החברה להגנת הטבע
צילום: צילום מסך

העולם עובר לירוק: 16 טריליון דולר יקדמו השקעות ב-ESG

בתחילת השנה הודיעה קרן ניהול ההשקעות הגדולה בעולם כי תקדם חברות שיקפידו על השקעות הקשורות לסביבה, לחברה וממשל תקין; עכשיו, קונסורציום חדש של קרנות שמנהלות 9 טריליון דולר שיקדם את התחום
ארז ליבנה | (3)

חלק מהשינויים העצומים שהתרחשו בעשורים האחרונים, הן באספקט הטכנולוגי והן באספקט הכלכלי, קורמים עור וגידים מול עינינו ומבשילים לתעשיות שישלטו בעתיד שלנו. בין אם אלה טכנולוגיות לייצור ואגירה של חשמל מאנרגיה מתחדשת או רכבים חשמליים, מה שיהיה הוא לא מה שהיה. מה שמניע את השינויים הללו, בסופו של דבר הם שני תהליכים מקבילים. הראשון וההכרחי הוא שינוי מחשבתי ותודעתי עמוק, שמוביל בתמורה להשקעת כספים, שזרימתם הולכת וגוברת ככל שהמודל העסקי מוכיח את עצמו והופך לכלכלי יותר.

 

דוגמה מצוינת היא חברות ייזום של אנרגיה מתחדשת. בישראל יש לנו את אנרג'יקס 0.26% ואת אנלייט אנרגיה 1.15% , שהן שתי החברות השולטות בתחום - שווין המצרפי עולה על 12 מיליארד שקל - כאשר דוראל אנרגיה 0.48% מתחילה לנשוף בעורפן עם שווי של למעלה מ-2 מיליארד שקל.

הן לקחו את המודל של נדל"ן עסקי מניב. כלומר, במקום להקים בניין ולהשכיר את השטח, הן בונות תחנת רוח או תחנה סולרית שמייצרת מגהוואטים של חשמל, שאותו הן מוכרות במחיר קבוע לתקופה של עד 25 שנה. אם החברה מנוהלת היטב, אז זה מודל מאוד משתלם. איך יודעים? להלן השווי של החברות שהוזכרו מעלה. 

איום (לשם שינוי) עם שיניים: השינוי שמובילה בלקרוק ב-ESG

אז בתחילת השנה, לאחר שהשווקים האלה כבר הבשילו ולאור דרישות חוזרות ונישנות לאחריות תאגידית מצד הציבור החושש מהעולם שנשאיר לילדינו, המנכ"ל והיו"ר של בלקרוק העולמית, לארי פינק, הודיע כי קרן ההשקעות הגדולה בעולם שאותה מנהל, תתמקד מעתה בחברות שיקדמו השקעות שבתחומי האחריות התאגידית, מה שמכונה ESG.

 

ההודעה של פינק חשובה מאוד, כי הוא נחשב לאחד הסמנים הימניים של עולם ההשקעו העולמי. הרבה גבות הורמו כשאמר את שאמר והיו לא מעט תהיות האם בלקרוק לא רק נתנה מס שפתיים כדי להוריד מעצמה לחץ. אז בינתיים התשובה היא שלילית. כלומר חיובית. ב-8 מתוך 9 החלטות דירקטוריון שבהן הייתה מעורבת בתחומי החברה, הסביבה והממשל, בלקרוק תמכה בנושאים סביבתיים שהובאו על ידי בעלי העניין. בנוסף, החברה כבר הודיעה על סנקציות נגד 50 חברות וחברי דירקטוריון ספציפיים, למקרה שלא ישנו את גישתם.

הקונסורציום שינהל 9 טריליון דולר להשקעות ב-ESG

זה שיפט משמעותי. זה גם הוביל לקונסורציום חדש של עשרות קרנות של השקעות בהיקף של 9 טריליון דולר, שישקיעו בהשקעות הקשורות ל-ESG ובעיקר לפליטות פחמן. שם הקונסורציום הוא "נט זירו", כלומר נטו אפס, ביחס כמובן להשקעה בחברות שיפעלו להורדת טביעת האצבע האנושית ויתמכו במודלים סביבתיים.

 

את ההשקעות ינתבו 6 קרנות מרכזיות המורכבות ממערכות של משקיעים. אחת מהן היא קרן סרס (Ceres), המתמחה בקידום נושאים סביבתיים, ושהמנכ"לית שלה, מינדי לובר, בהחלט מודעת לשינוי המהותי שעליו בלקרוק אחראית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"בלקרוק בעצם שולטת כמעט בכל החברות בעולם", אומרת לובר. "אנחנו מדברים על השינויים הללו כבר 20 שנה, אבל מה שראינו בשבועות האחרונים הוא חסר תקדים".

 

היא יודעת מה היא אומרת. באופן מסורתי, בלקרוק וואנגארד, שתי קרנות ההשקעות הגדולות בעולם, נתנו מס שפתיים בעד השקעות ירוקות, אבל כשזה הגיע לתכל'ס, כלומר להחלטות דירקטוריון, הם הצביעו בעד האג'נדה של התאגידים על פני זו החברתית והסביבתית.

 

"רמת התמיכה הגבוהה היא בהחלט שינוי משמעותי מהרקורד ההיסטורי של בלקרוק", אמר האנליסט ג'קי קוק ממורנינגסטאר, שעוקב אחרי הצעות של בעלי עניין בתחום ה-ESG. "זו בהחלט עליית מדרגה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מגדל כבר עושים את זה בארץ (ל"ת)
    שלומי 14/12/2020 21:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה אכפת לנו? 14/12/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    עם הספר = עם הנצח
  • 1.
    שמוליק 14/12/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
    אם חשבתם שהם ישקיעו במשהו טוב לסביבה טעיתם - ישקיעו בביג טק כי הם לא פולטים פדח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.