"הקורונה כאן כדי להישאר לנצח" - האם זה אמור להקפיץ את מניית מודרנה?
מנכ"ל מודרנה אמר השבוע שהקורונה תישאר לנצח. זה משרת את האינטרסים שלו. החברה שלו - מודרנה - תעשה מזה הרבה כסף. אבל האם יש בזה אמת? מה האנליסטים סבורים?
האם יש חברה יותר מדוברת בתקופה הנוכחית ממודרנה? החברה שניצחה את מרוץ החיסון לצד פייזר ממשיכה ליהנות מהילת מנצחים. במהלך ועידת הבריאות השנתית של הבנק ג'יי.פי מורגן (סימול:JPM), מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל אמר כי "הקורונה כאן כדי להישאר לנצח". אמירה לא פשוטה, אפילו מפחידה, מאחד שאמור להכיר מאוד טוב את הנגיף. עוד מסר בנסל כי לחברה יש הרשאות למכור את החיסון ב-30 מדינות. אילו כוללות את שווייץ, בריטניה, אירופה וישראל. החיסון הפך באופן מוחלט למוצר המסחרי העיקרי של מודרנה.
המניה: מניות מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) נגעה בשיא ב-1 בדצמבר עם ההודעה על כך שהחיסון שפיתחה יעיל ב-94.1% בבדיקה שלב 3. לשם השוואה, פייזר ו-BioNTech טוענים כי החיסון שלהם יעיל בכ-95%. מניית החברה ירדה מאז ההודעה על ההצלחה בניסוי בכ-20% לנוכח התחרות בענף החיסונים, אך היא עדיין נסחרת בשווי אדיר לעומת השווי בו נסחרה בתחילת 2020.
מודרנה מתכוונת להכין השנה 600 מיליון מנות מחיסון נגד הקורונה. החברה מעבה את צוות העובדים בתקווה להגיע למיליארד מנות עוד השנה ולייצר 1.2 מיליארד מנות בשנת 2022. הנתון הזה חשוב במיוחד, לאחר שמנכ"ל החברה בנסל אמר שהנגיף פה כדי להישאר זמן ממושך ואולי "לנצח".
מודרנה היא חברת ביוטכנולוגיה שמתבססת על טכנולוגיית ה-messenger RNA (בקיצור MRNA). מדובר בחומר בגוף המספק את ההוראות ליצירת חלבון. השליח מייצר חלבון הדומה לחלבון של הנגיף וכך תאי ה-T לומדים כיצד להילחם בנגיף.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצלחה לחוד - רווחים לחוד
למרות ההישג המדעי, מודרנה עדיין לא רווחית. עד כה החברה דיווחה על הפסדים מדי שנה מאז 2016. יתר על כן, הכנסותיה של מודרנה משתנות ותלויות בשיתופי פעולה ובכספי מענקים.
אז מה עושים? אנליסטים ימליצו למשקיעים לעקוב אחרי הצמיחה הרבעונית של החברה. (שיעור של 20-25%). ככל שהצמיחה מהירה יותר, כן ייטב. זה יהיה המפתח לצפות אם מאמצי החיסון של מודרנה מתהווים בסופו של דבר לשורה התחתונה של רווחים.
ברבעון השלישי, מודרנה דיווחה על הפסד של 55 סנט למניה והכנסות של 157.9 מיליון דולר. ברבעון הרביעי FactSet מצא שקונצנזוס האנליסטים חוזה המשך הפסד אך קטן יותר של 30 סנט למניה ומכירות של 293.2 מיליון דולר. האנליסטים חוזים שב-2021, ההפסדים יגיעו לידי סיום. החברה תהפוך רווחית משום שהמכירות יגדלו פי קרוב ל-20 בזכות הנגיף.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשנת 2021 כך על פי קונסנזוס האנליסטים - המכירות יזנקו ל-8.9 מיליארד דולר, לעומת כ-600 מיליון דולר בשנת 2020. הרווח למניה יסתכם ב-2021 על פי ממוצע התחזיות ב-11.7 דולר למניה לעומת הפסד של כ-1.6 דולר למניה בשנת 2020. מניית מודרנה נסחרת ב-130 דולר כך שמדובר במכפיל רווח לכאורה סביר של 11-12. אבל יש סימן שאלה גדול לגבי המכירות ב-2022 ויכולת הצמיחה של מודרנה בשעה שיהיו כבר הרבה מתחרות ובהתאמה המחירים ירדו. חשוב להבין שכעת מודרנה ופייזר מרוויחות בשיעורים גבוהים אבל עם הרחבת ההפצה של אסטרה זנקה, כניסה של ג'ונסון אנד ג'ונסון, נובהווקס ונוספות, המחירים יירדו והרווחיות תישחק.
איך אנחנו יודעים? שימו לב - שנה הבאה המכירות יסכמו להערכת האנליסטים ב-8.9 מיליארד דולר. על מכירות כאלו החברה צפויה להרוויח בשורה התחתונה 4.5 מיליארד דולר - זו רווחיות חריגה, גם לתחום התרופות שנובעת אך ורק מהראשוניות והביקושים העצומים. בפועל, אם תנתחו חברות ביומד, תרופות ותרופות שמפתחות חיסונים תקבלו רווחיו שאולי מגיעה ל-15%-20% בשורה התחתונה. מודרנה מגיעה ל-50% ויותר. זה אומר שהמרווחים ירדו. כדי לשמור על הרווח של 2021 מודרנה תצטרך למכור הרבה יותר
- 6.חלפו 3 שבועות והחיסונים לא משפיעים, נראה שקיבלנו פלצבו (ל"ת)גמזו 17/01/2021 08:59הגב לתגובה זו
- קיבלתם חיסול זדוני לטווח בינוני-ארוך, לא שום פלסבו. (ל"ת)דויד 17/01/2021 15:20הגב לתגובה זו
- 5.שה צמה 17/01/2021 05:53הגב לתגובה זוהוא צודק זה רק ההתחלה הקורונה בורא עולם סוגר חשבון אים כול היוהודים המעורבבים
- 4.רמבו 16/01/2021 20:25הגב לתגובה זותפסיקו לבלבל ת'מוח קורונה לא תשאר לנצח אתם רוצים שזה יהיה ככה.. אבל פשוט לא הולך לקרות ..מטומטמים נמאסתם עם השטויות שלכם ..מגעילים שלא מבינים כלום
- 3.מרים 16/01/2021 11:13הגב לתגובה זואז תפסיקו בבקשה לפזר הבטחות זה לא שוק אפור זה בריאות של אנשים! עדיף שלא הייתם מספרים לנו מההתחלה היה גובה הרבה פחות קורבנות בגוף או בנפש. הגיע הזמן לחזור אחורה להגיד אופס טעיתי.... חחחח ביום שזה יקרה הסנה הבוער יתגלה השמש תהפוך למרובעת והדגים בתיכון ישיר ביידיש. כל יום משהו אחר שאמור להפחיד... אמור
- 2.משקיע 16/01/2021 09:25הגב לתגובה זוחיסון CMV יכול להגיע בשיא ל 5B הכנסות בשנה. הפלטפורמה של מודרנה תאפשר לה להגיע לשוק מהר יותר עם טיפולים וחיסונים. מי חשב שנגיע ל95% יעילות בחיסון קורונה. הם גם עובדים על חיסונים לשפעת. יש סיכוי ל10x על השקעה למי שיש סבלנות להחזיק עשור
- 1.י 15/01/2021 23:41הגב לתגובה זומידי מוטציות. בלגן . אכלנו אותה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
