"הקורונה כאן כדי להישאר לנצח" - האם זה אמור להקפיץ את מניית מודרנה?
מנכ"ל מודרנה אמר השבוע שהקורונה תישאר לנצח. זה משרת את האינטרסים שלו. החברה שלו - מודרנה - תעשה מזה הרבה כסף. אבל האם יש בזה אמת? מה האנליסטים סבורים?
האם יש חברה יותר מדוברת בתקופה הנוכחית ממודרנה? החברה שניצחה את מרוץ החיסון לצד פייזר ממשיכה ליהנות מהילת מנצחים. במהלך ועידת הבריאות השנתית של הבנק ג'יי.פי מורגן (סימול:JPM), מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל אמר כי "הקורונה כאן כדי להישאר לנצח". אמירה לא פשוטה, אפילו מפחידה, מאחד שאמור להכיר מאוד טוב את הנגיף. עוד מסר בנסל כי לחברה יש הרשאות למכור את החיסון ב-30 מדינות. אילו כוללות את שווייץ, בריטניה, אירופה וישראל. החיסון הפך באופן מוחלט למוצר המסחרי העיקרי של מודרנה.
המניה: מניות מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) נגעה בשיא ב-1 בדצמבר עם ההודעה על כך שהחיסון שפיתחה יעיל ב-94.1% בבדיקה שלב 3. לשם השוואה, פייזר ו-BioNTech טוענים כי החיסון שלהם יעיל בכ-95%. מניית החברה ירדה מאז ההודעה על ההצלחה בניסוי בכ-20% לנוכח התחרות בענף החיסונים, אך היא עדיין נסחרת בשווי אדיר לעומת השווי בו נסחרה בתחילת 2020.
מודרנה מתכוונת להכין השנה 600 מיליון מנות מחיסון נגד הקורונה. החברה מעבה את צוות העובדים בתקווה להגיע למיליארד מנות עוד השנה ולייצר 1.2 מיליארד מנות בשנת 2022. הנתון הזה חשוב במיוחד, לאחר שמנכ"ל החברה בנסל אמר שהנגיף פה כדי להישאר זמן ממושך ואולי "לנצח".
מודרנה היא חברת ביוטכנולוגיה שמתבססת על טכנולוגיית ה-messenger RNA (בקיצור MRNA). מדובר בחומר בגוף המספק את ההוראות ליצירת חלבון. השליח מייצר חלבון הדומה לחלבון של הנגיף וכך תאי ה-T לומדים כיצד להילחם בנגיף.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצלחה לחוד - רווחים לחוד
למרות ההישג המדעי, מודרנה עדיין לא רווחית. עד כה החברה דיווחה על הפסדים מדי שנה מאז 2016. יתר על כן, הכנסותיה של מודרנה משתנות ותלויות בשיתופי פעולה ובכספי מענקים.
אז מה עושים? אנליסטים ימליצו למשקיעים לעקוב אחרי הצמיחה הרבעונית של החברה. (שיעור של 20-25%). ככל שהצמיחה מהירה יותר, כן ייטב. זה יהיה המפתח לצפות אם מאמצי החיסון של מודרנה מתהווים בסופו של דבר לשורה התחתונה של רווחים.
ברבעון השלישי, מודרנה דיווחה על הפסד של 55 סנט למניה והכנסות של 157.9 מיליון דולר. ברבעון הרביעי FactSet מצא שקונצנזוס האנליסטים חוזה המשך הפסד אך קטן יותר של 30 סנט למניה ומכירות של 293.2 מיליון דולר. האנליסטים חוזים שב-2021, ההפסדים יגיעו לידי סיום. החברה תהפוך רווחית משום שהמכירות יגדלו פי קרוב ל-20 בזכות הנגיף.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בשנת 2021 כך על פי קונסנזוס האנליסטים - המכירות יזנקו ל-8.9 מיליארד דולר, לעומת כ-600 מיליון דולר בשנת 2020. הרווח למניה יסתכם ב-2021 על פי ממוצע התחזיות ב-11.7 דולר למניה לעומת הפסד של כ-1.6 דולר למניה בשנת 2020. מניית מודרנה נסחרת ב-130 דולר כך שמדובר במכפיל רווח לכאורה סביר של 11-12. אבל יש סימן שאלה גדול לגבי המכירות ב-2022 ויכולת הצמיחה של מודרנה בשעה שיהיו כבר הרבה מתחרות ובהתאמה המחירים ירדו. חשוב להבין שכעת מודרנה ופייזר מרוויחות בשיעורים גבוהים אבל עם הרחבת ההפצה של אסטרה זנקה, כניסה של ג'ונסון אנד ג'ונסון, נובהווקס ונוספות, המחירים יירדו והרווחיות תישחק.
איך אנחנו יודעים? שימו לב - שנה הבאה המכירות יסכמו להערכת האנליסטים ב-8.9 מיליארד דולר. על מכירות כאלו החברה צפויה להרוויח בשורה התחתונה 4.5 מיליארד דולר - זו רווחיות חריגה, גם לתחום התרופות שנובעת אך ורק מהראשוניות והביקושים העצומים. בפועל, אם תנתחו חברות ביומד, תרופות ותרופות שמפתחות חיסונים תקבלו רווחיו שאולי מגיעה ל-15%-20% בשורה התחתונה. מודרנה מגיעה ל-50% ויותר. זה אומר שהמרווחים ירדו. כדי לשמור על הרווח של 2021 מודרנה תצטרך למכור הרבה יותר
- 6.חלפו 3 שבועות והחיסונים לא משפיעים, נראה שקיבלנו פלצבו (ל"ת)גמזו 17/01/2021 08:59הגב לתגובה זו
- קיבלתם חיסול זדוני לטווח בינוני-ארוך, לא שום פלסבו. (ל"ת)דויד 17/01/2021 15:20הגב לתגובה זו
- 5.שה צמה 17/01/2021 05:53הגב לתגובה זוהוא צודק זה רק ההתחלה הקורונה בורא עולם סוגר חשבון אים כול היוהודים המעורבבים
- 4.רמבו 16/01/2021 20:25הגב לתגובה זותפסיקו לבלבל ת'מוח קורונה לא תשאר לנצח אתם רוצים שזה יהיה ככה.. אבל פשוט לא הולך לקרות ..מטומטמים נמאסתם עם השטויות שלכם ..מגעילים שלא מבינים כלום
- 3.מרים 16/01/2021 11:13הגב לתגובה זואז תפסיקו בבקשה לפזר הבטחות זה לא שוק אפור זה בריאות של אנשים! עדיף שלא הייתם מספרים לנו מההתחלה היה גובה הרבה פחות קורבנות בגוף או בנפש. הגיע הזמן לחזור אחורה להגיד אופס טעיתי.... חחחח ביום שזה יקרה הסנה הבוער יתגלה השמש תהפוך למרובעת והדגים בתיכון ישיר ביידיש. כל יום משהו אחר שאמור להפחיד... אמור
- 2.משקיע 16/01/2021 09:25הגב לתגובה זוחיסון CMV יכול להגיע בשיא ל 5B הכנסות בשנה. הפלטפורמה של מודרנה תאפשר לה להגיע לשוק מהר יותר עם טיפולים וחיסונים. מי חשב שנגיע ל95% יעילות בחיסון קורונה. הם גם עובדים על חיסונים לשפעת. יש סיכוי ל10x על השקעה למי שיש סבלנות להחזיק עשור
- 1.י 15/01/2021 23:41הגב לתגובה זומידי מוטציות. בלגן . אכלנו אותה .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
