כסף
צילום: Mufid Majnun on Unsplash

מי שמוצא זוכה: סיטיבנק לא תקבל 500 מיליון ד' שהעבירה בטעות

בקיץ האחרון הבנק העביר קרוב למיליארד דולר לבעלי חוב של חברת רבלון. בית המשפט בניו יורק קבע שסיטי תשלם. הסיבה: חוק ישן שקובע שצד שלישי שקיבל בטעות כספים שחייבים לו - אינו צריך להחזיר אותם. סיטי תערער
ארז ליבנה | (1)

באוגוסט אשתקד דיווחנו כאן איך טעות אנוש בסיטיבנק (C) גרמה לכך שבמקום להעביר 8 מיליון דולר לחברת הטואלטיקה הבינ"ל רבלון (REV) – שהייתה אז בקשיים עצומים בשל השפעות הקורונה – הועברו ללווים של החברה 900 מיליארד דולר, כפירעון מוקדם של חובות החברה.

 

לסיטי לקח 24 שעות להבין את גודל הטעות והם ניסו להשיב אליהם את הכספים. הם הצליחו להשיב 400 מיליון דולר, אבל השבוע בית המשפט בניו יורק קבע שהבנק לא יקבל חזרה חצי מיליארד דולר.

 

הסיבה שבה הפסידה סיטי בבית המשפט? חוק ישן בן 30 שנה שנקרא "מי שמוצא זוכה". או באנגלית Finders keepers. החוק קובע שבמקרים פיננסיים מסוימים, צד שלישי שקיבל כספים שהיו חייבים לו, כשהדברים אינם נעשים מתוך הפעולה אקטיבית של אלה שחייבים להם, מי שהעביר את הכספים לא יוכל לבקש את הכסף חזרה.

 

השופט המחוזי ג'סי פורמן קבע בפסק הדין כי "ההעברות התאימו עד לרמת האגורה, כולל הריבית על ההלוואה. ההצהרות הנלוות התייחסו לריבית חייבים והם קיבלו את הסכום המלא, למרות שלא הגיע תאריך הפירעון".  

 

בסיטי טענו כי רק גודל העברה הייתה אמורה להדליק נורות אצל המשקיעים שקיבלו את כספם, אבל השופט קבע שאין כך פני הדברים. "בהינתן וההגנות הקיימות בבנק כדי שמקרים כאלה לא יקרו, זה ייראה כמעט לא אפשרי עבור משקיע הגיוני שהבנק יעביר בטעות סכום של 900 מיליון דולר", קבע השופט.

 

"אנחנו מתנגדים מאוד להחלטה ונערער עליה", מסרה דוברת של סיטי לאחר היוודע תוצאות המשפט. "נמשיך להילחם עד שנקבל את כל הכספים חזרה", הוסיפה וייתכן שהערעור אכן יתקבל.

 

איך הגענו עד הלום?

בקיץ האחרון, המלווים של רבלון, בהם בריגייד קפיטל וסימפוני ניהול נכסים, תבעו את החברה וביקשו מבית המשפט שיורה לחברה להחזיר את ההלוואה באופן מיידי ולא ב-2023, אז היא פוקעת. לטענתם, רבלון מכרה חלק מהנכסים הרוחניים שלה, שהיו אמורים לסייע לה להחזיר את החוב – וששימשו כערבות להחזרת ההלוואה. רבלון טוענת שהיא נאלצה למכור את הנכסים כחלק מתהליך של ארגון מחדש.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בערך בזמן הגשת התביעה, המלווים כאמור קיבלו את כל הכסף שתבעו, שכלל גם החזרים על פיגורים. כבר אז הודיעו הקרנות שקיבלו את הכספים, כי אינן מתכוונות להשיבו בשל הסיכונים שיש למלווי אג"ח בעת חדלות פירעון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מילארד? 17/02/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
    הגהה !!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.