שוק ההנפקות הישירות בוול סטריט יוצא לדרך
רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה כי תאפשר לחברות להירשם ישירות לרצפת המסחר, ללא צורך בליווי היקר של גולדמן זאקס ושכמותיו. הרבה חברות עדיין ישתמשו בשירותיהן של החברות הללו, אבל אף אחד כבר לא יהיה תלוי בהן להנפקה.
בואו נתחיל מזה שדמי הרישום האלה היוו ועודם מהווים חסם משמעותי של חברות רבות מכניסה לשווקים הפיננסיים. זה "קנס" שהולך וגדל ביחס ישר לגודל החברה ומדובר במיליונים על גבי מיליונים על גבי מיליונים. הבנקים הגדולים פועלים כחתמים וגם כסוג של מאעכרים, כשהם מקשרים בין המשקיעים לחברות והם אלה שקובעים את המחיר הראשוני למניה.
הם גוזרים קופונים שמנים על ליווי של הנפקות ראשוניות והנפקות בכלל. זה הלחם והחמאה שלהם. הרי הם בנקי השקעות ככלות הכול. יש לבנקים הללו השפעה ישירה על שוויין של החברות, שכולן רוצות שבנק מהטייר הגבוה ביותר ילווה אותם בהנפקה. וככל שהטייר גבוה יותר, כך גם התשלום שהוא דורש עבור השירותים גבוהים יותר.
עכשיו, מה שהיה שמור רק לחברות גדולות שרצו למשוך משקיעים שמנים בסיבוב ראשון של גיוסים, יהיה פתוח לכל. ביום שלישי הודיעו ב-SEC על כוונתם לאפשר את תוכניתה של הבורסה לניירות ערך בניו יורק ולהתיר לחברות לבצע "הרשמה ראשונית ישירה", כך שבמקום הליווי הצמוד של בנקי ההשקעות שמפנים את המניות למוסדיים האמריקאיים, עכשיו החברה תוכל למכור ישירות על "רצפת הבורסה" ולתת לשוק לקבוע את המחיר. לאחרונה, חברת פלנטיר (PLTR) נרשמה ישירות לבורסה בניו יורק. אבל היא בקטגוריה של היוצאות מן הכלל.
- פטריות מרינה בדרך לבורסה: ההנפקה מתוכננת לתחילת 2026 לפי שווי של 700-800 מיליון שקל
- הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-CII ניסו למשוך זמן, זה לא עבד
בבלומברג מדווחים כי ההחלטה הייתה אמורה לעבור כבר לפני כמה חודשים, אבל נדחתה לבקשת מועצת המשקיעים המוסדיים (CII), שמייצגת את מרבית קרנות הפנסיה הגדולות בארה"ב. ב-CII טענו כי המהלך מוריד הגנות למשקיעים ויקשה על תביעה עתידית במקרים של דיווחי לא מהימנים ב-IPO.
הנהלת הבורסה בניו יורק דחתה את הטענות הללו ואמרו כי המהלך לא יעלה את הסיכון למשקיעים. כנראה שב-CII ניסו למשוך זמן, בשל העובדה שראש ה-SEC אמור להתחלף עם כניסת הממשל החדש, שלא בטוח שהיה מאשר את המהלך. הרי הם והחתמים הולכים יד ביד ושולטים בשוק ההנפקות. עכשיו, השטיח נמשך מתחת לרגליים שלהם.
"מדובר במהלך משנה משחק (Game Changer) לשווקים הפיננסיים שלנו", מסר סטייסי קנינגהם, יו"ר הבורסה בניו יורק, בהודעה שפרסם לעיתונות. "יישרנו את מגרש המשחקים למשקיעים רגילים, אבל גם לחברות שרוצות להנפיק, שמקבלות את המוצר החדשני הזה", הוסיף.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המהלך כבר קורץ לעמק הסיליקון
הרעיון הוא למשוך חברות צעירות יותר, בעיקר מתחום הטכנולוגיה, להירשם לבורסה ולהגדיל את מספר החברות הציבוריות הנסחרות בוול סטריט. נראה שהמהלך בהחלט תפס את עיניהם של מנהלי קרנות הון הסיכון בעמק הסיליקון, אלה שמניעים את תעשיית ההייטק האמריקאית.
לעיתים רבות החברות וקרנות הון הסיכון לא ששות להירשם בשל השווי המנופח, שמקפיץ את המניה ביום הראשון למסחר ואז לנפילה חדה. בוול סטריט קוראים לזה "פופ", על שם הרעש שבו אתה שומע את הכסף נעלם לך מהכיסים.
הדוגמה האחרונה היא מניית אייר בי.אנ.בי. שפתחה במחיר של 146 דולר למניה, תמחור גבוה בהרבה מהמחיר הרישום שעמד על 68 דולר למניה. לפי הדיווחים זה עלה לחברה ולמי שהעניק להן גב כלכלי 4 מיליארד דולר כדי להשיג את השווי הזה – כשמרבית הרווחים הלכו למשקיעים הכשירים שהשקיעו במניה בהנפקה.
כמו בתל אביב, רק הפוך...
גם הבורסה בתל אביב השיקה מוקדם יותר השנה רישום ישיר, אבל של מניות לא סחירות לציבור הרחב, אלא רק למשקיעים מוסדיים וכשירים – למי שיש תיק השקעות של למעלה מ-16 מיליון שקל. לאחר שקרנות הסיכון התקפדו בעקבות משבר הקורונה, התחלנו לראות טפטוף של חברות הייטק שנרשמו למסחר, לאחר תהליך סינון קפדני שעברו על ידי הצוותים של אחוזת בית. בניו יורק פירקו את המוסדיים, בתל אביב עוד לא.
אבל שוק ההייטק בישראל הרבה יותר מכוון לשוק האמריקאי ואין שני לחשיבותו של הנאסד"ק לחברות ההייטק הישראליות. כבר דיווחנו שלפחות 20 חברות הייטק ישראליות הולכות לגייס בשנה הבאה לפי שווי כולל של למעלה מ-100 מיליארד דולר. עכשיו זה כנראה רק יגביר את הטרנד.
כשנחשפו למידע הזה, גורמים שליוו בשנים האחרונות לא מעט חברות להנפקה בנאסד"ק, אמרו ש"נראה שהולך להיות קרחנה והישראלים לא ישארו אדישים". אפשר רק לקוות. יותר חשיפה של יותר חברות ישראליות לשווקים הגדולים של ארה"ב, בסוף תחלחל גם לפה, כשההייטק ימשיך למנף את הכלכלה הישראלית כולה בשנים הקרובות.
- 1.תכלס-איך עושים מזה כסף? (ל"ת)יהודי 23/12/2020 21:24הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
