וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה מאוזנת בשווקים: אורורה קנאביס זינקה בכ-12%

ג'ו ביידן הצהיר כי לא צפוי שינוי משמעותי ביחסי הסחר מול סין בקרוב; הסנאט דחה את תוכנית התמריצים שהוצגה אתמול: המדדים התנהלו במגמה מעורבת של עד 0.2%; מדיגוס צללה בכ-19%, פייזר עלתה ב-3.5%, ביונטק קפצה בכ-6%, ומודרנה עלתה ב-1.4%: ננקוס החלה בירידות של כ-5% ונסגרה בעליה כ-3%
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט התנהל ברובו במגמה מעורבות מתונה של עד 0.2%, וזאת על רקע דחיית תכנית התמריצים בהיקף של כ-900 מיליארד דולר אשר הוצגה אתמול על ידי צוות משותף של הדמוקרטים והרפובליקנים. בנוסף, הנשיא הנכנס ג'ו ביידן הצהיר כי לא צפוי שינוי משמעותי מבחינתו בכל הקשור ליחסי הסחר מול סין, זאת לפחות עד שהממשל שלו יגבש אסטרטגיה כוללת להתמודדות עם נושאי מפתח במחלוקת בין המעצמות.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                                                               

דאו ג'ונס 0.16%                                                                   

נאסד"ק -0.21%                                                                  

  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו: כשברקע דחיית תוכנית התמריצים החדשה, נשיא ארה"ב הנבחר התייחס בראיון לניו יורק טיימס למספר נושאים הקשורים לכלכלה, בהם היחסים עם סין, תוכנית תמריצים חדשה, העלאת מסים לעשירים וגם ההסכם הגרעיני עם איראן. בנוגע לסין, ביידן אמר כי לא יהיו שינויים מהותיים עד שתגובש אסטרטגיה כוללת. "לא אשנה שום דבר באופן מיידי וגם לא אסיר את המכסים", אמר ביידן שהוסיף כי בכוונתו לערוך תסקיר מלא על הסכם הסחר שנחתם בתחילת השנה. "האסטרטגיה הטובה ביותר מול סין, לדעתי, צריכה להיעשות בשיתוף עם לפחות 1 מכל 4 מבעלות בריתנו בעולם. שם המשחק עם הסינים הוא מנופי לחץ – כשלהערכתי כרגע אין לנו יותר מדי מאלה" (לכתבה המלאה).

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בשיאים חדשים, כאשר ברקע המחוקקים בארה"ב חשפו הצעה חדשה בנוגע לחבילת תמריצים לצורך התמודדות עם השפעות משבר הקורונה, לאחר חודשים של חוסר מעש בקונגרס בכל הנוגע לצעדי ריסון של הנזק הכלכלי מהתפרצות הנגיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההצעה היתה בסכום של כ-908 מיליארד דולר, כוללת 288 מיליארד דולר המיועדים לסיוע לעסקים קטנים, 160 מיליארד דולר לצורך סיוע למדינות ולשלטון המקומי ו-180 מיליארד דולר למימון תוספת לדמי אבטלה בהיקף של כ-300 דולר לשבוע לכל מובטל עד מרץ, כך על פי טיוטת ההצעה (לכתבה המלאה). עם זאת, היום דווח כי מנהיג הרוב של הסנאט, מיטש מקונל דחה את התכנית.

יחסי ארה"ב-סין: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בתחילת השבוע כי ממשל טראמפ שוקל להכניס לרשימה השחורה את יצרנית השבבים הסינית SMIC וכן את יצרנית הנפט והגז הלאומית CNOOC. המהלך יגביל את גישת החברות למשקיעים אמריקאים וצפוי להחמיר את המתיחות עם סין, רגע לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן יקבל את השלטון.

מניות במרכז

כשמסתכלים על הגרף השנתי של מניות הקנאביס הגדולות, זה נראה כמעין רכבת הרים מאיימת. כשכל העולם עצר, שוק אחד דהר קדימה, מניות הקנאביס זינקו בעשרות אחוזים והגיעו לשווים חלומיים, אך כשהמשקיעים החלו לצלול למספרים, הירידה למטה הייתה תלולה. וכעת זה קורה שוב, מאז בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות, המניות הירוקות קמו מהאפר אל תוך ראלי חד, ובמהלך היום, עלו שתי הצבעות בנושא אי הפללה לבית הנבחרים האמריקאי ולאו״ם, שעשויות לקבוע את המשך ״מסילת הרכבת״, לפחות עד ההודעה הבאה.  (לכתבה המלאה)

מנייתה של חברת פלנטיר (סימול:PLTR) נפלה במהלך המסחר  ב-12.3%, לאחר שבמורגן סטנלי העניקו המלצת מכירה למניה מאחר והכנסות החברה לא מצדיקות את הראלי במניה. החברה נופלת כבר 4 ימים ברציפות, זאת לאחר שהמיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס הודיע על מכירת כל אחזקותיו בחברה.

מניית מודרנה MODERNA (MRNA), אחת מיצרניות החיסון המובילות לקורונה, נפלה בטרום ב-7.7%, אך נסגרה בעליות, וזאת לאחר שחברת מרק (MRK) הודיעה כי מכרה את כל החזקותיה כדי לממש רווחים. "מרק השיגה רווחים משמעותיים מהמנייה, במיוחד ב-2020, בשל הזינוק המשמעותי במחיר המניה", כתבה מרק בהודעה מטעמה. המניה עברה לעליות.

מניית בלקברי (סימול:BB) זינקה אתמול ב-20% והערב טיפה ב-6.5%, על רקע עסקה עם אמזון לשילוב הסנסורים/ חיישנים של החברה לתחום הרכבים והניווט (תחת מערכות שירותי הענן של אמזון). מדובר בפוטנציאל ענק והחברה שבעבר "המציאה" את מחשב כף היד (עוד לפני האייפון) עושה קאמבק בוול סטריט. 

חברת התרופות מודרנה (MRNA) הודיעה שלשום כי תבקש אישור חירום מה-FDA לחיסון שלה לקורונה, לאחר שמידע חדש שהתקבל מהניסוי בשלב מאוחר שהחברה עורכת הראה יעילות במניעת קורונה ב-94% מהמקרים. מניית החברה זינקה בחדות - ואף המשיכה לזנק אתמול לשווי של 65 מיליארד דולר. אבל מודרנה תצטרך למכור הרבה מאוד חיסונים כדי להצדיק את השווי הזה... המניה ננעלה אתמול בירידות של 8%. 

כך או אחרת, גם שותפות פייזר PFIZER (PFE) וביונטק BIONTECH SE ADR (BNTX) כמובן בתמונה. החברות קיבלו תוצאות טובות בשלב השלישי של הניסויים בחיסון והגישו בקשה לאישור המוצר ב-20 בנובמבר. המשמעות היא, כי בתוך שבועות ספורים פייזר תוכל להתחיל להפיץ את החיסון בארה"ב. הבוקר דווח כי בריטניה אישרה את החיסון של פייזר, בהתאם להמלצת הדרג המקצועי וכי החיסון ייכנס לשימוש החל מהשבוע הבא (לכתבה המלאה).

מניית יצרנית הרכבים החשמליים QuantumScape Corporation (סימול: QS) זינקה ב-57% ביום שישי - יום המסחר הראשון שלה בבורסת ניו יורק, לאחר השלמת מיזוג עם חברת SPAC. שלשום המשיכה וזינקה בכ-26%, אתמול היא התממשה ב-24.5%, והערב זינקה ב-6.3% נוספים. 

שלמה גרינברג פרשן ביזפורטל פרסם טור על טסלה (TSLA) - האם המשקיעים שרוכשים את טסלה ללא התחשבות בערכה "החללי" מטורפים או שיש הגיון בשיגעון? גרינברג מדגיש את הדילמה הגדולה של המשקיעים. מצד אחד במבחן הערך, השווי של טסלה נראה מנופח. מצד שני - מבחינת הפוטנציאל והחלומות של מאסק (שחלקם כבר הוגשם) הרי שהכל יכול להיות. אז כן, המחיר גבוהה, אבל אי אפשר לדעת מה יקרה למניית טסלה שמתנהלת בצורה שלא זכורה בעבר. 

מנגד, הנה טור של הלל בש שמדגיש כי טסלה לא נסחרת לפי ערכים כלכליים - מניית טסלה ב-500 דולר והיא עשויה להמשיך לעלות - אבל האם זה מחיר כלכלי?

מניות ההלבשה התחתונה מזנקות - מה הסיבה ואיך להיחשף לתחום? מניית L Brands זינקה פי ארבע מאז מרץ - האם היא תמשיך לעלות? מהם מנועי הצמיחה שלה ולמה החברה הבת - ויקטוריה סיקרט צפויה להמשיך לצמוח? (לטור של גרינברג)

מניית ניקולה  NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA), שאיבדה מעל ל-60% מאז השיא בחודש יוני על רקע חשדות בנוגע לזיוף נתונים, התרסקה אתמול בכ-27%, לאחר שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (סימול:GM), הודיעה כי אין לה כוונה לרכוש חלק מניות החברה בהסכם ביניהן. המניה איבדה אתמול עוד 15% מערכה. חברת הרכבים החשמליים הצעירה לא צפויה לחתום על שותפות עם חברת הרכבים הוותיקה (לכתבה המלאה).  

ישראליות במרכז:

חברת ננוקס NANO-X IMAGING (סימול:NNOX), טיפסה שלשום בוול סטריט בכ-17% והשלימה זינוק של כ-124% בחודש נובמבר בלבד, אך היא פתחה את דצמבר בירידה של 3.4%. ננוקס הונפקה בניו יורק בסוף אוגוסט האחרון והצליחה למשוך תוך זמן קצר את תשומת לב מהמשקיעים, כאשר היא מציעה לעולם מכונת רנטגן בעלויות נמוכות משמעותית לעומת האלטרנטיבות הקיימות כיום בענף. אך הצלחת החברה להגדיל את שוויה מושכת גם ביקורת. גופי מחקר כבר  טענו כי "לחברה אין שום מוצר למכור חוץ מהמניות שלה". המשקיעים לבינתיים ממתינים לחשיפה המובטחת של טכנולוגיית החברה (לכתבה המלאה). ננוקס תציג ב-3 לדצמבר, את שפורפרת הרנטגן הדיגיטלית שפיתחה, דיווחים בזמן אמת יועברו באתר ביזפרוטל ביום חמישי. 

לאחר דיווח על השקעה זניחה שהקפיצה את מחיר מניית חברת הביוטק  מדיגוס (US) (MDGS) בשיעור חסר פרופורציה להיקף ההשקעה, ככל הנראה בזכות שימוש ב-buzzword "רכב חשמלי", החברה ממהרת לנצל את הזינוק ויוצאת להנפקת מניות בהיקף מהותי עבורה ובדיסקאונט של כ-20% על מחיר הנעילה בוול סטריט. החברה דיווחה הבוקר על השלמת הליך התמחור של הנפקת מניות אמריקאיות (ADS) לציבור, לפי מחיר של כ-1.83 דולרים למניה. החברה שנסחרת בשווי שוק של כ-17.8 מיליון דולר, צפויה לגייס כ-13 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ילד גנרל מדען 02/12/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    למגיפה? חבל..שינוי קיצוני בעניין..בכל מקרה לא מתעניין אם טס או נופל כי עובדים בצייד "סחורה משובחת"..בכל מקרה השווקים לא בגלל מה שאתם רואים היום.. שואפים ל 0.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.