבבים כמובן משפיע על כולם ובענקיות הרכבים האמריקאיות ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) כבר קראו לזה 'הרוח הנגדית של מיליארד דולר' על רווחי 2021.

 

נכון להיום, שווקי ה-EV המתפתחים בעולם נמצאים במזרח בהובלת סין, ובאירופה בהובלת נורבגיה, כאשר ארצות הברית נותרת מאחור. עם זאת, לשוק האמריקאי פוטנציאל רב, במיוחד לאחר תפיסת השלטון ע״י הדמוקרטים. עם כניסתו לתפקיד, ביידן הצהיר כי הוא צופה להחליף את כלל הרכבים הציבוריים לרכבים חשמליים ולעודד את המגמה הירוקה, אך באותו נאום ציין כמה פעמים ״לקנות תוצרת אמריקה״ מה שמעניק יתרון לחברות המקומיות. 

טסלה כמובן לא לבד בשוק העולמי ובטח לא בשוק האמריקאי, החברות הוותיקות GM  ופורד החלו להאיץ מאחור. למי יש עתיד ורוד יותר בתחום הרכב החשמלי - לפורד או ל-GM? פורד (F) היא בעלת שווי של 49.2 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס היא בעלת שווי שוק של 83.2 מיליארד דולר. לעומת זאת, השוק מתמחר את שוויה של טסלה (TSLA), המובילה העולמית בתחום, בלמעלה מ-587 מיליארד דולר, וזאת לאחר ששוויה עמד כבר על למעלה מ-800 מיליארד דולר (ומאז היא נופלת).

קיראו עוד ב"גלובל"

צריך גם לזכור ששיעורי הריבית שעולים משפיעים על חברות עם צמיחה גבוהה. ראשית עלייה בשיעורי הריבית משפיעה על המימון כי עלות גיוס ההון שלהן גבוהה יותר. ובנוסף - חברות צמיחה בונות יותר על תזרים מזומנים עתידי והשוק מתמחר גם את השווי העתידי של המזומנים והדיבידנד הפוטנציאלי. אבל כשיש אלטרנטיבות למשקיעים באמצעות תשואה אחרת על ההון - החברות הללו נפגעות.

עם זאת, שלוש החברות הסיניות עדיין צופות כי יגדילו את המכירות ביותר מ-100% בשנת 2021 כך שהן בהחלט לא אמרו את המילה האחרונה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא לקנות תוצרת סין (ל"ת)
    סין 31/03/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מבחוץ הכול נראה יופי מבפנים משתיקים תקלות..אין שקיפות (ל"ת)
    שגיא 30/03/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים? 30/03/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים?
  • 2.
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכו 30/03/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכוניות הסיניות למשקיעים בעלי אורך נשימה .
  • 1.
    דייב 30/03/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    חברה מדהימה עם מיטב המכוניות בסין
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.