סערה בשווקים ירידות וול סטריט
צילום: iStock

תכינו את הצ׳ק: אלו הם חברות ה-SPAC שחייבים להכיר

חברות ה-SPAC גייסו השנה מעל ל-80 מיליארד דולר: יותר ויותר חברות בוחרות להנפיק באמצעות שיטת ״צ׳ק פתוח״: עם זינוקים של מאות אחוזים ה-SPAC הוא התחום החם ביותר בוול סטריט: יש כ-281 חברות ספאק, אלו מי שצפויות לרכז עניין 

אור צרפתי | (7)

חברות ה-SPAC קיימות בשוק כבר לפחות עשור והן מכונות חברות "צ'ק פתוח". הסיבה? מדובר בחברות ללא פעילות עסקית כלשהי, רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים פלוס ריבית, אבל פחות ההוצאות שנדרשו כדי למצוא את ההשקעות.

 

איך מתבצעת הערכת השווי של הספאק ושלבים בחיי הספאק?

בשלב הראשון, ספאק צובר נכסים נזילים והמחיר שלו מתקבע לפי שווי המזומן. בשלב השני יש הודעה על מיזוג ואז מעריכים לפי איזה שווי החברה תונפק וכמה היא צפויה לעלות בהנפקה, בשלב הזה הספאק מתאים את עצמו לצפי. השלב השלישי זה המיזוג, הספאק קולט אחוז מסוים מהחברה שמנפיקה לפי שווי, האחוז הזה יהיה לפי שווי ההנפקה ואז יעלה בהתאם לשווי החברה, המחיר של המניה הוא המחיר שנקבע מראש בספאק. לדוגמה, בהנפקה של אינוויז, הספאק צפוי לקלוט אחוז מהחברה לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר במחיר של 10 דולר למניה. כלומר הספאק של אינוויז היום מתמחר שווי של 2.1 מיליארד עד כה. (כל מה שצריך לדעת על מבנה ה-SPAC בטור של הלל בש)

 

מתחילת השנה הונפקו 248 חברות ספאק בסכום כולל של כ-83 מיליארד דולר. כיום יש 281 חברות ספאק פעילות עם שווי נכסים של כ-88 מיליארד דולר, מתוכם על פי הערכות כ-70 נמצאות לקראת הנפקה וכ-220 עדיין בשלבי חיפוש. אפילו הונפקו שני תעודות סל ייעודיות שעוקבות אחר מניות הספאק, הראשונה והמוכרת יותר SPAK, עם משקל של כ-13% במדד על מניית Draftkings (סימול:DKNG), אחת מהנפקות המפורסמות של השנה. תעודת הסל השניה SPCX מהמרת על חברת ספאק שעדיין לא הצליחה ״לדוג״ חברה ברשת Churchill Capital Corp IV (סימול: CCIV), הספאק מהגדולות בוול סטריט עם נכסים בשווי 2 מיליארד דולר. 

 

אבל אם בכל זאת החלטתם לבחור מניה בפינצטה, אצל חברות הספאק חשוב לבחון שלושה דברים. הראשון, הוא מי מוביל את הספאק, מנהלים מנוסים מגדילים את הסיכוי שתהליך המיזוג יתבצע עם חברה איכותית שתגרום למניות לטפס למעלה. הדבר השני, הוא גודל הספאק כלומר כמה כסף הצליחו לגייס מנהלי החברה בעת ההנפקה, ככל שממדי הספאק גדולים יותר כך גדל מגוון החברות שניתנות למיזוג. הדבר השלישי הוא סוג הפעילות, לכל ספאק יש ייעוד לקליטת פעילות מסוימת מסקטור מסוים ולכן פוטנציאל הזינוק בעת ההנפקה גודל ככה שהסקטור מושך אליו משקיעים. 

 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

 

הגדולות ביותר 

Pershing Square  (סימול:PSTH) היא הספאק של המילארדר ביל הקמן, בעלת שווי נכסים של כ-5.2 מיליארד דולר, מחפשת לקלוט חברה מבוססת עם פעילות של מכירות ואף רווחים. עם נכסים בשווי כזה, לצד ניסיונו הרב ושמו הטוב של ביל אקמן, הספאק יוכל לקלוט חברה בוגרת ואף לתפוס נתח מכובד מהון המניות של החברה. במקום השני Churchill Capital (סימול:CCIV) בניהול של מנכ״ל סיטי גרופ לשעבר מיכאל קליין, ובעלת נכסים בסכום כולל של כ-2 מיליארד דולר. על פי השמועות CCIV  צפויה להתמזג עם DirecTV, חברת הלווין הגדולה בארה״ב. במקום השלישי נמצאת הספאק Foley Trasimene Acquisition(סימול:BFT) בניהול של Bill Foley אשר מחפשת לקלוט חברת משחקי ספורט בדומה ל- DKNGובעלת נכסים בסכום של כ-1.5 מיליארד דולר

 

 לקראת הנפקה

TPG Pace Beneficial Finance Corp (סימול: TPGY) הודיעה על המיזוג ב-10 לדצמבר, וצפויה להתמזג עם חברת הרכבים החשמליים ה. Collective Growth Corporation (סימול:CGRO) צפויה להתמזג עם חברת הלידר אינוויז כפי שדווח בביזפורטל. מאז ה-13 בדצמבר, התאריך בו דיווחה CGRO על המיזוג הצפוי, המניה מזנקת בכ-50%. FinServ Acquisition (סימול:FSRV) הודיעה על מיזוג צפוי עם חברת הפינטק Katapult ב-18 לדצמבר, וצפויה להיסחר תחת הסימבול KPLT. בעלי מניות הספטק יחזיקו בכ-26% ממניות KPLT לאחר המיזוג. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

רצות שמועות 

Bridgetown Holdings (סימול: BTWN) אשר גייסה כ-600 מיליון דולר צפויה להתמזג עם הענקית הסינית Tokopedia, כיום הספאק נסחרת לפי שווי של כ-1.3 מיליארד דולר. במידה והעסקה לא תצליח, BTWN מחפשים להתמזג עם חברה מהמזרח בתחום הטכנולוגי או הפינטק. כפי שנרשם לעיל, Churchill צפויה להתמזג עם ענקית התקשורת האמריקאית DirecTV. 

 

ION Acquisition (סימול: IACA) הספאק הישראלי, צפוי להתמזג עם חברת הפרסום טאבולה לאחר שנכשלה במיזוג עם אווט בריין. טאבולה צפויה להיות מונפקת לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). 

FinTech Acquisition Corp. IV (סימול: FTIV) גייסה כ-230 מיליון דולר וצפויה להתמזג עם חברת הפינטק Perella Weinberg. הענקית Foley Trasimene Acquisition Corp (סימול:WPF) תתמזג גם היא עם חברת פינטק, אך הספאק שגייסה עד כה כמיליארד דולר , צפויה להתמזג עם חברה גדולה יותר בשם Alight.

 

Tuscan Holdings (סימול:THCA) מחפשת להתמזג עם חברת קנאביס, והשמועות אומרות ש- Transfix על הכוונת. טוסקן גייסה כ-175 מיליון דולר ונסחרת לפי שווי של 241 מיליון דולר . 

 

בגזרה הישראלית

סטארט-אפ הרכב החשמלי REE בדרך להנפקה  בוול סטריט לפי שווי של 3-4 מיליארד דולר: החברה הישראלית מתכננת להנפיק בנאסד"ק דרך SPAC, ונמצאת במגעים מתקדמים לצורך המהלך. REE אינה חושפת את הסכום שגייסה עד כה בגיוסים פרטיים, אולם באלה האחרונים כבר עשתה זאת לפי סכומים דומים לאלה בהם תנפיק. (לכתבה המלאה

 

אינוויז (InnoViz) שבקרוב תהפוך ליוניקורן עם הנפקתה בנאסד"ק דרך SPAC לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. שם הספאק - Collective Growth, שהספיק לזנק מאז ההודעה בכ-50% . (לראיון המלא עם מנכ״ל החברה

 

"זה מרתק ומרגש, אין ספק שעברנו למקום אחר. קנינו ב-2011 את השליטה בחברה תמורת 15 מיליון דולר ועתה אנחנו עומדים להיסחר בשווי של 1.4 מיליארד דולר בנאסד"ק". כך מתאר בראיון לביזפורטל אריק קוטלר, עד אתמול יו"ר ומנכ"ל ארקו החזקות ומהיום מנכ"ל ונשיא החברת הממוזגת ARKO CORP לאחר המיזוג עם Haymaker האמריקנית. (לראיון המלא)

 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אזוביון מצוי 29/12/2020 13:27
    הגב לתגובה זו
    כביש עוקף עמלות חיתום ותשקיפים, מעניין תוך כמה זמן ותוך כמה מקרי עוקץ ה- SEC יסדירו את התחום ויוציאו ממנו את כל האפסייד
  • 5.
    דובר אמת 29/12/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    יש להם כבר חברת מיזוג שנקראת Paysafe. זו חברת פינטק ולא הימורים
  • 4.
    עידו 28/12/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
    מהו החישוב של "הספאק של אינוויז היום מתמחר שווי של 2.1 מיליארד" ?
  • שושו 12/01/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    אם המניה של חברת הספאק שאינוויז אמורה להתחבר אליה שווה כיום 14 דולר(sgro)מה קורה במיזוג היא נופלת ל 10 דולר כי רשמתם שההנפקה תהיה 10 דולר למניה?
  • 3.
    שגיא 28/12/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    ראה shll שמתזגה עים hyln
  • 2.
    אנונימי 28/12/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע למה כל ספאק כזה שמחפשים ביאהו פיננס ישר יש כתבה על חקירה שמתבצעת לגבי המיזוג?
  • 1.
    כבר רץ להיפרד מהכסף שלי חחח (ל"ת)
    שמוליק 28/12/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.