סגירה ירוקה: המדדים עלו עד 0.9%, למונייד נפלה ב-14%
יום המסחר שפתח את שבוע המסחר האחרון לשנת 2020 התנהל באווירת חג המולד לצד אישור מהבית הלבן על חבילת התמריצים: אבוג׳ן זינקה בכ-28%, אפל טיפסה ב-3.6%, ננוקס נפלה בכ-9%, מגל טיפסה בכ-6%, וויקס ירדה ב-5.4%, ניקולה זינקה ב-19.3%
יום המסחר הראשון לשבוע בוול סטריט נפתח בעליות שערים, והמשיך במגמה חיובים עד הסגירה, כאשר הדאו ג'ונס הגיע לשיא חדש. אפל היא המניה שהובילה את העליות, ומניות הטכנולוגיה וחומרי גלם הם הסקטורים שדחפו את השוק. נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, חתם אמש על חבילת החילוץ בהיקף של 900 מיליארד דולר, יחד עם התקציב לממשל עד ספטמבר 2021 בהיקף של 2.3 טריליון דולר. טראמפ חתם על החבילה למרות שהקונגרס טרם אישר את הגדלת התשלומים למשקי הבית מ-600 דולר ל-2,000 דולר. בחדשות הקורונה, החיסון של אסטרהזנקה צפוי להיות מאושר בשבוע הקרוב. מדובר בחיסון זול יותר אך עם שיעורי הצלחה נמוכים יותר. החברה הודיעה כי החיסון שלה פועל גם נגד המוטציה.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נאסד"ק -0.21%
- טרם החל המסחר הרציף
הצטרפו לערוץ הטלגרם של ביזפורטל
המדדים בוול סטריט בדרך לסיים את שנת 2020 עם עליות דו ספרתיות, כאשר המשקיעים דילגו מעל התפרצות מגפה עולמית ומשבר כלכלי חסר תקדים. ה-S&P 500 טיפס מתחילת השנה בכ-14%, הדאו שספג את עיקר הפגיעה צפוי לסיים את השנה בעלייה של כ-6%, וכמובן הנאסד״ק שעד כה זינק במעל ל-45%. הרוב המכריע של האנליסטים צופה ששנת 2021 תמשיך ותהיה השנה של המניות. אך מה שבטוח, הוא ששום דבר לא בטוח, ולמרות שכבר 10 שנים צועקים ״מפולת״ עדיין צריך לבחון גם את הסיכונים שטמונים בשנת 2021. משקיעי החברה עדיין טרודים לגבי השלכות הרגולציה החדשה בסין (לכתבה המלאה)
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניות במרכז
לאחר שירדה כ-60% בחודש האחרון, מניותיה של חברת הרכבים החשמליים ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA) מתאוששות וזינקו הערב. ניקולה הואשמה בעבר בדיווח שקרי, ולאחר שעסקת הרכישה מול ג׳נרל מוטרס GENERAL MOTORS (סימול:GM) ירדה לטמיון, המניה התרסקה.
מניית עליבאבא ALIBABA GROUP (BABA) מניות החברה רושמות שפל במחירן מאז יוני למרות שהחברה הודיעה כי היא תרכוש מניותיה בשווי של 10 מיליארד דולר לחץ כאן
מנייתה של חברת דלתא איירליינס (DAL) ירדה מתחילת השנה בלמעלה מ-31%, מרמה של 57.6 דולר למניה לרמה של 39.7 דולר ונסחרת במכפיל של 10 לפי תחזית ההכנסות ל-2022. לאחר שהחברה צברה הון של 25 מיליארד דולר וצפויה להכניס ב-2022 כ-3.6 מיליארד דולר לפני מס, כשהיא בונה על התאוששות בטיסות הבינ"ל.
מניית סאות'ווסט איירליינס (LUV) נחשבת לחברת טיסות הפנים החזקה בארה"ב, כבר ירדה בקרוב ל-15%, אבל נסחרת לפי מכפיל של קרוב ל-15 ב-2022, כשהיא צופה שטיסות הפנים בארה"ב תשוב לפעילות ברמה גבוהה. נכון לעכשיו, המאזן של החברה הוא איתן והתחזית צופה עלייה של 18% בהכנסות עד סוף השנה ועלייה של 29% ב-2022. לסקירה מלאה על מניות התעופה לחץ כאן
למונייד - הנפקת השנה רשמה ירידה של לקראת סיום השנה הנוכחית, הביצוע הגרוע ביותר במדד הראסל 2000. המנייה עלתה 350% מאז ההנפקה ביולי.
ישראליות בוול סטריט
הישראליות כובשות בוול סטריט. למעלה מ-20 חברות ישראליות נערכות לגיוס בוול סטריט לפי שווי מצרפי של 100 מיליארד דולר. היום נודע גם כי ETORO מבקשת להנפיק בנאסד"ק.
ננו דיימנשן (סימול:NNDX) החברה רשמה ירידות חדות בעקבות המכירות של מניות החברה במחיר נמוך מזה הנסחר בנאסד"ק. החברה הישראלית שפיתחה מדפסות תלת ממד, ושעשתה עד כה ראלי נאה של 250% ב-2020, גייסה מעל לחצי מיליארד דולר בחמש הנפקות רצופות.
בריינסוויי 0.15% (סימול: BWAY) - מניית החברה זינקה הערב. החברה קיבלה סיקור אוהד בסיקינג אלפא על כך שהיא קרובה להציג רווחים לאחר הפסדים שאפיינו אותה.
מגל מערכות אבטחה (NASDAQ: MAGS), זכתה במכרז לביצוע פרויקט לחידוש מערכת האבטחה ושדרוג מערכות לנמל ימי מרכזי באפריקה. שווי הפרויקט מוערך ב-9 מיליון דולר. מגל היא ספקית בינלאומית של מוצרי פתרונות אבטחה פיזיים, מצולמים ובקרות כניסה. החברה נסחרת בנאסד"ק אך לא בבורסה המקומית. מניית החברה קופצת היום 7.7% בשלב הטרום בוול סטריט לשווי של כ-125 מיליון דולר.
פורסייט -2.72% (FRSX)- החברה תצא להנפקה של מניות לאחר העליה האחרונה בשווי המניות. מדובר במהלך לגיטימי אך כזה שעלול לפגוע במשקיעים (זו אינה הפעם הראשונה שפורסייט מגייסת בתקופה של עליות).
- 4.רק למעלה כל עוד ריבית אפס (ל"ת)28/12/2020 22:33הגב לתגובה זו
- 3.טירוף מופרע מוביל לעליות מטורפות וחסרות כל ביסוס ו 28/12/2020 18:13הגב לתגובה זוטירוף מופרע מוביל לעליות מטורפות וחסרות כל ביסוס והגיון כיתהפך יהיה בלאגאן ענק
- 2.. 28/12/2020 16:36הגב לתגובה זוהרי הכל רקוב מהיסוד עד הטפחות ועומד לא סתם ליפול או להתרסק אלא להתנפץ לרסיסים בגודל ש אבק דרכים..
- במקום לקנא - פשוט כנס. (ל"ת)מאיריקו 28/12/2020 22:00הגב לתגובה זו
- עובדה שהעולם עולה (ל"ת)עליות 28/12/2020 20:31הגב לתגובה זו
- 1.לא יודע איך בעברית...בערפית קורעים לזה מבולת (ל"ת). 28/12/2020 16:30הגב לתגובה זו
- אתה רואה מפולת ? אני לא (ל"ת)מפולת 28/12/2020 20:32הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
