לארי פינק בלאקרוק
צילום: בלאקרוק יוטיוב

בלקרוק מנסה להשתלט על תעשיית הקרנות ומורידה דמי ניהול

מנהלת הכספים הגדולה בעולם, מורידה את דמי הניהול שהיא גובה על תעודות וקרנות סל בניסיון למשוך עוד כסף לקרנות שהיא מנהלת; וואנגארד המתחרה הגדולה לא תשב בשקט
ארז ליבנה | (2)

שוק הקרנות (ETF) נאבק בבריחת ממון ואלוקצייה של כסף לאפיקי השקעה אחרים, בהם נדל"ן, שוק המניות וגם הון סיכון פרטי. הפגיעה הקשה ביותר היא בקרנות האקטיביות, שמנסות להכות את המדדים כשבקרנות הפסיביות - הקרנות המחקות (עוקבות אחרי מדדים) יש גידול. לא משנה איפה אתם חוסכים/משקיעים, בסוף הבית מנצח.

מנהלי הכספים גובים על ניהול ההשקעות, דמי ניהול - בארץ, אגב, ממוצע דמי הניהול בקרנות הנאמנות  מתקרב ל-0.7%, כאשר הקרנות המנוהלות גובות קרוב ל-15 והקרנות המחקות קרוב ל-0.4%. בארה"ב הממוצע הוא סביב 0.5% כשגם שם הקרנות הפאסיביות/מחקות בדמי ניהול נמוכים משמעותיים מהקרנות המנוהלות.

כך או אחרת, בניסיון למשוך אליה עוד משקיעים, בלקרוק, המנוהלת על ידי לארי פינק, שנכון לדצמבר 2020 מנהלת 8.6 טריליון דולר והיא מנהלת הכספים הפרטית הגדולה בעולם, הודיעה על קיצוץ בעמלות שהיא גובה על השקעות ב-9 קרנות מובילות מסוג iShares Morningstar U.S. Equity לעמלה בהיקף של 0.03%, לעומת 0.25% ו-0.3% עמלות לפני כן.

 

תעשיית ה-ETF מוערכת ב-6 טריליון דולר, כשהתחרות הגוברת הובילה את הקרנות הגדולות ביותר לחתוך בעלויות. בשנה שעברה מנהלת הכספים השנייה בגודלה, וונגארד, עקפה את בלקרוק בהכנסות הון לקרנות שלה. גם הפופולריות של ARK של קת'י ווד, נוגסת בחלקה של בלקרוק. אז בבלקרוק החליטו להשיב מלחמה והשוו את התעריפים הזולים ביותר של וונגארד.

 

בשנה שעברה, בלקרוק הורידה את העמלות על הקרן הגדולה ביותר שלה בשווי של 258 מיליארד דולר iShares Core S&P 500 ETF. "אנחנו רוצים להיות מאוד תחרותיים בשוק שמאוד מודע לעלויות", אמר לבלומברג ארמנדו סנרה, מנהל קרן iShares Americas של בלקרוק.

 

האם נראה התערבות רגולטורית?

מצד אחד, מלחמת המחירים שנכנסו אליה שתי מנהלות הכספים הגדולות בעולם היא טובה למשקיעים. קרנות לוקחות עד 30% מהרווחים של הקרן וכשהן מפסידות הלקוח סופג את ההפסד. אפשר לומר גם שמדובר בסוג של תיקון עיוות שאפשר למנהלי הקרנות להרוויח הרבה מאוד כסף, שלעיתים רבות מדי לא באמת מגיע להם. אולי גם זה יצליח לשנות את מסלול האלוקציה של הקפיטל, שכאמור יוצא יותר ויותר מידי מנהלי הקרנות.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה לא נותנים לחברות כמו בלקרוק להכנס לארץ ??? (ל"ת)
    עמי 23/03/2021 06:56
    הגב לתגובה זו
  • רונן 23/03/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לקנות תעודות סל שלהם בארץ
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.