בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מניות התעופה מעניינות, אבל צריך עדיין להיזהר

יש לא מעט חברות שצברו מזומנים ובונות על התאוששות כלכלית ב-2022. זה גם מה שהשוק מתמחר. אבל האם זה גם באמת יקרה?
ארז ליבנה | (2)

סביר להניח שמרבית חברות התעופה, אם לא כולן, ירצו לשכוח את 2020, כשגם 2021 לא נראית כל כך מבטיחה. למרות זאת, באופן מפתיע – או שלא – המניות של חברות התעופה הגדולות, נכון ליום שישי האחרון, עשו ראלי של 39% מאז נובמבר, לעומת 13% שעשה מדד ה-S&P והמחיר של חלקן כבר לא ממש מציאה.

 

נכון לכרגע, התעופה הפנים ארצית נמצאת ברמה של כ-35% מהיקף הפעילות שלפני המגפה והתעופה הבינ"ל התכווצה בלמעלה מ-80%, אבל מניית בואינג (BA) עלתה בחודש וחצי האחרונים בלמעלה מ-43%. מניית ריאנאייר עלתה מתחילת השנה ב-22%.

 

מה קורה פה לעזאזל? התשובה פשוטה. השוק מתמחר כבר את החזרה לפעילות מלאה ב-2022. אבסורדי, אבל זה המצב. הסנטימנט בשוק מתמחר את המשך התנודתיות של 2021 ורואה הלאה, ליום של אחרי המגפה. זה הופך את 2021 לשנת גשר. כלומר, גם אם בחודשים הקרובים נראה המשך של התכווצות בפעילות, התחזיות – יחד עם המשך מבצע החיסונים – צופות התחזקות לקראת אמצע 2021 שתגלוש לתוך 2022. זה יעניק למניות עוד אפסייד.

 

העניין הוא שהתמחור של המניות הוא לפי תחזית של התאוששות כלכלית בצורת V; כלומר התאוששות מהירה לאחר הנפילה. בהתחשב בעובדה שללא מעט אנשים יהיה הרבה פחות כסף אחרי המגפה, כמו גם ירידה בנסיעות העסקיות – בעקבות עליית הווידאו קונפרנס, בזכות חברות כמו זום (ZM) – מה שהוביל אנליסטים לחשוב, בצדק, שהתחזיות אופטימיות בצורה מעוררת השתאות. לאחרונה, ג'יימי בייקר מג'יי פי מורגן (JPM) הוריד תחזית לסקטור בכללותו, בטענה שתמחור המניות הגדיש את הסאה. בדויטשה בנק שינו את המלצות הרכש מקנייה להחזקה.

 

התמחור הנוכחי קובע שהחברות יחזרו ב-2022 להיקף פעילות של 80% ביחס ל-2020. שוב קצת אופטימי מדי. במיוחד לנוכח מה שנכתב למעלה בנוגע לנסיעות עסקיות, שמילאו לחברות את הטיסות במחלקת עסקים ומעלה הרווחיות. בנוגע לחברות תעופת הפנים, החברות עדיין צריכות להתייעל ולהעלות את מרווחי הרווח לכל טיסה.

 

למרות זאת, יש אלמנט שורי בכל הנוגע למניות הללו. חברות התעופה חתכו בהוצאות מה שאמור להשפיע בזמן הארוך על רווחיותן, שצפויה לעלות. למרות שהמאזנים סובלים מעלייה בחוב – 70 מיליארד דולר בחתך רוחבי לסקטור – והאקוויטי דולל כחלק מהשינוי ההוני, תזרים המזומנים והנזילות של החברות עלה, מה שהוריד את הסיכוי לגל של פשיטות רגל. זאת בהנחה שהחברות ישמרו על איזון נכון ולא ייכנסו למלחמת מחירים כשהשווקים יתחילו לחזור לעצמם.

 

מה התחזיות של השוק למניות מובילות בסקטור התעופה?

מנייתה של חברת דלתא איירליינס (DAL) ירדה מתחילת השנה בלמעלה מ-31%, מרמה של 57.6 דולר למניה לרמה של 39.7 דולר ונסחרת במכפיל של 10 לפי תחזית ההכנסות ל-2022. לאחר שהחברה צברה הון של 25 מיליארד דולר וצפויה להכניס ב-2022 כ-3.6 מיליארד דולר לפני מס, כשהיא בונה על התאוששות בטיסות הבינ"ל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מניית סאות'ווסט איירליינס (LUV) נחשבת לחברת טיסות הפנים החזקה בארה"ב, כבר ירדה בקרוב ל-15%, אבל נסחרת לפי מכפיל של קרוב ל-15 ב-2022, כשהיא צופה שטיסות הפנים בארה"ב תשוב לפעילות ברמה גבוהה. נכון לעכשיו, המאזן של החברה הוא איתן והתחזית צופ עלייה של 18% בהכנסות עד סוף השנה ועלייה של 29% ב-2022.

 

מניה אחת שדווקא התאוששה יפה היא מניית אליג'אנט (ALGT), חברת לואוקוסט שפועלת בעיקר בערים קטנות בארה"ב. מתחילת השנה המניה עלתה ב-4.7%, מ-171 דולר למניה ל-179 דולר. החברה צופה שתעבור לרווח תפעולי כבר בסוף הרבעון הנוכחי. החברה נסחרת לפי מכפיל של 14 להכנסותיה ב-2022 – מה שאומר שהיא מתומחרת די גבוה.

 

גם חברת הלואוקוסט האירית, ראיינאייר (RYANAY) כבר עשתה ראלי יפה השנה, כשעלתה מרמה של 88 דולר למניה לרמה של 108 דולר למניה, או 22%. עם זאת, הברקזיט והיחסים בין בריטניה לאיחוד יכולים להעיב על המניה בטווח הזמן הקרוב. בנוסף, החברה בונה על הכנסתם של מטוסי הבואינג 737MAX, שצפויים להיות בעלי יותר מקום (4%) ויצרכו 16% פחות דלק.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המבין 28/12/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    מה הכתבה הזאת באה להגיד לי? שמניות התעופה נפלו ולכן יש סיכוי שיעלו וגם האוםציה שהמחיר מהעליות כבר תומחר? למה לקחת נושא כזה מעניין ולעשות עליו כתבה נורא שטחית? מה עם קצת עומק? נראה כאילו איימו על מי שעשה את הכתבה והכריחו לעשות אותה כדי לצאת מידי חובה. מה עם קצת העמקה? דווקא היו פה כמה כתבות לא רעות..
  • 1.
    ולמה אף מילה על קבוצת לופטהנזה? (ל"ת)
    מורי 28/12/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.